A Avemo skrev:
Det är en utmärkt liknelse. I en modern bil finns en nivågivare i tanken.
Precis, den mäter nivån i tanken.

Det är en analogi med laddstatus på batteriet.
Det är just det som det inte är. I batteriet är energin lagrad kemiskt, och det är inte trivialt att mäta hur mycket energi som är lagrad i batteriet. Det är just därför alla BMS måste göra en uppskattning, eller med andra ord en kvalificerad gissning.

Dessutom finns från insprutningssystemet information om hur mycket bensin som pumpats in i motorn. Ett system för att hålla reda på mängden bensin kan alltså mäta hur mycket nivån sjunkit när en känd mängd bensin pumpats ut. Och därmed mäta volymen på tanken om den skulle ha ändrats.
Det stämmer, det är detta som på batterier kallas coloumb counting. Men det finns alltid ett visst mätfel, och risken att mätfelen ackumuleras över tid är stor.

Det länkades tidigare till Battery University, och det har denna artikel med undertiteln: Explore SoC measurements and why they are not accurate.

https://batteryuniversity.com/article/bu-903-how-to-measure-state-of-charge
 
MultiMan
Knappast "alla" bilar. Min 9-5a är över 20 år med mycket lite rost. BMWn jag hade innan såldes vid samma ålder och trots mindre underhåll, realtivt lite rost där också pga betydligt bättre rostskydd från början.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Det där med rost beror väl mycket på var man bor (hur mycket saltslask det är på vägarna) och hur man parkerar (d.v.s hur snabbt en blöt bil torkar).

ECU som pajar och inte längre går att få tag på ny är nog mer vanligt idag.
 
N Nerre skrev:
Det är just det som det inte är. I batteriet är energin lagrad kemiskt, och det är inte trivialt att mäta hur mycket energi som är lagrad i batteriet. Det är just därför alla BMS måste göra en uppskattning, eller med andra ord en kvalificerad gissning.
Är vi överens om att denna kvalificerade gissning är just detta? Alltså att den ger en ungefärlig bild av mängden tillgänglig energi i batteriet? Inte exakt, men bra nog för att vara användbar.

Diskussionen började med att du utan några som helst källor till ditt påstående hävdade att batteriet under bilens livslängd kommer att komma närmare och närmare 100% laddning eftersom BMS inte kan veta kapaciteten.

Att veta batteriets kapacitet är komplicerat. Att veta till hur många % det är laddat är mycket enklare. Och det räcker många gånger.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
hsd
BMS kan inte veta eller beräkna när eller om de sista 10-20 % batterikapacitet inte längre finns
 
hsd hsd skrev:
BMS kan inte veta eller beräkna när eller om de sista 10-20 % batterikapacitet inte längre finns
Att veta när det är 10 eller 20% kvar av den aktuella kapaciteten är inga problem. Inte 80 eller 90% heller. Problemet är att veta när batteriet är 40 eller 50% laddat. Och för det ändamålet fungerar det utmärkt att mäta hur mycket man stoppar i eller tar ut.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Ja, vi såg ju här i tråden nån som skrev 9 stolpar kvar av 12, det är 75% kvar (om stolparna nu är proportionella). Det handlar ju om värdefallet. Om batteriet har 75% kvar är det ju värt mycket mindre än om det har 90% kvar.
Ja men det är också på en 10 år gammal bil, med en enklare hantering av batterierna än nyare bilar. Bilen fungerar fortfarande och andrahandsvärde på en 10 år gammal småbil är sällan särskilt högt ändå. Kanske hade andrahandsvärdet varit 10' högre om batteriet hållt lite bättre, men det är ju ingen stor kostnad på 10 år.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
På sista raden kommer vi inte märka någon skillnad gentemot ICE-bilarna.
Det kommer ändå bli rosten som tar alla bilar någonstans runt 15-20 årsstrecket.
Men elbilar rostar inte det blir aldrig fel...
Det är helt enkelt felfria... Första felfria bilen. :p
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men elbilar rostar inte det blir aldrig fel...
Det är helt enkelt felfria... Första felfria bilen. :p
Den här inställningen, som du inte är ensam om, är så tröttsamt banal. Ingen hävdar att elbilar är felfria. Rätt många är däremot intresserade av vad för- och nackdelarna på riktigt är, eftersom att det är relativt ny och potentiellt omvälvande teknik vi pratar om.
 
