pacman42 pacman42 skrev:
Det blir ju inte så mycket co2-upptag då den redan är färdigvuxen, det blir mest en förlängning på kolcykeln. "Om skogen står kvar i 20 år till efter 60 år, så har vi ju ökat skogens upptagningsförmåga med 33%!"

Jag vet inte om man skall skratta eller gråta...
Gråta.
Vill man lagra kolet borde man bygga mer i massivt trä. Att använda timmer och KL trä i byggnader binder kolet för lång tid. Det kanske borde byggas innerväggar i plank igen som det gjordes på 30 och 40-talet, kåkarna står fortfarande kvar och trät är friskt och tillsynes opåverkad av tidens tand när man öppnar en sådan vägg i dag.
 
  • Gilla
FBrobeck och 5 till
  • Laddar…
enSAM enSAM skrev:
Krille-72 skrev att om han har förstått saken rätt så har vi mer skog nu än förr. Jo det är rätt om man räknar träd, och med träd räknar bolagen även träd som är en halv meter höga, men skog. Jag bor i N. Norrland och där har vi ingen skog kvar, kalhyggen på kalhyggen och däremellan plantager med enbart ett trädslag i rader som aldrig någonsin kan bli en skog. Varför kämpar t.ex.. Sveaskog med att få hugga dom fjällnära skogarna och dom små rutor av skog med lite äldre skog som finns mellan kusten och fjällen, jo dom har ingen skog kvar. Läste förresten i en skogstidning att vi har mer skog i dag som är över 140 år än vi hade för 100 år sedan, var finns den skogen? Inte i Sverige.
Det borde väl inte vara speciellt svårt för dig att hitta någon artikel som visar att du har rätt. Om du har rätt…
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
för 100 år sedan hade vi ca 50% av dagens skogs kubik per ha. vissa hävdar även 80% mer.

produktiv skogsmark är 135 m3sk per ha och mer.
medelbonitet 5.3 m3sk i tillväxt.

Så det är inte antalet träd som man har ökat utan m3.. välkommen in i verkligheten
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
för 100 år sedan hade vi ca 50% av dagens skogs kubik per ha. vissa hävdar även 80% mer.

produktiv skogsmark är 135 m3sk per ha och mer.
medelbonitet 5.3 m3sk i tillväxt.

Så det är inte antalet träd som man har ökat utan m3.. välkommen in i verkligheten
Du som kan detta betydligt bättre än mig. Kan du inte berätta lite om uppspikade fågelholkar som leder till att man inte får avverka…
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
i Sverige avverkar vi mindre än tillväxten..
Det är därför skogen binder mer co2 än Europas skogar..

Europas skogar var nästan utslagna efter 2 världskriget. de öst europeiska skogarna var väldigt illa åtgångna och de sågades ner rejält efter att kriget var över..

i Sverige hade vi grov skogar som avverkades i rask takt för att föda Europa med virke..

Sedan började lagarna om att återbeskoga.
Man planterade och samlade in kottar, anlade stora fröplantager..

skogsmaskiner gjorde sitt intrång i skogen.
mer och mer virke såldes..

Men hela tiden har vi i Sverige planterat 2 träd för varje vi sågat ner.. detta är unikt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det blir ju inte så mycket co2-upptag då den redan är färdigvuxen, det blir mest en förlängning på kolcykeln. "Om skogen står kvar i 20 år till efter 60 år, så har vi ju ökat skogens upptagningsförmåga med 33%!"

Jag vet inte om man skall skratta eller gråta...
Ja, allt beror väl på vad man ersätter skogen med? Planterar man ny skog, vilket väl sker i 99% av fallen i Sverige, blir det väl ingen större skillnad…
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
problemet med för grov skog är att hela kedjan blir dyrare vilket i sin tur påverkar konsumenten...denne vill ju inte betala för dyrare virke
Ja och att industrin inte vill hålla på med dyrare omkostnader för grovt virke..

barkmaskinerna är inte anpassade för grövre än 50cm i rot.
manuell arbetskraft kostar stora summor varje år.. Så måste man ta omtag på varje stock så är det som du skriver högre kostnader som slutkunden får betala..
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du som kan detta betydligt bättre än mig. Kan du inte berätta lite om uppspikade fågelholkar som leder till att man inte får avverka…
Det är så här..

Vissa arter av fågel i Sverige är hotade men alla fåglar är skyddade av artförordningen.

När man sätter upp en fågelholk använder man sig av en rättighet, allemansrätten.
För att gå på andras mark..

Man spikar oftast fast en holk i träd.
Där brister rätten helt.. det är inte lagligt.
När vissa arter bosätter sig i holken så kan hela området alltså trakten.. bli under myndighets beslut.
alltså att skogsägarna inte får bruka eller knappt vistas i skogen..

