1 markus1 skrev:
Ah sorry skrev fel. Men ändå, syskon kommer ju efter i arvsordningen om inga barn, barnbarn eller föräldrar finns och de har rätt till arvslotten.
Men snälla...syskonbarn kan absolut få dela på arvslotten (inte samma sak som laglotten ), men de har ingen rätt att kräva något! En person som lever och har hälsan kan göra vad hen vill med det hen äger, utan att någon avundsjuk arvinge ska komma och kräva tillbaka gåvor efter dödsfallet. Seriöst!
 
  • Gilla
Ziri och 25 till
  • Laddar…
Kommer garanterat ploppa upp någon och undra var deras 200 000:- är någonstans. Eftersom syskonen har rätt till arvet, så kan även syskonets barn eller barnbarn kommer och undra var pengarna är.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men snälla...syskonbarn kan absolut få dela på arvslotten (inte samma sak som laglotten ), men de har ingen rätt att kräva något! En person som lever och har hälsan kan göra vad hen vill med det hen äger, utan att någon avundsjuk arvinge ska komma och kräva tillbaka gåvor efter dödsfallet. Seriöst!
Seriöst. Ja de kan de. Och de kommer garanterat att göra det när det finns 200 lax gratis på ett fat.
 
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nej. Syskon har inte rätt till något arv precis som @Sågspån skriver.

Nu gör du TS förvirrad;)
 
  • Gilla
  • Haha
Wezz och 14 till
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Seriöst. Ja de kan de. Och de kommer garanterat att göra det när det finns 200 lax gratis på ett fat.
Det här var det grövsta exemplet på killgissning kombinerat med trådkapning jag har sett på länge!
Du har fel. Sluta tjata nu och ge plats åt de som verkligen kan ge TS tips och råd!
 
  • Gilla
Ziri och 50 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Nej. Syskon har inte rätt till något arv precis som @Sågspån skriver.

Nu gör du TS förvirrad;)
Fel av mig. Finns testamente så är det lugnt. Syskon har som du skriver, inte rätt till laglotten.
Dock kommer gåvan ses som förtida arv och då är det väl bäst att upprätta testamente. Annars kan syskon och deras eftermälen komma som hundar.
 
  • Haha
  • Gilla
mersault och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det här var det grövsta exemplet på killgissning kombinerat med trådkapning jag har sett på länge!
Du har fel. Sluta tjata nu och ge plats åt de som verkligen kan ge TS tips och råd!
Fallet jag tänkte på fanns inte testamente upprättat. Fel av mig, ber om ursäkt om jag förvirrade.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
D
1 markus1 skrev:
Finns risk att bröstarvinge kommer komma och kräva dig på pengar då det är ett förtida arv. Går att testamentera 50%, därefter kommer de som har arvslotten stå på tur, i detta fall syskon.

DET FINNS INGA BRÖSTARVINGAR.
 
  • Gilla
  • Haha
Lördag hela veckan och 20 till
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Dock kommer gåvan ses som förtida arv och då är det väl bäst att upprätta testamente. Annars kan syskon och deras eftermälen komma som hundar.
Nej, har man inga bröstarvingar får man ge bort vad och hur mycket man vill medan man lever och ens eventuella arvingar har inget med det att göra.
Jag tror du har missförstått ordet eftermäle.
 
  • Gilla
Baathen och 7 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det här var det grövsta exemplet på killgissning kombinerat med trådkapning jag har sett på länge!
Du har fel. Sluta tjata nu och ge plats åt de som verkligen kan ge TS tips och råd!
Så, vad jag förstår behövs det inget testamente heller?
Det kan inte komma något syskon eller syskonbarn och kräva del i sonens husköp när faster har gått bort?
 
  • Gilla
Lördag hela veckan och 4 till
  • Laddar…
D
1 markus1 skrev:
Fallet jag tänkte på fanns inte testamente upprättat. Fel av mig, ber om ursäkt om jag förvirrade.
Kan du inte bara sluta att gissa, är du skrivsugen kan du väl dra iväg några sms till dina kompisar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
YuGi och 34 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Nej. Syskon har inte rätt till något arv precis som @Sågspån skriver.

Nu gör du TS förvirrad;)
Så, vad jag förstår behövs det inget testamente heller?
Det kan inte komma något syskon eller syskonbarn och kräva del i sonens husköp när faster har gått bort?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Fel av mig. Finns testamente så är det lugnt. Syskon har som du skriver, inte rätt till laglotten.
Dock kommer gåvan ses som förtida arv och då är det väl bäst att upprätta testamente. Annars kan syskon och deras eftermälen komma som hundar.
Nej igen. TS' son är syskonbarnbarn till fastighetsägaren (den omtalade fastern). Syskonbarnbarn är inte arvingar i det här fallet. En som inte är arvinge kan inte få förskott på ett arv som hen inte skulle fått! Ingen av fasterns arvingar kan säga ett pip om detta, varken nu eller efter fasterns frånfälle, testamente eller ej.

Tips från coachen: googla 'eftermäle', det betyder inte 'barn'.
 
  • Gilla
ekobonden och 14 till
  • Laddar…
E ekobonden skrev:
Så, vad jag förstår behövs det inget testamente heller?
Det kan inte komma något syskon eller syskonbarn och kräva del i sonens husköp när faster har gått bort?
Helt korrekt uppfattat!
 
  • Gilla
Lördag hela veckan och 1 till
  • Laddar…
E ekobonden skrev:
Så, vad jag förstår behövs det inget testamente heller?
Det kan inte komma något syskon eller syskonbarn och kräva del i sonens husköp när faster har gått bort?
Korrekt.
 
1 16386 skrev:
Nej, har man inga bröstarvingar får man ge bort vad och hur mycket man vill medan man lever och ens eventuella arvingar har inget med det att göra.
Jag tror du har missförstått ordet eftermäle.
Glöm allt jag skrivit. Går det att radera? Helt ute och cyklar :crysmile: Sorry TS och övriga.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
YuGi och 29 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.