Det är roligt att läsa tråden där de som har en 15 år gammal bil och lagar allt själva och drar bilsläp över hela landet jämför kostnaden med sin bil mot en ny Tesla X.

Jag har vid det här laget haft fler fabriksnya bilar än vad jag haft gamla (vardags) bilar, men jag har fler antal år haft såna där bilar man får ligga och byta drivknut på själv. Jag har inte haft nån elbil än, men väl en PHEV.

Jag är faktiskt helt öppen i mitt bilägande. Om jag kör 500 mil om året eller mindre så kan jag tänka mig en Volvo 745 - ekonomiskt bra och miljömässigt (pga den korta körsträckan) nog relativt sett inte en katastrof. Tror min fru skulle ha svårare för om jag kom hem med en 745... men vi tar bort det ur ekvationen. Jag själv skulle inte ha nåt emot det.

Om jag kör 3000 mil om året, vilket jag gjort fram tills Corona, så kom jag fram till att jag inte haft tid att ligga själv och meka, inte får ihop vardagen om den enda bilen är trasig. Om jag då skulle köpt en "nästan ny" bil och lämna bort allt jobb så pekade min kalkyl på att ta en personalbil via jobbet var något dyrare än att äga en nästan ny bil själv, men då fick jag en helt ny bil jag kunde välja själv, fräsha däck. Inga överraskningar med AC, kamkedjor eller växellådor som rasar.

El eldrivlina är enormt mycket trevligare än en fossil. Liksom en bil med turbo är roligare än en sugmotor. Liksom att en automatlåda är bekvämare (spec i sthlms köer) än en manuell. Samt att automatisk filhållning och radarfarthållare är bekvämt. Hade jag kört 3000 mil per år hade min bil jag har idag (Passat GTE) kostat mig mindre än bilarna jag hade innan (Golf kombi 7, och jag har haft dem i både diesel, bensin och gas).

Om man ska dra släp långt så håller jag med, då är det få elbilar som klarar det - de som gör det är väldigt dyra. Pluginhybrider däremot gör det. Kör man 5-10 mil om dan i normalfallet och ett par långa resor med husvagn så kanske det är ett bättre val i dagsläget.

Ägandeformen påverkar givetvis. Om man har bil via jobbet och byter vartannat år, eller om man köper en 10-15 år gammal bil och gör allt själv.

Var och en får göra sin kalkyl utifrån sitt körmönster och (om man så bryr sig) sin miljöbelastning. Och hur mycket man värderar en helt ny bil. För några kommer faktiskt elbil vara billigare och för andra är det inte ens ett alternativ. Men att döma ut det ena eller andra alternativet pga sina egna körmönster och ägandemässiga / ekonomiska ramar blir fel. Har man bara alternativet att köra en 15 år gammal bil pga ekonomin så är det ingen ide att fundera på en tesla... Om man mycket ofta kör bilsläp över halva sverige så är det heller ingen ide att fundera på elbil. Om man står inför att leasa en bil och aldrig kör med släp och oftast bara kör i närområdet samt kan ladda hemma så kan nog elbil vara billigast. När tex Dacia spring och kommande små billiga elbilar kommer så tror jag att de kommer visa sig även vara billigast för de som vill köpa en småbil och tidigare köpt nån annan av de där bilarna som kostar ca 150.000 nya...
 
  • Gilla
F_man och 9 till
  • Laddar…
F
K Kasken skrev:
Självklart finns det många olika sätt att använda sin bil.
Men du slänger dig med mycket otrevliga uttryck när du påstår att mitt sätt att använda min bil är "onormalt", bara för att det inte stämmer överens med din världsbild över vad "normalt" bilanvändande är.

Att aldrig använda bilen till något annat än att transportera sig själv och en mindre mängd packning kortare sträckor, vilket dagens elbilar duger till, är enligt mitt perspektiv "onormalt" bilanvändande.

I min umgängeskrets och familj är inte mitt användande av bilen avvikande på något sätt. Möjligen motsatt vad du avser då jag ofta samåker till jobbet och därmed inte använder min egen bil alls vissa dagar.


Men hur ska han då kunna "skämma" oss andra för att vi förstör klimatet och miljön?



