I helgen har det regnat.
Inga nya skador eftersom jag tagit smygen.
Men det har trängt in vatten ändå trots att vi provat täta nocken på ovansidan av detta område.
Bild som visar vart det läcker in.
Ni ser det mörka området på bilden.
Jag bryter snart ihop...
 
  • Vattenläckage vid nock på tak med skadade paneler och mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U Undertaker skrev:
I helgen har det regnat.
Inga nya skador eftersom jag tagit smygen.
Men det har trängt in vatten ändå trots att vi provat täta nocken på ovansidan av detta område.
Bild som visar vart det läcker in.
Ni ser det mörka området på bilden.
Jag bryter snart ihop...
U Undertaker skrev:
I helgen har det regnat.
Inga nya skador eftersom jag tagit smygen.
Men det har trängt in vatten ändå trots att vi provat täta nocken på ovansidan av detta område.
Bild som visar vart det läcker in.
Ni ser det mörka området på bilden.
Jag bryter snart ihop...
Hur har ni tätat?

Säker på att det inte något hål i plåten nedanför nock i samma linje med fönstret?
 
T ThomasZZ skrev:
Hur har ni tätat?

Säker på att det inte något hål i plåten nedanför nock i samma linje med fönstret?
De provade me att sätta fog runt frigolit som de smockat in. De har gjort det me ca halva nocken. Men jag funderar på att eftersom det bara är 2 fönster det hamnar vid så kanske det kommer in via andra sidan men det rinner ändå mot dessa 2 fönster, dvs. För att taket lutar hitåt. Men de är bara en teori.

Det kommer bara när de regnat(vi ska prova att spola också) så det måste vara något me taket. Vi ser det uppifrån i virket bakom plåten osv, rinner liksom in uppiffån där det är mörkt på bilden. Eller lite olika uppifrån baserat på var de tar sig in. Måste va en enkel väg för det regna inte mycket igårkväll men de var nog för att de kom ned.

Vi ska se om vi hittar hål så klart. Ska täta som tokar idag om varje skarv vi hittar. Men kan väl inte vara något annat än taket ?
 
U Undertaker skrev:
De provade me att sätta fog runt frigolit som de smockat in. De har gjort det me ca halva nocken. Men jag funderar på att eftersom det bara är 2 fönster det hamnar vid så kanske det kommer in via andra sidan men det rinner ändå mot dessa 2 fönster, dvs. För att taket lutar hitåt. Men de är bara en teori.

Det kommer bara när de regnat(vi ska prova att spola också) så det måste vara något me taket. Vi ser det uppifrån i virket bakom plåten osv, rinner liksom in uppiffån där det är mörkt på bilden. Eller lite olika uppifrån baserat på var de tar sig in. Måste va en enkel väg för det regna inte mycket igårkväll men de var nog för att de kom ned.

Vi ska se om vi hittar hål så klart. Ska täta som tokar idag om varje skarv vi hittar. Men kan väl inte vara något annat än taket ?

Nej, eftersom det händer när det regnar så måste det vara taket, blåste det mycket också då?
 
T ThomasZZ skrev:
Nej, eftersom det händer när det regnar så måste det vara taket, blåste det mycket också då?
Hus i skara, västra götaland så lite vind är det ofta me öppna landskap. Men vi snackar inte så stora vindar eller mindre storm som när de tog golvet o vägg me sig i flytet ;)

Nej det har väldigt enkel väg in nu.
Jag undrar om de kan va så att det är nocken som släppt o lossat generellt så det tränger in liksom via den på bredden. Sen är kanske taket lite ojämnt och det då alltid åker mot samma 2 fönster mer eller mindre.
Kan ju kolla efter nitar, skarver eller skorsten om de kanske har någon skarv så får vi smeta fog där också.

Dagens ide är fog och tätningsmassa och stänga alla små vägar in på taket.
Skiter i isoleringen för jag kan inte ha det så här. Vi kan köpa nytt tak om några år. Men vill undvika det nu (jag tog max lån på huset, 85%) så kan vi täta eller så kan jag liksom köpa tak när det inte kostar hutlösa räntor.

