Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
isoder skrev:
Ja så är det absolut, men det är det man i allmänhet arbetar för att komma ifrån. Märkligt att sträva efter att ha det så.
Jag har inte sett att någon strävar efter att folk utan körkort, t.ex. för att de inte ser ordentligt, ska få köra bil. Har du?

Lika lite som det finns särskilt många som strävar efter att man ska få köra bil hur fort man vill. För att ta ytterligare en sak som begränsar folks frihet för att det är viktigare att inte utsätta andra för livsfara.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens
isoder skrev:
Ja så är det absolut, men det är det man i allmänhet arbetar för att komma ifrån. Märkligt att sträva efter att ha det så.
Hur menar du att man skall bekämpa pandemin?
 
A
Nissens Nissens skrev:
Hur menar du att man skall bekämpa pandemin?
Det är svårt att säga. Naturligtvis tror jag att med tiden skulle pandemin ebba ut av sig själv, precis som alla andra tidigare pandemier. Så klart med många dödsfall som följd, vilket är olyckligt. Svår balansgång. Men jag hade önskat mer studier, mer oberoende studier allra främst, för att stärka tron på vaccinen och dess effektivitet och säkerhet och inga indirekta tvångsåtgärder. Jag tror de avskräcker mer.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Nu tar ju inte Covid-19 viruset någon hänsyn till lättkränkta personer… så då blir det som det blir…
Du läste inte inlägget du länkade till, den här gången heller, va? Men det gjorde jag och såg inget samband alls. Vilket inte överraskade mig det minsta.

Staffans
 
  • Gilla
Roger G Olsson
  • Laddar…
R
isoder skrev:
Det klart det är det man talar om? Men jag har inte jämställt dem. Jag har skrivit att likheterna är att man gör skillnad på folk och folk.
Då var det ju riktigt onödigt att dra in nazism i diskussionen. Skillnad på folk och folk görs av många, i många sammanhang. Se nedan för exempel.

isoder skrev:
Men vad är det ens för irrelevant argument? Alla människor har rätt att ta körkort oberoende av ens sjukjournal och privata information.
Nej, det finns gott om exempel på folk som inte får ta körkort, just p.g.a. vad som står i deras journaler. Hur skulle det annars se ut? Blinda som kör bil?

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/medicinska-krav/

Dessutom finns det personliga krav: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/personliga-krav/
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K
isoder skrev:
Tråkigt att ni inte inser att eran syn på det hela är en fara för hela demokratin. Att vara för ett vaccin är en sak - men att inte stå upp för allas lika värde och rättigheter att besluta över sig själv och sin egen kropp utan indirekta påtvingande åtgärder är skrämmande. Jag lämnar diskussionen här för vi kommer fortsatt stampa på samma ställe. Hoppas ni känner er trygga med ert beslut för er själva. Det gör iallafall jag.
Ingen som sagt något om att tvinga. Men pga allas säkerhets och begränsa smittspridning finns de som tycker att vaccinpass vore något bra . Om det skulle kräva vaccinpass för tex kolla på sport konserter och annat så är det ju för att skydda alla. Ingen tvingar någon det skulle vara allas val har du inget vaccinpass så får du avstå vissa saker helt enkelt . Upp till dig själv . Sen förstår jag att vissa pga hälsoskäl inte kan vaccinera sig med det är ju en annan femma. Förstår mycket väl att många inom sjukvården har starka åsikter mot ovaccinerade. Det försätter personal och andra som behöver vård i fara . Som möjligtvis kunde undvikas utan större ansträngning.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Då var det ju riktigt onödigt att dra in nazism i diskussionen. Skillnad på folk och folk görs av många, i många sammanhang. Se nedan för exempel.



Nej, det finns gott om exempel på folk som inte får ta körkort, just p.g.a. vad som står i deras journaler. Hur skulle det annars se ut? Blinda som kör bil?

[länk]

Dessutom finns det personliga krav: [länk]
Det var inte jag som drog in nazism i diskussion, det var redan nämnt av flera andra och jag svarade på en kommentar om det. Så du vet. Jag tycker fortfarande inte de går att jämföra med körkortsfrågan.
 
BirgitS
isoder skrev:
Det är svårt att säga. Naturligtvis tror jag att med tiden skulle pandemin ebba ut av sig själv, precis som alla andra tidigare pandemier. Så klart med många dödsfall som följd, vilket är olyckligt. Svår balansgång. Men jag hade önskat mer studier, mer oberoende studier allra främst, för att stärka tron på vaccinen och dess effektivitet och säkerhet och inga indirekta tvångsåtgärder. Jag tror de avskräcker mer.
Vad menar du med oberoende studier, vilka skulle kunna göra sådana?

Nu har man ju sett hur hårda konsekvenser för ovaccinerade just leder till att fler vaccinerar sig, t.ex. i Frankrike och Italien.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Det är inte korrekt uppfattat.

Jag litar på vänner och bekanta likt läkarna, veterinären och Vicenzianskan. Övriga är jag sunt skeptisk till.