Det finns alltså små "billiga" el-bilar som utan problem klarar 16mil motorväg oavsett yttre förhållanden eller användande av energislukande komfortutrustning? Som att köra med a/c på full fräs o ha iskallt i kupén en stekhet sommardag, eller 25 grader i kupén och stolsvärme när det är -30 ute?

Nä, när en el-bil precis som en riktig bil har runt 80-100mil räckvidd oavsett yttre förhållanden, kan laddas på 3min och laddstationer är lika vanligt förekommande som bensinstationer....DÅ kan vi börja snacka.
Innan dess är el-bilen inte mer än ett alternativ till andra bil i ett hushåll som även har en riktig bil att använda när el-bilens begränsningar gör att den inte räcker till.
klart att den elbilen finns om du bara tar bort billig…

Men det är ju det ju det du är inne på, laddning och laddtid. Med fler elbilar ställs extrema krav på ladd-infrastruktur. Har man kört en elbil och har man insett de (för tillfället) ekonomiska fördelarna både vad gäller service och driftskostnader så vill man inte köra fossil längre om det går att undvika. Då är man beredd att ta lite längre restid och något längre och tätare tankstopp men det måste vara inom rimliga gränser.

Men det är intressant vad man pratar om på bilar. Från hur stor motor, hur mycket bensin den drar till hur säker den är och hur stort bagaget är till en enda fråga som ingen någonsin har fokuserat på innan elbilarna…..

HUR STOR TANK HAR DEN? det är det enda som verkar betyda nåt numera.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
klart att den elbilen finns om du bara tar bort billig…

Men det är ju det ju det du är inne på, laddning och laddtid. Med fler elbilar ställs extrema krav på ladd-infrastruktur. Har man kört en elbil och har man insett de (för tillfället) ekonomiska fördelarna både vad gäller service och driftskostnader så vill man inte köra fossil längre om det går att undvika. Då är man beredd att ta lite längre restid och något längre och tätare tankstopp men det måste vara inom rimliga gränser.

Men det är intressant vad man pratar om på bilar. Från hur stor motor, hur mycket bensin den drar till hur säker den är och hur stort bagaget är till en enda fråga som ingen någonsin har fokuserat på innan elbilarna…..

HUR STOR TANK HAR DEN? det är det enda som verkar betyda nåt numera.
Och HUR SNABBT GÅR DET ATT TANKA
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F
P Pin skrev:
Och HUR SNABBT GÅR DET ATT TANKA
Ja, det är sant. Och där måste alla förstå skillnaden på ”hur fort GÅR det att tanka bilen” och ”hur fort tankar bilen”.
 
  • Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Även med dagens rent skandalösa bränslepriser så förbrukar jag inte mer än runt 1300:- i månaden i genomsnitt på bränsle, servicen går åt runt 1000:- årligen, skatten är runt 1000 det med...

För en sån som mig som köper bil för runt 25-30.000:- skruvar själv och har kvar denna bil 20+år så ser jag inte att jag någonsin skulle kunna "räkna hem" en el-bil, även om jag skulle köpa den begagnad några år gammal för 2/3 av nypriset...

Personligen anser jag inte heller att el-driften är vägen framåt, det krävs en ordentlig revolution kring batteritekniken innan ren eldrift på allvar kommer att kunna konkurrera.
En ren el-bil duger gott som andrabil som till 95% enbart används till resor inom stan.
Jag pendlar 6-7 mil om dagen med en 10 år gammal elbil. Elbilen ÄR en revolution som är här för att stanna, oavsett storlek på batteri. Skillnaden är att man måste ha möjlighet att ladda över natten, men det förutsätter jag att alla kan här på byggahus.

