J jocke31 skrev:
Båda våra elbilar har funktionen. På Mustang Mach-E heter det enpedalskörning, på fästmöns MG ZS EV heter det Kers.
J jocke31 skrev:
Båda våra elbilar har funktionen. På Mustang Mach-E heter det enpedalskörning, på fästmöns MG ZS EV heter det Kers.
Han menar att bilen ska stanna helt. T.ex vid ett rödljus med enbart regen. Detta är ej möjligt med MGn, där man måste använda bromspedalen för att få den att stanna helt.
 
S Simonhansgustav skrev:
Han menar att bilen ska stanna helt. T.ex vid ett rödljus med enbart regen. Detta är ej möjligt med MGn, där man måste använda bromspedalen för att få den att stanna helt.
Jo, men visst stannar MG:n helt när msn kör med Kers3?
 
J jocke31 skrev:
Jo, men visst stannar MG:n helt när msn kör med Kers3?
Inte min, den saktar ner bra till några kmh och rullar sakta framåt. Men för min del är jag väldigt nöjd med Kers/regen ställd i högsta läget (3). Kör alltid på full regen, då jag 99% av tiden endast kör stadskörning. Men för att få den till stillastående krävs bromspedalen. Läser att vissa andra elbilar försätter bilen i stillastående med enbart Regen, som efterfrågas i tråden.
 
S Simonhansgustav skrev:
Inte min, den saktar ner bra till några kmh och rullar sakta framåt. Men för min del är jag väldigt nöjd med Kers/regen ställd i högsta läget (3). Kör alltid på full regen, då jag 99% av tiden endast kör stadskörning. Men för att få den till stillastående krävs bromspedalen. Läser att vissa andra elbilar försätter bilen i stillastående med enbart Regen, som efterfrågas i tråden.
Ok, jag kan minnas fel. Ska testa med fästmöns MG när jag har möjlighet. Min Mustang stannar iaf helt när man släpper gasen.
 
S Simonhansgustav skrev:
Han menar att bilen ska stanna helt. T.ex vid ett rödljus med enbart regen. Detta är ej möjligt med MGn, där man måste använda bromspedalen för att få den att stanna helt.
Ah, sorry, nej, varken VW eller BMW'n stannar utan att trycka på bromsen men det är väl därför man har adaptiv farthållare...?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Ah, sorry, nej, varken VW eller BMW'n stannar utan att trycka på bromsen men det är väl därför man har adaptiv farthållare...?
Jag gillar verkligen adaptiv farthållare. Men jag använder den inte vid fickparkering eller manöver. Den kan inte heller stanna vid stopplikt, utfarter eller trafikljus. Enpedalskörning och adaptiv farthållare är två bra funktioner med delvis olika användningsområden.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Jag provkörde en hel drös med mindre elbilar innan jag valde. Renault Zoe, Hyundai Ioniq, Mazda MX30, Peugeot e-208, WV E-Up mfl.

Det första som slog mig var hur fantastiskt tråkiga att köra många av dem var. Även om elen ger lite fräsigt vridmoment så kändes de ”tunga” och flera saknade någon form av styrkänsla överhuvudtaget.

Att sedan en del installerat flipperspel istället för instrumentering gjorde inte saken roligare. Speciellt udda var Peugeots 3D-instrumentering som gjorde min sambo illamående. Synd för Peggan var annars en av finalisterna.

Till slut blev det en Mini Cooper SE i British Racing Green. Grymt härligt med en bil som talar om vad som sker både i ratt och chassi.

Dessutom med ”lagom” stort batteri, 34kWh. Det här med stora batteri tror jag är en framtida miljöbomb om vi inte lär oss återvinna dem ordentligt. Man klarar sig med mindre än man tror…
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag provkörde en hel drös med mindre elbilar innan jag valde. Renault Zoe, Hyundai Ioniq, Mazda MX30, Peugeot e-208, WV E-Up mfl.

Det första som slog mig var hur fantastiskt tråkiga att köra många av dem var. Även om elen ger lite fräsigt vridmoment så kändes de ”tunga” och flera saknade någon form av styrkänsla överhuvudtaget.

Att sedan en del installerat flipperspel istället för instrumentering gjorde inte saken roligare. Speciellt udda var Peugeots 3D-instrumentering som gjorde min sambo illamående. Synd för Peggan var annars en av finalisterna.

Till slut blev det en Mini Cooper SE i British Racing Green. Grymt härligt med en bil som talar om vad som sker både i ratt och chassi.

