Hej!

Vi är väldigt sugna på att bygga nedgrävd pool på vår tomt, kruxet är att vi bor i en BRF. Vi har fått godkänt av styrelsen att göra detta, det ser inte ut att krävas bygglov i vår kommun för nedgrävd pool. Men det slog mig, finns det någon risk med att bygga pool när man bor i BRF?

Typ om stämman eller styrelsen får för sig om några år att det inte alls är bra och röstar för att den ska bort/fyllas upp. Detta vore ju tråkigt då det är en rätt stor investering.
 
  • Gilla
rogerkp
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det första att fundera över är ju om marken är upplåten som en del av bostadsrrätten. Det måste den ju vara för att ni ska få hålla den i gott skick, t ex anlägga en pool.

Det andra att fundera över är ju hur ansvar för marken definieras i era stadgar. Vad står det att det åligger er som bostadsrättsinnehavare och vad ligger på föreningen? Helst ska ju allt ligga på er för att poolen inte ska klampa in på bostadsrättsföreningens ansvar.

Nästa sak är om det finns en konflikt med bostadsrättsföreningens ansvarsområden och en pool. Jag tänker på rör, ledningar och dränering kring husen. Normalt är det bostadrättsföreningens ansvar och då måste de ju också kunna gräva upp er trädgård med maskiner för underhåll. D v s poolen får inte ligga i vägen.

Många föreningar har en stadga som ger föreningen via stämman rätt att gå in och tillfälligt ta över underhållsansvar som normalt åligger bostadsrättsinnehavaren. Typ vid stambyte så kan föreningen gå in och riva medlemmarnas badrum och bygga upp ett nytt av annat snitt för att det alls ska gå att genomföra stambytet. Samma paragraf kan nog tänkas appliceras på upplåtna markytor, t ex vid mitt exempel av husdränering ovan. Då kan poolen ryka om den ligger i vägen.
 
  • Gilla
Peter1000 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det första att fundera över är ju om marken är upplåten som en del av bostadsrrätten. Det måste den ju vara för att ni ska få hålla den i gott skick, t ex anlägga en pool.

Det andra att fundera över är ju hur ansvar för marken definieras i era stadgar. Vad står det att det åligger er som bostadsrättsinnehavare och vad ligger på föreningen? Helst ska ju allt ligga på er för att poolen inte ska klampa in på bostadsrättsföreningens ansvar.

Nästa sak är om det finns en konflikt med bostadsrättsföreningens ansvarsområden och en pool. Jag tänker på rör, ledningar och dränering kring husen. Normalt är det bostadrättsföreningens ansvar och då måste de ju också kunna gräva upp er trädgård med maskiner för underhåll. D v s poolen får inte ligga i vägen.

Många föreningar har en stadga som ger föreningen via stämman rätt att gå in och tillfälligt ta över underhållsansvar som normalt åligger bostadsrättsinnehavaren. Typ vid stambyte så kan föreningen gå in och riva medlemmarnas badrum och bygga upp ett nytt av annat snitt för att det alls ska gå att genomföra stambytet. Samma paragraf kan nog tänkas appliceras på upplåtna markytor, t ex vid mitt exempel av husdränering ovan. Då kan poolen ryka om den ligger i vägen.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det första att fundera över är ju om marken är upplåten som en del av bostadsrrätten. Det måste den ju vara för att ni ska få hålla den i gott skick, t ex anlägga en pool.

Det andra att fundera över är ju hur ansvar för marken definieras i era stadgar. Vad står det att det åligger er som bostadsrättsinnehavare och vad ligger på föreningen? Helst ska ju allt ligga på er för att poolen inte ska klampa in på bostadsrättsföreningens ansvar.

Nästa sak är om det finns en konflikt med bostadsrättsföreningens ansvarsområden och en pool. Jag tänker på rör, ledningar och dränering kring husen. Normalt är det bostadrättsföreningens ansvar och då måste de ju också kunna gräva upp er trädgård med maskiner för underhåll. D v s poolen får inte ligga i vägen.

Många föreningar har en stadga som ger föreningen via stämman rätt att gå in och tillfälligt ta över underhållsansvar som normalt åligger bostadsrättsinnehavaren. Typ vid stambyte så kan föreningen gå in och riva medlemmarnas badrum och bygga upp ett nytt av annat snitt för att det alls ska gå att genomföra stambytet. Samma paragraf kan nog tänkas appliceras på upplåtna markytor, t ex vid mitt exempel av husdränering ovan. Då kan poolen ryka om den ligger i vägen.
Hej tack för utförligt svar.