Mitt batteri klarar 10mil om dagen, hur många här kör mer än så?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
När jag köpte elbil så var det av två huvudanledningar, ny teknik och utgiftsminskning. M.a.o. jag kunde köra med nästan ny teknik (säg utv. 2010) och där det skulle dröja två år innan de minskade utgifterna (-2000kr/mån) hade betalat mellanskillnaden på bilen jag hade innan. Därefter skulle jag gå "plus" (vilket ju inte är sant förstås, utgifter kan aldrig gå plus men ni fattar). Efterhand så såg jag alla andra fördelar med elbil, som att alltid ha en "fulltankad" bil på morgonen, klimatet i bilen är alltid den samma oavsett sommar/vinter när man ska köra iväg, inga tidsbokningar för service, slippa tanka (bränsle), 100% vridmoment från stillastående, jag utnyttjar mer av solcellernas elproduktion, aldrig behöva tänka på att det är onödigt att köra korta sträckor p.g.a. slitage och bränsleförbrukning, väldigt låg förbrukning i stadstrafik (motsatt förhållande till ICE p.g.a. den höga effektiviteten på elmotorer). Sen har jag mer och mer börjat inse att miljöperspektivet blivit viktigare och viktigare, det känns ju ganska gött att jag kan köra hur mycket som helst utan att släppa ute ett gram koldioxid.
 
  • Gilla
  • Haha
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte att man gör någon vidare affär på att köpa en stor elbil som kan dra något vettigt idag. Vinsten per mil för att hämta in försprånget motsvarande fossilbil har i inköpspris räcker nog inte till för det.

Men. Det är ju utifrån en teori att båda bilarna tappar ungefär lika mycket i värde framåt, och det är ett stort men.

Så även om jag kan förstå att man inte vill chansa på en elbil så förstår jag verkligen inte hur man törs chansa på en fossilbil. Avskrivningskurvorna på sådana lär nog bli rejält brantare än de varit.

Så ni som eventuellt tänkt lägga några hundra tkr på en ny fossil-Audi, -BMW, -Volvo eller liknande. Hur tänker ni?
För min del är alternativet en beg Bmw/Volvo/vw/Audi eller motsvarande för upp till 250'. Och helt ärligt känns det inte jättebra att lägga så mycket pengar utan att veta vad som händer med skatt, bränslepriser och andrahandsvärde under tiden vi kommer äga den - det är därför jag undersökt möjligheten med elbil.

Sista tiden har man valt att justera skatter på nya bilar istället för befintliga, det talar för att risken för chockhöjning av skatten kanske inte är så stor under 5-8 år.

Bränslepriset är såklart ett orosmoln.

Andrahandsvärdet spelar inte jättestor roll på 5-8 år, när man köper en bil för 250'. Är det lågt efter 5 år och bilen i hyfsat skick så kommer vi sannolikt behålla bilen längre. Och om värdet är nere på 0 efter 8 år så har det ändå varit en rimlig värdeminskning.

Visst vore det bekvämt med en ny bil via leasing eller genom jobbet. Jag är också i den sitsen nu att tiden är starkt begränsad (barn nr2 föddes i slutet av juli), men det blir så oerhört mycket dyrare att jag inte tycker det är värt det. Vi har "köpt" tid på annat sätt istället - bytt vedpannan mot bergvärme och åkgräsklipparen mot robot exempelvis.

Nu är sambon föräldraledig och någon av oss kommer vara det fram till januari 2023. Jag jobbar nästan uteslutande hemifrån så det blir väldigt få mil just nu. Vansinne att byta bil just nu alltså. Tanken är att byta ut v50 när föräldraledigheten är slut. Kanske är läget annorlunda då, så att det ändå blir en elbil. Vi har ju gott om tid att läsa på i alla fall :D
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
F
T Texan skrev:
När jag köpte elbil så var det av två huvudanledningar, ny teknik och utgiftsminskning. M.a.o. jag kunde köra med nästan ny teknik (säg utv. 2010) och där det skulle dröja två år innan de minskade utgifterna (-2000kr/mån) hade betalat mellanskillnaden på bilen jag hade innan. Därefter skulle jag gå "plus" (vilket ju inte är sant förstås, utgifter kan aldrig gå plus men ni fattar). Efterhand så såg jag alla andra fördelar med elbil, som att alltid ha en "fulltankad" bil på morgonen, klimatet i bilen är alltid den samma oavsett sommar/vinter när man ska köra iväg, inga tidsbokningar för service, slippa tanka (bränsle), 100% vridmoment från stillastående, jag utnyttjar mer av solcellernas elproduktion, aldrig behöva tänka på att det är onödigt att köra korta sträckor p.g.a. slitage och bränsleförbrukning, väldigt låg förbrukning i stadstrafik (motsatt förhållande till ICE p.g.a. den höga effektiviteten på elmotorer). Sen har jag mer och mer börjat inse att miljöperspektivet blivit viktigare och viktigare, det känns ju ganska gött att jag kan köra hur mycket som helst utan att släppa ute ett gram koldioxid.
vilken bil har du?

