Elbil Jaguar I-PACE visar 200 km räckvidd för full laddning på skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från 470 km till 200 km med mellanstora fälgarna, AC/värme, -10 grader och motorväg

Inte i närheten av OK

(hjulen gör bara några km hit eller dit)
 
  • Gilla
  • Wow
guggen och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[bild]
Från 470 km till 200 km med mellanstora fälgarna, AC/värme, -10 grader och motorväg

Inte i närheten av OK

(hjulen gör bara några km hit eller dit)
Verkligen inte. Min laddhybrid går lite förenklat (tyvärr gamla siffror) från 40km till 28km med -10 (istället för +20) utan AC och Motorväg, så det är ju tyvärr rimligt dock..
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det är den inte, men varför inte jämföra med en fem år gammal bil? Är tvättmaskinen lika åtråvärd som bilen? Eller är tanken att saker som drivs av el kommer vara värdelösa efter 5-10 år, medan saker som drivs av bensin/diesel kommer hålla ett högre andrahandsvärde? Kanske borde man sikta på att köpa en bensindriven tvättmaskin nästa gång så andrahandsvärdet blir bättre, eller så nöjer man sig med att jämföra med mer naturliga saker.
Att ingen kommit på detta tidigare är helt sjukt. Jag ska kräva att min nästa jobb-laptop går på diesel!
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[bild]
Från 470 km till 200 km med mellanstora fälgarna, AC/värme, -10 grader och motorväg

Inte i närheten av OK

(hjulen gör bara några km hit eller dit)
Jisses det var inte roliga siffror.
HAr den värmepump åxå ?
 
Scout Scout skrev:
Jisses det var inte roliga siffror.
HAr den värmepump åxå ?
Vet inte om det är värmepump

i praktiken kan man ju dessutom inte köra tomt på motorvägen utan får ladda där det finns snabbladdare, kanske var femte mil efter E4 i bästa fall. Alltså kanske man måste ladda efter 15,mil. Sedan kommer man inte upp i 100% med snabbladdare utan kanske 80%. Nästa etapp blir då 160 km i teorin, men laddning troligen några mil tidigare. Alltså lite över en timmes körning och sedan laddpaus.

Jag kör Stockholm- Mslmö ibland. Då kommer jag på vintern i bästa fall till Linköping där jag får ladda Sedan max 16 mil, innebär det att jag vågar passera Jönköping?

Jag vet att det finns appar som räknar ut detta, men som exempel. Det ser inte lovande ut alls.
 
J JohanLun skrev:
Kan vi inte lämna frågan vad som händer om batterierna nedgraderas rejält (eller skulle jag klassa det som "går sönder"). Vi diskuterar ju inte hur långt det går att åka med en trasig kamkedja. Går en elbil sönder så får man laga eller skrota den.

Den räckviddsnedsättning man kan räkna med under bilens säg första 5-6-7 år / 15.000 mil är givetvis intressant då många behåller en bil ungefär så länge. Om jag förstår saken rätt så ska man räkna med att det i ett normalt worst-case blir som sämst 70% av kapaciteten (annars går batterigarantier in och byter batteriet på hyggligt nya bilar).

Jag tycker även det är intressant att diskutera hur mycket man kan räkna mycket räckvidd sänks vid kyla och motorvägskörning. Både på en ny och begagnad bil.

Men att diskutera hur en bil med trasigt batteri uppför sig, visst, det kan vara intressant om det är en riktig check som kan användas vid köp av beg elbil, men då måste det vara explicit för en viss modell. Inte en spekulation som inte ger något alls för en köpare av en viss modell... De flesta halvnya elbilar har troligen batterigaranti kvar?

Håller ni andra med?
Den stora skillnaden mellan en bensinbil och elbil är framförallt batteriet. Det är svårt att hitta på liknelser med en bensinbil. Men batteriet är väldigt viktigt på elbilen.
Därför är det helt okej att diskutera. I ett forum om bensinbilar pratar man om allting på bilen. Varför ska man inte kunna diskutera batteriet? Men självklart ska man hålla en god ton
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P Pin skrev:
[bild]
Från 470 km till 200 km med mellanstora fälgarna, AC/värme, -10 grader och motorväg

Inte i närheten av OK

(hjulen gör bara några km hit eller dit)
Riktigt hög förbrukning på Jaggan
Tabell som visar vinterförbrukning av el för olika bilmodeller vid hastigheter 90 och 120 km/h.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://tbtp-ev.github.io/tbtp-results-consumption.html
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ja, ur miljöaspekt. Vänta och köp elbil om 3 år. Kör din beg lite till. Givet det andra alternativet är en flång ny fossilbil. Den ska nån annan efter dig köra 10 år till. Med en regelbunden 45-milaresa så är antalet prisvärda elbilar små just nu.
Nu missuppfattade du mig. Dessutom sa jag inte att jag skulle köpa en bensinbil.
Dessutom skulle jag inte byta efter 3år utan köra bilen tills den tar slut. 20år kanske?
Det är det bästa för miljön. Eller nä det är att inte köra bil alls, men det är inget alternativ. Därefter byta bil. Om 20år vet man inte hur det ser med bilarna men det känns ytterst osannolikt att det blir bensinare.
Jag bytet vart tredje år. Elbil eller inte beror på räckvidden.
 
sunnis
P Pin skrev:
[bild]
Från 470 km till 200 km med mellanstora fälgarna, AC/värme, -10 grader och motorväg

