richardtenggren
L lat skrev:
Jag kör Firefox + Ghostery och tror att jag klarar mig rätt bra.
Ghostery har väl lite dåligt rykte då de säljer nån typ av data?

Kör privacy badger, om det är bättre vet jag inte :)
 
Jag kör folie wrappad runt huvudet


Edit: man behöver inte klicka på saker. Om du är inloggad på Facebook eller har en kaka från dem så kan all embeddad content teoretiskt spåra ens surfmönster
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns ni tiden innan mobiltelefoner? Då fanns i princip bara brev och telefoner om man inte träffades.
Mobiltelefonernas intåg överlappade införandet av elektronisk post (åtminstone i Sverige). Jag kunde kommunicera med en hel del bekanta via email innan jag kunde göra det med mobiltelefon.

En lustig sak är att rätt många fortfarande tolkar "brev" som pappersbrev. Jag har lyckats förvirra åtskilliga personer genom att använda ordet brev i dess moderna (minst 30 år gamla) betydelse.

Säger man telefon så är det inte lika många som automatiskt associerar till POTS. Ganska många förstår att jag menar en modern telefon.
Telefonsamtal varade ibland i många timmar och örat var varmt när man efter otaliga avslut till slut la på luren.
Det inträffar rätt ofta fortfarade …
 
P
K knipo skrev:
Fanns det ens internet när man gjorde lumpen?!;)
Nej, När jag gjorde Lumpen fanns dock Arpanet, men Usenet hade inte kommit igång än.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag kör folie wrappad runt huvudet
Glöm inte att göra hål för näsa och mun. :)
Edit: man behöver inte klicka på saker. Om du är inloggad på Facebook eller har en kaka från dem så kan all embeddad content teoretiskt spåra ens surfmönster
Ganska många webtjänster fungerar hyfsat utan kakor. Min standardinställning i webbläddraren är att inte tillåta kakor. Jag har dock blivit tvungen att vitlista några weplatser för att de ska fungera överhuvudtaget.
 
P pmd skrev:
Glöm inte att göra hål för näsa och mun. :)

Ganska många webtjänster fungerar hyfsat utan kakor. Min standardinställning i webbläddraren är att inte tillåta kakor. Jag har dock blivit tvungen att vitlista några weplatser för att de ska fungera överhuvudtaget.
Jag bryr mig inte så mycket om IT jättarna spårar mina internetvanor. En grej om irreterar mig dock är när man googlar efter en pryl så får man reklam om denna pryl. Fine, men om man sedan köper den så slutar inte google visa reklam för den. De kan väl ffs spåra köpet!
 
  • Gilla
CalleJohan och 5 till
  • Laddar…
Hur bra fungerar 30-40 år gamla smällare egentligen?
 
Exostor Exostor skrev:
Hur bra fungerar 30-40 år gamla smällare egentligen?
Tom gammal ammunition fungerar dåligt och de är mycket bättre förslutet.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Apropå Facebook: jag är med där men det är enbart pga de olika grupper som finns om man är intresserad av nåt. Vänner har jag inte många och jag lägger aldrig ut nåt på min egen sida.
 
Jonas Persson
M Manhunter skrev:
Dom var inte bra
Korrekt, man jag var tvungen att ta ett märke med historia. Lite Iteracykel över dem.
 
Jonas Persson
P pmd skrev:
Mobiltelefonernas intåg överlappade införandet av elektronisk post (åtminstone i Sverige). Jag kunde kommunicera med en hel del bekanta via email innan jag kunde göra det med mobiltelefon.
Min första GSM900 mobiltelefon köpte jag 1992, innan dess hade jag haft en släpbar Mobira GSM450. Så i början av 90-talet fick jag uppleva friheten att ringa en eller flera och bestämma en valfri mötesplats. Så var det inte innan, då möttes man normalt vid Svampen eller Åhléns i Stockholm. Vilken frihet. En kompis beställde taxi till en väg ute i skogen på Djurgården. Det gick sådär, taxiväxeln var inte van vid att man ringde från valfri obestämd plats utan gatunummer.

E-post kom långt senare, närmare slutet av 90-talet.

Men biltelefoner fanns redan på 70-talet och e-posten kom på Arpanet i början av 70-talet. Jag tycker åren då mobiler blev överkomliga för andra än miljonärer och e-post utanför universiteten kanske är en bra utgångspunkt. Har inga datum för det, ovan är min och mina vänners resa.

På tal om mobiltelefoner, minns ni Comvik (med K) där man hade 08-nummer och det fanns en telefonisttjänst om man inte kunde svara?
 
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
E-post kom långt senare, närmare slutet av 90-talet.
Jag köpte min första mobiltelefon, en Nokia 1011, cirka 1993, men email hade jag innan dess. För allmänheten blev email via internet tillgängligt i mitten av 1990-talet. Någon NMT-telefon hade jag dock aldrig.
 
-94 eller -95 köpte jag min Nokia 101 för nästan 5000 några månader efter så fick man dom nästan gratis om man tecknade abb :(
 
Jonas Persson
Vill minnas att min första e-postadress fanns på en portal som hette Sindbad. På den tiden, innan de stora modempolerna från Tele2 mfl fanns, släpptes man inte rakt ut på Internet från sitt 4800 modem. Vad skulle man där och göra? Minns att inga sökmotorer fanns och man fick leta själv bäst man kunde. Blev mest en massa ftp på de olika universiteten eller sidor som Postens Torget.se. Sen kom Archie och Alta Vista. Resten är historia som man säger...

Alternativen som funnits sedan 80-talet var Fidonet eller olika MUD:ar för den spelintresserade och andra autonoma textbaserade tjänster man kopplade upp sig till. I början av 90-talet var MUD min första kontakt med människor från övriga världen, att spela tillsammans med någon från Argentina var helt nytt.
 
Redigerat:
Jonas Persson
nino nino skrev:
-94 eller -95 köpte jag min Nokia 101 för nästan 5000 några månader efter så fick man dom nästan gratis om man tecknade abb :(
I slutet av 80-talet och fram till 92 då Panasonic släppte sin EB-3810, jag minns den som model I, kunde man få betala 30 000 för en telefon. Men i och med lanseringen av Pansonics nya telefon dök priset då den lanserades för ca 15.000, långt under da gamla modellernas inköpspris. Många mindre bilradiohandlare hade klarat sig bra på att sälja någon telefon i månaden, nu satt de med kapital som ingen ville köpa och några gick i KK.

Telefoner var värdefulla och värda att laga. Begreppet fuktskada, lagas ej fanns inte. Jag har själv plockat upp en Motorola från botten av kajen i Värtahamnen och en vän ur sin toalett och båda blev lagade. Fråga inte mer om den i toaletten, men lagad blev den...
a7b468e2-6210-4c26-ab63-5c5966befb53_large.jpeg
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.