Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
tusenett skrev:
Det får du ju naturligtvis tycka om du vill.
Tack, men jag tycker inte det.
Det var en fråga med anledning av din utläggning i inlägg #5129.
 
P
F fsn skrev:
Man har som arbetsgivare inte rätten att fråga nån om dom är vaccinerade.
Det förefaller lite konstigt om det stämmer. Varför får man inte fråga det?
Får inte jag fråga dig om du är vaccinerad heller?
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Och vilken slutsats är det jag drar?
Den i sista meningen i inlägg #5087.
 
harry73 harry73 skrev:
Det här var på gymnasieskolan och dottern är 17, så jag tycker inte att samtycke behövs här.
Tolkade det som att det var den nya vaccineringen av de yngre.
 
F
P pmd skrev:
Det förefaller lite konstigt om det stämmer. Varför får man inte fråga det?
Får inte jag fråga dig om du är vaccinerad heller?
Jo det får du. Men jag är inte in nån beroendeställning till dig, du är inte min arbetsgivare.

Det är helt ok att fråga våra leverantörer om deras personal som jobbar i våra lokaler är vaccinerade och som företag kan man tom ställa ert krav på dessa leverantörer att personalen dom skickar dit är vaccinerad. Men de företagen i sin tur får inte fråga sin anställda personal. Lite knepigt.
 
P
harry73 harry73 skrev:
Läste precis i sydsvenskan att man inom kort börjar med vaccinering av 12-15 åringar och att vaccineringen görs på skolorna. Hur blir det här då? Skolan borde rimligtvis veta eller i alla fall kunna ta reda på vem som vaccinerar sig och vem som inte gör det.
Vore det ett problem?
Hur kan man då garantera att de barn som inte vaccinerar sig behandlas lika när det blir ett covidutbrott på skolan.
De ska inte behandlas lika. Det vore inte bra för smittskyddet.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
harry73
P Pin skrev:
Tolkade det som att det var den nya vaccineringen av de yngre.
Jag förstår, nej detta hände för kanske 2 veckor sedan, men jag tänkte på det när jag läste om vaccineringen av 12-15-åringen som rör en av mina andra barn
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
garvin garvin skrev:
[länk]
När sånt händer så måste det leda till att det blir krav på att all vårdpersonal på äldreboenden vaccinerar sig och att inga ovaccinerade besökare tillåts.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Vore det ett problem?
Det kan vara ett problem när personal börjar agera utifrån den infon, men det är framförallt ett sekretessproblem.
Vanligtvis är skolhälsovården rätt så bra på sekretess och får övrig personal inte tillgång till info de inte borde ha. Men här kan personalen se vem som tar vaccinet, och därmed bryter man sekretessen
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Den undermåliga sjukvården vi har i Sverige är väl orsaken till att vi har den här diskussionen överhuvudtaget.
Den direkta orsaken är ett litet virus från Kina.

Att vården är undermålig, som du skriver, beror på att inget politiskt parti skulle ha vunnit något på att gå till val på att höja landstingsskatten för att vi skulle vara förberedda på en pandemi.
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
När sånt händer så måste det leda till att det blir krav på att all vårdpersonal på äldreboenden vaccinerar sig och att inga ovaccinerade besökare tillåts.
Det tycker jag är ett konstigt resonemang.
 
R
F fsn skrev:
Jo det får du. Men jag är inte in nån beroendeställning till dig, du är inte min arbetsgivare.

Det är helt ok att fråga våra leverantörer om deras personal som jobbar i våra lokaler är vaccinerade och som företag kan man tom ställa ert krav på dessa leverantörer att personalen dom skickar dit är vaccinerad. Men de företagen i sin tur får inte fråga sin anställda personal. Lite knepigt.
Men det länkades ju till ett par experter tidigare som hävdade att arbetsgivarna visst får fråga om de anställda är vaccinerade. Däremot kan de inte kräva ett svar.

Men om den anställde inte svarar så får väl arbetsgivaren helt enkelt utgå från att den inte är det.

Jag antar att det i det fallet blir så att den anställde inte kan skickas till de kunder som kräver vaccinerad personal och om det då inte finns andra arbetsuppgifter så kan det nog med fog leda till uppsägning p.g.a. arbetsbrist.
 
P pmd skrev:
Den direkta orsaken är ett litet virus från Kina

Att vården är undermålig, som du skriver, beror på att inget politiskt parti skulle ha vunnit något på att gå till val på att höja landstingsskatten för att vi skulle vara förberedda på en pandemi.
En fungerande vårdapparat hade kunnat hanterat den här epidemin på ett acceptabelt sätt.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
[länk]

[länk]

Förhoppningsvis vet de vad de pratar om.
Vad gäller påståendet från Sinf om registrering av vaccinationsstatus så är det inte självklart att det inte får registreras bara för att det är en känslig personuppgift. Det finns andra känsliga personuppgifter som får registreras.

All personuppgiftsregistrering som regleras av dataskyddsförordningen ska det göras en intresseavägning för om det inte faller under samtycke, avtal, rättslig förpliktelse, uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning, eller grundläggande intresse.
https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/det-har-galler-enligt-gdpr/rattslig-grund/
 
Redigerat:
M mickef skrev:
En fungerande vårdapparat hade kunnat hanterat den här epidemin på ett acceptabelt sätt.
Det beror på vad du menar med fungerande och acceptabelt. kan du utveckla hur vården borde fungerar och vad du tycker är acceptabelt?
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.