S Styrman_jansson skrev:
Ja självklart finns det några fördelar med dem… även om jag inte tycker att behöva lyfta extra högt för att lasta något är en fördel.
Jag tror att det är förhållandevis enkelt att få plats med batterierna i en lite högre bil. Tesla 3 är inte högre än normala bilar. Men den har ett obekvämt baksäte med ont om plats för fötterna. Och för att få karossen vridstyv utan att ha en balk i vägen för huvudet i bak så är den byggd som en ren sedan. Tittar man på ID4, Enyaq och Q4 så har de ganska underliga proportioner. Ovana men lätta att förklara. Man har lagt på en dm på undersidan av en normal karossform för att få plats med batterierna. Sedan är "motorhuven" kort eftersom det inte finns någon motor där. Det är helt enkelt lättare att få plats med batterier i en hög bil. Förhoppningsvis kommer det nya designer där man lyckas få plats med både fötter i baksätet och en riktig baklucka utan att bilen måste vara hög. Men där tycks vi inte vara än.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vad det gäller elförbrukning så kollade jag loggen på Mustangen (2 ton, 75 kWh, 44 mils räckvidd) och på de senaste lokala resorna i närområdet i låg fart (50-60 km/tim) så har förbrukningen legat på 1,2-1,3 kWh/mil. När man kör motorväg så hamnar förbrukningen på 1,6-1,7 kWh/mil ungefär.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Vad det gäller elförbrukning så kollade jag loggen på Mustangen (2 ton, 75 kWh, 44 mils räckvidd) och på de senaste lokala resorna i närområdet i låg fart (50-60 km/tim) så har förbrukningen legat på 1,2-1,3 kWh/mil. När man kör motorväg så hamnar förbrukningen på 1,6-1,7 kWh/mil ungefär.
Luftmotståndet är nästan allt när det gäller elförbrukningen på en BEV.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ang. snabbladdare så tänker jag att det är bättre att det finns fler 50kWs laddare utspridda än färre 300 kWh på några få ställen. Energimängden blir samma men lasten fördelas med en mindre ökning på flera platser vilket minskar risken att behöva punktförstärka nätet. Laddningen går ju också i olika cykler där laddeffekten går kraftigt ner på slutet vilket gör att den sammanlagrade laddeffekten från 6st 50kW laddare periodvis är lägre än från en 300kW laddare. Med andra ord jämnas lasten ut mer. Sedan ökar ju även chansen att man är nära en laddare.
Jag tycker det är helt fel tänkt. Om ALLA (det är ju dit vi vill) ska kunna åka BEV så måste vi gå på riktiga snabbladdare utmed de stora stråken (även mindre). De flesta kommer inte acceptera att bara kunna ladda 25 mil/h när man laddar. Som tur är så kommer Ioniq5 och EV6 nu med 200kW+ laddhastighet. Alla de andra som vill köra längre sträckor behöver följa efter.
300kW laddare belastar inte nätet mer än 50kW (visst, det funkar inte i villakvarteret). Det är total förbrukning som är viktigt (antal bilar * förbrukning/km * antal km). Den mängden måste tryckas i oavsett om det är 11kW, 50kW eller 300kW+. Jag ser hellre laddparker med 20 st 300kWare än 80 st 50 kWare. TESLA är en föregångare, de bygger många 300kWare på samma ställe direkt. Ionity är en riktig katastrof. Bara 4 pumpar varav 1-2 "alltid" är trasiga.
Mvh
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
L largab skrev:
Jag tycker det är helt fel tänkt. Om ALLA (det är ju dit vi vill) ska kunna åka BEV så måste vi gå på riktiga snabbladdare utmed de stora stråken (även mindre). De flesta kommer inte acceptera att bara kunna ladda 25 mil/h när man laddar. Som tur är så kommer Ioniq5 och EV6 nu med 200kW+ laddhastighet. Alla de andra som vill köra längre sträckor behöver följa efter.
300kW laddare belastar inte nätet mer än 50kW (visst, det funkar inte i villakvarteret). Det är total förbrukning som är viktigt (antal bilar * förbrukning/km * antal km). Den mängden måste tryckas i oavsett om det är 11kW, 50kW eller 300kW+. Jag ser hellre laddparker med 20 st 300kWare än 80 st 50 kWare. TESLA är en föregångare, de bygger många 300kWare på samma ställe direkt. Ionity är en riktig katastrof. Bara 4 pumpar varav 1-2 "alltid" är trasiga.
Mvh
Det är viktigare att man har ett ganska stort batteri. Detta gör att det blir färre stopp. Jag stannar hellre längre än oftare.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är viktigare att man har ett ganska stort batteri. Detta gör att det blir färre stopp. Jag stannar hellre längre än oftare.
Större batterier är naturligtvis bra. Men det är bättre med 1Mbilar med 60kWh/st än 0.5Mbilar med 120kWh/st. För att få färre stopp så är den bästa vägen att ha lågt luftmotstånd (typ inte SUV).
"Jag stannar hellre längre än ofta", det kan du göra oavsett om du har snabbladdare. Tanka 15m, sedan kan du spisa så länge du vill :).
 
