Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
A
Tog min andra dos idag, denna gång helt utan reaktion(ännu iaf) noterade att närapå 100% bar munskydd på vårdcentralen, dom som klev in och inte gjorde det såg lite förvånade/förlägna ut faktiskt:)
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Stephen Hawkins skulle med din teori inte vara till nån nytta då han inte är speciellt stor eller stark, men jag tror att han har varit rätt så nyttig för världen ändå.
Världen som i mänskligheten, eller världen som i planeten?

BirgitS BirgitS skrev:
Det naturliga urvalet handlar inte om stark resp. svag utan om hur väl anpassad man är till sin miljö. Att man kan springa från ett hot när man är 20 men inte när man är 50 handlar ju inte om att man har olika gener vid de två åldrarna.

Inte ens de mest vältränade människorna i världen kan eller har kunnat springa ifrån en gepard som närmar sig i 100 km/h utan människoarten överlevde för att den var smart och kunde samarbeta med andra så den kunde skydda sig och barnen på andra sätt.
20-åringen som lyckades springa ifrån hotet fick tack vare det möjligheten att fortplanta sig för att föra släktet vidare. 50-åringen som inte längre lyckas springa ifrån hotet trots bra gener blir uppäten men har troligen redan fört sina gener vidare. Ur en evolutionär synvinkel har denne redan tjänat sitt syfte.

P pmd skrev:
Nej, selektionstrycket har ändrats helt enkelt.

Du och jag hade dock inte mått bättre av det. Vi hade kanske inte ens överlevt till vuxen ålder.
Är inte riktigt med på vad du menar med att "selektionstrycket har ändrats", utveckla gärna.

Du och jag nej, men planeten hade mått bättre.


Alla era invändningar verkar baseras på att utveckling är bra för mänskligheten. Mitt inlägg handlade dock om att utveckling knappast gagnat planeten och alla övriga livsformer. Vilket i förlängningen visar sig vara ogynnsamt även för mänskligheten. Jag har inte koll på Stephen Hawkings arbete, eller inom vilka fält han gjort sina framsteg. Men även om hans arbete varit oerhört viktigt för att mildra de effekter människans utveckling har haft på planeten så är det ändå bara en nytta som skapats för att en massa smarta människor innan honom satt oss i en situation där vi behöver Stephen Hawking för att ställa i ordning det andra ställt till med. Med andra ord; hade vi inte varit smarta nog att förstöra världen hade vi inte behövt vara smarta nog att försöka rädda den, då hade världen klarat sig lika bra som den gjorde innan människan blev smart.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Det klart att man måste vaccinera sig om man inte har några medicinska skäl så att man inte kan vaccinera sig. De som väljer att inte vaccinera sig och inte har medicinska skäl väljer ju att föra smittan vidare framförallt de de personer som inte kan vaccinera sig. Med vilken rätt har motståndare till vaccinet till det? Vaccinationen är både för en själv och ett samhällsansvar. Det finns motståndare till vaccinen som ångrar sig djupt när de blir sjuka. Varför ska vaccinmotståndare få gratis sjukhusvård, de har ju själva valt att utsätta sig för att smittas och bli sjuka av Covid? Dessutom utsätta andra för att smittas medvetet eller omedvetet. Medvetet, för att det finns personer som inte tror att Covid finns.
Det är väl inte klart!? Vem är du att bestämma att jag måste vaccinera mig mot en sjukdom jag inte ser som något hot mot mig? Mig veterligen finns inget tvång till vaccinering av någon annan sjukdom, smittsam eller ej. Varför ska man tvingas till vaccinering mot denna?

"Varför ska vaccinmotståndare få gratis sjukhusvård, de har ju själva valt att utsätta sig för att smittas och bli sjuka av Covid?"
Samma sak kan sägas om rökare, bilförare, fallskärmshoppare, cyklister, fotgängare, folk som andas...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
T ToRy skrev:
Världen som i mänskligheten, eller världen som i planeten?



20-åringen som lyckades springa ifrån hotet fick tack vare det möjligheten att fortplanta sig för att föra släktet vidare. 50-åringen som inte längre lyckas springa ifrån hotet trots bra gener blir uppäten men har troligen redan fört sina gener vidare. Ur en evolutionär synvinkel har denne redan tjänat sitt syfte.



