A
Höghus Höghus skrev:
@electroluxaren dissar moderna Asko.
Jag lyssnar.

/Höghus
Det finns än så länge en del fördelar med Asko, det är ju eldelen de måsta komma till rätta med. Jag är ju besviken på nedgången av kvalitén sedan sverige flytten, de har ju inte gått ner sig lika långt som Cylinda än. Asko kan vara ett bra val iom den 5åriga garantin.
 
BigR
Nu är inte det här vetenskapligt,men: Förutom en bänkdisk från electro-helios på 90-talet har jag har köpt tre Bosch och en Siemens diskmaskin. Jag har också ärvt en Bosch och en Electrolux.

Av de köpta så var Bosch no 1 en billighetsvariant med plastbotten för 2500kr runt slutet 2005. motsvarade 2-serie gissar jag. Flyttade 2008 och den gick som vanligt. Sedan var vi utan och det blev det en ny Siemens SN46M281SK vid årsskiftet 09-10. Gick tre år utan knas, sedan flytt. Då var det dags för den ärvda Boschen som var väl en 6-7 år gammal och fyllde då 11år innan flytt. Gissar det var typ en 4-serie från 2006. inget lull. Sedan flyttade vi och köpte en ny Bosch SMU58L02SK för 3495kr i december 2016. Den fick bara gå i 6 mån innan den skänktes till en släkting. Den går fortfarande fint där i denna dag.

Så flyttade vi till Electroluxen, en lite bättre modell med många program. Den var väl ca 6 år och dog på det 7:e året då vi övertog den. Skitig och bullrig. Kräken som hade den innan hade misskött allt annat i huset så ingen förvåning där.

Så nu har vi en drygt tre år gammal Bosch SMU67MW06S som funkar perfekt. Tyst som en viskning på silenceprogrammet, fast vi kör numer 60grader snabbprogram för det mesta. Wifi och app gillar jag, för det är jag som fyller på och kör rengöring när jag får en notis på telefonen.

Vad lär man sig av det här då? Ingenting egentligen. Jag fortsätter väl att köpa Bosch om dom bara håller.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
J Joakim Ågren skrev:
Det förvånar mig förövrigt att Electrolux/AEG blivit lite vanryktat på senare år vad det verkar. Minns hur det var för ett antal år sedan då dessa var sinnesbilden av lyxkök/vitvaror med premiumkänsla.
T TottoGBG skrev:
Jag har bestämt mig för att köpa en ny diskmaskin. Min är tydligen 16 år gammal och det är svårt att hitta rätt reservdelar.

Så vilka maskiner ska man INTE köpa? Jag behöver inte lull-lull som wifi utan en pålitlig maskin som diskar rent och som håller och som helst är ganska tyst.
Synpunkter och tips mottages tacksamt.
Jag har bott i det hus vi bor i nu i cirka 13 år. Electrolux har jag alltid känt att det är ett märke att lita på. Men nu är vi inne på vår tredje diskmaskin här.
Nu kör vi Bosch och jag ser ännu inga problem.
På Electrolux maskinerna vi haft har hjulen på vagnarna vittrat sönder. På en av maskinerna blev gummislangarna under maskinen som tuggummi med följande vattenläcka och byte av golv i köket.

Vi har nog bytt allt som går att byta i vitvaruväg. Spis även den var Electrolux. Gick sönder 2 gånger innan vi bytte den. Första gången var det en kontakt i luckan som hade gått sönder. Så det gick bakströmmar i spisen. Kyl och frys köpte vi Miele. Frysen har vi kvar men kylen lagades 2 gånger innan den åkte ut. Det var termostat fel båda gångerna.
Så räkna inte med att sakerna ska hålla länge.

Ett tips är att åka till tippen och kolla vilka märken som står där. Kolla lite hur gamla de ser ut att var och antal. Man brukar tröttna på att laga och då hamnar sakerna på tippen. :rofl:
 
J Joakim Ågren skrev:
Det förvånar mig förövrigt att Electrolux/AEG blivit lite vanryktat på senare år vad det verkar. Minns hur det var för ett antal år sedan då dessa var sinnesbilden av lyxkök/vitvaror med premiumkänsla.
Ett talande exempel är en vän som för ca 10år sedan bytte ut sin och sambons kyl/frys från sent 70-tal eller mycket tidigt 80-tal. Att drömma av färgen brun/beige...
Den fungerade fortfarande perfekt, elektrolux.

Den nya kyl/frysen blev också en elektrolux.
Initialt fungerade den perfekt, dock lät kompressorn mer än i den gamla.

Men efter 5 år pajade något som gjorde att skåpet inte var värt att laga. Det var inte den billigaste men heller inte den dyraste maskinen.
Liknande exempel är inte ovanliga.

