44 171 läst · 422 svar
44k läst
422 svar
Vinst eller förlust att byta till elbil?
Jag vet inte om det var ett missförstånd , det var uppriktigt svårt att förstå frågan och i ärlighetens namn förstår jag inte hela frågeställningen, men om jag bryter ner den så kommer vi kanske vidare. Nej, det finns ingen elbil du kan hyra för att dra en; vad kan det vara 7,20 husvagn i 4-5 timmar i streck.R Rkarlsson skrev:
Aah, nu redigerar jag för kanske jag kan tyda fortsättningen på din fråga. Vill du hyra en elbil för att se om den klarar att dra din husvagn i 4-5 timmars streckkörning, innan du köper bilen?
Redigerat:
Lägg dig inte i en fråga du inte fattar då. Du beter dig exakt som de flesta som vurmar extremt för något.T Texan skrev:Jag vet inte om det var ett missförstånd , det var uppriktigt svårt att förstå frågan och i ärlighetens namn förstår jag inte hela frågeställningen, men om jag bryter ner den så kommer vi kanske vidare. Nej, det finns ingen elbil du kan hyra för att dra en; vad kan det vara 7,20 husvagn i 4-5 timmar i streck.
Jag tycker jag var helt klar på frågan, jag klistrar in det igen.
Om man ens ska ha en elbil som orkar dra något tungt så håller inte din kalkyl på att man tjänar 160 000 kr då förlorar du ännu mer jämfört med en dieselbil.
Ta min bil, kostade typ 260 ny eller något, får dra 1800 kilo. Elbil som dra 1800 kilo? 6-7-800?
Oj, det var en känslig tå jag klev på där. Jag tänkte att jag kanske kunde hjälpa dig när du ställer en fråga på ett forum men behövde förstå den först. Det verkar inte som du fått så många andra svar på din fråga som du för övrigt redan visste svaret på!R Rkarlsson skrev:
Säkert första versionen ioniq. De hade små batterier i jämförde med de flesta idag...K Kasken skrev:
Det är ju skillnad på elbil och elbil - precis som det är skillnad på en bensinbil och en annan bensinbil...
Verkligen inte =) Men du har svarat att det finns inga bilar som klarar av många svenskars semestrar, vare sig köpa eller hyra.T Texan skrev:
Okej, ja det är tyvärr i dagsläget väldigt dyra bilar som kan dra lite mer. Men här finns en bra sida som kan vara till hjälp för alla som tittar på elbil.R Rkarlsson skrev:
https://alltomelbil.se/elbilar-med-dragkrok/
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 326 inlägg
Jag tror inte att man gör någon vidare affär på att köpa en stor elbil som kan dra något vettigt idag. Vinsten per mil för att hämta in försprånget motsvarande fossilbil har i inköpspris räcker nog inte till för det.
Men. Det är ju utifrån en teori att båda bilarna tappar ungefär lika mycket i värde framåt, och det är ett stort men.
Så även om jag kan förstå att man inte vill chansa på en elbil så förstår jag verkligen inte hur man törs chansa på en fossilbil. Avskrivningskurvorna på sådana lär nog bli rejält brantare än de varit.
Så ni som eventuellt tänkt lägga några hundra tkr på en ny fossil-Audi, -BMW, -Volvo eller liknande. Hur tänker ni?
Men. Det är ju utifrån en teori att båda bilarna tappar ungefär lika mycket i värde framåt, och det är ett stort men.
Så även om jag kan förstå att man inte vill chansa på en elbil så förstår jag verkligen inte hur man törs chansa på en fossilbil. Avskrivningskurvorna på sådana lär nog bli rejält brantare än de varit.
Så ni som eventuellt tänkt lägga några hundra tkr på en ny fossil-Audi, -BMW, -Volvo eller liknande. Hur tänker ni?