Dessutom med ”lagom” stort batteri, 34kWh. Det här med stora batteri tror jag är en framtida miljöbomb om vi inte lär oss återvinna dem ordentligt. Man klarar sig med mindre än man tror…

Har inte varit i närheten o testat lika mycket så kul läsning.

Men kan mycket väl förstå , provkörde en ombyggd 9-3 där man satt de 400 kg batteri både långt ned o 50-50 i förhållande tyngdpunkt. körde på en testbana och gudars vad skön o köra, tyvärr inte ens en prototyp, ingen chans att ens drömma om då än mindre köpa.

Körde sedan Leaf 2020 , perfekt på motorväg ,men fy vad tråkig på kurvig väg och/eller grus.
Tur man mest kör större vägar samt lugnt.

Det som verkligen mig att nästan gråta, var att Saab Cars hade haft en efterföljare till 9-3 ute på test , där man hade fått riktigt bra chassiegenskaper, läste en artikel där man bl.a. intervjuat testförare. Jag vet dock inte om de hann testa det chassit i elbilsutförande , men de var ju på det spåret (se ZE93 projektet, tror info finns på Innovatum)

Håller helt med att man måste få till några modeller med rolig körkänsla även på annat än motorvägar, kan man få Corvette o likande rätt så tunga bilar o gå bra med V8 så…
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S sinclairhacker skrev:
Har inte varit i närheten o testat lika mycket så kul läsning.

Men kan mycket väl förstå , provkörde en ombyggd 9-3 där man satt de 400 kg batteri både långt ned o 50-50 i förhållande tyngdpunkt. körde på en testbana och gudars vad skön o köra, tyvärr inte ens en prototyp, ingen chans att ens drömma om då än mindre köpa.

Körde sedan Leaf 2020 , perfekt på motorväg ,men fy vad tråkig på kurvig väg och/eller grus.
Tur man mest kör större vägar samt lugnt.

Det som verkligen mig att nästan gråta, var att Saab Cars hade haft en efterföljare till 9-3 ute på test , där man hade fått riktigt bra chassiegenskaper, läste en artikel där man bl.a. intervjuat testförare. Jag vet dock inte om de hann testa det chassit i elbilsutförande , men de var ju på det spåret (se ZE93 projektet, tror info finns på Innovatum)

Håller helt med att man måste få till några modeller med rolig körkänsla även på annat än motorvägar, kan man få Corvette o likande rätt så tunga bilar o gå bra med V8 så…
Tråkigt hur det slutade med Saab, mkt duktigt folk där som kokade soppa på spik.
Man hade hållit på länge med elbilar när man såldes av GM.
Chevrolet Volt med syskonbilen Opel Ampera togs fram till stor del av ingenjörer på västkusten.

Idag jobbar många av de på Volvo/Polestar med eldrivlinor.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag provkörde en hel drös med mindre elbilar innan jag valde. Renault Zoe, Hyundai Ioniq, Mazda MX30, Peugeot e-208, WV E-Up mfl.

Det första som slog mig var hur fantastiskt tråkiga att köra många av dem var. Även om elen ger lite fräsigt vridmoment så kändes de ”tunga” och flera saknade någon form av styrkänsla överhuvudtaget.

Att sedan en del installerat flipperspel istället för instrumentering gjorde inte saken roligare. Speciellt udda var Peugeots 3D-instrumentering som gjorde min sambo illamående. Synd för Peggan var annars en av finalisterna.

Till slut blev det en Mini Cooper SE i British Racing Green. Grymt härligt med en bil som talar om vad som sker både i ratt och chassi.

Dessutom med ”lagom” stort batteri, 34kWh. Det här med stora batteri tror jag är en framtida miljöbomb om vi inte lär oss återvinna dem ordentligt. Man klarar sig med mindre än man tror…
Hur litet batteri man klarar sig med är ju en fråga om hur man använder bilen. Tänk också på att ett litet batteri tappar kapacitet snabbare. Värst är laddhubriderna där min bil (frugan har bara el i sin, jag har laddhybrid) bara har 70% kapacitet kvar efter fyra år och 8000 mil. Runt 7000mil är dock på ren eldrift (urladdning) och resten av sträckan är ju laddande eller urladdande....
 
S sinclairhacker skrev:
Men kan mycket väl förstå , provkörde en ombyggd 9-3 där man satt de 400 kg batteri både långt ned o 50-50 i förhållande tyngdpunkt. körde på en testbana och gudars vad skön o köra, tyvärr inte ens en prototyp, ingen chans att ens drömma om då än mindre köpa...
Det är det jag gillar med Minin. Med batteri så har tyngdpunkten hamnat lägre och viktfördelning blivit nästan exakt 50-50. Samtidigt har totalvikten "bara" ökat med 140kg om jag minns rätt. Den är fortfarande tung för att vara en supermini med sina runt 1400kg men det märks bara om man pressar den riktigt hårt. Så hårt som bara är lämpligt på bana.