Husen stod färdiga vinter 2017, så relativt nya. Behöver man dränera hus utan källare?

Poolen kommer ligga som närmast 2,2m från fasaden, vet inte om det är tillräckligt för eventuell dränering?

Enligt stadgarna så står det så här

"På mark som är upplåten med bostadsrätt
- gräsklippning, skottning, borttagande av löv på solceller samt underhåll av hårdgjorda
ytor.

Bostadsrättsföreningen får åta sig att utföra sådana underhållsåtgärder, som
bostadsrättshavaren ska svara för. Beslut om detta ska fattas på föreningsstämma och får
endast avse åtgärder som utförs i samband med omfattande underhåll eller ombyggnad av
föreningens hus, som berör bostadsrättshavarens lägenhet."

Och i vårt bofaktablad står tomt storleken med så marken bör väll bra upplåten med bostaden.

Troligen ligger det ing ledningar på vår baksida då alla brunnar finns på framsidan in från vägen, detta måste ju så klart undersökas.
 
Claes Sörmland
Vad som är upplåtet finns i upplåtelseavtalet. Det ska föreningen och första bostadsrättsinnehavaren ha en kopia av. Annars står det i lägenhetsförteckningen som föreningen enligt lag måste föra och delge er vid begäran.

Dräneringsledningar, dräneringslager och kanske också ledningar för takavvattning finns garanterat runt husets grund. De kommer att behöva grävas upp så småningom men om det är nästa år (fel från början) eller om 25 eller 50 år är svårt att säga. Stadgan du hittade ger föreningen rätt att plocka bort er pool då.

Jag är lite osäker på hur upplåten mark fungerar i bostadrättssammanhang. Men jag förstår det som att man normalt upplåter en lägenhet på markens yta. D v s man upplåter inte inte jord på djupet. Det stämmer med vad som listas i er förenings stadgar "på mark" och de exempel på ansvar som åligger bostadrättsinnehavaren. Pool blir därmed en gråzon (eller snarare ett nej om man ska vara hård).

Om jag var styrelse i er förening så skulle jag förtydliga fallet med pool eller annan anläggning på djupet i trädgården via stämma och skriva in det i stadgarna. Det är ju också ett förslag till er, ta det via stämman och stadgeändring så är ni säkra på att er pool inte blir ett problem i framtiden.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är väl inte fel att lägga några tusenlappar på en jurist som kan läsa just dina handlingar och ge ett bra svar. Du har säkert tänkt anlita duktiga hantverkarw så varför inte en duktig tjänsteman :)

Ni har inte något som heter ”nyttjanderättsavtal” för tomten? Det är ofta ett svagt avtal med kort uppsägningstid, tror rätten bedömde att en månad var rimligt i ett fall nyligen.
 
  • Gilla
Dwight och 2 till
  • Laddar…
R
Varför lägga dessa pengar på en brf?
Du betalar för din rätt att bo där men du äger inget.
Så i princip så skänker du bort alla pengar som poolen kostar till föreningen.

flytta till villa och uppfyll era pooldrömmar där istället.
 
  • Gilla
shtob och 11 till
  • Laddar…
BirgitS
R RalleB skrev:
Varför lägga dessa pengar på en brf?
Du betalar för din rätt att bo där men du äger inget.
Så i princip så skänker du bort alla pengar som poolen kostar till föreningen.
Tror nog värdet på bostadsrätten stiger med en pool och kommer man att bo där länge så är det ju mer en fråga om man anser att trivseln med att ha en pool är värd mer än vad det kostar att anlägga den. Likaväl som man lägger pengar på invändig renovering i en bostadsrätt kan man ju göra det utvändigt.
 
  • Gilla
Pelmered och 11 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Håller med bådas ovan inlägg. Men en pool kostar väl uppåt en halv miljon om man ska anlägga den på riktigt. Kommer då värdet på brf'en att öka med motsvarande värde.

Det andra inlägget om nödvändigheten att ha korrekt tillstånd från BRF är det viktigaste.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Men en pool kostar väl uppåt en halv miljon om man ska anlägga den på riktigt. Kommer då värdet på brf'en att öka med motsvarande värde.
Det beror ju på var huset ligger.
Om man ska bo där i 30 år så kan man ju tycka att det är värt 20 000 om året också.
 
  • Gilla
Dwight
  • Laddar…
D Dwight skrev:
Hej!

