Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
M mickef skrev:
Flockimmunitet.
Ja, tyvärr är väl vården ett norrsummespel. Vi måste omfördela resurserna. Om ett år kanske vi kan se en ljusare framtid an.
Tegnell m.fl. är ju realister och vet att tillräckligt många är antivaxxers eller liknande och inte kommer att vaccinera sig och därmed kan det inte bli någon flockimmunitet.

Ju fortare folk blir immuna utan att hamna på sjukhus desto fortare blir framtiden ljus. Vårdpersonal och alla som väntar i vårdköer m.fl. är nog väldigt glada att så pass många har vaccinerat sig men önskar förstås att ändå fler gör det så att vårdskulden kan betas av fortare.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tvångsvaccinering är det väl ingen som har förespråkat.
Det är väl inte frågan om hela mänskligheten ska överleva utan att så många som möjligt ska överleva, och det gäller ju inte bara att överleva covid utan också att det finns vårdpersonal som kan ta hand om trafikolyckor, cancer, hjärtinfarkter och allt annat som människor råkar ut för. Men om det inte gör dig något om dina närstående blir påkörda och behöver intensivvård för att överleva och så finns det inga intensivvårdsplatser för de är redan upptagna av covidpatienter.
Jag uppfattade det som att Pin hade teorier åt det hållet.
Den undermåliga sjukvården vi har i Sverige är väl orsaken till att vi har den här diskussionen överhuvudtaget.
 
M mickef skrev:
Jag avvaktar nog till större hot mot mänsklighetens överlevnad än Covid 19 innan jag överväger tvångsvaccinering.
Men inte skrev jag något om tvång? Tvärtom att vi inte kommer till 100 procent.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag uppfattade det som att Pin hade teorier åt det hållet.
Den undermåliga sjukvården vi har i Sverige är väl orsaken till att vi har den här diskussionen överhuvudtaget.
Det tror jag inte.

Sjukvården har haft stora problem i väldigt många länder över stora delar av jordklotet. Det har transporterats svårt sjuka patienter inom och mellan europeiska länder under vissa perioder.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M mickef skrev:
Jag uppfattade det som att Pin hade teorier åt det hållet.
Den undermåliga sjukvården vi har i Sverige är väl orsaken till att vi har den här diskussionen överhuvudtaget.
Vad fick dig att uppfatta det? Jag undrade bara hur IVA kunde byggas ut snabbare än att ge vaccin.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nej, för det finns två alternativ och man vet bara resultatet av ett alternativ. Så det är svårt att säga vad som hade varit bäst på personsnivå
Jo men i vissa av kombinationerna kan man nog säga det. Sedan beror det ju på vad man tycker är bra.

Jag antar du är nöjd som du inte vaccinerat dig och sedan inte får allvarlig covid.

Jag är nöjd om jag vaccinerat mig och inte blir allvarligt sjuk av vaccinet eller får allvarlig covid

Om du inte vaccinerat dig och dör i covid, dåligt.

Om jag vaccinerat mig och dör av vaccinet dåligt.

Så finns det några kombinationer till.

Och så får du aldrig veta hur det blivit om du gjort tvärtom.

Just därför är det bättre satt titta på sannolikheterna (för kollektivet, eventuellt justerat för ens egen ålder/riskgrupp mm)
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tja, från 13 år får ju inte föräldrar agera ombud på 1177 (autonomiprincipen) så att kräva målsmans underskrift för 13-15 åringar blir lite märkligt….
Jag har också plockat upp ett det kan bli en mognadsbedömning om barnet inte har har underskrifterna.

Ptja om barnet vill ha vaccin men anses omoget och får det det inte?

Här har man trasslat till det...

Föräldrar som motsätter sig vaccin kan anses omogna att besluta över sina barn imo
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Den undermåliga sjukvården vi har i Sverige är väl orsaken till att vi har den här diskussionen överhuvudtaget.
Det är inte unikt Sverige, tvärtom så vill man vaccinera i hela världen. Inget land har möjlighet att hålla en sjukvård på en nivå att precis vad som helst kan hända utan att vården drabbas.
Vi använder till exempel säkerhetsbälte i bilen för att skydda oss, men det underlättar också för vården. På samma sätt är det med vaccinet.
Nu kanske man anser att det finns risk med vaccin och därför går det inte att jämföra. Det är korrekt att det finns en risk. Det finns undantag även för säkerhetsbälte, situationer där man kanske skulle klarat sig bättre utan, men jag tror nästan alla är överens om att säkerhetsbälte är bra.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har också plockat upp ett det kan bli en mognadsbedömning om barnet inte har har underskrifterna.
Se #5178
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men inte skrev jag något om tvång? Tvärtom att vi inte kommer till 100 procent.
Jag tolkade det som att du skulle "ge" en spruta till ovaccinerade på ett sätt som inte redan erbjuds.
Ingen tror numera att sjukdomen kommer att utrotas men med en immunitet kring 80% skulle den inte spridas på samma sätt som tidigare.
 
BirgitS
M mickef skrev:
Ingen tror numera att sjukdomen kommer att utrotas men med en immunitet kring 80% skulle den inte spridas på samma sätt som tidigare.
Kanske det men hur har du tänkt dig att det ska bli den immuniteten?
Genom att ändå fler som dör och ändå fler som inte får den vård de behöver eller på något annat sätt?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Jag tolkade det som att du skulle "ge" en spruta till ovaccinerade på ett sätt som inte redan erbjuds.
Ingen tror numera att sjukdomen kommer att utrotas men med en immunitet kring 80% skulle den inte spridas på samma sätt som tidigare.
Inte ge med tvång. Erbjuda. Kanske informera ner eller på andra sätt.

Frågan blir då hur många av de ovaccinerade som faktiskt aktivt tagit ställning emot, och hur många som bara är saktfärdiga eller inte bestämt sig ännu.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte unikt Sverige, tvärtom så vill man vaccinera i hela världen. Inget land har möjlighet att hålla en sjukvård på en nivå att precis vad som helst kan hända utan att vården drabbas.
Vi använder till exempel säkerhetsbälte i bilen för att skydda oss, men det underlättar också för vården. På samma sätt är det med vaccinet.
Nu kanske man anser att det finns risk med vaccin och därför går det inte att jämföra. Det är korrekt att det finns en risk. Det finns undantag även för säkerhetsbälte, situationer där man kanske skulle klarat sig bättre utan, men jag tror nästan alla är överens om att säkerhetsbälte är bra.
Sveriges sjuka vård knäade redan innan utbrottet. Om den hade funkat som den borde, och tidigare har gjort, hade vi klarat det här hur lätt som helst.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
M mickef skrev:
Sveriges sjuka vård knäade redan innan utbrottet. Om den hade funkat som den borde, och tidigare har gjort, hade vi klarat det här hur lätt som helst.
Så nu hämnas vi på den dumma sjukvården? Det började med att den var dålig…
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Inte ge med tvång. Erbjuda. Kanske informera ner eller på andra sätt.

Frågan blir då hur många av de ovaccinerade som faktiskt aktivt tagit ställning emot, och hur många som bara är saktfärdiga eller inte bestämt sig ännu.
Hänger inte med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.