D Daniel__s skrev:
Har också källare och det vore trevligt med matta där nere. Finns det någon risk att mattan stänger in fukt?
Det finns en överhängande risk att den gör det. Med 60x60 plattor så kommer fukten att ventileras bort i skarvarna. Mattbitarna ligger dessutom lösa på golvet med en 10cm bit dubbelhäftande tejp i mitten bara för att hålla dem så inget lim är nödvändigt. (köpte allt från byggmax webbshop)
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Nypolerad AWAB pall i metall utan papper på fotstegen, står på ett ljust trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett litet sidospår igårkväll var att skruva isär och polera upp AWAB pallen och ta bort den gamla pappen från fotstegen.
 
  • Gilla
Vgt och 3 till
  • Laddar…
Med tanke på hur lite jag fått gjort i höstvinter på huset ska jag inte säga nått men...

Ola. Hoho. hur går det?:thinking:
Hoppas att ni lever och mår bra allihopa.
Du kan väl uppdatera oss hur huset mår vid tillfälle :cool:
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Nu börjar jag på en likande resa som dig med vårt nya hus. Hur går det för dig? Du har väll inte bränt ut dig va? :)
 
  • Älska
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
Ola.... Hur går det? Lever ni?

Jag har precis kommit igång med lite husprojet efter lång vila. Hoppas du bara ligger efter i uppdateringarna. :heart:
 
  • Älska
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Ola.... Hur går det? Lever ni?

Jag har precis kommit igång med lite husprojet efter lång vila. Hoppas du bara ligger efter i uppdateringarna. :heart:
Vi lever och mår, jag ska uppdatera tråden här Vad det lider men vi har dragit ner rejält på tempot i huset då livet lett oss vidare till en lägenhet i en annan stad parallellt med husrenoveringen..
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 5 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Vi lever och mår, jag ska uppdatera tråden här Vad det lider men vi har dragit ner rejält på tempot i huset då livet lett oss vidare till en lägenhet i en annan stad parallellt med husrenoveringen..
Det viktigaste är att NI mår bra.

Ta den tid du behöver på dig så hoppas jag att det dyker upp nått sen vad tiden lider och du orkar dela med dig.
 
  • Gilla
JuliaUppsala och 1 till
  • Laddar…
Rensat material från hängränna på marken, skogsmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag har jag rensat hängrännan och snörasskyddet från barr och kottar.
Utan att mäta för mycket så uppskattar jag att det var motsvarande en sopsäck med dynga som satt fast där på taket och jag tänker att ett ordentligt spöregn nu skulle kunna tvätta upp taket någorlunda.
På bilden syns det mörka på marken som är det som kom ner från taket och rännan när jag sopade.
 
  • Gilla
maer031 och 1 till
  • Laddar…
Väderstation med display som visar tid, temperatur, luftfuktighet, vindhastighet och väderprognos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindmätare monterad på antennrör ovanför ett hus mot grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väderstationens vindmätare monterad på en brevlådestolpe, med gröna buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huvudorsaken till att jag for upp på taket tidigare var iofs inte för att rensa rännan utan för att montera upp vindmätaren till vår gamla väderstation innan det ena sedan ledde till det andra...
Men nu sitter iallafall vindmätaren på antennnröret och regnmätaren på brevlådestolpen. Och även om väderstationen är långt ifrån användarvänlig så visar den iallafall några spännande siffror såsom vindhastighet, vindriktning, nederbördsmängd, barometertryck, ute och innetemp samt luftfuktighet ute och inne. Med detta som grund så försöker den även att spå det kommande 12-24 timmarnas väderlek i form av enklare bilder på solsken och moln!
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Efter nästan ett år av overksamhet när jag bara hunnit färdigställa tvättstugan och lite annat smått och gott så kommer här en uppdatering om motorsågning och trädfällning mellan mitt och grannens hus!

Jag har kvistat av några tallar bakom huset med grensåg. Dessa ska nu fällas. Men jag måste tyvärr fälla dom med viss precision eftersom jag har en teleledning vid tomtgränsen och tallarna mellan denna och huset!
..som tur var så var jag uppenbarligen en jävel på å fälla träd eftersom trädet föll nästan precis där det skulle trots min hustrus förmaningstal om att låta bli på grund av överhängande risker för skador på både mitt och grannens hus samt även teleledningen!
 
  • Röd stuga, trädfällning, stubbar, kvistar på mark, skogsmiljö, gråmulen himmel, lugn atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skog med avverkade kvistar, gul kabelrulle på marken, stammar och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tallskog, avverkad gren, grön mark, grå himmel, utomhus, nedfallna grenar, krukor på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det bara två tallar kvar som behöver särskild precision vid fällningen!
 
Vill även dela med mig av en annan trädfällning som ägde rum här på gården i höstas..
Hela kvarteret stod och tittade på med illa dold skadeglädje för att se när jag skulle fälla min gamla jättetall(för övrigt källan till allt skräp på taket) och för att se var den landade!

Den landade precis där den skulle även om det var lite nervöst ett tag när fällkilarna inte verkade göra någon skillnad efter att det säkra hörnet kapats. Jag fäller enligt metoden säkra hörn. Nedhugget träd, motorsåg, trädstubbe, röda hus, barn leker, molnigt, höst, bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Området efter storm, fallna träd, skadade egendomar, person bryter upp grenar, rodnat enfamiljshus, lugn himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TickyNucker och 9 till
  • Laddar…
Kul få fram solen!

Och säkra hörn är enligt trädfällarna som var här enda säkra metoden på träd stora nog att använda den (y):cool:
 
  • Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
Bra jobbat med tallarna, det är alltid kul när det går som man vill! En fråga på tvärsnittet på stammen bakom din vackra Husqvarna motorsåg. Jag ser ingen färg på kärnan i veden. Barken ser väldigt tunn ut för att vara på en sån kraftig tall. Vet du något mer om varför det skulle kunna vara så? Blir jag lurad av bilderna?
Mvh en trädnörd.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Det finns alltså säkra sätt att plocka ner träd som står trångt. Varför välja en idiotmetod som bara är riskabel bara för att du vill stajla?
Det är ju enbart vårdslöst.

mr.Ola mr.Ola skrev:
Efter nästan ett år av overksamhet när jag bara hunnit färdigställa tvättstugan och lite annat smått och gott så kommer här en uppdatering om motorsågning och trädfällning mellan mitt och grannens hus!

Jag har kvistat av några tallar bakom huset med grensåg. Dessa ska nu fällas. Men jag måste tyvärr fälla dom med viss precision eftersom jag har en teleledning vid tomtgränsen och tallarna mellan denna och huset!
..som tur var så var jag uppenbarligen en jävel på å fälla träd eftersom trädet föll nästan precis där det skulle trots min hustrus förmaningstal om att låta bli på grund av överhängande risker för skador på både mitt och grannens hus samt även teleledningen!
mr.Ola mr.Ola skrev:
Det finns en överhängande risk att den gör det. Med 60x60 plattor så kommer fukten att ventileras bort i skarvarna. Mattbitarna ligger dessutom lösa på golvet med en 10cm bit dubbelhäftande tejp i mitten bara för att hålla dem så inget lim är nödvändigt. (köpte allt från byggmax webbshop)
 
  • Arg
  • Haha
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.