  • Gilla
AXS och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men elbilar rostar inte det blir aldrig fel...
Det är helt enkelt felfria... Första felfria bilen. :p
Jag tänker mer att det ska tolkas som att när bilarna når den åldern så finns det ofta rätt många problem, oavsett hur de drivs, så om det är en elbil som inte längre klarar 45 mil, utan nu bara 30 mil så är det kanske i praktiken inget problem.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Efter att varit hos en handlare och provkört en ny Leaf vart jag nästan såld. Jobbpendlar knappt 2,5 mil/dag. Vi behöver strax två bilar då dottern(äntligen förhoppningsvis inte kuggar nästa uppkörning) vill ha bil. Idag kör vi en -10 diesel. Tanken är att dottern ärver dieseln och jag skaffar "nytt". Elbil känns logistikt med tanke på mina körsträckor dagligdags, samt att behöver jag krok, finns det på dieseln.
Men. Som frun säger, dottern kanske flyttar direkt efter gymnasiet för vidare studier och då är kroken inte tillgänglig och bor man på landet som vi är det ett måste och då faller elbilen bort!?
Tråden handlar om elbilar ja, men hybrid, är det bra idag?
 
Med ditt körmönster funkar ju en hybrid (ur perspektivet att i princip allt körande kan göras på el), men du kommer inte ifrån den relativt dyra servicen en fossilbil drar med sig, och dito reparationer om bilen har några år på nacken.

Men är det någon en hybrid passar så är det någon som dig.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är vi överens om att denna kvalificerade gissning är just detta? Alltså att den ger en ungefärlig bild av mängden tillgänglig energi i batteriet? Inte exakt, men bra nog för att vara användbar.
Det beror på vad du definierar som användbar.

Diskussionen började med att du utan några som helst källor till ditt påstående hävdade att batteriet under bilens livslängd kommer att komma närmare och närmare 100% laddning eftersom BMS inte kan veta kapaciteten.
Då missförstod du helt vad jag skrev. Det jag skrev var ett exempel på hur kapacitet kan försvinna ur batteriet utan att det märks på batterimätaren. D.v.s. batteriet har tappat med kapacitet än vad det ser ut, eftersom det hade överkapacitet från början.

Att veta till hur många % det är laddat är mycket enklare. Och det räcker många gånger.
Du kan inte veta till hur många % det är laddat om du inte vet kapacitet. Därför indikerar bilen snarare utifrån hur många kWh du stoppat in. Men det behöver inte korrelera med hur mycket batteriet rymmet.
 
A Avemo skrev:
Att veta när det är 10 eller 20% kvar av den aktuella kapaciteten är inga problem. Inte 80 eller 90% heller. Problemet är att veta när batteriet är 40 eller 50% laddat.
Tvärtom, att veta när det är ungefär 50% kvar är enkelt. Det svåra är när man börjar närma sig de sista 10-20 procenten. Annars skulle det ju inte gå att köra med 0% på mätaren, som uppenbarligen folk verkar kunna göra. Men ju mer batteriet åldras, desto mindre kapacitet lär det finnas kvar när mätaren är nere på noll.
 
hsd
A Avemo skrev:
Att veta när det är 10 eller 20% kvar av den aktuella kapaciteten är inga problem. Inte 80 eller 90% heller. Problemet är att veta när batteriet är 40 eller 50% laddat. Och för det ändamålet fungerar det utmärkt att mäta hur mycket man stoppar i eller tar ut.
Du har inte haft en mobil som dör vid 30 % batteri , kul om bilen stannar 1 mil hemifrån bara för att BMS inte fattar att batteriet åldrats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.