Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Cellen laddas med 3.7volt..
800V ger smidigare kablage men gör inga underverk till laddningshastigheten skulle jag tro
Precis smidigare kablage, men om man bibehåller dimensionerna som på ett 400V system kan man väl ta emot mera ström (A). Det är ju därför Id4 (400V) laddar max 125kW medan nya Ioniq 5 (800V) laddar 250kW, dvs halva laddtiden.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Precis smidigare kablage, men om man bibehåller dimensionerna som på ett 400V system kan man väl ta emot mera ström (A). Det är ju därför Id4 (400V) laddar max 125kW medan nya Ioniq 5 (800V) laddar 250kW, dvs halva laddtiden.
Nej så är det inte.
Tesla laddar 250kW på 400v
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Nej så är det inte.
Tesla laddar 250kW på 400v
Ursäkta, Kia’s & Hyundais 800V plattform laddar upp till 350kW.
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Ursäkta, Kia’s & Hyundais 800V plattform laddar upp till 350kW.
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Ursäkta, Kia’s & Hyundais 800V plattform laddar upp till 350kW.
Fast det gör dom inte. De maxar väl 240 kW på 350kW laddare.
Alltså mindre än Teslas 400v system.
Du kan ladda cellen med 3,7 volt..

800v laddare är naturligtvis framtiden men de laddar inte dubbelt så fort bara för att man höjer spänningen. Det är cellen som är flaskhalsen. Inte kablaget till batteriet
 
martin43 martin43 skrev:
[länk]
Nej, 82% av elen från elnätet har åkt in i batteriet. Sedan har 9,1-16,1% av energin som lämnat batteriet kommit tillbaka igen i form av bromskraftsåtervinning.tolkar jag det som. Det kan ju inte gärna bli över 100% om man inte laddar på Kebnekaises topp och sedan kör nerför berget??

Ja, auxiliaries är allt som inte är framdrivning, och det kan bli rätt mycket speciellt i stadstafik.

En mycket intressant detalj är att de mätt upp 0,5 kW som inte går in i batteriet när man laddar. Det betyder att om vi långsamladdar (pga effekttariffer) med 2 kW istället för 11 kW behöver vi köpa nästan 30% mer energi.
Flera överraskande siffror där. Allt är ju inte uppspecat i siffror. Men sankeydiagrammet indikerar att det är mycket högre verkningsgrad på drivlinan än på laddaren. 82% av energin från nätet in i batteriet känns ju ganska dåligt. 97% av energin in i batteriet kommer ut i form av el tycker jag är överraskande högt. Jag är också förvånad över hur mycket generatorbromsen ger. Men det var väl mest fråga om stadstrafik i testet. På landsväg lär det bli mindre vinst av generatorbromsning, men å andra sidan blir det relativt mindre som går åt till värme och utrustning. Och förhoppningsvis har de nyare en lite effektivare laddare.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Fast det gör dom inte. De maxar väl 240 kW på 350kW laddare.
Alltså mindre än Teslas 400v system.
Du kan ladda cellen med 3,7 volt..

800v laddare är naturligtvis framtiden men de laddar inte dubbelt så fort bara för att man höjer spänningen. Det är cellen som är flaskhalsen. Inte kablaget till batteriet
CCS2 är 500A max, och spänningen blir den spänning batteriet har,
350 kW CCS kräver alltså 700V. Om batterispänningen är 300V vid tomt batteri blir det 150 kW och lite senare vid t.ex. 370V blir det 185 kW.
Ett "400V system" är inte exakt 400V. Det varierar mellan bilmodeller vad nominell batterispänning är och således varierar hur många kW man kan få ut även om bilen tillåter 500A.

Jag har ett svagt minne av att Tesla "fuskar" lite och tillåter mer än 500A på deras V3-laddare och därmed får ut mer effekt utan att ha lagt till fler battericeller i bilarna.
 
S smurfen72 skrev:
Hur långt räcker batteriet utan släp ? En liten vagn ökar ju förbrukningen med kanske 20% då borde väl räckvidden minska med motsvarande antar jag så att komma 30 mil med ett litet släp borde inte vara nån omöjlighet för många elbilar som får dra släp och som ligger runt 50 mils räckvidd.
Med äldre bilar kunde man erfara att förbrukningen inte ökade alls med tillkopplad släpvagn. Modernare ICE bilar drar lite mer men totalt sett ökar inte förbrukningen lika mycket som belastningen ökar. Det beror på att motorns verkningsgrad ökar med ökad belastning, inom rimliga gränser. Samtidigt sjunker medelhastigheten.

Elmotorn med tillhörande komponenter funkar inte likadant. Här kan verkningsgraden sjunka vilket gör att förbrukningen ökar mer än den ökade belastningen. Väldigt försiktig körning kan vara lönande.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Nej, det säger jag inte. Läs gärna min inlägg en gång till.

Den enda gång jag använt ordet värdelös så var det väl i en hypotetisk situation och jag skrev "nästintill värdelös".

Jag säger att det kan hända (inte att det garanterat kommer att hända) att vissa elbilar tappar så mycket i kapacitet efter att garantitiden gått ut att folk börjar bli skeptiska till elbilar som börjar närma sig 10 år, vilket då kommer sänka andrahandsvärdet rejält.
Det kan hända att vissa dieselbilar börjar brinna under färd och det kan sänka andrahandsvärdet rejält (åtminstonde på det exemplaret). Sanningen är att det faktiskt har hänt, flera gånger och andrahandsvärdet har inte påverkats så mycket, vilket är märkligt. Det har hänt att bilar med DSG7-lådan fick dyra fel och där sänkte det nog andrahandsvärdet, en aning. Det har hänt att bilmodellen som drabbats av oilsludge har fått sänkt andrahandsvärde, medan andra klarat sig bättre. Det är nog rätt svårt att peka på vad som sänker andrahandsvärdet rejält. En del är nog hur det speglas i media. Det skulle förklara varför två olika bilmodeller med samma problem, där den ena lyfts fram i pressen som en problembil, får så olika utfall.

Det vi sett hittills är att batterierna faktiskt klarat sig bättre än förväntat, så jag förstår inte varför du tar fram scenarior där batterierna inte bara klarar sig lite sämre, utan faktiskt klarar sig mycket sämre.

Det kan hända att ett antal Skoda Octavia exploderar oförklarligt (jag säger inte att det garanterat kommer hända), då kan folk bli skeptiska och det kan sänka andrahandsvärdet rejält. Vågar du köra vidare med din Skoda?
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
hsd
Oljedrivna elbilar
Det gamla oljeverket i Karlshamn har de senaste veckorna körts från morgon till kväll – trots sommartemperaturer.

Verkets två block bränner 140 000 liter olja i timmen.
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Oljedrivna elbilar
Det gamla oljeverket i Karlshamn har de senaste veckorna körts från morgon till kväll – trots sommartemperaturer.

Verkets två block bränner 140 000 liter olja i timmen.
Är detta elbilarnas fel menar du?
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
hsd
Finns det något annat alternativ
 
  • Wow
Texan
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Oljedrivna elbilar
Det gamla oljeverket i Karlshamn har de senaste veckorna körts från morgon till kväll – trots sommartemperaturer.

Verkets två block bränner 140 000 liter olja i timmen.
Ska vi bränna olja i alla bilar i hela Sverige för att de bränner olja i ett verk?
 
  • Haha
  • Gilla
jonjoh och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Finns det något annat alternativ
Nu är det snart Bingo i tråden!
Bingobricka för elbilsskeptiker med ironiska kommentarer om elbilar och deras batterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
jonjoh och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.