M M.sandström skrev:
Batteribyte Nissan leaf ...
[länk]
Intressant, synd att det inte finns till Mitsubishi Outlander i Sverige. Jag har tre celler som mår dåligt i mitt batteri och de drar ned hela batteriets kapacitet. Just igår var de dock i toppform, bilen gick 42km på en laddning. Annars når jag runt 36-37km numera. Och detta på 70-väg och långsammare....
 
J JohanLun skrev:
Jag hänger inte med... Du ska byta bil om 3 år och sen köra i 20? Dvs du byter bil var 20e år? Eller du byter till en tre år gammal bil?

Nå, jag justerar mitt råd. Beställer du en fabriksny bil, försök beställ en som huvudsakligen ska gå på el, för du eller någon annan kommer köra den i 10, 15 eller kanske 20 år. Om du köper en begagnad bil, köp vad sjutton som helst. Nån kommer köra den bilen i 10+ år också. Men den är redan tillverkad. På sikt kommer troligen el vara billigare att köra, så troligen kommer fossilerna gå allt kortare årlig körsträcka när elbilar blir vanligare då det lönar sig mer med elbil om man kör långt. El eller diesel? Jag skulle själv inte vilja äga en äldre dieselbil då de känns mer komplexa. Uppsidan om man vill köra "miljövänligt" är att det finns fler alternativ på diesel. Vill man köra på etanol är antalet vettiga bilar få, tex Saab 9-5 är en kanonbil men redan ålderstigen.

Om du vill "säkra" ditt bilköp för 20 år framåt så tror jag du får en tuff uppgift. Iofs har jag kvar en bil jag köpte när jag hade rätt nytaget körkort som då var 30 år gammal. Nu är den snart 30 ytterligare år gammal. Det är nog inte osannolikt att jag har kvar den om jag lever om 30 år. Men det är kanske inte nåt man använder till vardags... :D
Är jag så otydlig.... Attans...
Ett sista desperata försök....
Detta resonemang har inget. Med mig.att göra....

Ska man.se en bil ur direkt miljö synvinkel.
Då ska man köra med till den rasar totalt. Då köper man en ny elbil.msn ska slut på den bilen man har... Eftersom det. Som inte har tillverkats är mest. Tills den rasar kan innebära ,20 -30år. När bilen kämpat klart och skroten är det ända alternativet, Då köper man en ny bil.
Inte skrota förtidigt. Självklart så byter man till en elbil.

Det är alltså så man bör leva.

Texten nedanför speglar hur jag lever alltså.
Det har inget hur man borde leva.
Jag byter bil vart tredje år. Långt ifrån rätt.
Nu har jag precis skrivit på för ,3år.
Där efter får vi se om det blir elbil. Det är inte omöjligt. Ska bara bota min räckviddd ångest;)

Alltså jag lever inte som jag lär;)
Kommer nog aldrig göra.

Hänger du med nu?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är jag så otydlig.... Attans...
Ett sista desperata försök....
Detta resonemang har inget. Med mig.att göra....

Ska man.se en bil ur direkt miljö synvinkel.
Då ska man köra med till den rasar totalt. Då köper man en ny elbil.msn ska slut på den bilen man har... Eftersom det. Som inte har tillverkats är mest. Tills den rasar kan innebära ,20 -30år. När bilen kämpat klart och skroten är det ända alternativet, Då köper man en ny bil.
Inte skrota förtidigt. Självklart så byter man till en elbil.

Det är alltså så man bör leva.

Texten nedanför speglar hur jag lever alltså.
Det har inget hur man borde leva.
Jag byter bil vart tredje år. Långt ifrån rätt.
Nu har jag precis skrivit på för ,3år.
Där efter får vi se om det blir elbil. Det är inte omöjligt. Ska bara bota min räckviddd ångest;)

Alltså jag lever inte som jag lär;)
Kommer nog aldrig göra.