Det är också lite roligt hur den har blivit en "förstabil". Många skaffar en liten bil som andrabil. Men trots att vi är 5st i familjen så kör vi mest med Minin, trots att den bara är 4-sitsig.

Sedan ska vi inte sticka under stolen med att just eldriften ger en del utmaningar. Med knappt 20mils räckvidd i Minin så får man se till att ladda när det går ifall det ska bli lite spontana turer.

Något jag måste nämna som stack ut riktigt bland bilarna som jag provkörde som jag vill nämna är Mazdans fina inredning. En riktigt trevlig kupé att vistas i. Dock gillar jag inte att åka på styltor( läs SUV) så den föll bort där.
 
Redigerat:
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tänk också på att ett litet batteri tappar kapacitet snabbare. Värst är laddhubriderna där min bil (frugan har bara el i sin, jag har laddhybrid) bara har 70% kapacitet kvar efter fyra år och 8000 mil. Runt 7000mil är dock på ren eldrift (urladdning) och resten av sträckan är ju laddande eller urladdande....
Jaså? När jag kolla statistik typ;
https://storage.googleapis.com/geotab-sandbox/ev-battery-degradation/index.html

Så verkar Tesla Model X leda ligan av elbilar som tappar mest. Tydligt under medel.
Lilla Renault Kangoo ZE ligger tvärtom tydligt över medelbilen.
 
boschkenta
Har en polare som är yrkeschaufför (skåpbil) som precis fått elbil med 30 mil räckvidd. Hans första elbil och han är enormt förtjust. Jag har sett den i drift men tyvärr inte fått prova, och själv rullar jag en diesel, men satan om man inte är sugen. Jag förstår och delar förtjusningen även på håll. Särskilt om man kan få en skåpbil, av ett mindre dyrt märke, att rulla 30 mil på el numera, så känns det ju värt att börja spåna på.

Nä, det står på villhöverlistan, men det är svårare att få igenom budgeten är en skruvdragare. Och att man bor många mil till närmsta laddstation hjälper kanske inte heller. Men en vacker dag får Kenta också leka med de stora pojkarna.
 
boschkenta boschkenta skrev:
Har en polare som är yrkeschaufför (skåpbil) som precis fått elbil med 30 mil räckvidd. Hans första elbil och han är enormt förtjust. Jag har sett den i drift men tyvärr inte fått prova, och själv rullar jag en diesel, men satan om man inte är sugen. Jag förstår och delar förtjusningen även på håll. Särskilt om man kan få en skåpbil, av ett mindre dyrt märke, att rulla 30 mil på el numera, så känns det ju värt att börja spåna på.

Nä, det står på villhöverlistan, men det är svårare att få igenom budgeten är en skruvdragare. Och att man bor många mil till närmsta laddstation hjälper kanske inte heller. Men en vacker dag får Kenta också leka med de stora pojkarna.
Tänk på att angiven räckvidd sällan uppnås, det gäller vid ideala förhållande. Vintertid så kan räckvidden sjunka med så mycket som 40% vid riktigt kallt väder (typ -15 och lägre).
 
S Styrman_jansson skrev:
Jaså? När jag kolla statistik typ;
[länk]

Så verkar Tesla Model X leda ligan av elbilar som tappar mest. Tydligt under medel.
Lilla Renault Kangoo ZE ligger tvärtom tydligt över medelbilen.
Mitt inlägg var skrivet utifrån att det var samma batterier i bilarna (om än olika stora). Det finns massor av andra faktorer som påverkar också, stort/litet strömuttag, snabb/långsam laddning, kvalitet på batterierna, temperatur/klimat, hur ofta det laddas fullt/töms helt osv osv.

Poängen är i alla fall att för två i övrigt likvärdiga batterier där det enda är dubbelt så stort som det andra och där man har samma användning, där kommer det mindre batteriet att åldras ungefär dubbelt så snabbt. Sedan kan biltillverkarna lyckas bättre eller sämre med sin design också...

Edit: Jämför Mitsubishi Outlander 2018 och Nissan Leaf 2018 i verktyget, skillnaden i kapacitet på batteriet motsvaras väldigt väl av skillnaden i storlek på batterierna. Det är samma battteritillverkare och styrelektronik i de två...

Edit2: Notera att det verktyget inte gör skillnad på hur långt bilarna har gått. Dvs hur många battericykler som använts.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.