1 443 791 läst · 23 809 svar
1444k läst
23,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 142 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 142 inlägg
Som sagt, batterierna i en elbil blir sämre och sämre, det är det ingen som förnekar. Det som är intressant är när de blir så dåliga att det inte längre är värt att behålla bilen. Om det är efter 3 år så är det en katastrof, om det är efter 10 år så är det illa, om det är efter 25 år spelar det kanske ingen roll?!
Att elbilar skulle indikera att finns 30%, 40% eller 50% laddning kvar för att sen tvärstanna för att de egentligen har 0% är inget vi hör om, annat än i denna tråd, från de som aldrig i livet kan tänka sig en elbil. I verkligheten så ser vi inte det. Frågan är ju varför vi inte ser detta hända. Jag har några tänkbara förklaringar, men det finns säker fler.
1. Vi ser det inte för att när det väl händer så drabbar det personer på väg till landet, och bilen tvärstannar ute i obygden där det inte finns någon täckning för mobiltelefoner. Sen fryser personerna ihjäl (eller dör av värmeslag beroende på säsong) och bilarna löses upp av sig själva.
2. De som drabbas av det tvingas skriva på papper att de aldrig får nämna det för någon. Den som vägrar att skriva på avrättas. De olika biltillverkarna samarbetar här.
3. Det är inget utbrett problem, trots att det funnits elbilar i 10 år.
Jag vet vilket alternativ jag tror mest på, men jag kan inte garantera att det inte är något av de andra.
Att elbilar skulle indikera att finns 30%, 40% eller 50% laddning kvar för att sen tvärstanna för att de egentligen har 0% är inget vi hör om, annat än i denna tråd, från de som aldrig i livet kan tänka sig en elbil. I verkligheten så ser vi inte det. Frågan är ju varför vi inte ser detta hända. Jag har några tänkbara förklaringar, men det finns säker fler.
1. Vi ser det inte för att när det väl händer så drabbar det personer på väg till landet, och bilen tvärstannar ute i obygden där det inte finns någon täckning för mobiltelefoner. Sen fryser personerna ihjäl (eller dör av värmeslag beroende på säsong) och bilarna löses upp av sig själva.
2. De som drabbas av det tvingas skriva på papper att de aldrig får nämna det för någon. Den som vägrar att skriva på avrättas. De olika biltillverkarna samarbetar här.
3. Det är inget utbrett problem, trots att det funnits elbilar i 10 år.
Jag vet vilket alternativ jag tror mest på, men jag kan inte garantera att det inte är något av de andra.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 299 inlägg
Exempelvis genom att ha en tes som man söker eller frågar efter fakta kring. Eller genom att ha ett behov som man vill ha löst, och undrar hur det kan göras, av vem och till vilket pris.Bananskalare skrev:
Fria fantasier är inte detsamma som att något ”inte är helt underbyggt”.
This isn’t an argument.
Deponin? Vad ska det göra där? Det går ju tydligen inte återvinna batterier om det råkar vara bilbatterier till en elbil, det har jag också hört från forum.13th Marine skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Det finns vad jag vet inga krav på att testa batteriet. Men är det konstigt att folk skulle vilja kolla batteriet det är en svag punkt.Fairlane skrev:Ja, men då läste du väl vilket inlägg som det i sin tur var ett svar på?
Där det krävdes en opartisk test för att garantera batteriets funktion. Det var därför jag frågade om det krävdes samma test på ICE-bilar för att skydda mot de fel som dessa har som är så dyra så att det är lika bra att skrota bilen.
De flesta kommer inte kolla batteriet.
Jag tycker inte att man ska kräva batteri.test
Alltså, de flesta fossilbilar är väldigt olika varandra. Både saker i drivlinan och annat, allt från klädsel på stolarna, handtagen i dörrarna till hjullager, elektronik, hjulupphängning, rost och elsystem går sönder. Ofta på vissa modeller och sällan på andra.
Att det skulle vara så att alla elbilar oavsett märke och teknisk lösning skulle vara lika bra är ju rätt osannolikt.
Min fundering är nog mer det som ämnesraden säger men med en ekonomisk touch. Finns det någon elbil med tillräcklig räckvidd som jag tycker mig ha råd att köpa? Nästa fråga är då om den har tillräckligt bra kvalitet?
Just nu ser ju elektriska småbilar intressantast ut ur prisvärdhetsaspekten...
Att det skulle vara så att alla elbilar oavsett märke och teknisk lösning skulle vara lika bra är ju rätt osannolikt.
Min fundering är nog mer det som ämnesraden säger men med en ekonomisk touch. Finns det någon elbil med tillräcklig räckvidd som jag tycker mig ha råd att köpa? Nästa fråga är då om den har tillräckligt bra kvalitet?
Just nu ser ju elektriska småbilar intressantast ut ur prisvärdhetsaspekten...
Finns flera företag i USA som är specialiserade på EV rekonditionering, Gruber Motor Company har en egen youtube kanal med intressanta filmer där de tar ner hela batteripaketet och byter enskilda celler som blivit dåliga och återmonterar. Att man måste byta hela batteripaketet till ett fabriksnytt stämmer alltså inte.Bananskalare skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 142 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 142 inlägg
Precis, men inlägget som jag besvarade innehöll följande text:Bananskalare skrev:
"Konsekvensen här tror jag kommer att bli att begagnade bilar kommer att behöva säljas med ett intyg där en oberoende part provat batteriets kapacitet.
Det är ju inte så kul att köpa en bil som påstås ha 80% kapacitet kvar på batteriet och sen visar det sig efter 3 månader att det bara har 40% kapacitet kvar."