Hänger du med nu?
Yes. Då, om du köper ny bil vart tredje år, så styr ditt bilval ju i praktiken hur fyra fem andra kommer driva sin bil till den skrotas...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det är den inte, men varför inte jämföra med en fem år gammal bil? Är tvättmaskinen lika åtråvärd som bilen? Eller är tanken att saker som drivs av el kommer vara värdelösa efter 5-10 år, medan saker som drivs av bensin/diesel kommer hålla ett högre andrahandsvärde?
Nej, jag försökte jämföra saker i ungefär samma prisklass. Där det ena är en teknik där det inte sker så mycket utveckling när det gäller pris/prestanda-förhållandet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min laddhybrid (4 år gammal) ligger redan nu på gränsen för batterigarantin (70% upp till åtta år), men det enda som kommer att hända när jag reklamerar den är att verkstaden kommer att tomma ur batteriet, nollställa BMU (Battery Management Unit) och sedan mäta upp hur bra batteriet mår. Jag kommer att köra därifrån med 73-75% bara för att några månader senare ligga under 70% igen, varefter förfarandet upprepas. Eftersom proceduren görs inomhus i 20 grader så kommer batteriet alltid att visa bättre vid återställningen än vad det gör när jag kör det utomhus i -20 grader (och då kommer BMU att degradera kapaciteten på batteriet igen). De räknar med att jag skall ge upp...
Enligt flera i tråden är ju det där nåt som absolut inte förekommer alls...
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Nej, jag försökte jämföra saker i ungefär samma prisklass. Där det ena är en teknik där det inte sker så mycket utveckling när det gäller pris/prestanda-förhållandet.
Jaha, ja då förstår jag mer varför du jämför elbilar med mobiltelefoner och laptops.
En mobiltelefon ligger väl prismässigt någonstans mellan 2000 och 20000 kr (även om det finns dyrare, men generellt).
En laptop någonstans mellan 3000 och 25000 kr (även om det finns dyrare, men generellt)

Om du letar elbilar i de prisklasserna förstår jag helt klart att du ser stora problem med elbilar.
 
J JohanLun skrev:
Dock tyckte jag tråden drog iväg till nåt slags teoretiskt resonemang "vad kan gå fel" som också är intressant men kanske i en annan tråd...
Det där låter som en väldig feltolkning av det jag försökt få fram. Det jag försökt få fram är att det är svårt att veta säkert att degraderingen inte är högre än vad BMS visar. Om man nu inte kör ur batteriet helt och kalibrerar om BMS (som pacman42 beskrev att de gör).
 
  • Gilla
erik147
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jaha, ja då förstår jag mer varför du jämför elbilar med mobiltelefoner och laptops.
En mobiltelefon ligger väl prismässigt någonstans mellan 2000 och 20000 kr (även om det finns dyrare, men generellt).
En laptop någonstans mellan 3000 och 25000 kr (även om det finns dyrare, men generellt)

Om du letar elbilar i de prisklasserna förstår jag helt klart att du ser stora problem med elbilar.
Men jävlar vilken succé när han hittar en elbil av dagens standard till det priset!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jaha, ja då förstår jag mer varför du jämför elbilar med mobiltelefoner och laptops.
En mobiltelefon ligger väl prismässigt någonstans mellan 2000 och 20000 kr (även om det finns dyrare, men generellt).
En laptop någonstans mellan 3000 och 25000 kr (även om det finns dyrare, men generellt)

Om du letar elbilar i de prisklasserna förstår jag helt klart att du ser stora problem med elbilar.
Nu blandar du äpplen och päron här.

Det var i jämförelsen om andrahandsvärde som jag valde tvättmaskin och laptop, för att få produkter i ungefär samma prisklass.

Jämförelsen med mobiltelefoner har handlat om batteritekniken och hur svårt det är för BMS att veta batteriets kapacitet och state of charge. Särskilt beaktat att en elbils batteri utsätts för mycket större variantioner i belastning och laddning än vad ett batteri i em mobiltelefon eller laptop gör.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Enligt flera i tråden är ju det där nåt som absolut inte förekommer alls...
Fel!
Enligt tråden är det tydligt att alla är överens om att batterierna blir sämre över tid.

Det vi diskuterar är snarare hur snabbt de bli sämre. Det finns massor med (anekdotiska) uppgifter om att bilarnas batteri håller riktigt bra, vilket inte är detsamma som att de inte blir sämre. Du verkar mer orolig för batteriernas status, men vill inte gärna vara tydlig med någon siffra, varför diskussionen blir rätt hopplös.
Det är ju stor skillnad om bilen klarar 80% av körsträckan den klarade som nu efter 3 år eller om den klarar det efter 13 år. Om du kan ge en lite tydligare bild av din tro, hur snabbt körsträckan förkortas på en elbil, så blir det ju lite mer givande att diskutera än när det bara är rent allmänt.