Hela nätet bygger på sammanlagring. D.v.s. allt går inte fullt hela tiden. Det kommer troligtvis att gå att ha en större sammanlagringsfaktor för flera mindre laster (t.ex. 6st 50kWs laddare) än en stor ( 1st 300kWs laddare).
 
L largab skrev:
Större batterier är naturligtvis bra. Men det är bättre med 1Mbilar med 60kWh/st än 0.5Mbilar med 120kWh/st. För att få färre stopp så är den bästa vägen att ha lågt luftmotstånd (typ inte SUV).
"Jag stannar hellre längre än ofta", det kan du göra oavsett om du har snabbladdare. Tanka 15m, sedan kan du spisa så länge du vill :).
Fast längre än ofta bygger ju på att man då inte behöver stanna lika ofta. Om jag kan ladda skitsnabbt i 15 min men sedan ändå bara tar mig 10 mil för att jag begränsas av min batteristorlek hjälper det föga att jag laddar fullt snabbt.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast längre än ofta bygger ju på att man då inte behöver stanna lika ofta. Om jag kan ladda skitsnabbt i 15 min men sedan ändå bara tar mig 10 mil för att jag begränsas av min batteristorlek hjälper det föga att jag laddar fullt snabbt.
Feltänk..
Med 225 kW så laddar man 112 mil/h
med 50 kW 25 mil/h
För att åka 100 mil så skiljer det en faktor 4 i laddtid, "oavsett" batteristorlek.

Men skitsamma. Det jag menar är att det är helt hål-i-skallen att bygga 50kW laddare utmed vägarna. Ju kraftigare desto bättre. Och vi kommer behöva många sådana. Som det är nu så är det bara TESLA som funkar långa sträckor i högtrafik. Till-o-med högsta VDn på VW sågade Ionity helt pga för få fungerande elektronpumpar.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
L largab skrev:
Feltänk..
Med 225 kW så laddar man 112 mil/h
med 50 kW 25 mil/h
För att åka 100 mil så skiljer det en faktor 4 i laddtid, "oavsett" batteristorlek.

Men skitsamma. Det jag menar är att det är helt hål-i-skallen att bygga 50kW laddare utmed vägarna. Ju kraftigare desto bättre. Och vi kommer behöva många sådana. Som det är nu så är det bara TESLA som funkar långa sträckor i högtrafik. Till-o-med högsta VDn på VW sågade Ionity helt pga för få fungerande elektronpumpar.
Nej, det är inte feltänk det är du som missförstår begränsningen vi pratar om.
Om jag laddar en kvart med en supermegaladdare så får jag ändå inte mer än 10 mil att köra om mitt batteri inte är större.

Så för att kunna välja ”längre än oftare” så krävs det att batterierna har tillräcklig storlek, oavsett laddare.