Är inte riktigt med på vad du menar med att "selektionstrycket har ändrats", utveckla gärna.

Du och jag nej, men planeten hade mått bättre.


Alla era invändningar verkar baseras på att utveckling är bra för mänskligheten. Mitt inlägg handlade dock om att utveckling knappast gagnat planeten och alla övriga livsformer. Vilket i förlängningen visar sig vara ogynnsamt även för mänskligheten. Jag har inte koll på Stephen Hawkings arbete, eller inom vilka fält han gjort sina framsteg. Men även om hans arbete varit oerhört viktigt för att mildra de effekter människans utveckling har haft på planeten så är det ändå bara en nytta som skapats för att en massa smarta människor innan honom satt oss i en situation där vi behöver Stephen Hawking för att ställa i ordning det andra ställt till med. Med andra ord; hade vi inte varit smarta nog att förstöra världen hade vi inte behövt vara smarta nog att försöka rädda den, då hade världen klarat sig lika bra som den gjorde innan människan blev smart.
Tja, ”hela världen” kommer att överleva mänskligheten, vi har bara funnits typ 200 000 år, och planeten över 4 miljarder år.

Så människan är helt betydelselös ur det perspektivet.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T ToRy skrev:
"Varför ska vaccinmotståndare få gratis sjukhusvård, de har ju själva valt att utsätta sig för att smittas och bli sjuka av Covid?"
Samma sak kan sägas om rökare, bilförare, fallskärmshoppare, cyklister, fotgängare, folk som andas...
Det där är ju rent trams. Vården är dimensionerad för att hantera alla de du räknar upp. Åtminstone rökare nekas viss vård redan idag.

Vården är inte dimensionerad för en pandemi. Därför får ju ovaccinerade se sig begränsade till olika aktiviteter för att hålla nere antal sjukdomsfall, vilket är sunt. En knäckt vårdapparat gagnar inte någon.

Till syvende och sist är det ju ett val man gör.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Ägget kom först med några miljoner år...
Njae, det ber väl på om man menar hönsägget eller ägget generellt. Jag har då alltid sett frågan som att det är hönsägget som avses, annars blir frågan rätt meningslös.
Då är det ganska självklart att ägget kom först. Mutationen som skapade hönan måste vara klar redan när ägget läggs, när ägget kläckts är kycklingen som blir hönan redan färdigutvecklad "genetiskt" sett. (Självklart utvecklas den som i att den växer klart, men vad den ska bli när den växt klart är redan bestämt.) Tror jag... :rofl:
 
BirgitS
T ToRy skrev:
20-åringen som lyckades springa ifrån hotet fick tack vare det möjligheten att fortplanta sig för att föra släktet vidare. 50-åringen som inte längre lyckas springa ifrån hotet trots bra gener blir uppäten men har troligen redan fört sina gener vidare. Ur en evolutionär synvinkel har denne redan tjänat sitt syfte.
Nu har ju inte det mänskliga urvalet riktigt fungerat så enkelt. Kvinnor har valt män av andra orsaker än deras styrka. Det är inte utan anledning som t.ex. musiker samlar stora grupper med fans.

Du borde också vara väl medveten om att män är fertila långt upp i åren. Man vet också att ha mor- och farföräldrar i livet har gynnat överlevnaden för deras barnbarn. Så att leva i en grupp som tar hand om varandra har förbättrat överlevnaden, dvs. t.ex. färdigheter i socialt beteende, förmåga att fungera rationellt vid kriser och ta hand om andra har gynnats när det gäller geners överlevnad. Det har alltså inte alls varit fråga om bara styrka.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det där är ju rent trams. Vården är dimensionerad för att hantera alla de du räknar upp. Åtminstone rökare nekas viss vård redan idag.

Vården är inte dimensionerad för en pandemi. Därför får ju ovaccinerade se sig begränsade till olika aktiviteter, vilket är sunt. En knäckt vårdapparat gagnar inte någon.

Till syvende och sist är det ju ett val man gör.
Inte trams. Vården idag har redan fått dimensionera sig för alla sjukdomar och skador orsakade av exempelvis biltrafik.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Inte med det scenariot HEM2121 målade upp.

För övrigt anser jag att riskgrupper kan ha anledning till att vaccinera sig. Men det har jag sagt till leda nu, men tillsynes för döva öron. Man hör det man vill höra.