Om det är så att det först blir ett praktiskt problem efter bilen rullat 100,000 mil eller är 20 år, vilket som kommer först så är problemet litet, så litet så det i praktiken blir oväsentligt. Om det istället sker efter 10,000 mil respektive 5 år, ja då är det en annan fråga. De observationer som gjorts hittills (förvisso anekdotiska), antyder snarare det första scenariot än det andra, men man hamnar troligen någonstans mittemellan.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Yes. Då, om du köper ny bil vart tredje år, så styr ditt bilval ju i praktiken hur fyra fem andra kommer driva sin bil till den skrotas...
Jo, så kan det vara.
Sen så är jag övertygad om att resonemang säkerligen går att slå hål. Men..
Poängen är att det mest miljövänliga är det som inte tillverkas. Ska man vara miljövänlig på riktigt ska man byta ut bilen mot en cykel.
Ingen elcykel. Dessutom begagnad....
Men nu lägger vi ner.den här.diskussionen...

Här diskuterar vi bilar...:D
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fel!
Enligt tråden är det tydligt att alla är överens om att batterierna blir sämre över tid.

Det vi diskuterar är snarare hur snabbt de bli sämre. Det finns massor med (anekdotiska) uppgifter om att bilarnas batteri håller riktigt bra, vilket inte är detsamma som att de inte blir sämre. Du verkar mer orolig för batteriernas status, men vill inte gärna vara tydlig med någon siffra, varför diskussionen blir rätt hopplös.
Det är ju stor skillnad om bilen klarar 80% av körsträckan den klarade som nu efter 3 år eller om den klarar det efter 13 år. Om du kan ge en lite tydligare bild av din tro, hur snabbt körsträckan förkortas på en elbil, så blir det ju lite mer givande att diskutera än när det bara är rent allmänt.

Om det är så att det först blir ett praktiskt problem efter bilen rullat 100,000 mil eller är 20 år, vilket som kommer först så är problemet litet, så litet så det i praktiken blir oväsentligt. Om det istället sker efter 10,000 mil respektive 5 år, ja då är det en annan fråga. De observationer som gjorts hittills (förvisso anekdotiska), antyder snarare det första scenariot än det andra, men man hamnar troligen någonstans mittemellan.
Och för jag linjärt över mitt problem på en elbil med större batteri så bör den klara sig mycket längre än vad jag gjort, eftersom man med samma körmönster nyttjar en mindre del av batteriet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det jag försökt få fram är att det är svårt att veta säkert att degraderingen inte är högre än vad BMS visar. Om man nu inte kör ur batteriet helt och kalibrerar om BMS (som pacman42 beskrev att de gör).
Det framgår att det är vad du vill få fram. Till stöd för detta presenterar du privata spekulationer. Du har uppenbart en viss insikt i hur det fungerar. Så om du var intresserad är jag säker på att du kan spekulera i potentiella lösningar på problemen du pekar på. Lösningar finns och tillverkarna har garanterat funderat på dem redan. Anekdoter är ingen speciellt vetenskaplig angreppspunkt. Privata spekulationer om vad som skulle kunna vara ett problem är ännu mindre vetenskapligt. Du kunde gott vara lite tydligare med att det är just dina privata spekulationer du sprider. Eller i annat fall åtminstone komma med några anekdoter som har med bilar att göra och inte telefoner eller liknande. Det närmaste exempel du har vad jag kan se är det som pacman42 skriver om. Där är det fråga om att BMS:en överskattat försämringen och inte omvänt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Apropå den ändlösa diskussionen om degradering av batterier - är det något som tyder på att detta ens är ett reellt problem? Och om det nu skulle vara det, varför inte leasa en bil istället? Då behöver man ju inte bry sig om vare sig sämre batterikapacitet eller eventuell värdeminskning framöver.
Själv har jag en annan teori, nämligen att en fossilbil löper betydligt större risk att minska i värde och bli genuint svårsåld när bensinpriset blir 30 kr/l och årsskatten 10-15 000 kr/år om några år.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.