Staffans
Hur går det med svaret på inlägget jag frågade om? :)
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, för det finns de som inte vaccinerat sig, och de kan dels orsaka nya mutationer av viruset, dels riskerar de att belasta sjukvården i området de befinner sig i.

Du skall se vaccinet i första hand som att det hindrar människor från att bli svårt sjuka.

Så nog behövs vaccinpass inom överskådlig tid. Många länder inser det. USA öppnar tex upp för flyg från EU nu. För de som är fullvaccinerade…
Jag är medveten om att det kan hända men, hur stort är behovet att åka dit?
Dom kommer kräva vaccinpass men inte i all evighet.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med oberoende studier, vilka skulle kunna göra sådana?

Nu har man ju sett hur hårda konsekvenser för ovaccinerade just leder till att fler vaccinerar sig, t.ex. i Frankrike och Italien.
Studier som görs av dem som inte tjänar pengar på det hela naturligtvis.

Ja och det tycker jag är hemskt! För då handlar det inte om att de vaccinerar sig för att de känner att dem fått mer kött på benen och känner tilltro för vaccinet.
 
isoder skrev:
Det var inte jag som drog in nazism i diskussion, det var redan nämnt av flera andra och jag svarade på en kommentar om det. Så du vet. Jag tycker fortfarande inte de går att jämföra med körkortsfrågan.
Det går att jämföra med förintelsen, men inte med körkortsregler? Eller hur tänker du?
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Hur menar du att man skall bekämpa pandemin?
På bästa sätt utan att inskränka folks rörelsefrihet mer än vad som är absolut nödvändigt och med medel som är godtagbara i ett demokratiskt samhälle och inte mer långtgående än vad som är absolut nödvändigt för ändamålet tycker jag (lite saxat från grundlagen).
Det är väl här någonstans som åsikterna verkar går isär om vad som ska anses vara ”absolut nödvändigt” och vad som är ”godtagbart i ett demokratiskt samhälle”.

Alla kan inte få vad de vill. Vissa tycker kanske att *alla* får vänta med att gå på fotbollsmatcher eftersom de tycker vaccinpass är för långtgående för ändamålet. Andra tycker att enbart de som inte har covidpass ska avstå fotbollsmatcher för att de själva ska få gå på fotbollsmatcher och för att de inte tycker covidpass är någon stor fråga.
 
  • Gilla
  • Älska
Texan och 1 till
  • Laddar…
R
isoder skrev:
Det var inte jag som drog in nazism i diskussion, det var redan nämnt av flera andra och jag svarade på en kommentar om det. Så du vet. Jag tycker fortfarande inte de går att jämföra med körkortsfrågan.
Då är vi överens. Jag tycker inte heller att nazism går att jämföra med körkortsfrågan som förstås går utmärkt att jämföra med vaccinpass.

Jag ser att du stängt av möjligheten att se vilka inlägg du postat så jag orkar inte leta upp dina gamla inlägg för att se exakt vad du skrev. Att du jämförde med nazisterna räcker för mig, oavsett om någon annan gjort det innan.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Då är vi överens. Jag tycker inte heller att nazism går att jämföra med körkortsfrågan som förstås går utmärkt att jämföra med vaccinpass.

Jag ser att du stängt av möjligheten att se vilka inlägg du postat så jag orkar inte leta upp dina gamla inlägg för att se exakt vad du skrev. Att du jämförde med nazisterna räcker för mig, oavsett om någon annan gjort det innan.
Här är den text där jag ska ha jämfört med nazisterna:
Med rättigheter kommer alla människors lika värde. Jag blir fullständigt livrädd av sådana resonemang som du kommit med. För det allra första finns inget som helst lagstöd vad gäller dessa vaccinpass och det är skrämmande vad många människor som plötsligt glömt av allt vad självbestämmande och rätt till sin egen kropp innebär. Gäller samma då vid exempelvis aborter? Vi struntar i den egna individens åsikter och tar istället generella beslut sett till vad de styrande anser är det bästa för samhället i stort? Och lyssnar du inte... tja då utesluter vi dig från diverse samhällsdelar tills du känner dig tillräckligt tvingad att ändra ditt beslut :)

Jag kan snabbt förklara likheterna mellan dagens situation och nazityskland för dig! Det handlar i båda fallen om en stor skara människor som är OK med att särbehandla och särskilja folk från folk utifrån den du är, vad du tycker och vad du tror på. Vidrigt.

Så länge vaccinet är så fantastiskt som du beskrivit det och skyddar mot allvarlig sjukdom, då har du väl inget att oroa dig över? Låt isåfall de ovaccinerade utsätta sig då för den enorma risk för sjukdom du talar om (den med 99.7% överlevnad) så är ni vaccinerade skyddade mot allvarlig sjukdom och död. För om vaccinet fungerar och är tillräckligt effektivt - då behövs inte vaccinpass. Om vaccinet däremot inte fungerar och är otillräckliga - ja då behövs heller inga!
 
  • Gilla
  • Älska
Texan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.