Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
B b8q skrev:
Det är mycket mer komplext än så:
[bild]
B b8q skrev:
Det är mycket mer komplext än så:
[bild]
Ok, men hellre oond en "god"
 
harry73
B b8q skrev:
Det finns också en möjlig tredje anledning, och det är att folk blivit sämre på att följa rekommendationer om avstånd mm, framförallt om man börjar känna "det här är över nu". Och med "folk" menar jag alla; brukare, vårdare, besökare, vaccinerade, ovacicnerade...
Den finns ju med i trenden att folk reser och träffas mer, så där är vi överens
 
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Vi ser en ökning av smittan och dödsfall bland äldre på äldreboenden. Om vi nu vill veta vilken effekt driver denna smittökningen, ska vi fokusera på en effekt som leder till en ökad smittspridning.
Antalet ovaccinerade minskar i takt med att vaccinationsgraden ökar, så om den ökade smittspridningen beror på att ovaccinerade tar in smittan, borde smittspridningen minska inte öka.
Glöm inte detta också:
Men om smittspridningen i samhället ökar, vilket har skett sen mitten av juli, så är det större sannolikhet att fler ute i samhället var smittade i början av september än i juli och därmed är risken större att någon smittad orsakar smittspridning inne på ett äldreboende.

Det är ovanstående som Fohm har velat ha mer information om för att kunna avgöra om det ökande antalet smittade på äldreboenden under de senaste två månaderna beror på ökad samhälllsspridning i kombination med sämre interna skydd på boendena jämfört med våren eller försämring i vaccinskyddet under dessa två månader. Det är ju bara den senare orsaken som gör att det är vettigt att rekommendera en tredje dos.

Att orsaker missas i forumet betyder inte att smittskyddsenheter och liknande missar dem.
 
BirgitS
S Surly skrev:
Jag tror att de allra flesta ovaccinerade inlagda har underliggande sjukdomar och att det verkligt stora problemet är befolkningens övergripande ohälsa. Men den är det inte många som vill göra något åt.

Det finns inget som säger att din kompis är metabolt frisk bara för att han springer, cyklar och gör klassikern. Jag har på nära håll sett hur startleden ser ut i dessa lopp, det är väldigt mycket magar och kolhydratsvullna ansikten. Det är inbillningsfriska människor som före/under/efter sina träningspass "unnar" sig så mycket socker och stärkelse de orkar.
Det är välkänt att flera professionella idrottare har legat på sjukhus pga. covid. Dessa är vältränade och noga med mat etc. precis som du. Så kan de bli allvarligt covidsjuka så kan du.

S Surly skrev:
Det satsas enorma pengar på en akut coronakris och det enda som ropas ut är vaccinera dig! Inte ett enda råd eller en krona på kampanjer om hur vi kan förbättra folkhälsan i stort och på lång sikt. Något som jämförelsevis hade varit väldigt billigt och dessutom minskar risken för demens, hjärt-kärlsjukdomar, cancer, allergier, artros, reumatism mm.
Du verkar inte veta om att det satsas mycket pengar på att få folk att sluta röka, sluta ta droger, motionera, träna och gå ner i vikt. Varje år!
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Att orsaker missas i forumet betyder inte att smittskyddsenheter och liknande missar dem
Tror du inte?
Jag har förstått det som att FoHM etc alltid gör allt för ltie och för sent, vilket tyder på att de inte har någon aning om vad de ska göra utan istället kollar de på trådar hos byggahus för att få tips. Det är därför man alltid är lite efter... ;)
 
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Att orsaker missas i forumet betyder inte att smittskyddsenheter och liknande missar dem
Problemet var ju i alla fall I Överkalix att man missade att boenden var vaccinerade, och hade familjen inte börjat protestera, hade vi nu trodd att det fanns ett boende i Överkalix där minst 17 av personalen och boenden var ovaccinerade.
Och det hade gjort att man la fokus på fel saker.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Problemet var ju i alla fall I Överkalix att man missade att boenden var vaccinerade, och hade familjen inte börjat protestera, hade vi nu trodd att det fanns ett boende i Överkalix där minst 17 av personalen och boenden var ovaccinerade.
Och det hade gjort att man la fokus på fel saker.
Förstår du inte att det är skillnad på det första meddelandet om en enda avliden till smittskyddsläkaren och en komplett utredning gällande kring 30 insjuknade?
 