Visst, det är väl inte fel att kontrollera batteriet, men att det skulle behövas för försäljning? På samma sätt är det väl ingen oberoende part som testar andra "typiska" fel i ICE-bilar och lämnar något intyg. Det är ju inte så roligt att köpa en dieselbil där motorn rusar 3 månader senare och brinner heller. Det har vi ju sett skett, medan vi inte sett några bilar som levererar 40% när det står 80%. Det var det som frågan rörde.
Ja, det där var ett helt nytt problem hos batterielbilar som Nerre uppfann igår. Har aldrig hört talas om den problematiken tidigare, bra att vi Nerre som uppfinner nya problem åt oss att diskutera. Han har ju kommit med en hel del såna inspel med "problem" senaste året.Fairlane skrev:
Förra inspelet var för mig en helt ny abstraktion för en modell hur man löser logiken i bilvalet bra/dålig/dyr/bäst bil utifrån olika parametrar. Andra räknar TCO. Ja det finns mycket nya sätt att se på saker via det här forumet, man lär sig något nytt varje dag och helt klart den bästa och roligaste elbilstråden på forum som jag känner till och då följer jag en del.
Redigerat:
Om du skriver negativa saker om elbilen eller fossilbilen för att det är din erfarenhet eller kunskap/fakta i frågan så vill jag läsa sådant. Nu gör du det bara för att tjafsa emot någon som inte tycker som du för att du tycker att diskussionen inte är ”rättvis” mot ditt favoritalternativ. Du gör likadant i andra trådar och sådant vill jag inte läsa. Det förstör diskussionen och är i huvudsak inte faktagrundat utan spekulativt med syfte att skapa någon sorts motpol. Det behövs inte.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Så här. Får man inte säga emot?MathiasS skrev:Om du skriver negativa saker om elbilen eller fossilbilen för att det är din erfarenhet eller kunskap/fakta i frågan så vill jag läsa sådant. Nu gör du det bara för att tjafsa emot någon som inte tycker som du för att du tycker att diskussionen inte är ”rättvis” mot ditt favoritalternativ. Du gör likadant i andra trådar och sådant vill jag inte läsa. Det förstör diskussionen och är i huvudsak inte faktagrundat utan spekulativt med syfte att skapa någon sorts motpol. Det behövs inte.
Här får bara äkta elbils fan vara? Eftersom man får tydligen inte säga emot.
Men det verkar dom fler vill ha en tråd där man enbart diskuterat elbilar. Där får man inte säga emot. Då blir det mer en religon en något annat.
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Jag tycker du inte ska vara så nedlåtande mot Nerre. Han har en åsikt. Som du inte delar. Helt okej men att fortsätta?sunnis skrev:Ja, det där var ett helt nytt problem hos batterielbilar som Nerre uppfann igår. Har aldrig hört talas om den problematiken tidigare, bra att vi Nerre som uppfinner nya problem åt oss att diskutera. Han har ju kommit med en hel del såna inspel med "problem" senaste året.
Förra inspelet var för mig en helt ny abstraktion för en modell hur man löser logiken i bilvalet bra/dålig/dyr/bäst bil utifrån olika parametrar. Andra räknar TCO. Ja det finns mycket nya sätt att se på saker via det här forumet, man lär sig något nytt varje dag och helt klart den bästa och roligaste elbilstråden på forum som jag känner till och då följer jag en del.
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Jo men det är inget krav idag. Jag ser inte att det kommer bli ett krav..Fairlane skrev:Precis, men inlägget som jag besvarade innehöll följande text:
"Konsekvensen här tror jag kommer att bli att begagnade bilar kommer att behöva säljas med ett intyg där en oberoende part provat batteriets kapacitet.
Det är ju inte så kul att köpa en bil som påstås ha 80% kapacitet kvar på batteriet och sen visar det sig efter 3 månader att det bara har 40% kapacitet kvar."
Visst, det är väl inte fel att kontrollera batteriet, men att det skulle behövas för försäljning? På samma sätt är det väl ingen oberoende part som testar andra "typiska" fel i ICE-bilar och lämnar något intyg. Det är ju inte så roligt att köpa en dieselbil där motorn rusar 3 månader senare och brinner heller. Det har vi ju sett skett, medan vi inte sett några bilar som levererar 40% när det står 80%. Det var det som frågan rörde.
Men eftersom du måste blanda in dieselbilen som skulle krascha 3mån.senare. det är tydligt att du råkat ut för det.
Även om du gör ett batteri test så kan det gå sönder allt kan gå sönder oavsett om man testade eller inte. Det är förhoppningsvis ganska liten risk att batteriet skulle krascha.
Även diesel bilen kan krascha oavsett tester.
En begnad bil är en risk oavsett hur den drivs.
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Fortfarande, hur många YouTube filmer jag ser jag skulle vara osäker på att bygga om ett själv.sunnis skrev:Finns flera företag i USA som är specialiserade på EV rekonditionering, Gruber Motor Company har en egen youtube kanal med intressanta filmer där de tar ner hela batteripaketet och byter enskilda celler som blivit dåliga och återmonterar. Att man måste byta hela batteripaketet till ett fabriksnytt stämmer alltså inte.
Nu verkar det du vill skriva om inte passa denna tråd så bra. Det tolkar jag lite ifrån trådens titel, men främst från vad tråden hittills handlat om och vad tråkig stämning det blev sen.Bananskalare skrev:
Så jag föreslår helt frankt att du själv startar en ny tråd som handlar om just det du vill diskutera. Välj bara en bra titel, så alla förstår vad den tråden ska handla om.
Problem solved.