Maskintok skrev:
Ja lagrådet är inte mer än en moraliskt trappsteg...
Precis, attefallslagstiftningen var ju inte helt populär hos lagrådet heller….
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag tror inte detta kommer som en överraskning för regeringen, man kan ha åsikter om politikerna men de som jobbar på departementen är rätt skärpta.

Det är bara att köra över lagrådet, det har man gjort innan.

Löfven kan gott kliva av med flaggan i topp!
Du har säker rätt angående lagrådet men att påstå att Löfven lämnar med flaggan i topp???? Var ligger ribban för dig ang bra statsminister-volta? Lövet måste ju direktkvala som Sveriges sämsta statsminister.
 
  • Gilla
Stejoh85 och 5 till
  • Laddar…
A
mexitegel mexitegel skrev:
Så, vad är lösningen på problemet? Jag tror ingen vill ha konsekvenserna av det som sker vid ett stopp.
Ta bort befäst ingen av natura 2000..
Så det inte får samma lagliga rättighet som ett naturreservat.. Och blir då flyttbart igen..
vilket gör att om området behöver vidgas så kan man flytta på natura området... (y)..

konsekvens?
mp blir flyförbannade:crysmile:
 
  • Gilla
Noll_Koll och 1 till
  • Laddar…
A
Villa vista Villa vista skrev:
Du har säker rätt angående lagrådet men att påstå att Löfven lämnar med flaggan i topp???? Var ligger ribban för dig ang bra statsminister-volta? Lövet måste ju direktkvala som Sveriges sämsta statsminister.
Löfven lämnar sitt partistyre med flaggan i topp.. Då partiet överlevt det mesta och ändå sitter vid rodret...

Men den ödeläggelse han lämnar landet i.. har inte många lyckats med...
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Det dalar ändå rejält både för Sverige och sossarna så topp känns som ett starkt adjektiv.
 
Om han ser till att köra över lagrådet nu så har han min respekt. En kortsiktig lösning måste ju på plats, vi räknar ju timmar till ett stopp nu.

Jag är ingen fan av regeringen eller honom som statsminister på något sätt men han har väl i ärlighetens namn haft kriser så det räcker. Och han blir inte avsatt. Sen kunde mycket skötts annorlunda, men jag är inte ett dugg avundsjuk på karln.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
A
lite rolig väg detta vandrat..
Och ändå har inget logiskt blivit utfört..

krisen står fortfarande kvar... dock inte med klubban högt men risken finns..

Sedan har vi en nästan obefintlig opposition som nu börjar gnälla lite om att vilja vara ett gruvindustri land... jo tjena...

miljödomstolar och en massa elände som bara kostar pengar..
Låt något annat system sköta detta..
vilket vet jag inte ännu men bättre lösning måste finnas..
 
Maskintok skrev:
konsekvens?
mp blir flyförbannade:crysmile:
Det blir dom ju alltid hur man än gör. Men återigen är det få, här inkluderat, som har några förslag på hur detta ska lösas.

Regeringen har ju trots allt agerat på det alternativ de sett som mest framkomligt. ingen kan ju knappast tro att de inte utvärderat andra alternativ.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
A
mexitegel mexitegel skrev:
Det blir dom ju alltid hur man än gör. Men återigen är det få, här inkluderat, som har några förslag på hur detta ska lösas.

Regeringen har ju trots allt agerat på det alternativ de sett som mest framkomligt. ingen kan ju knappast tro att de inte utvärderat andra alternativ.
regeringen har valt den vägen som inneburit att de haft mp stöd fortfarande..
De har nog inte tittat så hårt på de andra alternativen..
 
  • Gilla
  • Haha
ami39 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Är inte rubriken missledande? Lagrådet är ju en remissinstans som säger nej, men de har väl inget mandat att faktiskt stoppa lagen?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
A
Allvarligt talat? Hur många här gick ut med underkända betyg i samhällskunskap?

Regeringen skapar inga lagar.
Riksdagen är Sveriges lagstiftande organ. Läs gärna på här: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sveriges_statsskick

Jag stämmer gärna in i att regeringen är kass, på nästan allt jag tycker är viktigt, men det här handlar inte om regeringen.
 
  • Gilla
twoody och 13 till
  • Laddar…
A
Scouten skrev:
Allvarligt talat? Hur många här gick ut med underkända betyg i samhällskunskap?

Regeringen skapar inga lagar.
Riksdagen är Sveriges lagstiftande organ. Läs gärna på här: [länk]

Jag stämmer gärna in i att regeringen är kass, på nästan allt jag tycker är viktigt, men det här handlar inte om regeringen.
Ska du rätta folk så avsluta inte med felaktigheter själv..
sant att riksdagen skall rösta om motioner och lag ändringar.. Men vissa lagar finns redan som regeringen kan använda sig utav..
Även nu under corona pandemis tider så fick regeringen möjlighet att agera utan riksdagens inblandning...
Så jo då... regeringen har gjort saker och gör saker... Det är de sittande partierna som skapat denna kris, ingen annan...
 
  • Haha
twoody
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Är inte rubriken missledande? Lagrådet är ju en remissinstans som säger nej, men de har väl inget mandat att faktiskt stoppa lagen?
Nej men de kan visa på att som i detta fallet så strider förslaget emot grundlagen och då uppstår annan konflikt... Vad är viktigast..
tvärstopp eller låta riksdagen få rösta om ett förslag som löser krisen tillfälligt?

Man kan alltid komma med motion om att stryka lagändringen eller omforma den under remissens tid..
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Lagrådet sätter stopp för tillfälligt förlängd kalkbrytning.

Du kan läsa artikeln här: Cementas tillfälliga undantag stoppas av lagrådet
Kan lagrådet verkligen stoppa? Jag trodde de bara var en remissinstans om än en mycket tung sådan. I allmänhet tror jag det varit en no-no att köra över dem men att det hänt och att det är befogat i detta fall.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M
Villa vista Villa vista skrev:
Det dalar ändå rejält både för Sverige och sossarna så topp känns som ett starkt adjektiv.
Du är inte så bra på att se ironi?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.