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Förstår du inte att det är skillnad på det första meddelandet om en enda avliden till smittskyddsläkaren och en komplett utredning gällande kring 30 insjuknade?
Jag upplever FHM som en väldig öppen och transparent organisation, som säger vad de vet. Ibland blir det fel och då säger de fel. Men säger de fel brukar de också rätta sig när de upptäcker felet.
Det gör att jag har stor respekt för FHM.
Hur det är för regionerna vet jag inte och det kan skilja mellan regionerna. Men jag har ingen anledning att tro att de inte vill väl.
Ovanstående gör inte att jag litar på att alla fel upptäcks och justeras.
Sedan finns det en vis bias i att utgå från självtester för smitspridningen. Det finns flera orsaker som gör att ovaccinerade testar sig, även om de är symptomfritt. Det gör att en smitta hos en ovaccinerad upptäcks oftare än en smitta hos en vaccinerad
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är välkänt att flera professionella idrottare har legat på sjukhus pga. covid. Dessa är vältränade och noga med mat etc. precis som du. Så kan de bli allvarligt covidsjuka så kan du.


Du verkar inte veta om att det satsas mycket pengar på att få folk att sluta röka, sluta ta droger, motionera, träna och gå ner i vikt. Varje år!
Det är välkänt att en för hög fysisk och psykisk belastning inte är bra för hälsa/immunförsvar, också en faktor att ta hänsyn till. Jag är fullt medveten om att jag kan bli allvarligt covidsjuk men ser risken som oerhört liten.

Och jag vet att det görs saker från myndighetshåll angående ohälsan. Men jag tycker de gör för lite och fel saker.
 
  • Gilla
växelventil och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S Surly skrev:
Det är välkänt att en för hög fysisk och psykisk belastning inte är bra för hälsa/immunförsvar, också en faktor att ta hänsyn till. Jag är fullt medveten om att jag kan bli allvarligt covidsjuk men ser risken som oerhört liten.

Och jag vet att det görs saker från myndighetshåll angående ohälsan. Men jag tycker de gör för lite och fel saker.
Kan du ge någon sorts sifferuppskattning för vad du menar med "oerhört liten"?
Under tredje vågen med alfavarianten var det drygt 3 % risk för att en sjuk skulle behöva sjukhusvård och jag har för mig att det gällde under 65 år. Det finns vissa studier som tyder på att det är en större andel i och med deltavarianten.
Ung. 20 % av de som har skrivits in på IVA anses inte ha någon riskfaktor. Jag kommer inte ihåg att jag sett någon uppgift när det gäller annan sjukhusvård.

Hur stor anser du att risken är att du blir smittad under det kommande året?
Hur stor anser du att risken är att du smittar någon annan om du nu skulle bli smittad?
Hur stor anser du att risken är att du får en biverkan av vaccinet som är allvarligare än de vanliga välkända som öm i muskel, 37,5 graders feber och liknande?
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
F
S Surly skrev:
Det är välkänt att en för hög fysisk och psykisk belastning inte är bra för hälsa/immunförsvar, också en faktor att ta hänsyn till. Jag är fullt medveten om att jag kan bli allvarligt covidsjuk men ser risken som oerhört liten.

Och jag vet att det görs saker från myndighetshåll angående ohälsan. Men jag tycker de gör för lite och fel saker.
Vi tycker alla olika, jag tycker att det är för få som vaccinerar sig och helt saknar anledning till att inte göra det.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
harry73
F fsn skrev:
Vi tycker alla olika, jag tycker att det är för få som vaccinerar sig och helt saknar anledning till att inte göra det.
Och jag tycker att du främst ska fokusera på din egen vaccinering och inte så mycket på andras vaccinering
 
  • Gilla
  • Älska
tank77 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Och jag tycker att du främst ska fokusera på din egen vaccinering och inte så mycket på andras vaccinering
Fast hur andra vaccinerar sig påverkar ju mitt liv. Ju större smittspridning i samhället desto mindre kan jag leva ett normalt liv.

Tillägg:
Varför ska andra få begränsa mitt liv i onödan?
 
Redigerat:
  • Gilla
Edlunn och 6 till
  • Laddar…
F
harry73 harry73 skrev:
Och jag tycker att du främst ska fokusera på din egen vaccinering och inte så mycket på andras vaccinering
Jag tycker att du fullständigt skall skita i vad jag fokuserar på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast hur andra vaccinerar sig påverkar ju mitt liv. Ju större smittspridning i samhället desto mindre kan jag leva ett normalt liv.

Tillägg:
Varför ska andra få begränsa mitt liv i onödan?
Tillhör du de självgoda?
 
  • Haha
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.