Men staten betalar sällan för dessa åtgärder, de bara tar..
Va snällt och trevligt... säkert inte helt lagligt egentligen..

skogsägaren står med amorteringen och skulder medans denna inte kan sälja skogen. och miljörörelsen jublar..

lösning?
staten börjar köpa skogen av skogsägaren för marknads pris.
Sedan läggs allt in i förvaltningen hos sveaskog... statens egna skogsbolag..
som alltid avverkar yngre skogar än vad en privat skogsägare får...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vi kastar in skogen i debatten och bjuder in @Maskintok.

För att klara gällande klimatmål är den stora frågan hur det blir med avverkningen framöver. Sverige är ett föregångsland när det gäller avverkning och återplantering. Om jag förstått saken rätt har vi mer skog nu än förr. Men nu ska alltså avverkningen minska så att skogen får ägna sig åt co2 upptagning istället?:rofl:
Korrekt.
och har en bra bit i BNP kakan..
Även om inte man vill erkänna hur mycket skogen egentligen betyder för Sverige...
 
A
H Huzzbutt skrev:
Skogen har väl inte brukats traditionellt sedan det mekaniska skogsbruket tog över på 70 - 80-talet.
Även om Greta the Destroyer är en tacksam måltavla torde de snabbväxande barrplantagen på Irland betraktas som ett större hot mot pappersindustrin än miljöpolitiken, jag tror väl också att skogsindustrin är medveten om detta och att de höjda tonläget från företrädarna kanske framförallt ska tolkas som ett uttryck för att vilja öka konkurrenskraften i förhållande mot snabbväxande barrplantage i tempererade regnskogsområden.

Som en annärkning kan nämnas att det skogsindustrin kallar färdigvuxen ingalunda är ett biologiskt begrepp, det betyder snarare att trädet är färdigt för skörd och då ligger det förstås i beräkningen att trädet i sin storlek just då är lämpligt för maskinparken. Granar, tallar och alla de träd vi har kan bli många gånger större men då går skördemaskinerna bet.
Lite avkanter...

Den växande skogen är uppdelad.
produktiv skogsmark
Och impediment..

impediment är skogs mark utan åtgärd.
Medans produktiv skogsmark är brukade skogar...

Där är det inte tänkt att mer än 20 % skall lämnas som biologisk mångfald.
resten skall avverkas och planteras på nytt..
Sedan börjar det hela om..

följ kuvan så dalar co2 upptaget vid ca 65 år för att sedan ligga mer plant..
Medans skogar mellan 5 och 35 binder som mest.
Samma sak med åkermark.
odla och se till att fler vallar går att plocka ut varje år..
Då minskar co2 pga att allt som växer binder co2..

spara sälgar intill åkrar och skogsmark för att hjälpa jordhumlorna att polinera.. detta ger kraftigare skördar.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Man får bli influencers helt enkelt. Varför ska vi ens ha Basindustri när man tänker efter? Måste bli mycket bättre om vi importerar det lilla vi behöver framöver.
Kollade precis 10 i Topp listan bland influencers i Sverige. Jag ser ut att bli ensam i min nisch. Hoppas ni alla kommer följa och stötta mig.

#Krille-72Stoppabasindustrinochräddamiljön
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
A
i Sverige hade vi mycket gammal och obrukad skog.. dessa skogar var sedda som ved eller byggnads material.

De kallades sedan för 5:3 skogar..
sossarna ville ha fart på avverkningstakten och fastslog då genom en motion i riksdagen att alla dessa skogar skulle avverkas oavsett.
Vissa skogsägare blev böteslagda och ålagda att avverka..
Dessa skogar är det som man i dag kallar för naturskogar..
urskog finns knappt i Sverige.. har inte heller funnits...

fram till 1994 så var det lag på att sköta och vårda skogen.. skogsstyrelsen utförde röjning och plantering, gallring där skogsägare inte skötte sig..
Så visst är det fantastiskt..
Att efter 1994 så blev det frivilligt att bruka eller inte bruka... Och ändå ökar skogen och brukandet.. Sveriges väg är vägen framåt..

Tänk även på vilka som drivit fram detta mest genom åren.. Vilket parti som drivit skogsbrukets tvång..
Nu slår man sig ihop med andra för att döda det man en gång byggt upp...
väldigt konstig politik...
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Man får bli influencers helt enkelt. Varför ska vi ens ha Basindustri när man tänker efter? Måste bli mycket bättre om vi importerar det lilla vi behöver framöver.
Kollade precis 10 i Topp listan bland influencers i Sverige. Jag ser ut att bli ensam i min nisch. Hoppas ni alla kommer följa och stötta mig.

#Krille-72Stoppabasindustrinochräddamiljön
Tror jag får dundra på med något annat i min kanal...
Kanske hur skogsbruket bör gå ihop och spruta ner alla politikers bilar med flis och vedträn...
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Tror jag får dundra på med något annat i min kanal...
Kanske hur skogsbruket bör gå ihop och spruta ner alla politikers bilar med flis och vedträn...
hoppas jordbruket följer efter med gödseltunnorna...det vore skitkul
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
hoppas jordbruket följer efter med gödseltunnorna...det vore skitkul
:crysmile:jajemän hoppas de ansluter sig till revolutionen (y)
det blir som sagt skitkul.. :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.