48 460 läst · 183 svar
48k läst
183 svar
Köpa hus under taxeringsvärdet av min faster
Nej, det behövs inte något testamente. Som vi tidigare skrivit kan din faster göra vad hon vill med sina tillgångar i sin livstid. Men se till att husköpet/överlåtelsen/gåvan dokumenteras korrekt. Ta gärna hjälp av en jurist just för detta.E ekobonden skrev:
Så får vi se dig här i forumet då du renoverar ditt nyförvärv
Redigerat:
Spara juristpengarna. Läs på lantmäteriets hemsida för själva överlåtelsen och läs på Skatteverkets hemsida om skattereglerna.yonna skrev:
Bäst ur ert perspektiv är att överta fastigheten genom gåva mot vederlag under taxeringsvärdet.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Spolingen har redan fått sig en skrapa. @markus1 pudlade och lovade att bara skriva om sånt han kan i framtiden….gräsmattor. Jag tycker det tyder på en viss personlig styrka…
……så lägg ner hackandet @Darling McFluff
……så lägg ner hackandet @Darling McFluff
Massor här som pratar om förtida arv. Kan nån förklara hur det kan vara del av ett arv medan jag lever? När börjas det räknas ? Ska allt jag ger bort hela livet räknas som förtida arv ? Är det när man är gammal nog att gamarna samlas ? Jag gav min son en fin moped. Ska det räknas som förtida arv eftersom dottern inte fick nån ? För mig är det arv det som ev finns att delas på när jag är död. Fram till dess ska ingen ha åsikter på hur jag använder mina pengar.
En anledning till att ingen annan är intresserad av huset kan ju vara att de tror att hon tänker sälja för det värderade priset.
Finns en uppenbar risk för konflikt även om det är glasklart juridiskt. Svårt det där. Kan tänka mig att fler skulle vilja ha huset om de fick köpa det för 200 000. Är man rädd om friden så bör man nog bolla det med de andra. Säg att han får köpa det för 200 och säljer det för 1000000 om ett år. Kul för honom så klart men då lär det knorras i leden.
Var det jag hade jag nog gett som förslag att köpa det för taxeringsvärdet. Då kanske alla blir glada och nöjda och man kan fortsätta fira midsommar ihop. Vill tanteluringen inte ha mer pengar blir d ju besvärligt, får väl hosta upp mellanskillnaden mellan begärt pris och taxvärdet och ge till släktingarna eller bjuda på en resa.
Finns en uppenbar risk för konflikt även om det är glasklart juridiskt. Svårt det där. Kan tänka mig att fler skulle vilja ha huset om de fick köpa det för 200 000. Är man rädd om friden så bör man nog bolla det med de andra. Säg att han får köpa det för 200 och säljer det för 1000000 om ett år. Kul för honom så klart men då lär det knorras i leden.
Var det jag hade jag nog gett som förslag att köpa det för taxeringsvärdet. Då kanske alla blir glada och nöjda och man kan fortsätta fira midsommar ihop. Vill tanteluringen inte ha mer pengar blir d ju besvärligt, får väl hosta upp mellanskillnaden mellan begärt pris och taxvärdet och ge till släktingarna eller bjuda på en resa.
Vill tanten ”sälja” för 1 krona till någon så ska hon få göra det, hon är den bäst lämpade personen att avgöra saken. Övriga personer ska ge fan i att ifrågasätta hennes egna vilja och beslut.
Den personen som får fastigheten till ett förmånligt pris får själv syna sig i spegeln och ställa sig frågan om tanten ”säljer” av egen fri vilja och att det dessutom är ett beslut med all fakta på bordet.
Den personen som får fastigheten till ett förmånligt pris får själv syna sig i spegeln och ställa sig frågan om tanten ”säljer” av egen fri vilja och att det dessutom är ett beslut med all fakta på bordet.
Precis som alla säger kan hon ge huset till dig gratis om hon vill för att det finns inga bröstarvingar.
Syskonbarn kan inte kräva något och om hon vill testamentera bort så kan hon göra det också. Syskonbarn ärver endast vad testamentet inte reglerar.
Syskonbarn kan inte kräva något och om hon vill testamentera bort så kan hon göra det också. Syskonbarn ärver endast vad testamentet inte reglerar.
Edit: Fel uppfattning om vem TS var.
Håller dock med tidigare om att huset borde köpas för taxeringsvärdet då det borde sticka mindre i ögonen på alla inblandade.
Alternativt kan husägaren göra en släktbudgiving där alla som vill kan få buda..
Håller dock med tidigare om att huset borde köpas för taxeringsvärdet då det borde sticka mindre i ögonen på alla inblandade.
Alternativt kan husägaren göra en släktbudgiving där alla som vill kan få buda..
Redigerat av moderator: