Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Åtta personer har avlidit.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En del lär ju vara det i alla fall. I en del fall vet man ju om att ovaccinerad personal har tagit med sig viruset in på boendena. Sen är det vanliga att ju högre smittspridningen är i samhället ju större är risken att viruset tar sig in, och tvärtom.

Även en mild sjukdom med 37,5 graders feber och/eller lite hosta kan vara för mycket för en skröplig kropp.
I fallet kalix var det en som var vaccinerad som hade varit ute och rest som tog in smittan på boendet.
 
KristinaRT
När jag fick mitt nuvarande jobb fick jag frågan om jag var vaccinerad mot mässling. Oklart vad som hänt om jag inte varit det (möjligen hade jag blivit erbjuden vaccination?) men frågan var då (för ganska precis 2 år sedan) inget konstig eller olaglig att ställa. Varför skulle det helt plötsligt ha blivit olagligt att ställa frågan?

Det intressanta är väl vad arbetsgivarna gör med kunskapen?

Och varför skulle det vara känsligt att ställa frågan idag? De som aktivt väljer att inte vaccinera sig står väl för sin åsikt? Inte vill de ovaccinerade smyga eller hymla med det?
Det är ju inte så att frånvaro av vaccination ger rätt att diskriminera, däremot kanske arbetsgivaren behöver vidta försiktighetsåtgärder, såsom att inom hemsjukvård inte skicka ovaccinerad personal till brukare utan immunförsvar. Eller att inte skicka den anställda på tjänsteresa till land som kräver vaccination.

och varför skulle det vara känsligt om klasskamraterna till en 12-åring får veta vem som inte vaccineras? Det är ju alltid några som inte vaccineras när det ska ges sprutor i skolan och det betraktas som udda men ger knappast upphov till utfrysning, sänkta betyg och generella anpassningar av skolgången….

Letar man lär man väl alltid hitta problem, men är de reella eller ett konstruerade?
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Antagligen, men för att vara en fungerande vårdapparat som hade kunnat hantera den här pandemin så hade det krävts en rejält mycket dyrare vårdapparat än den vi har nu. Väljarna gillar knappast att behöva betala skatt för något som kanske skulle kunna hända.
Jag tror att många väljare hade uppskattat en annan prioritering av sina surt förvärvade pengar som Magda disponerar.
 
P Pin skrev:
Det beror på vad du menar med fungerande och acceptabelt. kan du utveckla hur vården borde fungerar och vad du tycker är acceptabelt?
Jag menar att de som är i behov av vård ska få den inom rimlig tid. Hur, är jag för lite insatt för att kunna bedöma men det finns säkert nån i den här tråden som är i branschen och kan svara på det.
 
J
M mickef skrev:
Jag menar att de som är i behov av vård ska få den inom rimlig tid. Hur, är jag för lite insatt för att kunna bedöma men det finns säkert nån i den här tråden som är i branschen och kan svara på det.
Det tror jag alla håller med om. Dock är covid-vården akutsjukvård (som också är underdimensionerad för övrigt) och inte riktigt den typ av sjukvård som du talar om, så en överkapacitet inom akutsjukvården skulle inte nödvändigtvis medföra kortare väntetider för övriga.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
F
KristinaRT KristinaRT skrev:
När jag fick mitt nuvarande jobb fick jag frågan om jag var vaccinerad mot mässling. Oklart vad som hänt om jag inte varit det (möjligen hade jag blivit erbjuden vaccination?) men frågan var då (för ganska precis 2 år sedan) inget konstig eller olaglig att ställa. Varför skulle det helt plötsligt ha blivit olagligt att ställa frågan?

Det intressanta är väl vad arbetsgivarna gör med kunskapen?

Och varför skulle det vara känsligt att ställa frågan idag? De som aktivt väljer att inte vaccinera sig står väl för sin åsikt? Inte vill de ovaccinerade smyga eller hymla med det?
Det är ju inte så att frånvaro av vaccination ger rätt att diskriminera, däremot kanske arbetsgivaren behöver vidta försiktighetsåtgärder, såsom att inom hemsjukvård inte skicka ovaccinerad personal till brukare utan immunförsvar. Eller att inte skicka den anställda på tjänsteresa till land som kräver vaccination.

och varför skulle det vara känsligt om klasskamraterna till en 12-åring får veta vem som inte vaccineras? Det är ju alltid några som inte vaccineras när det ska ges sprutor i skolan och det betraktas som udda men ger knappast upphov till utfrysning, sänkta betyg och generella anpassningar av skolgången….

Letar man lär man väl alltid hitta problem, men är de reella eller ett konstruerade?
Jah antar att du jobbar inom vården? Där är en sån fråga kanske inte så konstig eller dramatisk historiskt sett? Det blir ett helt annat fokus på detta när det plötsligt gäller hela näringslivet och det är frågor dom inte är vana vid att ställa. Personlig integritet mot att skydda personalen mot nåt farligt. Jag har själv lyft den frågan och tryckt på att personalens säkerhet måste gå före personlig integritet i en sån här situation men det kom jag inte långt med. Kan tänka mig att det är lite personberoende med och vilken förmåga att tänka färdigt personen som skall ta beslutet besitter.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
F
Roger G Olsson Roger G Olsson skrev:
Dubbelvaccinerade dör i drivor trots "vaxx". Skulle de överlevt om de inte blivit sprutade? Svaret på det kommer nog fram till slut.

