Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast nu räknar du på enfas va? 10 A trefas blir 1,73 gånger mer. Så närmare 40 kWh på samma tid om du räknat rätt.

Så de flesta behöver inte ens så stark ström.
Yes, men de flesta elbilar går åt enfas-hållet. Jobbar med bla. utbyggnad av laddstolpar och det är min erfarenhet.
Ska man ladda snabbt i framtiden vill biltillverkarna att man laddar DC så slipper de bygga in dyra laddare i bilen...
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Ladda med 10A är mitt svar.
Du har minst 10timmar på dig varje natt, det blir 22kWh eller med andra ord ca 10mil per natt du laddar upp. Kör du mer än så varje dag?
10 mil per natt skulle räcka till dagskörningen (6 mil t o r till jobbet) om man kan ladda fullt på helgen.
Men att belasta en fas med 10A under 10 timmar utan effektvakt tror jag inte att jag kan göra, då blir elsystemet för snedbelastat. Jag tror att jag måste ladda med trefas om jag ska kunna klara mig på mina 16A-säkringar.

Annars skulle jag få plugga in kabeln senare på kvällen efter matlagning osv och hoppas att det inte blir allt för kallt så att värmepumpen drar mer än 6A per fas någon längre stund. Nu är visserligen värmepumpen dimensionerad så att elpatronen i princip aldrig slår till, men å andra sidan finns det ju lite andra laster också som i dagsläget är hyggligt jämnt fördelade över faserna.
 
J JohanLun skrev:
Med nya mätare med HAN port så har tex Easee/Tibber ett system som begränsar via molntjänst. Du kopplar alltså en WIFI dongel i din elmätare. Laddaren är redan molnansluten. Känns lite skakigt hur den ska bete sig om "molnet är nere" (eller bara segt) men jag hoppas att den blir så smart att den drar ner effekten om den inte har kontakt med molnet då man hellre laddar långsamt vid internetavbrott än att drar en huvudsäkring. Jag har bara PHEV och 25A huvudsäkring så risken att blåsa en säkring är minimal. Fick mätare med HAN port för ett par veckor sen och kan inte säga nåt alls om hur bra det funkar. Men jag tror du kan känna dig lugn att hitta nåt som funkar. Det finns ett antal laddare till som har rätt smidiga lösningar på problemet.
Det låter ju utmärkt! Elmätaren byttes på försommaren, så jag hoppas att den har HAN port.
Hoppas bara att Wifi-signalen räcker ut till mätarskåpet. Jag installerade visserligen ett MESH-nätverk i somras, men det är nog gränsfall ändå. Kanske kan lösa det genom att möblera om MESH-enheterna lite i huset :D
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
10 mil per natt skulle räcka till dagskörningen (6 mil t o r till jobbet) om man kan ladda fullt på helgen.
Men att belasta en fas med 10A under 10 timmar utan effektvakt tror jag inte att jag kan göra, då blir elsystemet för snedbelastat. Jag tror att jag måste ladda med trefas om jag ska kunna klara mig på mina 16A-säkringar.

Annars skulle jag få plugga in kabeln senare på kvällen efter matlagning osv och hoppas att det inte blir allt för kallt så att värmepumpen drar mer än 6A per fas någon längre stund. Nu är visserligen värmepumpen dimensionerad så att elpatronen i princip aldrig slår till, men å andra sidan finns det ju lite andra laster också som i dagsläget är hyggligt jämnt fördelade över faserna.
Jag har precis ditt upplägg och det funkar fint. En huvudsäkring i porslin kan man överbelasta rätt bra i några timmar utan att den löser ut. Är du orolig så köp en bil med 3fas-laddare och ladda 6A eller mindre per fas.
 
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Jo, jag kan nog sälla mig till early adaptors... Men kärnkraften fanns när jag föddes och vad jag förstår så har den inte utvecklats så mycket sen dess... Det är väl dags snart...
Det är sant. Ja det har ju inte ens byggts så speciellt mycket mer, i alla fall i Sverige.
Men i stort sett samma är det, världen runt. Verkningsgraden har putsats upp någon procent, både på nybyggt samt genom ombyggnad/uppgradering av befintligt.
Mest har det hänt på säkerhetsområdet, t.ex. oberoende härdkylning och sånt. Mycket sånt har införts i befintligt bestånd och naturligtvis vid nybyggnad. Men det kostar ju också, vilket finnarna fått erfara.

Breeders grejades det med en hel del, i framkant låg Frankrike och så småningom Japan och några andra nationer, det mesta av detta har lagts ner idag (detta är problemet med 4'e generationers breeders, vi vet idag att det är tekniskt utmanande).
Ryssland tror jag har världens enda helt fungerande reaktor med något som kan liknas vid breeder (som går i kommersiell drift, ej experiment), den har vad jag förstått mest byggts och används för att bränna ur det gamla sovjetiska plutonium-lagret, alla tonnen som blev lagda på hög efter kärnvapenavtalet USA-Sovjet.