Men tar gärna mot förslag på ställen att leta läcka. Vi har slang o kan testa. Inget skadas just nu av läckorna då vi fångar vattnet me handuk o de sprider sig inte. Men vi önskar ju stänga sovrummet så vi kan bo där detta år helst
 
En annan fråga som är lite mindre akut och mer intressant.
Använder ni era reglage i väggen för luft?
Om inte så undrar jag vad för lösningar som finns och för/nackdelar.

Det jag tänker på är att i min tvättstuga finns en fläkt som blåser luft rakt upp till vinden (jag vet inte vad effekten av detta blir). Därefter antar jag att det sitter något på vinden som tar luft från vinden i de här små vita plaströren och som är draget till vardera rum och som styrs av reglaget.
Eftersom jag inte känner något drag när jag öppnar ett sådant reglage så antar jag att det inte kommer någon luft från ovan.
Jag vet dock att fläkten går (den brummar som fan) i tvättstugan, men vad är egentligen meningen med den.
Luft finns det gott om på vinden ändå (finns ett galler på sidan av huset t.ex. som tar in och ut luft.
Även spisen har ju en sug (som aktiverar tvättstuga, badrum) för att suga ut luft, om man nu skulle vilja det.
Antar att eftersom väggarna då har gips och andra sidan plåt så är tanken att den här luften skall cirkulera, men just reglaget och den biten är väl då bara för att få upp den mot fönster (där hålen i fönster sitter).
Övrig cirkulation pågår den hela tiden?
Och om man stänger av fläkten i tvättstugan (så man slipper ljudet) kan man inte då bara t.ex. i huset köra vilken luftfläkt som helst (typ luftpump för 10 k, för att få fräsch och kall/varm luft)?
Kan man t.ex. med fördel stänga av fläkten i tvättstugan över natten? (slippa höra skiten som sitter vägg i vägg). Eller helt permanent (speciellt om den ändå inte gör något haha).

Så går mina tankar ungefär. vad säger ni andra?
 
U Undertaker skrev:
En annan fråga som är lite mindre akut och mer intressant.
Använder ni era reglage i väggen för luft?
Om inte så undrar jag vad för lösningar som finns och för/nackdelar.

Det jag tänker på är att i min tvättstuga finns en fläkt som blåser luft rakt upp till vinden (jag vet inte vad effekten av detta blir). Därefter antar jag att det sitter något på vinden som tar luft från vinden i de här små vita plaströren och som är draget till vardera rum och som styrs av reglaget.
Eftersom jag inte känner något drag när jag öppnar ett sådant reglage så antar jag att det inte kommer någon luft från ovan.
Jag vet dock att fläkten går (den brummar som fan) i tvättstugan, men vad är egentligen meningen med den.
Luft finns det gott om på vinden ändå (finns ett galler på sidan av huset t.ex. som tar in och ut luft.
Även spisen har ju en sug (som aktiverar tvättstuga, badrum) för att suga ut luft, om man nu skulle vilja det.
Antar att eftersom väggarna då har gips och andra sidan plåt så är tanken att den här luften skall cirkulera, men just reglaget och den biten är väl då bara för att få upp den mot fönster (där hålen i fönster sitter).
Övrig cirkulation pågår den hela tiden?
Och om man stänger av fläkten i tvättstugan (så man slipper ljudet) kan man inte då bara t.ex. i huset köra vilken luftfläkt som helst (typ luftpump för 10 k, för att få fräsch och kall/varm luft)?
Kan man t.ex. med fördel stänga av fläkten i tvättstugan över natten? (slippa höra skiten som sitter vägg i vägg). Eller helt permanent (speciellt om den ändå inte gör något haha).

Så går mina tankar ungefär. vad säger ni andra?
Har du fler fläktar i huset som har med värme att göra?

Vi har en den sitter i ett schakt på toaletten belägen mitt i huset.
Där i sitter fläkt samt ett värmeelement/batteri som fjärrvärmen är kopplad till.

Sedan suger den luft ifrån vinden som den sedan blåser ut igenom golven och detta återcirkuleras upp igenom väggarna och åter till vinden där det i teorin skall utbytas luft procentsats kommer jag inte ihåg.