Staffans
Ja, du har oerhört selektiv ”hörsel” också. Du ser inte att ovaccinerade bidrar med ökad risk för nya mutationer av viruset?
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har ju inte det mänskliga urvalet riktigt fungerat så enkelt. Kvinnor har valt män av andra orsaker än deras styrka. Det är inte utan anledning som t.ex. musiker samlar stora grupper med fans.

Du borde också vara väl medveten om att män är fertila långt upp i åren. Man vet också att ha mor- och farföräldrar i livet har gynnat överlevnaden för deras barnbarn. Så att leva i en grupp som tar hand om varandra har förbättrat överlevnaden, dvs. t.ex. färdigheter i socialt beteende, förmåga att fungera rationellt vid kriser och ta hand om andra har gynnats när det gäller geners överlevnad. Det har alltså inte alls varit fråga om bara styrka.
Absolut, styrka har inte bara med fysik att göra. Dock, musik har mig veterligen inte haft speciellt stor del i miljöförstörelsen.
Du är fortfarande inne på att människans utveckling är bra för människan. Men är den bra för övriga världen? Jag tycker det är tydligt att så inte är fallet.
 
BirgitS
T ToRy skrev:
Inte trams. Vården idag har redan fått dimensionera sig för alla sjukdomar och skador orsakade av exempelvis biltrafik.
Men vården är idag inte dimensionerad för att ta hand om covidpatienter, den är inte ens dimensionerad för de behov som fanns innan pandemin började.

Rökning är omgärdad av mängder med regler som bekant (hoppas jag) för att se till att inte andra blir sjuka av någons rökning. Samma sak med bilkörning, du får inte köra bil utan att visa upp att du klarar av det och kan trafikreglerna, regler som är till för att hålla nere skaderisken för andra. Varför då inte regler kring covid som är till för att hålla nere skaderisken för andra?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tja, ”hela världen” kommer att överleva mänskligheten, vi har bara funnits typ 200 000 år, och planeten över 4 miljarder år.

Så människan är helt betydelselös ur det perspektivet.
Håller delvis med. Världen lär överleva mänskligheten, men den kommer behöva återhämta sig när vi är borta. Så helt betydelselös är inte människan.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
T ToRy skrev:
Absolut, styrka har inte bara med fysik att göra. Dock, musik har mig veterligen inte haft speciellt stor del i miljöförstörelsen.
Du är fortfarande inne på att människans utveckling är bra för människan. Men är den bra för övriga världen? Jag tycker det är tydligt att så inte är fallet.
Det är så det naturliga urvalet fungerar, det gynnar de mest anpassade, alltså de som får flest efterlevande som i sin tur kan fortplanta sig.

Så du menar att det är bra om vi inte gör något åt covid utan låter alla människor dö?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men vården är idag inte dimensionerad för att ta hand om covidpatienter, den är inte ens dimensionerad för de behov som fanns innan pandemin började.

Rökning är omgärdad av mängder med regler som bekant (hoppas jag) för att se till att inte andra blir sjuka av någons rökning. Samma sak med bilkörning, du får inte köra bil utan att visa upp att du klarar av det och kan trafikreglerna, regler som är till för att hålla nere skaderisken för andra. Varför då inte regler kring covid som är till för att hålla nere skaderisken för andra?
Vården var inte heller dimensionerad för trafikskador innan bilen uppfanns.
Visst kan det finnas regler. Vaccineringstvång och vårdnekande är dock en helt annan sak. Om en körkortslös person kör av vägen och skadas kommer denne inte nekas vård för att han eller hon saknar körkort.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är så det naturliga urvalet fungerar, det gynnar de mest anpassade, alltså de som får flest efterlevande som i sin tur kan fortplanta sig.
Jag tror vi tycker och tänker lika här egentligen...? Det jag menar är bara att sedan människan blev intelligent har vi satt det urvalet ur spel vilket gjort att vi blivit för många, vilket i sin tur gjort att vi i vår smarthet håller på att överbefolka planeten.

Så du menar att det är bra om vi inte gör något åt covid utan låter alla människor dö?
Ur individernas synvinkel nej. Ur mänsklighetens synvinkel..... njae, eller jo egentligen. Ur planetens synvinkel ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.