Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Roger G Olsson Roger G Olsson skrev:
Dubbelvaccinerade dör i drivor trots "vaxx". Skulle de överlevt om de inte blivit sprutade?
Om de inte hade blivit vaccinerade och avhållit sig från att träffa människor så hade de förmodligen överlevt, men med allt annat lika så är risken mycket större att bli allvarligt sjuk och/eller dö för den som är ovaccinerad.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Jag tror att många väljare hade uppskattat en annan prioritering av sina surt förvärvade pengar som Magda disponerar.
Det är alltid lätt att vara efterklok.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är alltid lätt att vara efterklok.
Bara man har vett att begagna sig av sin nyvunna klokhet framdeles.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Jag pratar om sjukvården i allmänhet och en viss beredskap för extra ordinära händelser.
Jag tycker att den svenska sjukvården har klarat av pandemin ganska bra. Det byggdes ju t.o.m. ett nytt sjukhus med flera hundra vårdplatser. Det tog en dryg vecka. Det sjukhuset visade sig inte behövas så det monterades ner igen efter några månader.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Det handlar inte alls om någon felhantering eller något annat konstigt utan bara för man är vaccinerad betyder det inte att du kan smitta eller bli smittad.
Det påståendet är att slå in öppna dörrar.

(Jag använder Demmpas tolkning, från inlägg #5290, av din text.)
 
P pmd skrev:
Jag tycker att den svenska sjukvården har klarat av pandemin ganska bra. Det byggdes ju t.o.m. ett nytt sjukhus med flera hundra vårdplatser. Det tog en dryg vecka. Det sjukhuset visade sig inte behövas så det monterades ner igen efter några månader.
Vad klagar man på då?
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Bara för att du tycker att pmd stänger möjligheten för andra orsaker så betyder ju inte det att man gör det vid smittspårningen på äldreboenden. Så varför anklaga pmd?
Jag stänger inte den möjligheten. Jag hävdar bara att eftersom 30 personer blev smittade på ett äldreboende och åtta av dem dog så finns det all anledning att begränsa besök av ovaccinerade till äldreboenden. Risken är större att en ovaccinerad besökare bär på smitta än att en vaccinerad gör det. En annan lärdom man bör göra av den här incidenten är att besökare som släpps in bör hålla ordentliga avstånd till boende.

Innan det är utrett varför så många dog är det lämpligt att vidta försiktighetsåtgärder lite utöver vad om har gjorts hittills den senaste tiden.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Kan man inte vara god utan att engagera sig i andras väl och ve?
En mycket moralfilosofiskt intressant fråga. För att vara god måste det nog finnas något/någon att relatera sin godhet till. Ett förmodligen roligt ämne att diskutera i en annan tråd.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är väl i allra högsta grad särskilt relevant att våra myndigheter och framförallt läkemedelsverket misstänks för att vara korrupta, enligt riksrevitionen.
Det är intressant, men kanske inte relevant i den här tråden. Jag får intrycket att referensen mest används som ett verktyg för att försöka misskreditera vaccinen mot covid-19, men det kanske inte är så?

Vaccinens effekter bör bedömas på egna meriter.

En tråd om myndighetskorruption skulle säkert bli intressant så länge den håller sig till forumreglerna. Det kan lätt bli lite väl mycket politik, misstänker jag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Så du menar på allvar att dom som dör i covid 19 som är fullvavaccinerade ska det vara något fel på vaccinet :surprised:
Nej, fsn skrev "felhantering". Det betyder inte att det nödvändigtvis var något fel på vaccinet utan att det var fel på vaccineringen. Det är en möjlig orsak. Det finns flera möjliga orsaker. Utredningen kanske visar på vilket orsak som är troligast.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Min egen tanke, är att de vaccinerade nu helt släppt allt vad försiktighet heter och därför sprider smitta mer än någonsin.
Det är tänkbart. Vad tycker du att vi böra göra åt det om det stämmer?
 