Vi är väldigt sugna på att bygga nedgrävd pool på vår tomt, kruxet är att vi bor i en BRF. Vi har fått godkänt av styrelsen att göra detta, det ser inte ut att krävas bygglov i vår kommun för nedgrävd pool. Men det slog mig, finns det någon risk med att bygga pool när man bor i BRF?

Typ om stämman eller styrelsen får för sig om några år att det inte alls är bra och röstar för att den ska bort/fyllas upp. Detta vore ju tråkigt då det är en rätt stor investering.
Tänk på att även om det inte krävs bygglov för själva polen så kan det behövas för plank/insynsskydd.

Du skriver BRF, är det radhusområde det gäller? Isf antar jag att du har grannar tätt inpå. Jag kan nämna att min kommun har fått in mkt klagomål från grannar till poolägare pga att de upplevt det störande med allt stoj och stim som en pool kan medföra. Någon klagade även på ofrivillig dusch över staketet.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Tror nog värdet på bostadsrätten stiger med en pool och kommer man att bo där länge så är det ju mer en fråga om man anser att trivseln med att ha en pool är värd mer än vad det kostar att anlägga den. Likaväl som man lägger pengar på invändig renovering i en bostadsrätt kan man ju göra det utvändigt.
Nja, eftersom brf har rätt att ta bort poolen om anledning dyker upp så kan det ju vara pengar i sjön… eller i poolen i detta fallet…
 
Jag avråder dig starkt faktiskt till att anlägga pool.

Jag har tidigare varit ordförande i vår BRF där frågan kom in om att installera spabad. När vi tog beslutet att neka var det till stor del på grund av eventuella framtida problem med störningar. Som boende i en BRF har man ett väldigt starkt skydd för att få bo ”ostört” i hemmet och om dina grannar exempelvis upplever att din pool stör såpass mycket så kan du tvingas ta bort poolen.

En rampool vore bättre om du nu ändå fått godkänt (prata med dina grannar också!) så ifall det blir konsekvenser så kan du åtminstone sälja av den.

bifogar länk med lite mer info;
https://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/faktablad/storningar
 
M Masthugg skrev:
Är väl inte fel att lägga några tusenlappar på en jurist som kan läsa just dina handlingar och ge ett bra svar. Du har säkert tänkt anlita duktiga hantverkarw så varför inte en duktig tjänsteman :)

Ni har inte något som heter ”nyttjanderättsavtal” för tomten? Det är ofta ett svagt avtal med kort uppsägningstid, tror rätten bedömde att en månad var rimligt i ett fall nyligen.
M Masthugg skrev:
Är väl inte fel att lägga några tusenlappar på en jurist som kan läsa just dina handlingar och ge ett bra svar. Du har säkert tänkt anlita duktiga hantverkarw så varför inte en duktig tjänsteman :)

Ni har inte något som heter ”nyttjanderättsavtal” för tomten? Det är ofta ett svagt avtal med kort uppsägningstid, tror rätten bedömde att en månad var rimligt i ett fall nyligen.
Ingen dum idé, ska kika på det!

Enligt vårt avtal utförs bostaden enligt bofaktabladet som i sin tur innehåller storlek på hus, storlek på markyta samt en karta över alla hus där tomtgränserna är markerade.

Och i stadgarna refereras det till mark som är upplåten med bostadsrätt, vi har inga gemensamma ytor
 
R RalleB skrev:
Varför lägga dessa pengar på en brf?
Du betalar för din rätt att bo där men du äger inget.
Så i princip så skänker du bort alla pengar som poolen kostar till föreningen.

flytta till villa och uppfyll era pooldrömmar där istället.
Absolut, är ett alternativ, dock tycker vi huset vi bor i är perfekt för våra behov, nybyggt och hyffsat centralt. Att flytta till villa skulle troligen sluta i högre boende kostnad samt mer skötsel
 
M MetteKson skrev:
Tänk på att även om det inte krävs bygglov för själva polen så kan det behövas för plank/insynsskydd.

Du skriver BRF, är det radhusområde det gäller? Isf antar jag att du har grannar tätt inpå. Jag kan nämna att min kommun har fått in mkt klagomål från grannar till poolägare pga att de upplevt det störande med allt stoj och stim som en pool kan medföra. Någon klagade även på ofrivillig dusch över staketet.
Vi har redan staket runt hela tomten samt plank mot närmsta granne, vi tänkte sen plantera buskar som insynsskydd.

De 2 närmsta grannarna är båda med i styrelsen och som sagt de tycker det är ok, en av dem har dessutom spabad på sin tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.