Kan vi inte hålla käbblandet om olika detaljers relevans till den andra stora elbilstråden och låta den här handla om det titeln antyder – folks första möte med elbilar?
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan vi inte hålla käbblandet om olika detaljers relevans till den andra stora elbilstråden och låta den här handla om det titeln antyder – folks första möte med elbilar?
Den tråden är redan förstörd med tuppfäktande om teknikaliteter och ytterligheter. Nu är turen kommen till den här tråden.
 
pacman42 pacman42 skrev:
SUVar är populära för att de är:
- lätta att stiga i/ur...
Förstår inte problemet att stiga i och ur en vanlig bil om man är yngre än 80 år ??
 
Isakare Isakare skrev:
Förstår inte problemet att stiga i och ur en vanlig bil om man är yngre än 80 år ??
Många har väl ont i knän eller rygg... Verkar smyga igång vid 40 för många och sen tycker jag det verkar som det avstannar eller folk vänjer sig för folk i "min" ålder (närmar mig 50) tycker jag gnäller mest (men det är väl för att man tills nyligen aldrig hade ont nån gång :D) De kring 60 verkar slutat gnälla och accepterat en liten omställning...

Beror väl även på vad en "vanlig" bil är...
 
J JohanLun skrev:
Många har väl ont i knän eller rygg... Verkar smyga igång vid 40 för många och sen tycker jag det verkar som det avstannar eller folk vänjer sig för folk i "min" ålder (närmar mig 50) tycker jag gnäller mest (men det är väl för att man tills nyligen aldrig hade ont nån gång :D) De kring 60 verkar slutat gnälla och accepterat en liten omställning...

Beror väl även på vad en "vanlig" bil är...
Jag har en höft som redan vid 50 år är rätt sliten. Den känns definitivt när jag kliver i/ur i frugans bil. Å andra sidan är frun så kort att hon har svårt att ta sig i/ur min bil på ett naturligt sätt, hon får klättra upp/ned i den...
 
Min första helt eldrivna hämtades idag.
Nytt eldrivet fordon i showroom, grå färg med framträdande kylargrill och släta linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Scout och 7 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Min första helt eldrivna hämtades idag.
[bild]
Lite avundsjuk blir jag allt...
 
Handyman 1 skrev:
Ojoj, då kan inte ägaren ha blivit glad direkt...:)
läste att den har motsvarande 571hkr men bara 261 i toppfart, hur kommer det sig, utväxling(varv)?
Förmodligen hastighetsbegränsad där.
Men det är också egentligen tokigt att prata bara om maxeffekt när man jämför motorer. Det tillverkarna anger är ju bara maxeffekten vid ett(1) varvtal. För att verkligen ha en snabb bil måste det finnas mycket effekt i hela den spannet man använder.

Googlar du lite moment/effektkurvor på elmotorer kontra förbränningsmotorer så ser du en väsentlig skillnad i karaktären.
Förbränningsmotorer är ofta rätt döda på låga varv och vaknar till liv på höga varv. Därav behov av växellåda för att kunna hålla motorvarven i det varvtalsområde som är bäst.
Elmotorer har alltid fullt ös direkt från noll men tappar sen på höga varv. Vanligtvis dyker momentkurvan tidigare än den gör på förbränningsmotorer.
Elbilar som tesla är alltså riktiga dräpare från stillastående och från lägre hastigheter.

Visst skulle man kunna jobba mer med växlar även på elbilar för ännu mer toppfart men det givna exemplet, 260km/h bedömmer de nog som tillräckligt för de flesta köparna, samtidigt som det finns stora fördelar med att skippa växellådor och minska ner på antalet rörliga delar
 
  • Gilla
Strontus och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Förmodligen hastighetsbegränsad där.
Men det är också egentligen tokigt att prata bara om maxeffekt när man jämför motorer. Det tillverkarna anger är ju bara maxeffekten vid ett(1) varvtal. För att verkligen ha en snabb bil måste det finnas mycket effekt i hela den spannet man använder.

Googlar du lite moment/effektkurvor på elmotorer kontra förbränningsmotorer så ser du en väsentlig skillnad i karaktären.
Förbränningsmotorer är ofta rätt döda på låga varv och vaknar till liv på höga varv. Därav behov av växellåda för att kunna hålla motorvarven i det varvtalsområde som är bäst.
Elmotorer har alltid fullt ös direkt från noll men tappar sen på höga varv. Vanligtvis dyker momentkurvan tidigare än den gör på förbränningsmotorer.
Elbilar som tesla är alltså riktiga dräpare från stillastående och från lägre hastigheter.

Visst skulle man kunna jobba mer med växlar även på elbilar för ännu mer toppfart men det givna exemplet, 260km/h bedömmer de nog som tillräckligt för de flesta köparna, samtidigt som det finns stora fördelar med att skippa växellådor och minska ner på antalet rörliga delar
Precis, Teslan är grymt snabb ur startgroparna men vridmomentet avtar snabbt, jag hade personligen valt en högre utväxling och då lite segare startmoment men högre vridmoment i högre hastighet. Eller en växellåda som vissa.
 
S Stuff skrev:
Förmodligen hastighetsbegränsad där.
Men det är också egentligen tokigt att prata bara om maxeffekt när man jämför motorer. Det tillverkarna anger är ju bara maxeffekten vid ett(1) varvtal. För att verkligen ha en snabb bil måste det finnas mycket effekt i hela den spannet man använder.
Nja, Formel 1 bilar har ett väldigt snävt effektspann men trots det skulle jag tillmäta dem egenskapen att vara "verkligt snabba" bilar.

S Stuff skrev:
Googlar du lite moment/effektkurvor på elmotorer kontra förbränningsmotorer så ser du en väsentlig skillnad i karaktären.
Förbränningsmotorer är ofta rätt döda på låga varv och vaknar till liv på höga varv.
Återigen en definitionsfråga. Detta har det ju jobbats rätt hårt med på senare år och jag skulle faktiskt anse att en modern överladdad diesel och till viss del bensinmotor är ganska pigga på lågvarv. Detta beror förstås vad man menar med låga varv. Vi har en diesel-Mazda från 2015 i hushållet som ger max vridmoment(420Nm) redan vid 2000rpm. Inte så pjåkigt innan heller för den delen med 350Nm redan vid 1500rpm. Lägre varv kör man knappast på.

Sedan dieslar speciellt tycker jag verkligen inte "vaknar till liv" på höga varv. Snarare tvärtom...

Men visst har elbilar fördelen att man slipper växellåda för att hålla sig inom ett visst effektspann. Det största fördelen tycker jag dock är "direktheten" i en drivlina fri från filter i form av automatlåda (jag föredrar själv att köra med manuell låda om det ska vara förbränningsbil).

Som "nöjesbil" har dock elbilarna lite kvar tycker jag. Visst är min el-Mini kul i kurvorna och kvick i accelerationen. Men jag saknar att jobba med växellådan för att utnyttja motorns egenskaper på rätt sätt, motorljudet/motorkaraktären, den rent mekaniska känslan i körande m.m.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.