Klart att det kommer resultera i mer intäkter, ett vinstdrivande bolag kommer inte göra ändringar som resulterar i att deras intäkter blir mindre!

Får verkligen hoppas att vårat lokala elnätsbolag inte får för sig att införa detta!

Tänker fasiken inte stå o stirra på klockan och laga middag efter ett visst klockslag för att slippa en pungspark.

Däremot hade modellen varit så att mitt 16A avtal bara kan bli billigare vid effekttaxa dvs att förbrukar jag max 10A en månad blir det billigare men takpriset på 16A består så ser jag inga problem.
 
Jag har för mig några av de tidiga på marknaden sålde in det så, och att de slopade säkringsavgiften. Men jag ser att dessa länkade ovan fortfarande kostar för säkringsabonnemanget också så … ja, det handlar så klart om att få in intäkter.
 
halper halper skrev:
Jag har för mig några av de tidiga på marknaden sålde in det så, och att de slopade säkringsavgiften. Men jag ser att dessa länkade ovan fortfarande kostar för säkringsabonnemanget också så … ja, det handlar så klart om att få in intäkter.
Och att minska utgifterna, detta gör att de kanske inte behöver uppgradera distributionsnätet lika snabbt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och att minska utgifterna, detta gör att de kanske inte behöver uppgradera distributionsnätet lika snabbt.
Jag är inne på samma tanke, många tätorter och kranskommuner kring större städer har förtätats i snabb takt, i många av dessa står nu dessutom elbilar på var och varannan uppfart. Nätutbyggnaden har sannolikt inte hängt med och nu ligger man på gränsen kapacitetsmässigt. Kan man på något sätt locka abonnenterna till att sprida ut sin förbrukning på ett gynnsamt sätt så kan man skjuta på nyinvesteringar. Men som en del varit inne på, optimeringar utifrån distributionskapacitet kan komma att gå på tvärs med optimeringar utifrån produktionskapacitet, och inte minst blir det ett problem att förklara för kunderna på ett pedagogiskt vis.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nej, det kommer inte att öka internerna för nätbolaget. Det är reglerat hur mycket de får debitera. Den nya modellen är intäktsneutral.

Modellen i Göteborg har en del brister i styrningen. Andra är bättre men inte perfekta.
Det handlar sannolikt om en avvägning mellan att styra efterfrågan efter belastningen och att få till en modell som folk förstår. Efter som många har svårt att förstå debiteringen i dag så inses det lätt hur rörigt det blir för den gruppen med en mer komplex prismodell.
 
Det undrar jag allt....
Nog kommer nätbolagen tjäna på det, det är jag övertygad om.
 
nino nino skrev:
Det undrar jag allt....
Nog kommer nätbolagen tjäna på det, det är jag övertygad om.
Göteborgs energi kommer att tjäna på mig iallafall:confused:
Kollade mina två senaste fakturor från dem. Om den nya avgiften hade gällt juni och juli så hade jag fått
betala ca 25% mer tack vare straffavgiften. Och det här är månader man knappt använder någon ström.

Om man har en månadsförbrukning på 1000 kWh så kan man ha ett högsta effektvärde på 4,5 kW.
Om man har en månadsförbrukning på 2000 kWh så kan man ha ett högsta effektvärde på 7,0 kW.
För att avgifterna skall bli samma som förut.

När man, som jag, bl.a. har en poolvärmare på 6 kW så blir det lite svårt att klara det.
Tur jag inte har någon elbil än:p
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns många oinsatta som är det. Om du läser på så försvinner nog övertygelsen.

[länk]

Göteborg Energi Nät får debitera 3 745 036 kkr under perioden 2020-2023. Det de kan ändra på är hur de fördelar avgiften mellan kunderna. Men de hur mycket de får debitera är reglerat.
Vad var summan föregående period då?
 
Vad jag förstått det så är det inte större skillnad dag mot perioden november-mars. Vad jag kan se så är den högsta lasten generellt mellan 17-20 på kvällarna. Nattetid så sjunker effektuttaget med ca 12% mot dagtid. Den största förbrukaren är ju värmen och den är kontinuerlig dygnet runt. Sen kommer spisen, ev pool och bastu. Om folk laddar sina bilar nattetid så krävs det inte många % för att det ska bli lika högt effektuttag dag som natt. Det är först när det blir varmare som skillnaden blir större och som det kompenseras genom egna solceller o dyl om man har en tillräcklig stor sådan.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Undrar om det nu införs en smitarskatt på solceller och batteri i huset..
Fastighetsskatten återkommer nog vid en (s) regering nästa höst så det blir nog att betala om huset har fler standardpoäng.
 
Skulle inte förvåna mig att dom inför samma som med fjärrvärmen att spikar du över en viss effekt så får du "straff" debitering i 1 år framåt...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu lägger sig politikerna i hur Göteborg energis effekttariff skall se ut. Skall vi gissa att de kommer att begränsa den till dagtid enbart så som de flesta andra elbolag har gjort?

Betalartikel om detta:
- [länk]

Inte då bra för Partilleborna att ha politiker i Göteborg som bestämmer dock, det tog drygt tre år innan de får en ändring...
Det var ju en ganska magstark kommentar från S-politikern: "Vi har ju knappt haft den här avgiften än, så hur kan ni säga hur det kommer att bli?" (min parafras).

Vi har som sagt haft den i Partille sedan 2014... Men det kanske är för långt att åka (18 min med buss från centralstationen) för en kommunalpolitiker. Han är annars välkommen på ett studiebesök. :mad:
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.