U Uffe A skrev:
Sjukt att det ska vara skillnad i pris beroende på var man bor
Det är ju den heliga marknaden som svenska folket röstar fram genom borgarna.
Var glad att inte förslaget ifrån Timbro om att privatisera alla grundvatten tillgångar blivit verklighet ännu!!!
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
Planekonomi fungerar i många fall ännu sämre.
Att vi inte får strypa vid gränsen är det EU som satt stopp för.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vad är det för fel på blandekonomi?
 
Vad är det som är fel på nuvarande marknad? Hur skulle den kunna bli bättre.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Vad är det som är fel på nuvarande marknad? Hur skulle den kunna bli bättre.
Rätt mycket tycker jag, att producera el har alltid någon form av belastning och eftersom underskottet i Europa är nästan oändligt så kommer priset i Sverige alltid vara för högt oavsett hur mycket vi producerar.

Varför ska man då förstöra lokalmiljön med vatten/vind eller andra kraftverk, när man lika bra kan få den producerad någon annanstans och betala samma pris.

Jag kan inte se att det gradvisa införandet av "marknad" på elområdet har gett några fördelar alls, i något av stegen faktiskt. Det har bara blivit sämre och dyrare på alla områden.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Visst vi kan sluta med all produktion av el och varor och förlita oss på import i stället. Men ekonomin skulle kollapsa väldigt fort.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Visst vi kan sluta med all produktion av el och varor och förlita oss på import i stället. Men ekonomin skulle kollapsa väldigt fort.
Nja, det finns många inkomstkällor och jag är inte säker på att allt står och faller med en vara. Att inte exportera så mycket el men förse samhället med rimligt prissatt energi, så att andra varor och tjänster kan produceras, behöver inte leda till nationell konkurs.
 
Nej, men varför begränsa det till el?
Det leder i allmänhet fel när man börjar införa begränsningar. Inför man exportbegränsningar tenderar grannländer att göra motsvarande på någon annan vara åt andra hållet.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Nej, men varför begränsa det till el?
Det leder i allmänhet fel när man börjar införa begränsningar. Inför man exportbegränsningar tenderar grannländer att göra motsvarande på någon annan vara åt andra hållet.
Som tur är lever vi inte i en så binär värld, snarare en blandekonomi, där kan viss infrastruktur fortfarande styras av det allmänna utan att det skapar problem. Välbeprövat och hade garanterat inte skapat några problem alls.

Det vi har idag är det sämsta av alla världar, så ingen risk att det blir värre.
 
El är inte infrastruktur. Elnäten är det. Där finns det stor reglering. Men ägandet borde nog vara offentligt. Produkten el är en vara som är lätt att transportera. Den bör handlas på en öppen marknad.
 
D
D Daniel 109 skrev:
El är inte infrastruktur. Elnäten är det. Där finns det stor reglering. Men ägandet borde nog vara offentligt. Produkten el är en vara som är lätt att transportera. Den bör handlas på en öppen marknad.
Jag har förstått att du tycker det men jag håller som du förstått inte med, när variationerna mellan regionerna varierar för mycket så blir det fel, det är situationen idag.

I en framtid, som aldrig kommer att komma, där marknaderna investerat ifatt och blivit jämbördiga vore det en annan sak.
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
El är inte infrastruktur. Elnäten är det. Där finns det stor reglering. Men ägandet borde nog vara offentligt. Produkten el är en vara som är lätt att transportera. Den bör handlas på en öppen marknad.
Vissa "nyttigheter" som är helt avgörande för samhället, typ el, vatten, avlopp, elnät, mobilmaster, tillgång till internet med ~100Mbit, vägar bör tillhandahållas antingen via skattsedel eller via självkostnadsprincip.
Ja, vatten& avlopp är naturligtvis beroende på om man bor inom tättbebyggt område eller inte, däremot tömning av avlopp bör omfattas av självkostnadsprincipen.

All konkurrens på en fri marknad bygger på att det finns ett överskott, finns inte detta så snedvrids marknaden på en gång. Vilket märks tydligt på tex el.
 
Du missförstår fullständigt vad en marknad är. Den förutsätter inte ett överskott. Då kollapsar priserna. En marknadsekonomi förutsätter en balans mellan tillgång och efterfrågan.
 
D Daniel 109 skrev:
Du missförstår fullständigt vad en marknad är. Den förutsätter inte ett överskott. Då kollapsar priserna. En marknadsekonomi förutsätter en balans mellan tillgång och efterfrågan.
En marknadsekonomi förutsätter en "fullständig konkurrens", detta innebär att om en vara blir för dyr så finns det alltid en marknadsaktör som är beredd att gå in till ett lägre pris.

Med dagens elmarknad, så skulle det innebära att jag varje minut/timme/dygn skulle kunna byta till den elleverantör som för tillfället erbjuder för mig bästa villkor.
 
Den handeln sker på nordpool. Det är de som för tillfället är billigast timme för timme som säljer el till dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.