Med ett stort batteri kan jag stanna och ladda en gång, fast längre.
Med ett litet batteri är jag tvingad att stanna flera gånger eftersom batteriet inte tar mig hela vägen fram, alldeles oavsett hur fort jag trycker in energi i batteriet.
 
Mitt första möte med elbil var en ID.3, när vi lämnade vår Passat på service. Vi kommer nu beställa en egen elbil nu när vår leasing på Passat löper ut i april nästa år. Så det första mötet får man väl säga var bra. Gör det lite lättare också att vi beställt solceller med installation i oktober inkl laddare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, det är inte feltänk det är du som missförstår begränsningen vi pratar om.
Om jag laddar en kvart med en supermegaladdare så får jag ändå inte mer än 10 mil att köra om mitt batteri inte är större.

Så för att kunna välja ”längre än oftare” så krävs det att batterierna har tillräcklig storlek, oavsett laddare.
Detta är vad jag diskuterar som Styrman_jansson skrev:
”Ang. snabbladdare så tänker jag att det är bättre att det finns fler 50kWs laddare utspridda än färre 300 kWh på några få ställen. Energimängden blir samma men lasten fördelas med en mindre ökning på flera platser vilket minskar risken att behöva punktförstärka nätet.”

50kW är en riktig återvändsgränd
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Krypa på tomgång i kökörning och parkering tycker jag är rätt trevligt som en klassisk automatare. Fast det går ju att lösa ännu smidigare med enpedalskörning?
Avstänkningsbar krypeffekt på vissa bilar jag kört, kan man göra det på VW elbilarna?
Det allra bekvämaste i bilköer är nog när man använder den adaptiva fartkontrollen. Satt häromdagen i kö på Essingeleden och satte ACC:n på 30 km/tim. Då både gasar och bromsar bilen själv, samt stannar helt vid behov Med filassistansen så styr dessutom bilen också. Så man behöver liksom inte göra någonting alls, egentligen. :)
 
  • Älska
Johannes Carlsson
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Hur var mötet var frågan..

Första gången i en elbil var i nån skåpbil, tror den hade blybatterier under skåpet ? OTROLIGT trött, topphastighet på 90 (tror jag det var), och räckvidd på under 10 mil.. Jag åkte bara med ett antal gånger men föraren satt och svor över bilen mest hela tiden.

Andra gången var i en tesla model S, otroligt ful inredning men ganska bekvämt (satt bara fram), väldigt konstig upplevd kvalitet på material och utföranden, vissa grejer kändes väldigt gedigna, andra smäckiga.
Blev även lite besviken på ljudnivån (däck och vindljud var relativt hörbara) och att draget var sådär, men jag tror inte ägaren/föraren tryckte fullt när han skulle visa lite acceleration (dessutom på 70-väg) så det kan man väl inte säga så mycket om, förutom att jag inte "fick" det jag trodde jag skulle få.

Bilen var väl okej, men med tanke på att dom då kostade bit norr om miljon så kändes det inte så imponerande, en så dyr bil borde vara bättre så att säga.

Sen körde jag en Nissan leaf en hel dag, lokala medlemmar ur elbilskyrkan var upphetsade.. "du kommer att älska den!" "du kommer att vilja ha en elbil sen" "Du måste testa draget!" blabla.

Så blev det INTE.. Gillade inte inredningen eller förarergonomin - men det gör jag ju inte med många andra riktiga (bensin) bilar heller,jag förvånades även över hur trött den var, visst, den hade mindre effekt än mina vanliga bilar på pappret, men lyssnar man på medlemmarna i elbilskyrkan så ska ju en elbil i princip bvara en dragster bara för den går på el.. så var det alltså INTE.

Dessutom störde jag mej på ryckig körning, läser ju i tråden här att det kan vara inställbart, och det är väl lite beroende på vana också, men irriterande var det.

Jag gillar inte automatlådor heller, men en modern automatlåda är betydligt behagligare att köra än leafen.

