Hej på er. Håller på med det sista på mitt kök och hämtade vitvarorna igår.
Tyvärr visade det sig att inte alla mikrovågsugnar är 39-40cm högs som jag trodde utan Husqvarnas är 46cm.
Bodbyn fronterna finns endast som 60cm höga eller 40. Nu sitter 60. Så frågan är: Hur ska jag få plats med min mikro? ‍♂️
 
  • Ej färdigställt kök med gråa skåp och en för stor mikrovågsugn som inte passar i skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Enklast genom att köpa en mikro som ryms i utrymmet
 
  • Gilla
heisiandiishe och 3 till
  • Laddar…
R rasse123 skrev:
Enklast genom att köpa en mikro som ryms i utrymmet
Jo men lokala Elon butiken låter mig inte returnera en mikro jag köpte igår som inte ens är använd….
 
N Niklas_NiKeMaN skrev:
Hej på er. Håller på med det sista på mitt kök och hämtade vitvarorna igår.
Tyvärr visade det sig att inte alla mikrovågsugnar är 39-40cm högs som jag trodde utan Husqvarnas är 46cm.
Bodbyn fronterna finns endast som 60cm höga eller 40. Nu sitter 60. Så frågan är: Hur ska jag få plats med min mikro? ‍♂️
Du kommer inte kunna få plats med något som är 46cm i ett utrymme som är 40cm.
Har du släta luckor kan man såga av dem på någon ledd. I detta fall har du inte det. Och alla försöka att såga i den kommer att se knas ut.

Förlåt att jag säger det, men hur man kan inse detta först nu, efter köpet, och inte kontrollera höjden på det an köper, är bortom min logiska resonemangsförmåga.
Hoppas du kan få en hygglig peng för den på blocket. Troligtvis inte, för ingen annan med ikea-kök kommer kunna använda den.

Fy, nu blev jag elak, men det är vad det är.
 
  • Gilla
ami39 och 4 till
  • Laddar…
Har inte Elon mindre micro då , så du kan byta, finns det ingen återköpsgaranti hos Elon.
 
H
N Niklas_NiKeMaN skrev:
Hej på er. Håller på med det sista på mitt kök och hämtade vitvarorna igår.
Tyvärr visade det sig att inte alla mikrovågsugnar är 39-40cm högs som jag trodde utan Husqvarnas är 46cm.
Bodbyn fronterna finns endast som 60cm höga eller 40. Nu sitter 60. Så frågan är: Hur ska jag få plats med min mikro? ‍♂️
Problemet med Ikea att de har sina egna mått på sina skåp och då är man hänvisad till Ikeas vitvaror. Därför skulle jag inte köpa Ikea kök. Dessutom är vitvarorna inte högsta kvalitet.
Mindre Microsoft eller om du kan göra om ett skåp och sätta en mindre lucka eller en täckskiva. Micron behöver säkert lite luft upptill också.
 
  • Gilla
Skogsmusen
  • Laddar…
Kan du inte ta bort 60 luckan och istället sätta i en 40 lucka+10 lådfront? Sen din mikro följt av en passbit på 4-5 cm i rostfritt eller svart.
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Problemet med Ikea att de har sina egna mått på sina skåp och då är man hänvisad till Ikeas vitvaror. .
Inte nödvändigtvis.
Tretti.se har 36st mikrovågsugnar som är kompatibla med ikeas 40cm-standard.
https://www.tretti.se/vitvaror/ugnar/inbyggnads-mikrovagsugn/#/hojd-390-400/
Gäller bara att man tänker först och köper sen, och inte tvärtom.
 
  • Gilla
ami39 och 7 till
  • Laddar…
H
D Daaaaaniel skrev:
Inte nödvändigtvis.
Tretti.se har 36st mikrovågsugnar som är kompatibla med ikeas 40cm-standard.
[länk]
Gäller bara att man tänker först och köper sen, och inte tvärtom.
Ja, det är ju en miss, men lätt att missa när man inte är van och har fullt upp runt sig med renovering.
 
  • Gilla
Niklas_NiKeMaN
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Inte nödvändigtvis.
Tretti.se har 36st mikrovågsugnar som är kompatibla med ikeas 40cm-standard.
[länk]
Gäller bara att man tänker först och köper sen, och inte tvärtom.
Ja det var ju helt klart en tabbe av mig. Hade ingen koll på att det fanns olika höjder på mikron med både 40 och 45. Har tidigare alltid köpt Siemens till mina tre tidigare kök och dom är ju standard 40.... Förutsatte att HQ var samma. Kan ju även tycka att säljaren borde upplyst/frågat om utrymmet just med tanke på detta. Jag valde ju att handla allt lokalt hos ELON för att gynna den lokala handeln och för den enastående supporten........ Ack så fel jag hade. Trist :( Bättre att handla online.
 
  • Gilla
LazyCrowbar och 1 till
  • Laddar…
Som sagt var. Finns ingen BRA lösning på problemet.
Bara känna sig kränkt, ta förlusten, köpa rätt mikro, gå vidare.
 
  • Gilla
ami39
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har inte Elon mindre micro då , så du kan byta, finns det ingen återköpsgaranti hos Elon.
Nej, Elon har ingen återköpsgaranti, eller öppet köp. Har man köpt sina prylar där så får man tydligen stå sitt kast och skylla sig själv... Hade jag handlat online hos andra aktörer eller tom hos Elon.se så hade jag haft öppet köp.
 
D Daaaaaniel skrev:
Som sagt var. Finns ingen BRA lösning på problemet.
Bara känna sig kränkt, ta förlusten, köpa rätt mikro, gå vidare.
Problemet är ju att jag inte vill ha en Siemens mikro i ett HQ kök. Att montera en Siemens (eller annat märke) mikro ovanpå en HQ ugn ser trist ut när allt är helt nyrenoverat och nytt. Således är alternativet att slänga en helt ny ugn OCH mikro på skroten (eller Blocket såklart) och hoppas att någon vill köpa det för att kunna byta både ugn och mikro till annat märke.
 
E
Ny micro, eller lämna in luckan till ett snickeri så kan de kapa bort 6-7cm mitt på och limma ihop igen
 
N Niklas_NiKeMaN skrev:
Ja det var ju helt klart en tabbe av mig. Hade ingen koll på att det fanns olika höjder på mikron med både 40 och 45. Har tidigare alltid köpt Siemens till mina tre tidigare kök och dom är ju standard 40.... Förutsatte att HQ var samma. Kan ju även tycka att säljaren borde upplyst/frågat om utrymmet just med tanke på detta. Jag valde ju att handla allt lokalt hos ELON för att gynna den lokala handeln och för den enastående supporten........ Ack så fel jag hade. Trist :( Bättre att handla online.
Jag förstår verkligen tanken med vilja gynna lokala näringsidkare.
Min känsla, och vad du dessvärre bekräfta, är att dem inte tillräckligt ofta, förtjänar det.
Du valde att gynna dem, gynnar dem dig nu?

Min erfarenhet är ofta att kunskapen/servicen är för dålig. Jag hade kunnat levt med att ibland betala en femhundrig mer, istället för att prisjakta mig till allt. Men utöver priset, så vill man ju inte känna att man får något sämre. Och här är vi trots allt.
 
  • Gilla
larssad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.