AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag kör folie wrappad runt huvudet
Vanlig aluminiumfolie funkar inte så bra, kopparfolie är klart bättre!
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det var väl inte på en 8-bitars CPU@1MHz med 64k RAM?
Precis det jag tänkter på. >1MHz till och med. :rofl:

På datorer med lite bättre kraft är det inte lika imponerande.
 
Minns ni LA-telefonerna?
Väldigt praktiska saker för den som var ute på sjön och fick problem eller som körde fast traktorn i något gyttjehål långt ute i skogen. Alla hörde vad man sade. De där stod ofta på med hög volym i traktorhytter och motorbåtar och hemma hos bönder och maskinentreprenörer och fiskare.
Tyvärr fungerar de inte längre. Nätet lär vara skrotat och väglängden slopad för att ge rum i etern för någon onödighet.

Ibland hörde man anropsnamnet "Villskär". Då var det "Kis-Ida" som var i 90-årsåldern och bodde ensam på Mickelsörarna ungefär 20km från fastlandet och nästan lika långt från närmaste granne som ville ha kontakt med barnen eller barnbarnen på fastlandet.
 
Jonas Persson
H heimlaga skrev:
Minns ni LA-telefonerna?
Väldigt praktiska saker för den som var ute på sjön och fick problem eller som körde fast traktorn i något gyttjehål långt ute i skogen. Alla hörde vad man sade. De där stod ofta på med hög volym i traktorhytter och motorbåtar och hemma hos bönder och maskinentreprenörer och fiskare.
Tyvärr fungerar de inte längre. Nätet lär vara skrotat och väglängden slopad för att ge rum i etern för någon onödighet.

Ibland hörde man anropsnamnet "Villskär". Då var det "Kis-Ida" som var i 90-årsåldern och bodde ensam på Mickelsörarna ungefär 20km från fastlandet och nästan lika långt från närmaste granne som ville ha kontakt med barnen eller barnbarnen på fastlandet.
Nope, känner inte ens igen uttrycket, och Google finner inget. Finns det något annat namn?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Nope, känner inte ens igen uttrycket, och Google finner inget. Finns det något annat namn?
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Hur bra fungerar 30-40 år gamla smällare egentligen?
Alldeles utmärkt!
Det enda som kan vara problematiskt är stubinen.
Är det den äldre gråa lumpstubinen så är risken ganska stor att den brinner väldigt snabbt, o då får man väl hålla undan fingrarna. Men inget farligt.
Är det de gröna lite styvare stubinerna så är det troligen ingen risk.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Vanlig aluminiumfolie funkar inte så bra, kopparfolie är klart bättre!
Det måste såklart vara syrefri rekombinerad koppar, annars kan chemtrailsvågorna komma in genom mellanrummet mellan atomerna.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Jonas Persson
P Pin skrev:
[media]
Ser ut som VHF marinradio. Men de når inte runt jorden.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Nope, känner inte ens igen uttrycket, och Google finner inget. Finns det något annat namn?
LA= kortvåg, torde motsvara det som kallas kom-radio i Sverige
 
Jonas Persson
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Alternativen som funnits sedan 80-talet var Fidonet eller olika MUD:ar för den spelintresserade och andra autonoma textbaserade tjänster man kopplade upp sig till. I början av 90-talet var MUD min första kontakt med människor från övriga världen, att spela tillsammans med någon från Argentina var helt nytt.
uucp var ett annat. Förmedlingsbaserat system för e-post.

Känt som bang-adresser ..!uunet!sunet!stefan@mail.umdac.se (sista delen är hitte-på)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
P
Manuell routing.
 
Sidor som denna har jag glömt. De var väldigt populära för några år sedan
http://hmpg.net/
Man borde sno kidsens (mina kids åtminstone) telefoner, plattor och laptops och lägga den som startsida i deras browsers.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.