Mawlin Mawlin skrev:
Jag avråder dig starkt faktiskt till att anlägga pool.

Jag har tidigare varit ordförande i vår BRF där frågan kom in om att installera spabad. När vi tog beslutet att neka var det till stor del på grund av eventuella framtida problem med störningar. Som boende i en BRF har man ett väldigt starkt skydd för att få bo ”ostört” i hemmet och om dina grannar exempelvis upplever att din pool stör såpass mycket så kan du tvingas ta bort poolen.

En rampool vore bättre om du nu ändå fått godkänt (prata med dina grannar också!) så ifall det blir konsekvenser så kan du åtminstone sälja av den.

bifogar länk med lite mer info;
[länk]
Vår förening har godkänt spabad några har redan installerat. Kan någon som flyttar in efter poolen är färdigbyggd klaga? Jag menar den var ju redan där när de flyttade in och då borde man ha tänkt på detta?
 
D Dwight skrev:
Vår förening har godkänt spabad några har redan installerat. Kan någon som flyttar in efter poolen är färdigbyggd klaga? Jag menar den var ju redan där när de flyttade in och då borde man ha tänkt på detta?
De kan inte klaga på själva poolen, men det innebär inte att de måste ”stå ut” med allt ljud som kommer därifrån om det blir för mycket.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dwight skrev:
Vår förening har godkänt spabad några har redan installerat. Kan någon som flyttar in efter poolen är färdigbyggd klaga? Jag menar den var ju redan där när de flyttade in och då borde man ha tänkt på detta?
Klaga kan man ju alltid göra och det gör grannar. Men styrelsen kan inte med lätthet få bort ett spabad som står på den upplåtna bostadsrätten.

Skyddet mot installationer som orsakar olägenhet för föreningen ligger i att det krävs tillstånd från styrelsen att utföra åtgärd som innefattar annan väsentlig förändring av lägenheten. Styrelsen kan alltså stoppa saker som orsakar konkret olägenhet, alltså kravet för att stoppa något är inte bara att styrelsen eller medlemmar i allmänhet inte gillar spabad i sin förening. Det är något oklart om ett spabad ens är en väsentlig förändring men har man fått det där tillståndet så är det inte ens en fråga.

Ett annat argument som kom upp är störningsaspekten. Där finns krav att bostadsrättsinnehavaren vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick även utanför huset. Detta gäller inte så mycket spabadet som hur det används och hur det ser ut runt det. Det är samma som vid t ex fester eller dåligt städad trädgård. Det åligger föreningen att omedelbart säga till om störningarna riskerar hälsan eller försämrad boendemiljö för omgivningen.
 
  • Gilla
Pelmered och 2 till
  • Laddar…
Fundera också på det praktiska. Att härja med grävmaskiner och lastbilar kan tära på grannsämjan, särskilt om jobbet utförs på vår/sommar. Att styra vilken tid som entreprenören faktiskt utfför jobbet kan ibland vara svårt i dessa tider då de har mycket att göra.

Och hur kommer man åt trädgårdssidan? I värsta fall blir det extrakostnader för återställning av grönytor eller gångvägar.
 
  • Gilla
Dwight
  • Laddar…
D Dwight skrev:
Vår förening har godkänt spabad några har redan installerat. Kan någon som flyttar in efter poolen är färdigbyggd klaga? Jag menar den var ju redan där när de flyttade in och då borde man ha tänkt på detta?
precis så jag menar. Om de nyinflyttade anser och upplever att det stör deras frid i hemmet till en sån nivå så kan de tvingas till att avlägsna sina spabad.
 
Claes Sörmland
Mawlin Mawlin skrev:
precis så jag menar. Om de nyinflyttade anser och upplever att det stör deras frid i hemmet till en sån nivå så kan de tvingas till att avlägsna sina spabad.
Nej. Bostadsrättslagen skyddar inte den mest lättstörde på det viset.
 
  • Gilla
Dwight
  • Laddar…
Mawlin Mawlin skrev:
precis så jag menar. Om de nyinflyttade anser och upplever att det stör deras frid i hemmet till en sån nivå så kan de tvingas till att avlägsna sina spabad.
Fast det kan inte vara så svart eller vitt att om någon störs måste det bort, jag menar att ett barn badar i en pool eller spabad låter ju egentligen inte mer än att barn springer runt och stojjar på tomten, sen förstår jag om man har 20 Pers över varje dag som hoppar i poolen konstant över hela dagen och sent in på kvällen är det ju en annan sak såklart, men det gäller ju även fester och annat.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Fundera också på det praktiska. Att härja med grävmaskiner och lastbilar kan tära på grannsämjan, särskilt om jobbet utförs på vår/sommar. Att styra vilken tid som entreprenören faktiskt utfför jobbet kan ibland vara svårt i dessa tider då de har mycket att göra.

Och hur kommer man åt trädgårdssidan? I värsta fall blir det extrakostnader för återställning av grönytor eller gångvägar.

Absolut detta är något som de som potentiellt skall gräva får undersöka såklart och vi har det på radarn.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
D Dwight skrev:
Hej!

Vi är väldigt sugna på att bygga nedgrävd pool på vår tomt, kruxet är att vi bor i en BRF. Vi har fått godkänt av styrelsen att göra detta, det ser inte ut att krävas bygglov i vår kommun för nedgrävd pool. Men det slog mig, finns det någon risk med att bygga pool när man bor i BRF?

Typ om stämman eller styrelsen får för sig om några år att det inte alls är bra och röstar för att den ska bort/fyllas upp. Detta vore ju tråkigt då det är en rätt stor investering.
Du måste vara medveten att du har bara nytjanderätten till uteplats/tomt, det är Brf:s egendom du skall återställa allt om föreningen beslutar detta
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lenaa skrev:
Du måste vara medveten att du har bara nytjanderätten till uteplats/tomt, det är Brf:s egendom du skall återställa allt om föreningen beslutar detta
Nja, det är den gamla lösningen så på det sättet är det nästan alltid i äldre bostadsrättsföreningar. Men sedan ändringen av bostadsrättslagen 1991 så går det att också upplåta mark som en del av bostadsrätten. Det görs då i upplåtelseavtalet. Man kan också lägga till upplåtelsen i ett separat avtal.

I TS fall verkar det som att också marken är upplåten. Marken skiljer sig då inte från lägenheten i övrigt.
 
  • Gilla
Dwight
  • Laddar…
Jag avråder dig starkt att anlägga en pool på bostadsrättsföreningens tomtmark. Byts styrelsen ut om ett år kan du bli tvingad att ta bort poolen och återställa marken. Drunknar ett barn i poolen blir styrelsen i bostadsrättsföreningen ansvarig.
 
  • Gilla
RalleB och 2 till
  • Laddar…
D Dwight skrev:
Fast det kan inte vara så svart eller vitt att om någon störs måste det bort, jag menar att ett barn badar i en pool eller spabad låter ju egentligen inte mer än att barn springer runt och stojjar på tomten, sen förstår jag om man har 20 Pers över varje dag som hoppar i poolen konstant över hela dagen och sent in på kvällen är det ju en annan sak såklart, men det gäller ju även fester och annat.
nej det är det ju förstås inte, och barnlek är ju ganska undantaget så länge det inte är så att saker förstörs och dylikt.
Det beror ju på hur hårt de klagande trycker på om det, ska finnas vägledande domar där de tvingats avlägsna sina spabad bland annat. Men man kan ju också ha tur och ingen stör sig, men man vet ju aldrig fören situationen uppstår.

Åtminstone en god dialog med nuvarande grannar skulle jag rekommendera.
 
Claes Sörmland
K krillan skrev:
Jag avråder dig starkt att anlägga en pool på bostadsrättsföreningens tomtmark. Byts styrelsen ut om ett år kan du bli tvingad att ta bort poolen och återställa marken. Drunknar ett barn i poolen blir styrelsen i bostadsrättsföreningen ansvarig.
Nu duggar de här påståenden tätt utan förklaring. Förklara hur med stöd i bostadsrättslagen! Varför tror du detta?
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
K krillan skrev:
Jag avråder dig starkt att anlägga en pool på bostadsrättsföreningens tomtmark. Byts styrelsen ut om ett år kan du bli tvingad att ta bort poolen och återställa marken. Drunknar ett barn i poolen blir styrelsen i bostadsrättsföreningen ansvarig.
Det är väll enbart om det är på gemensam yta, annars är det väll bostadsinnehvaren som är ansvarig att man säkrat Up.

Vi har redan nu 120 staket runt tomten sen tänkte vi ha läsbart tak på poolen
 
Claes Sörmland
Mawlin Mawlin skrev:
Det beror ju på hur hårt de klagande trycker på om det, ska finnas vägledande domar där de tvingats avlägsna sina spabad bland annat.
Det skulle vara läsvärt om det stämmer att det finns någon sådan dom. Men som juristerna säger: Det beror på. Troligen kan man inte generalisera en sådan dom till att gälla alla spabad i alla bostadsrättsföreningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.