Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
BirgitS
T ToRy skrev:
Vården var inte heller dimensionerad för trafikskador innan bilen uppfanns.
Visst kan det finnas regler. Vaccineringstvång och vårdnekande är dock en helt annan sak. Om en körkortslös person kör av vägen och skadas kommer denne inte nekas vård för att han eller hon saknar körkort.
Men bilåkningen och trafikskadorna kom långsamt, det var inte plötsligt enormt många människor extra som behövde vård.

Vare sig vaccineringstvång eller att nekas vård därför att man inte har vaccinerat sig är aktuellt i Sverige. Det här är inte Kina eller något liknande.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T ToRy skrev:
Jag tror vi tycker och tänker lika här egentligen...? Det jag menar är bara att sedan människan blev intelligent har vi satt det urvalet ur spel vilket gjort att vi blivit för många, vilket i sin tur gjort att vi i vår smarthet håller på att överbefolka planeten.
Jag menar att vi inte alls har satt urvalet ur spel utan snarare att urvalet har gjort att många fler kan överleva på en begränsad yta, vilket får konsekvenser för planeten. Redan när jag gick i skolan för väldigt många år sen sa man att världens befolkning var så stor att snart fick man räkna med att folk dog i stora mängder därför att maten inte skulle räcka till alla. Det har fortfarande inte blivit så. Överbefolkning är alltså ett relativt begrepp.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men bilåkningen och trafikskadorna kom långsamt, det var inte plötsligt enormt många människor extra som behövde vård.

Vare sig vaccineringstvång eller att nekas vård därför att man inte har vaccinerat sig är aktuellt i Sverige. Det här är inte Kina eller något liknande.
Bilåkningen och dess följdskador är dock något bestående. Pandemin kommer förhoppningsvis, högst troligt, klinga av och försvinna.

Vi har inga tvång eller vårdnekanden nej... än... Dock pratas det om det, inte minst i den här tråden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag menar att vi inte alls har satt urvalet ur spel utan snarare att urvalet har gjort att många fler kan överleva på en begränsad yta, vilket får konsekvenser för planeten. Redan när jag gick i skolan för väldigt många år sen sa man att världens befolkning var så stor att snart fick man räkna med att folk dog i stora mängder därför att maten inte skulle räcka till alla. Det har fortfarande inte blivit så. Överbefolkning är alltså ett relativt begrepp.
Hmmm... som jag ser det har vi sedan länge passerat punkten där urvalet gjort att vi kan leva fler på begränsad yta, vilket ger konsekvenser för mänskligheten och planeten. Vi lever redan idag långt över jordens förmåga att göda alla. Och jo, folk dör på grund av att maten inte räcker till alla. Svältkatastrofer har hänt och händer. Vårt stigande antal får också konsekvenser som att annat djur och växtliv begränsas och förstörs.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag menar att vi inte alls har satt urvalet ur spel utan snarare att urvalet har gjort att många fler kan överleva på en begränsad yta, vilket får konsekvenser för planeten. Redan när jag gick i skolan för väldigt många år sen sa man att världens befolkning var så stor att snart fick man räkna med att folk dog i stora mängder därför att maten inte skulle räcka till alla. Det har fortfarande inte blivit så. Överbefolkning är alltså ett relativt begrepp.
Vi har istället utarmat jordarna så att de nu kräver konstgödsling och vissa forskare säger att många åkerjordar bara har en 30-50 skördar kvar att ge. Så man skapar ny åkerjord genom skövling av regnskogen, men de jordarna är inte så lämpade för jordbruk och jorden sköljs dessutom lätt bort när inte trädrötterna finns kvar.

Svältkatastrofen kan nog komma, men jag tror att laboratorieodlad mat kanske räddar oss.

Sorry, helt OT igen .
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Så du menar att det är bra om vi inte gör något åt covid utan låter alla människor dö?
Birgit! Blev du inte mer än lovligt bombastisk där?:D

Staffans
 
Staffans2000
T ToRy skrev:
Vi har inga tvång eller vårdnekanden nej... än... Dock pratas det om det, inte minst i den här tråden.
Det verkar än så länge bara vara stållar som inte begriper, att om man börjar selektera patienter kommer de själva, förr eller senare att bli utsparkade från akuten. Det är bara en tidsfråga.

Staffans
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Ja, du har oerhört selektiv ”hörsel” också. Du ser inte att ovaccinerade bidrar med ökad risk för nya mutationer av viruset?
Jodå. Men det gör vi alla. Viruset kommer att fortsätta att förändra sig för att passa in i den nya omgivningen varken du är vaccinerad, eller inte.

