F
Keiller Keiller skrev:
Vi spelade Vippa ibland på rasterna i skolan under några år på 70-talet. Och så nåt som hette Land och rike som också spelades med hjälp av pinnar.
Land och rike spelade vi också - det hade jag glömt. Kul att Vippa fanns så sent som 70-talet.
 
Omslag till spelet "MUTANT", en karaktär med vapen och dystopisk stad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henningelvis och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
P pmd skrev:
Mycket anmärkningsvärt. Det var ju ändå en Kodakingenjör som uppfann (den handhållna) digitalkameran.
Bolaget hade helt klart noll förståelse för vad som höll på att hända samtidigt som de inte lyckades omstrukturera från film till elektronik. Jag minns de få modeller de kom med för privatmarknaden och hur dåliga de var.

Men de var först med digitalkameror, redan 1975 kom en prototyp och i början av 90-talet en ombyggd Nikon där filmen ersatts med en bildsensor, den hade en tung väska som man hade på axel med resten av elektroniken. 94 kom en modell där allt satt i kameran, Kodak AP NC 2000. Ett monster med sina 1,7 kg utan objektiv.
Kodak AP NC 2000 digitalkamera, en ombyggd Nikon-kamera från tidigt 90-tal, tung modell utan objektiv.

Därefter tog Canon och Nikon över. Men det var en tuff transformering då de klassiska tillverkarna var tvungna att få fram en bra bildsensor och tillhörande elektronik, många märken föll bort. Canon klarade av detta bäst i början av 2000-talet och försprånget de fick syns än idag på försäljningssiffrorna.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Tosca var god, minns att rullen var vit, svart och guld men kan ha fel (och struntar i att Googla på den).
Men nån Fraiche med vitlök och örter torde väl ändå gå att finna?

Den chokladkaka jag saknar mest är Nougatcrisp - nu påstår Marabou att det är "nästan samma" som Drömcrisp (jag har skrivit och klagat) men nähädå, tycker inte det är samma.
Nu får jag köpa Dukat (som ingen annan i familjen gillar så det är en bonus) och tugga lite mandlar eller nötter samtidigt. Så kanske en vinst för mig ändå?
Tror inte den finns kvar, minns ni chokladkakan med hela hasselnötter som var inslagen i cellofan eller var det genomskinlig plast?
 
Maria T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tror inte den finns kvar, minns ni chokladkakan med hela hasselnötter som var inslagen i cellofan eller var det genomskinlig plast?
Var inte det Tarragona, innan de ändrade konceptet?
Tarragona, i min ungdom, var en 80-100 grams-kaka som kom i cellofan, mjölkchoklad med hela nötter.

Sen kom "nån" på att göra om det till "smal och rak choklad" med 5-6 bitar, de senaste åren. :cry:
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[bild]
Gör ett "GILLA" på denna åt min man... många timmar spenderade där när maten varit klar. Tur det fanns/finns Micro.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tror inte den finns kvar, minns ni chokladkakan med hela hasselnötter som var inslagen i cellofan eller var det genomskinlig plast?
Tarragona?

[Tillägg: eftersom vi är två som gissar på den så är det antagligen rätt. :)]
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Var inte det Tarragona, innan de ändrade konceptet?
Tarragona, i min ungdom, var en 80-100 grams-kaka som kom i cellofan, mjölkchoklad med hela nötter.

Sen kom "nån" på att göra om det till "smal och rak choklad" med 5-6 bitar, de senaste åren. :cry:
Kan stämma, men jag får inga träffar på den gamla chokladkakan.
 
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Gör ett "GILLA" på denna åt min man... många timmar spenderade där när maten varit klar. Tur det fanns/finns Micro.
Min bror satt allt för många timmar med det andra spelet från Target Games, Drakar & Demoner.
Men han ockuperade köksbordet, så middagen hade han full kontroll över...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[bild]
Du är så ung, Anders. Den här utgåvan ska det vara: 489px-Mutant_1984_v1_Box_Front.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Yepp
Jadå, har dock bytt form och förpackning
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Bolaget hade helt klart noll förståelse för vad som höll på att hända samtidigt som de inte lyckades omstrukturera från film till elektronik. Jag minns de få modeller de kom med för privatmarknaden och hur dåliga de var.

Men de var först med digitalkameror, redan 1975 kom en prototyp och i början av 90-talet en ombyggd Nikon där filmen ersatts med en bildsensor, den hade en tung väska som man hade på axel med resten av elektroniken. 94 kom en modell där allt satt i kameran, Kodak AP NC 2000. Ett monster med sina 1,7 kg utan objektiv.
[bild]

Därefter tog Canon och Nikon över. Men det var en tuff transformering då de klassiska tillverkarna var tvungna att få fram en bra bildsensor och tillhörande elektronik, många märken föll bort. Canon klarade av detta bäst i början av 2000-talet och försprånget de fick syns än idag på försäljningssiffrorna.
"Kan nån kan Canon!"
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Canon klarade av detta bäst i början av 2000-talet och försprånget de fick syns än idag på försäljningssiffrorna.
Minns ni deras slogan: Kan Nån Kan Canon! :cool:

Fan, tvåa på bollen som vanligt :worried:
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Minns ni deras slogan: Kan Nån Kan Canon! :cool:

Fan, tvåa på bollen som vanligt :worried:
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
[media]
Vad kul! Tittade själv på den innan jag postade mitt inlägg. Tvillingsjälar :surprised:
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.