F
D Danieln84 skrev:
Enligt manualen vill min Nibe F1255-12 ha 3-fas 400V 9A vid 0Kw tillskottsel. Det är förstås vid max effekt, men att den kommer över 6A är nog inte så ovanligt på vintern.
Visst tål porslinssäkringar tillfällig överbelastning, men inte många timmar i streck.

Sen finns ju en del andra belastningar också - Tre frysar (jägare, samt en sambo som gillar att plocka bär och svamp :D) kylskåp, brunnspumpen som slår till då och då osv.

[bild]
Ja, ser så ut. Min 1225 8kW drar 2,4-2,6kW vid full fart. Drar en 12kW bergvärmepump 9kW så har du feta minusgrader in på brinen.
 
Redigerat:
  • Haha
Texan
  • Laddar…
T
K Kasken skrev:
Fick chansen att åka med i en Tesla en gång och känna på deras "Ludicrous Mode", herrejävlar vad det la iväg, detta är väl något där el-bilen är vassare än vanliga svenssonbilar, men detta är ignen egenskap jag själv värdesätter alls hos en bruksbil.

När det gäller just bruksbilar så bekommer det mig inte det minsta vilken teknik som står för framdrivningen egentligen.
Det må vara bensin, diesel , gas, el, eller små pysslingar som snurrar på en vev... Jag skiter i vilket, bara bilen gör det jag kräver av den och fungerar i ur o skur till en vettig totalekonomi.
Det roliga är att jag inte sett en ända Tesla eller annan elbil som faktiskt tryckt på gasen.
Det är oftast elbilarna som skapar köerna för dom kan inte gasa för då kommer dom inte fram till destinationen.
 
F
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Tja, alla elbilar och hybrider kan ladda enfas. Sen kan vissa ladda trefas också.

Likströmen används till snabbladdning, för destinationsladdning använder man den inbyggda laddaren på 16A enfas alltså 3.7kW.

Mina belägg för det är vår statistik på hur våra laddstationer används och det pekar åt det hållet. När den breda allmänheten får tillgång till elbilar blir det ju inte Tesla och Polestar i majoritet på vägarna utan istället Dacia/Kia/Kinamärken som laddas mest.
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Tja, alla elbilar och hybrider kan ladda enfas. Sen kan vissa ladda trefas också.

Likströmen används till snabbladdning, för destinationsladdning använder man den inbyggda laddaren på 16A enfas alltså 3.7kW.

Mina belägg för det är vår statistik på hur våra laddstationer används och det pekar åt det hållet. När den breda allmänheten får tillgång till elbilar blir det ju inte Tesla och Polestar i majoritet på vägarna utan istället Dacia/Kia/Kinamärken som laddas mest.
Jag skulle vilja påstå att den största och troligtvis enda anledningen till att elbilar har enfasladdning är att en majoritet av världen, och i princip ”alla” bara har en fas hemma. När det gäller laddhybrider så är väl troligtvis anledningen att det är så lite batteri att laddtiden ändå inte är mer än drygt 5h med 10A en fas.

Vilka rena elbilar lanserade senaste 4 åren har endast 1-fas laddare?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F
T TH885 skrev:
Det roliga är att jag inte sett en ända Tesla eller annan elbil som faktiskt tryckt på gasen.
Det är oftast elbilarna som skapar köerna för dom kan inte gasa för då kommer dom inte fram till destinationen.
Vet man att man äger varenda jävla rödljus 0-60km/ oavsett vad som står i filen bredvid så kan man kosta på sig posör-åkning.
 
T TH885 skrev:
Det roliga är att jag inte sett en ända Tesla eller annan elbil som faktiskt tryckt på gasen.
Kanske för att du inte hinner ifatt :p

T TH885 skrev:
Det är oftast elbilarna som skapar köerna för dom kan inte gasa för då kommer dom inte fram till destinationen.
Nja, men jag håller med att sen jag började köra elbil så går det inte lika fort, men det är nog bra för lappen också. Men några köer har jag inte skapat och inte kan jag påstå att jag sett någon annan elbil skapa köer, vanligast är husvagnsekipage och lastbilar när jag är ute och kör.
 
engs
F fsn skrev:
Vilka rena elbilar lanserade senaste 4 åren har endast 1-fas laddare?
Var och kollade på Leaf åt frugan i helgen, den har enfas på "hemmaladdning". CHAdeMO till snabbladdning med DC... Jag tror vi skrivit av den som en option, bristen på CHAdeMo-laddare utefter vägarna plus att de inte verkar kunna snabbladda flera ggr i följd på långresor. Nått om enbart passiv kylning som inte hinner med kyla flera snabbladdningar i rad.

