T Texan skrev:
Jag förstår inte din fråga!
Elbil man kan hyra som drar denna. 4-5 timmar i sträck.
Varför väljer du att missförstå när frågan var klar och tydlig.
OIP.HamiPHtnBLNzT4G90JGm_QAAAA
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Elbil man kan hyra som drar denna. 4-5 timmar i sträck.
Varför väljer du att missförstå när frågan var klar och tydlig.
[bild]
Jag vet inte om det var ett missförstånd :thinking:, det var uppriktigt svårt att förstå frågan och i ärlighetens namn förstår jag inte hela frågeställningen, men om jag bryter ner den så kommer vi kanske vidare. Nej, det finns ingen elbil du kan hyra för att dra en; vad kan det vara 7,20 husvagn i 4-5 timmar i streck.
Aah, nu redigerar jag för kanske jag kan tyda fortsättningen på din fråga. Vill du hyra en elbil för att se om den klarar att dra din husvagn i 4-5 timmars streckkörning, innan du köper bilen?
 
Redigerat:
T Texan skrev:
Jag vet inte om det var ett missförstånd :thinking:, det var uppriktigt svårt att förstå frågan och i ärlighetens namn förstår jag inte hela frågeställningen, men om jag bryter ner den så kommer vi kanske vidare. Nej, det finns ingen elbil du kan hyra för att dra en; vad kan det vara 7,20 husvagn i 4-5 timmar i streck.
Lägg dig inte i en fråga du inte fattar då. Du beter dig exakt som de flesta som vurmar extremt för något.
Jag tycker jag var helt klar på frågan, jag klistrar in det igen.

Om man ens ska ha en elbil som orkar dra något tungt så håller inte din kalkyl på att man tjänar 160 000 kr då förlorar du ännu mer jämfört med en dieselbil.
Ta min bil, kostade typ 260 ny eller något, får dra 1800 kilo. Elbil som dra 1800 kilo? 6-7-800?
Skärmdump av ett foruminlägg som diskuterar dragvikten och ekonomiska aspekter av elbilar jämfört med dieselbilar.
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Lägg dig inte i en fråga du inte fattar då. Du beter dig exakt som de flesta som vurmar extremt för något.
Jag tycker jag var helt klar på frågan, jag klistrar in det igen.
Oj, det var en känslig tå jag klev på där. Jag tänkte att jag kanske kunde hjälpa dig när du ställer en fråga på ett forum men behövde förstå den först. Det verkar inte som du fått så många andra svar på din fråga som du för övrigt redan visste svaret på!
 
  • Gilla
Jonteeeeee och 1 till
  • Laddar…
@
K Kasken skrev:
En kollega till mig pendlar 8mil motorväg enkel resa i nån mindre Hyndai, han kan inte ha A/C på sommaren, eller värmen igång ordentligt på vintern för då tar han sig inte ens hela vägen, enkel resa....
Säkert första versionen ioniq. De hade små batterier i jämförde med de flesta idag...

Det är ju skillnad på elbil och elbil - precis som det är skillnad på en bensinbil och en annan bensinbil...
 
  • Gilla
TommyFIN och 2 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Oj, det var en känslig tå jag klev på där. Jag tänkte att jag kanske kunde hjälpa dig när du ställer en fråga på ett forum men behövde förstå den först. Det verkar inte som du fått så många andra svar på din fråga som du för övrigt redan visste svaret på!
Verkligen inte =) Men du har svarat att det finns inga bilar som klarar av många svenskars semestrar, vare sig köpa eller hyra.
 
R Rkarlsson skrev:
Verkligen inte =) Men du har svarat att det finns inga bilar som klarar av många svenskars semestrar, vare sig köpa eller hyra.
Och detta visste du redan när du ställde din fråga, eller hur?
 
T Texan skrev:
Och detta visste du redan när du ställde din fråga, eller hur?
Nej jag visste inte om det gick att hyra sådana bilar. Jag är inte spekulant för bilar på över miljonen heller.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej jag visste inte om det gick att hyra sådana bilar. Jag är inte spekulant för bilar på över miljonen heller.
Okej, ja det är tyvärr i dagsläget väldigt dyra bilar som kan dra lite mer. Men här finns en bra sida som kan vara till hjälp för alla som tittar på elbil.
https://alltomelbil.se/elbilar-med-dragkrok/
 
Jag tror inte att man gör någon vidare affär på att köpa en stor elbil som kan dra något vettigt idag. Vinsten per mil för att hämta in försprånget motsvarande fossilbil har i inköpspris räcker nog inte till för det.

Men. Det är ju utifrån en teori att båda bilarna tappar ungefär lika mycket i värde framåt, och det är ett stort men.

Så även om jag kan förstå att man inte vill chansa på en elbil så förstår jag verkligen inte hur man törs chansa på en fossilbil. Avskrivningskurvorna på sådana lär nog bli rejält brantare än de varit.