Sen var det ljudet.. Visst, ganska tyst när man startar, men sen bullrade det REJÄLT, det lät BETYDLIGT mer än min 12 år gamla premiumbil, elbilskyrkofolket blir ju alldeles till sej i brallan om hur tysta deras bilar är.. har dom någonsin kört en premiumbil frågar jag mej då ? eller jämför dom med en dieseldriven småbil ?

Det är ju inte direkt så att motorljudet är störande i en premiumbil heller, faktum är att man knappt hör motorn vid normal körning, hör man den någon gång så är det under hård acceleration - och jag tror få tycker just det ljudet är jobbigt.

Vad det gäller vind och vägljud var dte MYCKET tydligare i leafen än mina vanliga bensinbilar, UTAN tvekan, teslan var betydligt tystare än leafen, den var väl kasnke som en "normal" premiumbil, men samtidigt mycket bullrigare än bensinbilar som är riktigt tysta. (Jag är inte så förtjust i mercedes men jag har åkt i några som är de tystaste bilarna jag åkt i någonsin, alla kategorier)

Vad som var värre var nåt extremt obehagligt högfrekvent pipande, det höll på att driva mej till vansinne.. ska man vara rättvis hörde jag dock inget sånt ljud i teslan jag åkte i.

Sen hade man ju räckviddsångest, visst, det är väl lite en vanesak med, men när jag tankat min bensinbil kan jag köra drygt 1000km, och när bränslelampen tänds har jag typ 150km kvar att leta rätt på en mack som finns i princop "överallt" och det tar ca 5min inkl att svänga in, stoppa i kortet, ansluta slangen, tanka, koppla ur slangen och köra iväg.

Så Nej, elbil nu ? nejtack.. elbil i framtiden ? kanske, när utbudet på begagnade bilar är vettigare och infrastrukturen är bättre, men framförallt när totalkostnaden är lägre än motsvarande bensinbil.
Tycker du har en poäng gällande ljudet i elbilar i högre farter. Precis som du säger så är det snarare premiumbilsegenskapen som ger en tyst bil på motorväg i högre farter. Min Audi A4 jag hade förut (diesel) var minst lika tyst i 100-120 km/tim som de elbilar jag kört. Inklusive båda våra nuvarande elbilar. Och det finns förstås ännu tystare bilar än Audin, t ex Mercedes S-klass.
 
L largab skrev:
Detta är vad jag diskuterar som Styrman_jansson skrev:
”Ang. snabbladdare så tänker jag att det är bättre att det finns fler 50kWs laddare utspridda än färre 300 kWh på några få ställen. Energimängden blir samma men lasten fördelas med en mindre ökning på flera platser vilket minskar risken att behöva punktförstärka nätet.”

50kW är en riktig återvändsgränd
Vi pratar från olika infallsvinklar. Du ifrån att alla jätteofta behöver köra långt och utan hänsyn till problematiken med utbyggnad av elnäten.

Fler mindre laddare är alltid bättre än färre kraftigare pga sammanlagring i elnätet.

Sedan säger jag inte att det inte behövs kraftigare på strategiska platser och stora knutpunkter, men att kategorisk bara installera megaladdare ger orimliga konsekvenser för elnätet. Det måste finnas något bakom laddaren med…

Vad gäller batteristorlek ligger väl genomsnittskörstreckan per dag för svenskar på 3-5 mil. Varför då alla ska kuska runt på batteri för ytterligare 35 mil har jag svårt att förstå. Självklart behöver vissa längre räckvidd men troligtvis inte majoriteten.

Det bästa är om vi långsamladdare lite varje natt ( typ så vi täcker dagsbehovet) så att vi får en jämn belastning på nätet. Om alla ska köra som vi gjort med våra förbränningsbilar och sedan ”tokladda” så blir vårat elnät fullt av toppar som vi måste hantera genom stora investeringar i elnätet.

Sedan har vi alla nackdelar med stora batteri som jag nämnt tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.