A Abies koreana skrev:
Jag planterar aldrig ut en växt utan att samtidigt sätta ut namnskylten, man glömmer alldeles för snabbt.

Jag vill att skyltarna skall vara diskreta, vita eller andra uppseendeväckande skyltar blir nästan som självlysande i planteringarna, blicken faller omgående på det avvikande och växterna blir bakgrund.

Skyltarna bör även ha en viss tyngd så inte fåglarna flyger iväg med dem.

De namnskyltar jag använder är av vanlig svart takplåt, en plåtslagare klippte till 1000 st. åt mig. Skall de stå i marken klipper jag själv till en spets, skall de hängas i en buske eller ett träd gör jag ett hål i skylten.

Såhär ser de ut;

[bild]

[bild]

Och textmaskinen jag använder, tapen är svart med vit text. Man kan välja olika färger men jag föredrar det diskreta.

[bild]
Ja, vitt på svart verkar rimligt. Det är ju inte meningen att man ska se skylten om man inte liksom letar efter den. Jag har kvar etiketter på buskarna i väntan på att hitta en bättre långsiktig lösning och det är inte särskilt snyggt...
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Lite morgonmotion idag. Det stod en vissen en (eller snarlikt) i en slänt (på vår tomt är allt en slänt) och idag på morgonen föll lusten på. Mamma sover, barnet glor på Pokémon och pappa gräver: alla är lyckliga!

Min fantasi just nu är att plantera något annat ruggigt tåligt barrträd där (det blir hypertorrt i den där slänten; kring enen är jorden fortfarande lik stoft, trots att sommaren sedan länge är gången) som kan tuktas i sådan där asiatisk stil med kal stam och luddiga moln. Jag har vintern på mig att få min överambitiösa idé ur huvudet.
 
  • Uppgrävd slänt med visset träd och jordbruksverktyg, sten och kompostkärl i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Rensat ut jordgubbslandet. Blev två skottkärror fulla men eftersom barnen igår byggde koja av den tomma komposten så blev det en ny tillfällig. Nyrensad jord med vit kantsten i trädgård vid trädäck, rester av växter i hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkompostlåda fylld med jord och några nyplanterade växter i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart kompostbehållare i trädgård med leksaksspade och räfsa inuti, använt av barn för kojbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillfällig komposthög byggd av barn, svarta lådor med trälock, i trädgård med spade och barn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev också potatisupptagning. Lyckades få med hela familjen i aktiviteten så det påminde om en Robinsontävling när barnen dök efter den ätbara skörden. Två barn och en vuxen gräver i jordgubbsland, barn i regnkläder och plockar potatis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Igår men nästan idag...

Grävde upp lite potatis genom att gräva dike, så att den värsta leran och asprötterna också kommer upp. Två rader av sju uppgrävda.

Två grävspadar bredvid ett uppgrävt dike i trädgården med potatis och lera synliga i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Trimmat plommonträdet:
Vältrimmat plommonträd i fyrkantig form på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas på fyrkantiga plommon även nästa år. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Fox Lane och 11 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Trimmat plommonträdet:
[bild]
Hoppas på fyrkantiga plommon även nästa år. :cool:
Kul med lite formklippning av fruktträd. Jag har fått för mig att jag vill ha några helt vanliga träd, fast formklippta, som dekoration i trädgården. Några bra tips för en nybörjare? Hade tänkt plocka några i min skog … har björk, lönn, rönn, tall, körsbär, ek, någon typ av vilda äpplen osv.
 
Igår var vi hos frugans moster och grävde upp plantor i deras trädgård då dom ska flytta nu i höst. Så med bagaget fullt av plantor kom vi hem idag och då var det bara att plocka fram spadar och skottkärror och börja gräva igen.
Stockrosorna skulle flyttas och ge plats åt pioner bland annat så det fick bli en ny rabatt utefter snickarboden.
Så när skymningen började lägga sig så var alla plantor i jorden och det har blivit lite fler rundningsmärken vid gräsklippningen.
Ny rabatt vid snickarbod med spade, skottkärra och nyplanterade pioner i skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skottkärra och spade framför en röd snickarbod med nyanlagd rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd rabatt med mörk jord utefter en röd träsnickarbod med grönt gräs runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny planteringsrabatt utefter en röd snickarbod med en spade lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad rabatt med plantor utefter en röd snickarbod med gröna dörrar och en spade i skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterade stockrosor och pioner i rabatt vid en röd snickarbod med gröna dörrar under skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Har klippt ner buskar och har en stor hög med kvistar. Men jag vill inte köra iväg högarna till återbruket eftersom jag har gott om igelkottar i min trädgård.
Skulle vilja bygga ett trivsamt igelkottsbo av högarna och täcka över högarna med en presenning så det blir torrt och trivsamt för kottarna. Funderar på hur igelkottarna vill ha sitt bo? Räcker det med en stor hög eller vill igelkottarna ha färdiga gångar och att jag lägger in betongrör som igelkottarna kan krypa in i. Kan igelkottarna dela på en större hög eller vill varje igelkotte ha sin egen hög. Har även färdiga igelkottsbon men dessvärre verkar dessa inte passa mina igelkottar. Kommer man för nära mina igelkottar brukar dom ta ett jätteskutt mot mig så dom verkar vara lite folkilskna och vet inte om dom gillar andra igelkottar.
Funderar över varför jag ofta hittar döda igelkottsungar på våren. Misstänker att ungarna fryst ihjäl.
 
halper halper skrev:
Kul med lite formklippning av fruktträd. Jag har fått för mig att jag vill ha några helt vanliga träd, fast formklippta, som dekoration i trädgården. Några bra tips för en nybörjare? Hade tänkt plocka några i min skog … har björk, lönn, rönn, tall, körsbär, ek, någon typ av vilda äpplen osv.
Jag har även en björk som är formklippt.
En formklippt björk med tät krona i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
S
En liten rabatt kommer att försvinna i vår så jag gjorde en ny och flyttade växterna.
 
  • Nyanlagd rabatt med växter runt ett träd med mossa, på en nyligen bearbetad jordyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyplanterad rabatt med blommor och gröna växter vid trädstam i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 2 till
  • Laddar…
Friserade även Gull-/blåregnsträdet.
Trädgård med nyligen beskuret Gull-/blåregnsträd i förgrunden med klippta häckar och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas att få fart på blomningen på Blåregnet.
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Maria T
Immobil Immobil skrev:
Friserade även Gull-/blåregnsträdet.
[bild]
Hoppas att få fart på blomningen på Blåregnet.
Wow, så snyggt! När började du forma gullregnet? (alltså, ungefär hur gammalt, eller högt, var trädet)

Lycka att kunna ha ett Blåregn som växer fritt.... här måste de trivas i soligt läge och i lä vilket inte finns ö h t i min lilla Stockholmsförort trots att det är växtzon 2.
 
Maria T Maria T skrev:
Wow, så snyggt! När började du forma gullregnet? (alltså, ungefär hur gammalt, eller högt, var trädet)
Jag tror det var ~5 år gammalt och var ~3 meter högt.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Dagens fundering...

Kan man torka grön chili?
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Har pysslat med sockeln under sommaren. Idag skottades gruset. Saknar downlights och kanske några växter.
 
  • Hussockel med nytt grus och installerade downlights i skymningen, plats för framtida växter synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.