Reglagen på väggarna är väl mest för att bestämma luftflödet upp till fönstren där det vid byggtillfället fanns 2glas och detta för att förhindra kallras.
 
T ThomasZZ skrev:
Har du fler fläktar i huset som har med värme att göra?

Vi har en den sitter i ett schakt på toaletten belägen mitt i huset.
Där i sitter fläkt samt ett värmeelement/batteri som fjärrvärmen är kopplad till.

Sedan suger den luft ifrån vinden som den sedan blåser ut igenom golven och detta återcirkuleras upp igenom väggarna och åter till vinden där det i teorin skall utbytas luft procentsats kommer jag inte ihåg.

Reglagen på väggarna är väl mest för att bestämma luftflödet upp till fönstren där det vid byggtillfället fanns 2glas och detta för att förhindra kallras.
Okej vi har inte fjärrvämre, vi har oljepanna.
Men vi ska byta ut mot luft/vatten.
Fläkten som sitter och pumpar på i mitten på huset den arbetar alltså hela tiden just nu.
Den antar jag kan ha koppling till oljepannan för att värma väggar osv. men eftersom pannan endast är igång 1 timme om dagen eller så (när vi vill duscha, för varmvatten) så antar jag att den inte gör mycket.
Jag märker ju att det finns ett reglage ovanför med temperaturer (tror jag det är) listade.
Systemet är från ASEA och har liksom oljepannen en on/off switch.
Fläkten är relativt ren men gammal som satan, den blåser på bra och är riktad upp mot vinden.
Sedan vet jag som sagt inte vad som sker med luften.

note: jag har 3 glasfönster, så antar att blåsa varmt/kallt mot fönster känns väl inte sådär intressant direkt.
Jag har inga problem med kondens på insida eller mellan (utsidan däremot, men det är inte så konstigt och är enligt källor ett tecken på bra isolering), så då antar jag att det spelar kvitt om luft går här (så reglagen är meningslösa helt enkelt.)
 
U Undertaker skrev:
En annan fråga som är lite mindre akut och mer intressant.
Använder ni era reglage i väggen för luft?
Om inte så undrar jag vad för lösningar som finns och för/nackdelar.

Det jag tänker på är att i min tvättstuga finns en fläkt som blåser luft rakt upp till vinden (jag vet inte vad effekten av detta blir). Därefter antar jag att det sitter något på vinden som tar luft från vinden i de här små vita plaströren och som är draget till vardera rum och som styrs av reglaget.
Eftersom jag inte känner något drag när jag öppnar ett sådant reglage så antar jag att det inte kommer någon luft från ovan.
Jag vet dock att fläkten går (den brummar som fan) i tvättstugan, men vad är egentligen meningen med den.
Luft finns det gott om på vinden ändå (finns ett galler på sidan av huset t.ex. som tar in och ut luft.
Även spisen har ju en sug (som aktiverar tvättstuga, badrum) för att suga ut luft, om man nu skulle vilja det.
Antar att eftersom väggarna då har gips och andra sidan plåt så är tanken att den här luften skall cirkulera, men just reglaget och den biten är väl då bara för att få upp den mot fönster (där hålen i fönster sitter).
Övrig cirkulation pågår den hela tiden?
Och om man stänger av fläkten i tvättstugan (så man slipper ljudet) kan man inte då bara t.ex. i huset köra vilken luftfläkt som helst (typ luftpump för 10 k, för att få fräsch och kall/varm luft)?
Kan man t.ex. med fördel stänga av fläkten i tvättstugan över natten? (slippa höra skiten som sitter vägg i vägg). Eller helt permanent (speciellt om den ändå inte gör något haha).

Så går mina tankar ungefär. vad säger ni andra?
Hej!

Den centrala fläkten suger ner luft från vinden genom det centrala värmebatteriet (som borde vara kopplat till din panna). Den varma luften trycks sedan ut i golvet och upp i väggarna och tillbaka upp på vinden. Spjällen vid fönsterna styr hur mycket varmluft som ska komma in i respektive rum. Detta är alltså bara tilluft och värme.
Det är en dålig idé att stänga av den efter som huset i grunden är dåligt isolerad och bygger på att den uppvärmda luften ska cirkulera i golv och väggar för att hjälpa till att isolera.
På sommaren kan det vara ok att stänga av under dagen för att inte dra in varmare luft men köra den under natten för att dra in svalare luft.