Inte i närheten av OK

(hjulen gör bara några km hit eller dit)
Jaggan har marknadens mest ineffektiva EV drivlina (med råge), att den presterar uselt vid kallt väder är inte direkt förvånande.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu missuppfattade du mig. Dessutom sa jag inte att jag skulle köpa en bensinbil.
Dessutom skulle jag inte byta efter 3år utan köra bilen tills den tar slut. 20år kanske?
Det är det bästa för miljön. Eller nä det är att inte köra bil alls, men det är inget alternativ. Därefter byta bil. Om 20år vet man inte hur det ser med bilarna men det känns ytterst osannolikt att det blir bensinare.
Jag bytet vart tredje år. Elbil eller inte beror på räckvidden.
Medelanvändaren av elbilar verkar ligga runt 2-3% minskad batterikapacitet per år. Lite mindre om du har överstort batteri och kör lite.

Ett scenario då med 2% tapp på en bil med 400km räckvidd som ny.
5 år: 90% 360km
10 år: 80% 320km
20 år: 60% 240km
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Medelanvändaren av elbilar verkar ligga runt 2-3% minskad batterikapacitet per år. Lite mindre om du har överstort batteri och kör lite.

Ett scenario då med 2% tapp på en bil med 400km räckvidd som ny.
5 år: 90% 360km
10 år: 80% 320km
20 år: 60% 240km
Förvisso bygger det på en linjär förändring.
Men det är tydligt att batteriet håller bättre än jag trott
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Förvisso bygger det på en linjär förändring.
Men det är tydligt att batteriet håller bättre än jag trott
Verkar som dom tappar snabbare i början ner till typ 95% och sen planar dom ut och håller sig rätt linjära
Graf med blåa datapunkter som visar procent av ursprungligt omfång över km, med nedåtgående röd trendlinje.
Finns massor av rapporter att läsa om man orkar ;) jag är lite för lat
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Verkar som dom tappar snabbare i början ner till typ 95% och sen planar dom ut och håller sig rätt linjära
[bild]
Finns massor av rapporter att läsa om man orkar ;) jag är lite för lat
Jag med... :D
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu missuppfattade du mig. Dessutom sa jag inte att jag skulle köpa en bensinbil.
Dessutom skulle jag inte byta efter 3år utan köra bilen tills den tar slut. 20år kanske?
Det är det bästa för miljön. Eller nä det är att inte köra bil alls, men det är inget alternativ. Därefter byta bil. Om 20år vet man inte hur det ser med bilarna men det känns ytterst osannolikt att det blir bensinare.
Jag bytet vart tredje år. Elbil eller inte beror på räckvidden.
Jag hänger inte med... Du ska byta bil om 3 år och sen köra i 20? Dvs du byter bil var 20e år? Eller du byter till en tre år gammal bil?

Nå, jag justerar mitt råd. Beställer du en fabriksny bil, försök beställ en som huvudsakligen ska gå på el, för du eller någon annan kommer köra den i 10, 15 eller kanske 20 år. Om du köper en begagnad bil, köp vad sjutton som helst. Nån kommer köra den bilen i 10+ år också. Men den är redan tillverkad. På sikt kommer troligen el vara billigare att köra, så troligen kommer fossilerna gå allt kortare årlig körsträcka när elbilar blir vanligare då det lönar sig mer med elbil om man kör långt. El eller diesel? Jag skulle själv inte vilja äga en äldre dieselbil då de känns mer komplexa. Uppsidan om man vill köra "miljövänligt" är att det finns fler alternativ på diesel. Vill man köra på etanol är antalet vettiga bilar få, tex Saab 9-5 är en kanonbil men redan ålderstigen.

Om du vill "säkra" ditt bilköp för 20 år framåt så tror jag du får en tuff uppgift. Iofs har jag kvar en bil jag köpte när jag hade rätt nytaget körkort som då var 30 år gammal. Nu är den snart 30 ytterligare år gammal. Det är nog inte osannolikt att jag har kvar den om jag lever om 30 år. Men det är kanske inte nåt man använder till vardags... :D
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Den stora skillnaden mellan en bensinbil och elbil är framförallt batteriet. Det är svårt att hitta på liknelser med en bensinbil. Men batteriet är väldigt viktigt på elbilen.
Därför är det helt okej att diskutera. I ett forum om bensinbilar pratar man om allting på bilen. Varför ska man inte kunna diskutera batteriet? Men självklart ska man hålla en god ton
Jo, kan hålla med, den "normala" degradering som sker är högst intressant.
Även vilken felfrekvens trasiga batterier har är förstås intressant.
Och hur man kommer kunna reparera dem.

Dock tyckte jag tråden drog iväg till nåt slags teoretiskt resonemang "vad kan gå fel" som också är intressant men kanske i en annan tråd...

Det är även intressant med typfel som kamkedjor, kopplings/svänghjuls/växelådsras, trasiga partikelfilter och liknande på fossilbilar.

Och troliga servicekostnader på olika märken och olika koncept. Tex bensin - etalnol - gas - diesel - hybrid osv.

I denna tråd skulle jag hoppats vi pratar om de bilar som finns, vilken räckvidd och vilka felmode de har. För att förenkla valet för den som tänker sig att gå över till elbil. Där jag själv står nu. Men ordet är förstås fritt...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.