Betydligt äldre än 4 år visserligen men senaste större uppdateringen ska vara 2018 fattar jag som.
 
F fsn skrev:
Ja, ser så ut. Min 1225 8kW drar 2,4-2,6kW vid full fart. Drar en 12kW bergvärmepump 9kW så har du feta minusgrader in på brinen.
9A trefas 400V blir väl inte 9kW utan 1,73 x 400 x 9 = 6,2KVA. F1255 med sin inverter bör ha en effektfaktor på 1.0 så det borde också bli 6.2kW. På motsvarande vis blir 6A (vilket ihop med 10A laddning maxar mina huvudsäkringar, givet att inga andra laster finns) 1,73 x 400 x 6 = 4,15kW.

Alldeles oavsett har du rätt i att 6.2Kw in och 12Kw ut är en väldigt dålig verkningsgrad. Vi har ett 200M borrhål och i slutet på säsongen har vi ca 3-4 plusgrader in så vi har förhoppningsvis bättre COP än så.

Meeeen jag vill ändå ha trefas-laddning för att få en jämn och fin belastning över faserna, det är ju en hel del annat som går på el nu för tiden.
 
Fairlane
T TH885 skrev:
Det roliga är att jag inte sett en ända Tesla eller annan elbil som faktiskt tryckt på gasen.
Det är oftast elbilarna som skapar köerna för dom kan inte gasa för då kommer dom inte fram till destinationen.
Då får du öppna ögonen när du är ute och kör. Ser jag där jag mest kör, södra Stockholm, så skapas köer på det mindre vägnätet framförallt av A-traktorer och folk som ägnar körtiden åt mobilen. På 70-vägarna, är det också A-traktorer och folk som inte kommer upp i mer än 60 km/h (vanligast med ICE-bilar då de är vanligast). Ser man på motorvägarna så är det folk som parkerar i mittfilen och där hittar man alla möjliga bilar.

De flesta körningarna är under 10 mil, så att man inte skulle komma fram med en bil som klarar 40 mil, bara för att man gasar lite är struntprat, som alla såklart förstår.

Och ja, jag har blivit omkörd av elbilar, både Tesla och andra.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Danieln84 skrev:
Enligt manualen vill min Nibe F1255-12 ha 3-fas 400V 9A vid 0Kw tillskottsel. Det är förstås vid max effekt, men att den kommer över 6A är nog inte så ovanligt på vintern.
Visst tål porslinssäkringar tillfällig överbelastning, men inte många timmar i streck.

Sen finns ju en del andra belastningar också - Tre frysar (jägare, samt en sambo som gillar att plocka bär och svamp :D) kylskåp, brunnspumpen som slår till då och då osv.

[bild]
Ifall man använder mycket el, eller konsumerar hög effekt ibland så kan det vara befogat med en säkringsändring. Det är typ därför möjligheten finns, dags för dig att ta steget snart.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ifall man använder mycket el, eller konsumerar hög effekt ibland så kan det vara befogat med en säkringsändring. Det är typ därför möjligheten finns, dags för dig att ta steget snart.
Visst kan det vara så, men kan jag slippa genom att ladda med 3-fas och effektövervakning så gör jag hellre det även om det kostar en slant extra i installation.

Vi har en årsförbrukning på strax under 11000kWh , och om vi antar 2000 mil om året med en elbil så blir det totalt ca 15000Kwh - En riktlinje är ju att 16A är tillräckligt upp till ca 20000Kwh i årsförbrukning. Det är givetvis topparna som styr, men kan man kapa topparna så tror jag man är bra förberedd för effekttariffer i framtiden också.
 
D Danieln84 skrev:
Visst kan det vara så, men kan jag slippa genom att ladda med 3-fas och effektövervakning så gör jag hellre det även om det kostar en slant extra i installation.