F fsn skrev:
Men du är inte vaccinerad heller antar jag? Är du beredd att ge din plats till nån som då istället har dragit sitt strå till stacken och gjort det som är bäst för skattekistan, nämligen att vaccinera sig?
Nu var det ju inte mig du frågade men jag måste lägga mig i. Att vaccinera sig mot covid19 är alltså att dra sitt strå till stacken? Och dessutom bäst för skattekistan? Jag håller inte alls med och jag kommer här med två exempel:
En 40-årig självförvållat överviktig typ2-diabetiker, dessutom med dålig tandhälsa. Denna person har mycket kontakt med sjukvård och tandvård, äter läkemedel för stora pengar årligen och är dessutom sjukskriven 14 dagar per år. Men han tar naturligtvis sina vaccindoser eftersom han är i riskgrupp, dock blir han så dålig av vaccinet båda gånger så där ryker ytterligare 4 sjukdagar.
Så jämför vi det med mig: 40 år, normalviktig med bra koll på kosten, äter ALDRIG skräpmat eller godis, betalar dyra pengar ur egen ficka för blodprov varje år för att hålla koll på mina värden. Har färre än 14 sjukdagar totalt i hela mitt yrkesliv och mycket god tandhälsa. Gällande läkemedel har jag inte stoppat i mig ens en huvudvärkstablett på +5år. Jag tar inte något covid-vaccin eftersom jag anser att för mig personligen är risken större än nyttan med vaccinet.

Är jag en dålig människa för att jag inte tar sprutan? Bidrar jag mindre till skattekistan jämfört med första exempelpersonen? Tär jag mer på samhällets resurser? Smiter jag från mitt "ansvar" gentemot mina medmänniskor genom att stå över sprutan? Eller är det kanske snarare så att jag genom mitt livsstilsval tar mitt ansvar varje dag och har gjort så i flera år?
Jag lämnar alltså plats till sjuka människor varje dag, men den dagen jag behöver en sjukhussäng så ska jag ta mig tusan ha en, vaccinerad eller ej.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Tubes och 5 till
  • Laddar…
F
timmelstad timmelstad skrev:
Vad menar de att man bryter mot om man frågar?

Inte ens fackens jurister säger att man inte får fråga. Det alla (jag sett hittills) sagt är att det kan vara olämpligt, men framförallt att det centrala är hur man agerar på det.
Som jag har skrivit innan så har jag inte frågat vad man bryter mot utan bara konstaterat att det var svaret vi fick.
 
P
harry73 harry73 skrev:
Jag har själv ingen insyn, men om jag kommer ihåg rätt, var det en släkting till en av de döda i det äldreboende som postade om det för några dagar sedan. Kunde dock inte hitta inlägget när jag sökte efter det.
Skulle vara bra med lite mer insiderinfo därifrån


Om man tittar på trender, då finns det några trender i samhället just nu
1. Vaccinationsgraden ökar, så antalet ovaccinerade minskar
2. Effektiviteten av vaccinet minskar med tiden
3. Folk reser mer och samlas mer
4. Det blir höst/vinter
Den första punkten gör ju att ovaccinerade smittar färre nya, den andra punkten gör att vaccinerade smittar fler och de övriga 2 punkter borde gälla för alla och borde innebära en ökad smittspridning. Men det är enklare för fullvaccinerade att åka utomlands än för ovaccinerade, så vaccinerade borde vara överrepresenterat i utlandssemesterresor.

Nu ser man att antalet coviddödsfall på äldreboenden ökar igen, då är det en märklig slutsats att det beror på ovaccinerade som tar in smittan. eftersom det finns färre ovaccinerade nu än för några veckor sedan, borde det snarare resultera in att antal coviddödsfall på äldreboenden minskar.
Då är en rimlig hypotes att den minskade effektiviteten av vaccinet nu gör att folk på äldreboenden smittas mer. Om det då var en ovaccinerad eller en vaccinerad person är kanske inte det viktiga. Det viktiga är att vaccinskyddet minskar
Att ovaccinerade smittar färre ju färre ovaccinerade som går lösa är nog en rimlig slutsats, men det går inte att ta den till intäkt för att det är troligare att det är en vaccinerad som drar in smittan på ett äldreboende än en vaccinerade.

Att ta fallet i Kalix som argument för det är ungefär som Tage Danielssons sannolikhetsresonemang.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Jag röstar alltid emot Irene Svenonius här i Stockholms landstingsval, med tanke på hur hon skött hela Nya Karolinska-röran…
"In case of doubt, vote against. By this rule you will rarely go wrong". – Robert A. Heinlein
;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.