[länk]
Med tanke på att det primärt var äldre som strök med så kanske det är en extremt enkel fråga att svara på?

Det är säkert nån som tittar på vaccinbatcher och lägger pussel just nu men om man tror att det beror just på att dom var vaccinerade så är man rätt så foliehatt tror jag. Snarare då att det är nån felhantering av vaccin som gjort att det tappat effekt eller att dom helt enkelt var väldigt svaga och gamla så dom inte klarade smittan trots vaccin.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Det tror jag alla håller med om. Dock är covid-vården akutsjukvård (som också är underdimensionerad för övrigt) och inte riktigt den typ av sjukvård som du talar om, så en överkapacitet inom akutsjukvården skulle inte nödvändigtvis medföra kortare väntetider för övriga.
Jag pratar om sjukvården i allmänhet och en viss beredskap för extra ordinära händelser.
 
F fsn skrev:
Med tanke på att det primärt var äldre som strök med så kanske det är en extremt enkel fråga att svara på.

Det är säkert nån som tittar på vaccinbatcher och lägger pussel just nu men om man tror att det beror just på att dom var vaccinerade så är man rätt så foliehatt tror jag. Snarare då att det är nån felhantering av vaccin som gjort att det tappat effekt eller att dom helt enkelt var väldigt svaga och gamla så dom inte klarade smittan trots vaccin.
Det handlar inte alls om någon felhantering eller något annat konstigt utan bara för man är vaccinerad betyder det inte att du kan smitta eller bli smittad.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jodå. Det skulle de nog gjort.
Hade Beredskapslagerpartiet revoltionär, gått till val på att höja skatten med tio öre för att garantera ett fungerande lager av skyddsutrustning, tror iallafall jag att de hade rönt stora framgångar.
Problemet var, att vi idioter tog för givet att den basala utrustningen var garanterad. För vem skulle vara så dum att de skulle slänga munskydd och skyddskläder på soptippen?
Om man tittar i backspegeln är det lätt att vara efterklok men om någon för två år sedan krävt skattehöjningar för lagerhållning eller omfördelning av medel från annan verksamhet för lagerhållning av munskydd m.m. inför en eventuell pandemi så hade den personen förmodligen bemötts med ett gapskratt.

"Just In Time" filosofin genomsyrar numera hela välfärdssektorn, bra eller dåligt kan man ha olika åsikter om men frågan vi borde ställa oss;

Vad skall vi ha samhället till?

Samtidigt pågår den största utmaning mänskligheten ställts inför - klimatkrisen. Ingen är beredd att göra några större uppoffringar och det får inte kosta något. Inte ens efter sommarens översvämningar har något av betydelse hänt. Rapporter visar hur dåligt förberedda kommunerna är. Som en bild av den ultimata förnekelsen kommer kraven på att strandskyddet skall luckras upp.

Det är lätt att hitta enskilda detaljer att fokusera på som orsak till den situation vi befinner oss i och som mer eller mindre rättfärdigar vår passivitet. Överskott på människor framförs ofta som en orsak men det är ett passivt förhållningssätt eftersom vi inte kan påverka detta.

Överskott på människor är kanske inte problemet utan underskott på mänsklighet.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Det handlar inte alls om någon felhantering eller något annat konstigt utan bara för man är vaccinerad betyder det inte att du kan smitta eller bli smittad.
Lite lustig meningsbyggnad i texten, misstänker att du har missat ett ”inte”, tror du menar följande:
”Det handlar inte alls om någon felhantering eller något annat konstigt utan bara för man är vaccinerad betyder det inte att du inte kan smitta eller bli smittad.”.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Det handlar inte alls om någon felhantering eller något annat konstigt utan bara för man är vaccinerad betyder det inte att du kan smitta eller bli smittad.
Klart att även vaccinerade både kan bli smittade och sjuka. Man visste ju detta redan innan man började vaccinera, att det inte är 100% säkert att man inte blir sjuk, svårt sjuk eller avlider. Det är en inget unikt med Covid-19-vaccin utan gäller alla kända vacciner.

Problemet är att @Roger G Olsson redan verkar ha glömt hur det såg ut innan vaccin fanns. Då dog det många svaga äldre, så att nu sitta och antydda att de som dött nu skulle överlevt utan vaccin är både historielöst och respektlöst.
 
  • Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
F
V växelventil skrev:
Det handlar inte alls om någon felhantering eller något annat konstigt utan bara för man är vaccinerad betyder det inte att du kan smitta eller bli smittad.
Det är jag fullständigt medveten om. Då vet du säkert att man inte blir lika sjuk om man är vaccinerad, därför är det anmärkningsvärt att 8st fullvaccinerade dör på samma boende. Om det är så att många på boendet är vaccinerade samtidigt så är jag väldigt nyfiken på hur du kan veta att det inte finns potential för att det skulle hunna vara en felhantering av vaccinet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.