Är man mån om sit varumärkes slagkraft och trovärdighet så marknadsför man inte produkter med en sämre teknisk standard under sitt eget varumärke.
Det kommer att generera kortsiktiga vinster men i längden urholka förtroendet för varumärket.

Idag jobbar han som servicetekniker på Bosch/Siemens konsumentvitvaror och köper bara deras produkter
 
Redigerat:
Stiftung warentest från i somras:

Skärmdump av diskussionstråd om diskmaskiner med betygsöversikt och priser från olika återförsäljare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av diskussionsforum med jämförelse av tre diskmaskiner inklusive modellbeteckning, pris och betyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Stiftung warentest från i somras:

[bild] [bild]
Och?
 
electroluxaren skrev:
Och?
Det innebär att de maskinerna som listas på bilderna är desamma som bedömdes vara bäst. Trodde det var tydligt.
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Det innebär att de maskinerna som listas på bilderna är desamma som bedömdes vara bäst. Trodde det var tydligt.
Förvånande att de inte placerar Bosch bästa maskin i 8 serien som delad tvåa med Siemens IQ700. Var den inte med i testet? För den är ju snäppet bättre än 6 serien.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Stiftung warentest från i somras:

[bild] [bild]
Tråden handlar om att få hjälp med att hitta den maskinen med längst livslängd. Stiftung warungtest är inte ett test som bedömer hållbarhet, utan liksom Råd&Rön bedömer maskiner utifrån uppställda kriterier. Om dessa kriterier är relevanta för dina behov kan bara besvaras genom att känna och klämma på maskinen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Testet bedömer diskresultatet, handhavande etc.

Livslängdstester på vitvaror är nog enormt dyrt att genomföra, ska man köpa in 10 maskiner av varje modell och låta de gå var annan timme i ett år?
Man får lita på vad servicetekniker, sin egen och den samlade erfarenheten i sin bekantskapskrets.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S scasi skrev:
Tråden handlar om att få hjälp med att hitta den maskinen med längst livslängd. Stiftung warungtest är inte ett test som bedömer hållbarhet, utan liksom Råd&Rön bedömer maskiner utifrån uppställda kriterier. Om dessa kriterier är relevanta för dina behov kan bara besvaras genom att känna och klämma på maskinen.
Så är det. Skulle du säga att kriteriet livslängd inte hänger ihop med dessa tester? Eller har testet ett värde för att bedöma kvalitet och underhållsbehov? Det råkar falla sig så att åtminstone 2 av 3 i topp tillhör fabrikat och modeller som här på forumet omtalas i termer av just kvalitet och tillförlitlighet.
 
A
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Så är det. Skulle du säga att kriteriet livslängd inte hänger ihop med dessa tester? Eller har testet ett värde för att bedöma kvalitet och underhållsbehov? Det råkar falla sig så att åtminstone 2 av 3 i topp tillhör fabrikat och modeller som här på forumet omtalas i termer av just kvalitet och tillförlitlighet.
Det är ju så att dessa test inte säger ett jota om hur maskinen är över tiden.
Märket/tillverkaren säger lite då de har olika plattformar som är av olika kvalitet. dessutom tar det inte hänsyn till brukarnas handhavande eller vatten kvalitet eller tvätt och sköljmedel så nog är det många viktiga parametrar som inte prövas.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
hsd
Så är det, grannen har en 12 år gammal xxx-maskin som bara funkar men efter det har fabriken flyttat/uppköpt så i år är det inte ens likvärdigt - bara namnet på luckan :surprised:
 
Som jag tidigare skrev.
Åk en sväng till soptippen och titta vilka vitvaror som står där.

Där får man en ganska bra bild av hur det ser ut över tid.
 
Kjell1967 Kjell1967 skrev:
Som jag tidigare skrev.
Åk en sväng till soptippen och titta vilka vitvaror som står där.

Där får man en ganska bra bild av hur det ser ut över tid.
Vad ska jag titta efter när jag är där?

Är det hur många exemplar av olika varumärken och modeller som är skrotade? Då måste det ju viktas mot hur många som sålts och den informationen tror jag saknas.

Är det hur gamla maskinerna är?

Är det hur slitna de är? Många maskiner slängs nog fullt fungerande i samband med renovering av kök. Svårt att funktionstesta på ÅVC.

Man kan tänka sig att kunderna är mer benägna att hålla liv i en 12000 kr maskin genom reparation och service än en 3000 kr maskin. Svårt att veta om ägaren behövt reparera innan det går till ÅVC.

Och en typ av kund kör inte den gamla till ÅVC utan låter den som leverera den nya maskinen.ta med den gamla. Kanske olika mkt för olika modeller/prisklasser.
 
  • Gilla
lbs129 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.