Staffans
 
J
Jag tackar mitt covidpass för att ha denna utsikten från takterrassen på hotellet i Barcelona denna helgen Utsikt från en takterrass över Barcelona med kända landmärken i förgrunden under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
T ToRy skrev:
Bilåkningen och dess följdskador är dock något bestående. Pandemin kommer förhoppningsvis, högst troligt, klinga av och försvinna.

Vi har inga tvång eller vårdnekanden nej... än... Dock pratas det om det, inte minst i den här tråden.
Men våra samhällen fungerar för långsamma förändringar. Covid kommer att fortsätta att vara en pandemi i många år för det ser inte ut som att den kommer att upphöra i Afrika och Sydamerika. Även i vissa länder med låg vaccineringsgrad i östra Europa kommer det att vara ett problem under många år. Med sådana "fabriker" för mutationer är det stor risk att det kommer att bli stora problem igen i Europa.

Allt prat om att inte vårda ovaccinerade för covid började med en frustrerad läkare som skrev att han hade förståelse för det. Sen dess ältas det om och om igen av olika personer som inte vill vaccinera sig.

Vaccintvång strider mot grundlagen så det är inget som kan införas förrän om typ 9 år (för kort tid innan nästa val för en röstning och sen två beslut med ett val emellan). Så det är en väldigt onödig diskussion för närvarande.
 
BirgitS
T ToRy skrev:
Hmmm... som jag ser det har vi sedan länge passerat punkten där urvalet gjort att vi kan leva fler på begränsad yta, vilket ger konsekvenser för mänskligheten och planeten. Vi lever redan idag långt över jordens förmåga att göda alla. Och jo, folk dör på grund av att maten inte räcker till alla. Svältkatastrofer har hänt och händer. Vårt stigande antal får också konsekvenser som att annat djur och växtliv begränsas och förstörs.
Absolut att det ger konsekvenser för mänskligheten, alla andra djurarter, växtligheten och planeten. Precis som alla andra djur och växter också ger konsekvenser för planeten. Maten är ojämnt fördelad där vissa sätter i sig dubbelt så mycket som de behöver, mat slängs osv. Men, onekligen så överlever några miljarder människor fler idag än vad man trodde var möjligt på 70-talet.

Men detta börjar bli en klimatdiskussion och är väldigt långt från trådens ämne.
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Birgit! Blev du inte mer än lovligt bombastisk där?:D

Staffans
Menar du att jag råkade bli för lik dig?
Det var ju tråkigt i så fall.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Allt prat om att inte vårda ovaccinerade för covid började med en frustrerad läkare som skrev att han hade förståelse för det. Sen dess ältas det om och om igen av olika personer som inte vill vaccinera sig.
Haha:D.
Det stämmer inte, Birgit!
Tommib hoppade bara på tåget. Dessutom körs det av en drös stollar till lokföraraspiranter som löser av varandra. Men de regligeras snabbt, eftersom de inte kan besvara basala frågor om yrket.

Staffans
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Haha:D.
Det stämmer inte, Birgit!
Tommib hoppade bara på tåget. Dessutom körs det av en drös stollar till lokföraraspiranter som löser av varandra. Men de regligeras snabbt, eftersom de inte kan besvara basala frågor om yrket.

Staffans
Det är inte min minnesbild av hur det började. Du får gärna friska upp mitt minne med lämpliga länkar.

Du är väl en av de som återkommande ältar det och därför bidrar till att det diskuteras. Om du inte vill se något sånt påstående så låt bli att dra upp det något mer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men våra samhällen fungerar för långsamma förändringar. Covid kommer att fortsätta att vara en pandemi i många år för det ser inte ut som att den kommer att upphöra i Afrika och Sydamerika. Även i vissa länder med låg vaccineringsgrad i östra Europa kommer det att vara ett problem under många år. Med sådana "fabriker" för mutationer är det stor risk att det kommer att bli stora problem igen i Europa.
Att vissa delar av världen blir "fabriker för mutationer" beror på samma mekanismer som att vissa äter gott medans andra svälter. Så även där är det till stor del vårt antal som ställer till det. Vi är för många helt enkelt.

Allt prat om att inte vårda ovaccinerade för covid började med en frustrerad läkare som skrev att han hade förståelse för det. Sen dess ältas det om och om igen av olika personer som inte vill vaccinera sig.
Åja, jag tycker nog att det tas upp både av båda sidor, inte bara av folk som inte vill vaccinera sig.

Vaccintvång strider mot grundlagen så det är inget som kan införas förrän om typ 9 år (för kort tid innan nästa val för en röstning och sen två beslut med ett val emellan). Så det är en väldigt onödig diskussion för närvarande.
Och ändå dras diskussionen upp om och om igen. Av båda sidor. Jag för min del hade inte ens tänkt tanken förrän någon som var tydligt FÖR vaccineringstvång och att neka vård av ovaccinerade tog upp det.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.