Indien grejar lite med Thorium-reaktorer, jag tror att det finns några fler nationer på detta spåret, gissar Kina. Där är väl främsta fördelen (tror jag) att man inte behöver gruvbrytning för att få bränsle, utan kan utvinna det ur havsvatten.
Jag känner att jag behöver läsa på mer om Thorium-reaktorer.

Ja egentligen om allt ifall jag ska hålla på och uttala mig såhär, ty jag har väl egentligen en ganska grund kunskap inom området. :thinking: :oops:
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det ska jag kolla upp då! Det är en förbättring då som inte fanns när jag köpte grejjorna för jag föreslog just detta på tibbers "tipssida" (men säkert var jag inte först, det känns som den naturliga implementationen). :D
Jodå, det har alltid funnits men tidigare gick det inte ställa "Offline laddhastigheten" genom tibberappen utan man fick konfigurera det direkt i laddboxen via dess lokala wifi och webbgränssnitt (alternativt med easeeappen).
 
T Texan skrev:
Jodå, det har alltid funnits men tidigare gick det inte ställa "Offline laddhastigheten" genom tibberappen utan man fick konfigurera det direkt i laddboxen via dess lokala wifi och webbgränssnitt (alternativt med easeeappen).
Altså, den settingen hittar jag inte. :( Generellt är det lite rörigt hur tibber och easee funkar ihop. Pluggar man bara i och laddar så funkar det skitbra, men ska jag tex ändra smartladdning etc så tycker jag det är lite luddigt. Liksom jag aldrig fått det att funka att aktivera "ladda nu" med tagg eller touch på laddaren. Finns lite att jobba på. Men konceptet tycker jag känns smart, så förhoppningsvis har mjukvaran hunnit lite längre den dag jag skaffar en riktig elbil (om hårdvaran lever så länge, men förhoppningsvis gör den det, det är ju inte så avancerat och min sitter hyggligt skyddad).
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Yes, men de flesta elbilar går åt enfas-hållet. Jobbar med bla. utbyggnad av laddstolpar och det är min erfarenhet.
Ska man ladda snabbt i framtiden vill biltillverkarna att man laddar DC så slipper de bygga in dyra laddare i bilen...
Jasså, vad bygger du det på? Alla nya elbilar jag känner till som inte är rena budgetbyggen tar trefas.

Eftersom att den huvudsakliga laddningen är destinationsladdning har jag också svårt att se logiken med bara likström.

Men har du belägg för motsatsen vore det förstås intressant att veta mer! (y)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
engs
Lite sen på bollen men läste om elbil med släp/husvagn längre upp i tråden. Kanske tog nån upp det redan men ett bekymmer måste väl bli att man ofta tvingas parkera släpet inför varje laddning under resan? Eller de flesta i vilket fall beroende på hur laddplatsen ser ut.

Parkera och haka av släpet/husvagn.
Åka och ladda.
Haka på släpet/husvagnen igen.

Känns som man kommer ledsna ganska snabbt, särskilt om man samtidigt har last/vindmotstånd som ger betydligt kortare räckvidd.

Inte anti-elbil av princip eller så, bara en praktisk detalj som slog mig.
En fördel är väl att de som lastat med negativt kultryck kommer rensa ut sig själva med en välriktat uppercut av handsken när de ska koppla loss. ;)
 
F
D Danieln84 skrev:
På tal om vinst/förlust. Hur har ni med elbil och villa löst strömfrågan?

Laddbox med effektövervakning utan att säkra upp, eller har ni blivit tvungna att göra det?

Jag har 16A idag, och värmer huset med bergvärme. Det är tyvärr en smula jobbigt att installera effektvakt då fastighetens huvudsäkringar sitter på en elstolpe i trädgården. Därifrån går matning till husets central och till ladans central (och till ett 3-fasuttag på samma stolpe)

En eventuell laddbox kommer gå på ladans central och vad jag förstår måste jag gräva ner en kabel de 30-40 metrarna mellan laddbox och huvudsäkringar för att den ska kunna känna av aktuell last.

Nätavgiften för 16A som vi har idag är 385kr/mån. 20A kostar 610kr vilket vore en trist merkostnad.
Jag har en Zappi V2 med lastbalansering mot huvudsäkringarna trådlöst via nån liten Zappi box och lastbalans mot solcellerns trådat in i Zappiboxen. Vet dock inte om så långa avstånd som 40m är möjligt trådlöst, annars så skulle det såklart vara ett bra alternativ.
 
F
D Danieln84 skrev:
10 mil per natt skulle räcka till dagskörningen (6 mil t o r till jobbet) om man kan ladda fullt på helgen.
Men att belasta en fas med 10A under 10 timmar utan effektvakt tror jag inte att jag kan göra, då blir elsystemet för snedbelastat. Jag tror att jag måste ladda med trefas om jag ska kunna klara mig på mina 16A-säkringar.

Annars skulle jag få plugga in kabeln senare på kvällen efter matlagning osv och hoppas att det inte blir allt för kallt så att värmepumpen drar mer än 6A per fas någon längre stund. Nu är visserligen värmepumpen dimensionerad så att elpatronen i princip aldrig slår till, men å andra sidan finns det ju lite andra laster också som i dagsläget är hyggligt jämnt fördelade över faserna.
Är detta verkligen ett reellt problem? Vilken bergvärmepump drar mer än 4-5A/fas?

Men det är klart att man skall ha lastbalansering för komforten och bibehållen levnadsstandards skull.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
F
K Kasken skrev:
Vilka egenskaper skulle attrahera mig?

Du radar själv upp en diger lista med egenskaper där el-bilen är sämre, vart är listan på egenskaper där el-bilen överträffar en "förbränningsmotorbil"?

Jag har absolut inte varken kört eller åkt mycket el-bil, vi har några servicebussar på jobbet som går "inom området" som jag drar en sväng i ibland. Jag har även som jag nämnde tidigare en kollega som har nån mindre Hyndai som han pendlar med från staden bredvid, den har jag åkt o hämtat mat i nångång.
Fick chansen att åka med i en Tesla en gång och känna på deras "Ludicrous Mode", herrejävlar vad det la iväg, detta är väl något där el-bilen är vassare än vanliga svenssonbilar, men detta är ignen egenskap jag själv värdesätter alls hos en bruksbil.

När det gäller just bruksbilar så bekommer det mig inte det minsta vilken teknik som står för framdrivningen egentligen.
Det må vara bensin, diesel , gas, el, eller små pysslingar som snurrar på en vev... Jag skiter i vilket, bara bilen gör det jag kräver av den och fungerar i ur o skur till en vettig totalekonomi.
Öhhhh, typ alla andra egenskaper.

Det var mest ett försök att visa på att:

1. Elbilar är fortfarande ett nytt, omoget fenomen som har en brant utvecklingkurva.

2. Trots sina tillkortakommande så vill jag (och en majoritet av de de provat elbilar) inte köra nåt annat om möjligheten finns.
 
  • Gilla
Onsalakorven och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är detta verkligen ett reellt problem? Vilken bergvärmepump drar mer än 4-5A/fas?

Men det är klart att man skall ha lastbalansering för komforten och bibehållen levnadsstandards skull.
Enligt manualen vill min Nibe F1255-12 ha 3-fas 400V 9A vid 0Kw tillskottsel. Det är förstås vid max effekt, men att den kommer över 6A är nog inte så ovanligt på vintern.
Visst tål porslinssäkringar tillfällig överbelastning, men inte många timmar i streck.

Sen finns ju en del andra belastningar också - Tre frysar (jägare, samt en sambo som gillar att plocka bär och svamp :D) kylskåp, brunnspumpen som slår till då och då osv.

Tabell med elektrisk data för Nibe F1255-12 värmepump, visar maxdriftström 9A vid 400V för olika effekter.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jasså, vad bygger du det på? Alla nya elbilar jag känner till som inte är rena budgetbyggen tar trefas.

Eftersom att den huvudsakliga laddningen är destinationsladdning har jag också svårt att se logiken med bara likström.

Men har du belägg för motsatsen vore det förstås intressant att veta mer! (y)
Tja, alla elbilar och hybrider kan ladda enfas. Sen kan vissa ladda trefas också.

Likströmen används till snabbladdning, för destinationsladdning använder man den inbyggda laddaren på 16A enfas alltså 3.7kW.

Mina belägg för det är vår statistik på hur våra laddstationer används och det pekar åt det hållet. När den breda allmänheten får tillgång till elbilar blir det ju inte Tesla och Polestar i majoritet på vägarna utan istället Dacia/Kia/Kinamärken som laddas mest.
 
  • Gilla
Sjöolsa och 1 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Mina belägg för det är vår statistik på hur våra laddstationer används och det pekar åt det hållet.
Intressant. Jag är helt enig i att det inte behövs så stark ström till vardags när man har tiden på sin sida. Å andra sidan kanske man framgent bara vill ladda när det är billigt på natten, och då är ju trefasen till nytta.

Slår mig också att de flesta laddhybrider är enfas. När de blir relativt färre kanske mönstren ändras.
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.