Fläkten i köket är sammankopplad med badrum och tvättstuga styr frånluften, den bör också alltid vara igång och ökas när ni t.ex har duschat för att få bort fukten fort.

Så har jag förstått det hela i alla fall (andra får rätta mig om jag har fel).

Mvh Tobbe
 
  • Gilla
MathiasFurst
  • Laddar…
Oj...
Ja vi kör knappast köksfläkten (dvs suga ut luft speciellt ofta).
Men om jag detta stämmer måste alltså den också vara igång hela tiden?
Det är inte noga med att mitten på huset dundrar på som fasen utan även köket ska smådundra?
wow...det låter inte alls bra. Ljudvolymen på centralfläkten spelar inte så stor roll dagtid, men nattetid är den utan tvekan ett stort problem.
Köksfläkten är så klart inte tyst den heller.
 
Det kan ju vara så att den går även när ni tror att den är avstängd, testa med ett papper över ventilen i badrummet och se om det är något sug.
Vi har bytt ut både den centrala fläkten och den på taket/skorstenen till nya varianter. Hörs fortfarande men bättre än tidigare!
 
T Tooth skrev:
Det kan ju vara så att den går även när ni tror att den är avstängd, testa med ett papper över ventilen i badrummet och se om det är något sug.
Vi har bytt ut både den centrala fläkten och den på taket/skorstenen till nya varianter. Hörs fortfarande men bättre än tidigare!
Vad kostade detta, vilka gjorde det och har du så du kan dela med dig om de som är kunniga på dessa system.
Jo du har kanske rätt att utsug sker hela tiden, men på väldigt låg nivå i sådant fall.
Vi har liksom en on ikon på 1ans läge vid spisen, och en 2a.
Själva ventilerna är ju där, men de suger ju nästan inget om man inte kör igång spisfläkten.
 
De två fläktarna är nog inga konstigheter att byta för någon ventilationsfirma. Jag bytte innefläkten själv (elektrikerkompis kopplade in och satte en ny brytare), hade en firma som bytte den på taket i samband med när vi renoverade köket. Satte då även in en alldeles för dyr spisfläkt (för min smak..) från fjäråskupan som kan styra fläkten på taket och har ett forceringsläge som ökar suget men med stängt spjäll i köket så att det drar rejält i badrummet istället. Fungerar överraskande bra, ingen imma alls på spegeln efter dusch!
 
U Undertaker skrev:
Vad kostade detta, vilka gjorde det och har du så du kan dela med dig om de som är kunniga på dessa system.
Jo du har kanske rätt att utsug sker hela tiden, men på väldigt låg nivå i sådant fall.
Vi har liksom en on ikon på 1ans läge vid spisen, och en 2a.
Själva ventilerna är ju där, men de suger ju nästan inget om man inte kör igång spisfläkten.
U Undertaker skrev:
Vad kostade detta, vilka gjorde det och har du så du kan dela med dig om de som är kunniga på dessa system.
Jo du har kanske rätt att utsug sker hela tiden, men på väldigt låg nivå i sådant fall.
Vi har liksom en on ikon på 1ans läge vid spisen, och en 2a.
Själva ventilerna är ju där, men de suger ju nästan inget om man inte kör igång spisfläkten.

Som Tooth beskriver det säger mina gamla ritningar också och alla dessa hus fungerar likadant vad jag vet när man pratat med olika ägare.

Fläkten för värme skall helt vara på hela tiden luft isolerar ju också. Undantag då sommaren vilket Tooth redan svarat.
 
Okej då ger det hopp om by spisfläkt för vi har original och den är svag, ny spis.
Men utsuget ska också vara på konstant alltså?

Huvudfläkten producerar luft nu men troligtvis endast värme några timmar om dagen, åtminstone i 2-3 veckor till, tills thermia kommit hit o fixat luft/vatten. Det är beställt men inte fått någon tidsplan. Antar 2-3 veckor.
Ingen fara att fläkten kör på utan varmvatten några veckor eller så hoppas jag ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.