Jag älskar verkligen den här fantastiska felskrivningen, förenkligen eller om det tom är missuppfattningen med ”moment” och ”moment från stillastående”. Man hör det ofta i elbilssammanhang och man hör det från dieselåkare som tycker det är trevligt att ”köra på momentet”. Jag har inga problem alls att förstå vad som menas men det är felaktigt uttryckt. Man kan inte köra en meter på moment, man kör på effekt och effekt är hästkrafter och kW eller om man så vill, varvtal*moment. Så en disel levererar höga effekter på vid låga varvtal, en elbil i princip maximal effekt på alla varvtal. Det skulle vara miljömässigt smart att strypa elbilars effekt en del vid låga farter, det skulle minska kostnaden och slitaget på däck rätt ordentligt tror jag.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
H
H Hus! skrev:
Köp en elbil och laddare med 50% avdrag. Vinst ca 12 kr milen x1500/år.bra mycket mer än solcellerna tror jag
Jag är rätt övertygad om att bensin och dieselbilar kommer att beskattas mycket högre framöver. Även hybrid, Både nya och äldre. Sen är frågan gällande hybrid hur de räknar antal körda mil med bensin men det kan nog lösas med någon typ av räkneverk. En privatleasing på 3 år, mindre bil, helt vanlig mindre bil, där fick de betala 3-4000/år i skatt i 3 år för att var en bensinbil.
 
Redigerat:
D Danieln84 skrev:
För min del är alternativet en beg Bmw/Volvo/vw/Audi eller motsvarande för upp till 250'. Och helt ärligt känns det inte jättebra att lägga så mycket pengar utan att veta vad som händer med skatt, bränslepriser och andrahandsvärde under tiden vi kommer äga den - det är därför jag undersökt möjligheten med elbil.

Sista tiden har man valt att justera skatter på nya bilar istället för befintliga, det talar för att risken för chockhöjning av skatten kanske inte är så stor under 5-8 år.

Bränslepriset är såklart ett orosmoln.

Andrahandsvärdet spelar inte jättestor roll på 5-8 år, när man köper en bil för 250'. Är det lågt efter 5 år och bilen i hyfsat skick så kommer vi sannolikt behålla bilen längre. Och om värdet är nere på 0 efter 8 år så har det ändå varit en rimlig värdeminskning.

Visst vore det bekvämt med en ny bil via leasing eller genom jobbet. Jag är också i den sitsen nu att tiden är starkt begränsad (barn nr2 föddes i slutet av juli), men det blir så oerhört mycket dyrare att jag inte tycker det är värt det. Vi har "köpt" tid på annat sätt istället - bytt vedpannan mot bergvärme och åkgräsklipparen mot robot exempelvis.

Nu är sambon föräldraledig och någon av oss kommer vara det fram till januari 2023. Jag jobbar nästan uteslutande hemifrån så det blir väldigt få mil just nu. Vansinne att byta bil just nu alltså. Tanken är att byta ut v50 när föräldraledigheten är slut. Kanske är läget annorlunda då, så att det ändå blir en elbil. Vi har ju gott om tid att läsa på i alla fall :D
Ja, hade det bara varit att ta fram spåkulan så hade det varit lätt att göra de rätta valen. Förstår din situation, jag försöker räkna på hela kostnaden d.v.s. inte stirra så mycket på vad inköpskostnaden är för den är ganska ointressant framför den totala kostnaden för bilens livstid (min ägartid).
 
F fsn skrev:
vilken bil har du?

Jag älskar verkligen den här fantastiska felskrivningen, förenkligen eller om det tom är missuppfattningen med ”moment” och ”moment från stillastående”. Man hör det ofta i elbilssammanhang och man hör det från dieselåkare som tycker det är trevligt att ”köra på momentet”. Jag har inga problem alls att förstå vad som menas men det är felaktigt uttryckt. Man kan inte köra en meter på moment, man kör på effekt och effekt är hästkrafter och kW eller om man så vill, varvtal*moment. Så en disel levererar höga effekter på vid låga varvtal, en elbil i princip maximal effekt på alla varvtal. Det skulle vara miljömässigt smart att strypa elbilars effekt en del vid låga farter, det skulle minska kostnaden och slitaget på däck rätt ordentligt tror jag.
I inlägg #4 kan du läsa att jag har en Nissan Leaf 2014
Vet inte vad det är för fel i uttrycket att en elmotor har 100% moment utan att rotera? Det är en unik parameter att du har full effekt (hp eller kW) oavsett varvtal som en ICE aldrig kan uppnå vilket kan vara anledningen till att "man hör det i elbilssammanhang", eller vad tror du? Denna fördel kan utnyttjas vid snabba starter i uppförsbackar, tung belastning från stillastående. Finns säkert fler fall där denna unika egenskap kommer till nytta, hjälp till att fylla på!
 
Redigerat:
F
T Texan skrev:
I inlägg #4 kan du läsa att jag har en Nissan Leaf 2014
Vet inte vad det är för fel i uttrycket att en elmotor har 100% moment utan att rotera? Det är en unik parameter att du har full effekt (hp eller kW) oavsett varvtal som en ICE aldrig kan uppnå vilket kan vara anledningen till att "man hör det i elbilssammanhang", eller vad tror du? Denna fördel kan utnyttjas vid snabba starter i uppförsbackar, tung belastning från stillastående. Finns säkert fler fall där denna unika egenskap kommer till nytta, hjälp till att fylla på!
Du behöver inte räkna upp saker en elbil är bra på pga den höga effekten från start, jag har inte sagt nåt om det öht. Felet är att kalla det ”moment”. Moment är ingenting i en bil utan rotationshastighet. Jag trilskades med en stor rostig skruv för ett par veckor sen. Det krävdes runt 1100Nm för att få loss den. Det är mer moment än i många lastbilar, skillnaden är att lastbilen gör detta under hastighet och jag gör inte det. Alltså effekt. Man kan bygga en förbränningsmotor för effekt på låga varv eller man kan bygg för maximal effekt (vilket oavsett vilket hamnar på höga varv) men då på bekostnad av effekt på låga varv. En elmotor har alltså extremt bra effekt från låga varv
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du behöver inte räkna upp saker en elbil är bra på pga den höga effekten från start, jag har inte sagt nåt om det öht. Felet är att kalla det ”moment”. Moment är ingenting i en bil utan rotationshastighet. Jag trilskades med en stor rostig skruv för ett par veckor sen. Det krävdes runt 1100Nm för att få loss den. Det är mer moment än i många lastbilar, skillnaden är att lastbilen gör detta under hastighet och jag gör inte det. Alltså effekt. Man kan bygga en förbränningsmotor för effekt på låga varv eller man kan bygg för maximal effekt (vilket oavsett vilket hamnar på höga varv) men då på bekostnad av effekt på låga varv. En elmotor har alltså extremt bra effekt från låga varv
Det är alltså rätt att skiva att en elmotor har 100% moment utan rotation!
 
F
T Texan skrev:
Det är alltså rätt att skiva att en elmotor har 100% moment utan rotation!
oklart vad man skall ha det till då bilen inte kommer att rör sig en mm åt nåt håll. Bättre då att säga att en elmotor har maxeffekt direkt. Jag hoppas dock inte att en elbil har det då det skulle ställa rätt tuffa krav på tex drivaxlarna mm. Att lägga på det momentet, (där kom moment igen). Men du förstår skillnaden, bilen accelererar eller går inte framåt pga momentet, inget moment i världen kan flytta bilen framåt.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
F fsn skrev:
oklart vad man skall ha det till då bilen inte kommer att rör sig en mm åt nåt håll. Bättre då att säga att en elmotor har maxeffekt direkt. Jag hoppas dock inte att en elbil har det då det skulle ställa rätt tuffa krav på tex drivaxlarna.
Så svaret är; Ja, det är rätt att skriva att en elmotor har 100% moment utan rotation!
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.