Så ni som eventuellt tänkt lägga några hundra tkr på en ny fossil-Audi, -BMW, -Volvo eller liknande. Hur tänker ni?
 
  • Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte att man gör någon vidare affär på att köpa en stor elbil som kan dra något vettigt idag. Vinsten per mil för att hämta in försprånget motsvarande fossilbil har i inköpspris räcker nog inte till för det.

Men. Det är ju utifrån en teori att båda bilarna tappar ungefär lika mycket i värde framåt, och det är ett stort men.

Så även om jag kan förstå att man inte vill chansa på en elbil så förstår jag verkligen inte hur man törs chansa på en fossilbil. Avskrivningskurvorna på sådana lär nog bli rejält brantare än de varit.

Så ni som eventuellt tänkt lägga några hundra tkr på en ny fossil-Audi, -BMW, -Volvo eller liknande. Hur tänker ni?
Om jag köper en helt ny bil nästa år är det för att säkra min framkomst, och siktar på max 250 tusen. Då kommer den hålla tillräckligt länge.
Men jag är nog för snål så jag köper nog en bättre begagnad för 150 istället :p
 
T Texan skrev:
Som jag skrev tidigare, du är ingen normal bilanvändare! Planering kan nog vara nödvändigt men jag tror inte du skulle behöva lägga dubbla tidsåtgången med en Tesla och deras laddnätverk. Men jag har inte koll på hur det skulle funka i det område du kör i, kan ju vara svårt på vissa platser i Sverige har jag förstått från en del "debatter".
Självklart finns det många olika sätt att använda sin bil.
Men du slänger dig med mycket otrevliga uttryck när du påstår att mitt sätt att använda min bil är "onormalt", bara för att det inte stämmer överens med din världsbild över vad "normalt" bilanvändande är.

Att aldrig använda bilen till något annat än att transportera sig själv och en mindre mängd packning kortare sträckor, vilket dagens elbilar duger till, är enligt mitt perspektiv "onormalt" bilanvändande.

I min umgängeskrets och familj är inte mitt användande av bilen avvikande på något sätt. Möjligen motsatt vad du avser då jag ofta samåker till jobbet och därmed inte använder min egen bil alls vissa dagar.

P Pin skrev:
Men då får han väl köpa en riktig bil istället
Men hur ska han då kunna "skämma" oss andra för att vi förstör klimatet och miljön?

T Texan skrev:
Men då kan man nog säga att din kollega köpte fel elbil! Man bör ju ha en räckvidd som i alla väder och omständigheter klarar vardagskörningen utan att man MÅSTE ladda bilen
Det finns alltså små "billiga" el-bilar som utan problem klarar 16mil motorväg oavsett yttre förhållanden eller användande av energislukande komfortutrustning? Som att köra med a/c på full fräs o ha iskallt i kupén en stekhet sommardag, eller 25 grader i kupén och stolsvärme när det är -30 ute?

Nä, när en el-bil precis som en riktig bil har runt 80-100mil räckvidd oavsett yttre förhållanden, kan laddas på 3min och laddstationer är lika vanligt förekommande som bensinstationer....DÅ kan vi börja snacka.
Innan dess är el-bilen inte mer än ett alternativ till andra bil i ett hushåll som även har en riktig bil att använda när el-bilens begränsningar gör att den inte räcker till.
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
För att differentiera en bil som drivs på el och en bil som nyttjar en förbränningsmotor brukar man i sammanhang där man diskuterar skillnaden mellan både dessa benämna elbil respektive en ICE-bil.
Man brukar ju även referera till ice age. Dvs när vi kör fossilbilar. Det har inget att göra med klimateffekten eller smältande isar. Det finns även en film ice age som är något helt annat.
 
R Rkarlsson skrev:
Om jag köper en helt ny bil nästa år är det för att säkra min framkomst, och siktar på max 250 tusen. Då kommer den hålla tillräckligt länge.
Men jag är nog för snål så jag köper nog en bättre begagnad för 150 istället :p
Jag har också svårt att räkna hem el i mitt nästa bilbyte då jag tänkt gå till privatägd bil. Nuvarande bil har jag via jobbet och där var merkostnad för en phev mindre än den merkostnad att köra fossilt varit på ca 2500 mil per år. Nu kör jag knappt alls pga Corona... Men. För förmåns och leasingbilar är det mycket lättare att räkna på då man har en fast månadskostnad för respektive bil man kan välja. Tex har jag för mig en ID4 blir billigare än tex en Tiguan om man tar med bränslekostnader om jag skulle välja mellan de två.
 
F
R Rkarlsson skrev:
Elbil man kan hyra som drar denna. 4-5 timmar i sträck.
Varför väljer du att missförstå när frågan var klar och tydlig.
[bild]
Det är väl uppenbart att det inte går att hyra, eller köpa den elbil som drar den där i 4-5h i sträck. Du behöver inta argumentera för eller emot det, bara konstatera att med det behovet och kravbilden så finns inte förutsättningen att köra elbil just nu.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.