Vi har en årsförbrukning på strax under 11000kWh , och om vi antar 2000 mil om året med en elbil så blir det totalt ca 15000Kwh - En riktlinje är ju att 16A är tillräckligt upp till ca 20000Kwh i årsförbrukning. Det är givetvis topparna som styr, men kan man kapa topparna så tror jag man är bra förberedd för effekttariffer i framtiden också.
Om du funderar på att skaffa en solcellsanläggning i framtiden som motsvarar din årliga förbrukning så kan du nog behöva säkra upp till iallafall 20A. Då hamnar du någonstans runt 13000kWh/år (klart en uppskattning som är osäker). Men om du nöjer dig med c:a 10000kWh/år så funkar 16A huvudsäkringar.
 
  • Gilla
Danieln84
  • Laddar…
F
D Danieln84 skrev:
9A trefas 400V blir väl inte 9kW utan 1,73 x 400 x 9 = 6,2KVA. F1255 med sin inverter bör ha en effektfaktor på 1.0 så det borde också bli 6.2kW. På motsvarande vis blir 6A (vilket ihop med 10A laddning maxar mina huvudsäkringar, givet att inga andra laster finns) 1,73 x 400 x 6 = 4,15kW.

Alldeles oavsett har du rätt i att 6.2Kw in och 12Kw ut är en väldigt dålig verkningsgrad. Vi har ett 200M borrhål och i slutet på säsongen har vi ca 3-4 plusgrader in så vi har förhoppningsvis bättre COP än så.

Meeeen jag vill ändå ha trefas-laddning för att få en jämn och fin belastning över faserna, det är ju en hel del annat som går på el nu för tiden.
Rätt, jag läste dåligt och skrev en annan sak.
 
F
engs engs skrev:
Var och kollade på Leaf åt frugan i helgen, den har enfas på "hemmaladdning". CHAdeMO till snabbladdning med DC... Jag tror vi skrivit av den som en option, bristen på CHAdeMo-laddare utefter vägarna plus att de inte verkar kunna snabbladda flera ggr i följd på långresor. Nått om enbart passiv kylning som inte hinner med kyla flera snabbladdningar i rad.

Betydligt äldre än 4 år visserligen men senaste större uppdateringen ska vara 2018 fattar jag som.
Det är väl den för tillfället minst intressanta nya elbilen.
 
F fsn skrev:
Öhhhh, typ alla andra egenskaper..
Att de med extrem klimatångest värdesätter att inte släppa ut några avgaser kan jag köpa, även om jag inte själv anser det spela någon som helst roll. Det ger säkert en varm luddig mysig känsla inombords och en enorm "bror-duktig" känsla pga övertygelsen att man inte bidrar till jordens undergång..

Men annars?

Vilka faktiska egenskaper blir bättre, eller ens annorlunda, ur ett förarperspektiv?

Om man gjorde ett "blindtest" skulle garanterat en överväldigande majoritet inte ens kunna avgöra vilken typ av drivlina de kör med, de har sin bromspedal, sin gaspedal o sin växelspak de drar till D... Sen har ingen en aning om vad som egentligen händer bakom kulisserna.

Av ren nyfikenhet vilka egenskaper anser en el-bils entusiast att el-bilen är överlägsen konventionella "förbränningsbilar"?
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Att de med extrem klimatångest värdesätter att inte släppa ut några avgaser kan jag köpa, även om jag inte själv anser det spela någon som helst roll. Det ger säkert en varm luddig mysig känsla inombords och en enorm "bror-duktig" känsla pga övertygelsen att man inte bidrar till jordens undergång..

Men annars?

Vilka faktiska egenskaper blir bättre, eller ens annorlunda, ur ett förarperspektiv?

Om man gjorde ett "blindtest" skulle garanterat en överväldigande majoritet inte ens kunna avgöra vilken typ av drivlina de kör med, de har sin bromspedal, sin gaspedal o sin växelspak de drar till D... Sen har ingen en aning om vad som egentligen händer bakom kulisserna.

Av ren nyfikenhet vilka egenskaper anser en el-bils entusiast att el-bilen är överlägsen konventionella "förbränningsbilar"?
Har du kört en elbil?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.