Om jag köper en helt ny bil nästa år är det för att säkra min framkomst, och siktar på max 250 tusen. Då kommer den hålla tillräckligt länge.Nötegårdsgubben skrev:Jag tror inte att man gör någon vidare affär på att köpa en stor elbil som kan dra något vettigt idag. Vinsten per mil för att hämta in försprånget motsvarande fossilbil har i inköpspris räcker nog inte till för det.
Men. Det är ju utifrån en teori att båda bilarna tappar ungefär lika mycket i värde framåt, och det är ett stort men.
Så även om jag kan förstå att man inte vill chansa på en elbil så förstår jag verkligen inte hur man törs chansa på en fossilbil. Avskrivningskurvorna på sådana lär nog bli rejält brantare än de varit.
Så ni som eventuellt tänkt lägga några hundra tkr på en ny fossil-Audi, -BMW, -Volvo eller liknande. Hur tänker ni?
Men jag är nog för snål så jag köper nog en bättre begagnad för 150 istället
Självklart finns det många olika sätt att använda sin bil.T Texan skrev:Som jag skrev tidigare, du är ingen normal bilanvändare! Planering kan nog vara nödvändigt men jag tror inte du skulle behöva lägga dubbla tidsåtgången med en Tesla och deras laddnätverk. Men jag har inte koll på hur det skulle funka i det område du kör i, kan ju vara svårt på vissa platser i Sverige har jag förstått från en del "debatter".
Men du slänger dig med mycket otrevliga uttryck när du påstår att mitt sätt att använda min bil är "onormalt", bara för att det inte stämmer överens med din världsbild över vad "normalt" bilanvändande är.
Att aldrig använda bilen till något annat än att transportera sig själv och en mindre mängd packning kortare sträckor, vilket dagens elbilar duger till, är enligt mitt perspektiv "onormalt" bilanvändande.
I min umgängeskrets och familj är inte mitt användande av bilen avvikande på något sätt. Möjligen motsatt vad du avser då jag ofta samåker till jobbet och därmed inte använder min egen bil alls vissa dagar.
Men hur ska han då kunna "skämma" oss andra för att vi förstör klimatet och miljön?P Pin skrev:
Det finns alltså små "billiga" el-bilar som utan problem klarar 16mil motorväg oavsett yttre förhållanden eller användande av energislukande komfortutrustning? Som att köra med a/c på full fräs o ha iskallt i kupén en stekhet sommardag, eller 25 grader i kupén och stolsvärme när det är -30 ute?T Texan skrev:
Nä, när en el-bil precis som en riktig bil har runt 80-100mil räckvidd oavsett yttre förhållanden, kan laddas på 3min och laddstationer är lika vanligt förekommande som bensinstationer....DÅ kan vi börja snacka.
Innan dess är el-bilen inte mer än ett alternativ till andra bil i ett hushåll som även har en riktig bil att använda när el-bilens begränsningar gör att den inte räcker till.
Man brukar ju även referera till ice age. Dvs när vi kör fossilbilar. Det har inget att göra med klimateffekten eller smältande isar. Det finns även en film ice age som är något helt annat.13th Marine skrev:
Jag har också svårt att räkna hem el i mitt nästa bilbyte då jag tänkt gå till privatägd bil. Nuvarande bil har jag via jobbet och där var merkostnad för en phev mindre än den merkostnad att köra fossilt varit på ca 2500 mil per år. Nu kör jag knappt alls pga Corona... Men. För förmåns och leasingbilar är det mycket lättare att räkna på då man har en fast månadskostnad för respektive bil man kan välja. Tex har jag för mig en ID4 blir billigare än tex en Tiguan om man tar med bränslekostnader om jag skulle välja mellan de två.R Rkarlsson skrev:
Det är väl uppenbart att det inte går att hyra, eller köpa den elbil som drar den där i 4-5h i sträck. Du behöver inta argumentera för eller emot det, bara konstatera att med det behovet och kravbilden så finns inte förutsättningen att köra elbil just nu.R Rkarlsson skrev: