Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Onödig utgift. Dolda fel är extremt ovanliga att få igenom, bara att läsa lite här på forumet.

Känner du till några oklarheter som besiktningen inte har anmärka på så kanske, annars hade iaf jag inte lagt ut dom pengarna.[/QUOTE

Om det visar sig att du kände till felet när du sålde huset men inte berättade för köparen så gäller inte försäkringen. Däremot det du berättar för köparna kan aldrig räknas som dolda fel.
 
  • Gilla
Ann-Marie54
  • Laddar…
D DahlEricsson1000 skrev:
Hej,

Enkel fråga men svårt beslut!
Som säljare till Fastighet, är det värt att betala ca 8000kr för en dolda fel försäkring?

Vad tycker alla i frågan?

Fördel -> Bra om köparen hävdar fel
Nackdel -> 8000kr, man är förmodligen inte helt säker ändå?
Jag skall sälja snart och kommer att lägga till en sådan försäkring. Inte för att den är bra. Oftast helt värdelös. Men 1. Den kanske låter mig komma undan med något, och 2. Den inleder någon annan i falsk trygghet och gör att något slår till och kommer att lägga ett extra bud. Då är försäkringen en fis i havet. Hade jag köpt så hade jag lagt till en egen undersökning, oavsett. Alla dagar i veckan
 
Som flertalet skrivit tidigare: 8000 spänn för att slippa framtida kontakter vid ev problem är helt klart värt det! Kostnaden är ca 2 kr/dag (8000/(10*365))
 
Jag skulle säga så här, det beror på vilket försäkringsbolag det är som skall stå för försäkringen

Är det Anticimex så är det ett stort nej då de förmodligen aldrig kommer att betala ut en enda krona till dig vid eventuell skada.

Vi köpte för nån månad sedan en fastighet som var varudeklarerad genom Svensk Fastighetsförmedling och försäkrad mot bland annat "dolda fel"

När vi strax efter köpet upptäckte vi avlopslukt i huset och där det runnit ut i torpargrunden, så anmälde vi det till Anticimex.

  • Tog 2 veckor innan de ens började titta på våran anmälan,De har en så kallad handläggningstid fick jag veta.
  • Tog sedan ytterligare 3 veckor innan jag fick besked att en "handläggare" håller på och tittar på ärendet.
Tog ytterligare 2 veckor innan en "besiktningsman" kom ut och kollade

Två veckor efter det så damp det ned ett besked om att försäkringen inte gäller då det inte var klassat som dolt fel och att avlopp inte innefattas i försäkringen och att jag som köpare har undersökningsplikt,

Jag frågade då hur undersöker jag avlopp i trossbotten och det står i försäkringsbrevet att avlopp är inkluderat.

Får svaret att avlopp utanför fastigheten inte ingår i försäkringen samt att felaktiga installationer som orsakar följdskador heller inte ingår. Då det inte är ett dolt fel så får jag svaret att jag får reklamera mitt köp då det ligger inom förreägarens ansvar samt att om jag har en hemförsäkring och de täcker skadan så skall jag inte ens vända mig till Anticimex

Att avlopp i trossbotten klassas som utanför fastigheten är för mig en gåta,

När jag då lusläser försäkringsbrevet med alla kryphål som Anticimex lagt in så ser jag att försäkringen inte gäller för något alls egentligen.

Innan man tecknar en försäkring av den här typen så skall man läsa det finstilta in i minsta detalj

Självrisken hos anticimex är ca 10.000 + 5% i åldersavdrag per år sedan installationen utfördes
Som en parentes kan jag säga att nu tog min hemförsäkring hos Trygg Hansa det här. Efter att jag anmälde skadan och tills dess att sugbil varit här tog det ca en och en halv vecka. Självrisken var 1500.

Så en dolda fel försäkring hos Anticimex är en ren skojarförsäkrng som säljaren får betala 25.000 för
Varför teckna en försäkring som kostar mera, tar längre tid att handlägga, som ändå inte gäller när man allt som oftast har det i sin vanliga villaförsäkring.
 
  • Gilla
Tibb och 8 till
  • Laddar…
Nanny Fine
Är det nån självrisk på försäkringen? Om inte så är det absolut värt 8000 att slippa ta diskussionerna med köparen. :)
 
  • Gilla
Holson
  • Laddar…
D DahlEricsson1000 skrev:
Hej,

Enkel fråga men svårt beslut!
Som säljare till Fastighet, är det värt att betala ca 8000kr för en dolda fel försäkring?

Vad tycker alla i frågan?

Fördel -> Bra om köparen hävdar fel
Nackdel -> 8000kr, man är förmodligen inte helt säker ändå?
80000??? jag betalade 25000
 
J Jriksson skrev:
Jag skulle säga så här, det beror på vilket försäkringsbolag det är som skall stå för försäkringen

Är det Anticimex så är det ett stort nej då de förmodligen aldrig kommer att betala ut en enda krona till dig vid eventuell skada.

Vi köpte för nån månad sedan en fastighet som var varudeklarerad genom Svensk Fastighetsförmedling och försäkrad mot bland annat "dolda fel"

När vi strax efter köpet upptäckte vi avlopslukt i huset och där det runnit ut i torpargrunden, så anmälde vi det till Anticimex.

  • Tog 2 veckor innan de ens började titta på våran anmälan,De har en så kallad handläggningstid fick jag veta.
  • Tog sedan ytterligare 3 veckor innan jag fick besked att en "handläggare" håller på och tittar på ärendet.
Tog ytterligare 2 veckor innan en "besiktningsman" kom ut och kollade

Två veckor efter det så damp det ned ett besked om att försäkringen inte gäller då det inte var klassat som dolt fel och att avlopp inte innefattas i försäkringen och att jag som köpare har undersökningsplikt,

Jag frågade då hur undersöker jag avlopp i trossbotten och det står i försäkringsbrevet att avlopp är inkluderat.

Får svaret att avlopp utanför fastigheten inte ingår i försäkringen samt att felaktiga installationer som orsakar följdskador heller inte ingår. Då det inte är ett dolt fel så får jag svaret att jag får reklamera mitt köp då det ligger inom förreägarens ansvar samt att om jag har en hemförsäkring och de täcker skadan så skall jag inte ens vända mig till Anticimex

Att avlopp i trossbotten klassas som utanför fastigheten är för mig en gåta,

När jag då lusläser försäkringsbrevet med alla kryphål som Anticimex lagt in så ser jag att försäkringen inte gäller för något alls egentligen.

Innan man tecknar en försäkring av den här typen så skall man läsa det finstilta in i minsta detalj

Självrisken hos anticimex är ca 10.000 + 5% i åldersavdrag per år sedan installationen utfördes
Som en parentes kan jag säga att nu tog min hemförsäkring hos Trygg Hansa det här. Efter att jag anmälde skadan och tills dess att sugbil varit här tog det ca en och en halv vecka. Självrisken var 1500.

Så en dolda fel försäkring hos Anticimex är en ren skojarförsäkrng som säljaren får betala 25.000 för
Varför teckna en försäkring som kostar mera, tar längre tid att handlägga, som ändå inte gäller när man allt som oftast har det i sin vanliga villaförsäkring.
Ge dig inte!
Försäkringsbolag svarar ofta nej per automatik, då en stor del av kunderna knyter näven i fickan och accepterar svaret. Överklaga först till bolaget själva, sedan en gång till. Därefter kontaktar du ditt eget bolag för hemförsäkringen och begär rättshjälp. När du har talat med en jurist vet du om du skall driva det vidare till högre instans. Det beror naturligtvis på beloppet också. Skriva överklagan kostar inget men jurister är dyra och du har en självrisk.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Att er köpare nu var vänlig o gjorde som ni sa är ju en sak det betyder inte att han var tvungen.
Dessa försäkringar är rätt irriterande som köpare i mitt tycke då du som köpare får en tråkigare sits. Du har en säljare som anser sig friskriven (men absolut inte är det) och ett försäkringsbolag som kommer säga nej till allt oavsett om de har rätt eller inte. Problemet är även dessa försäkringars natur, de försäkrar ofta bara det som de besiktigat men där finns det ju aldrig något dolt att komma med om de inte gjort en direkt dålig besiktning men det ska ju besiktningsmannens ansvarsförsäkring täcka för.

som tidigare köpare till hus såg jag dessa försäkringar som något mycket negativt och tyckte mer att det kändes som att säljaren försökte dölja något den visste om men som inte stod i prospektet. Var det ingen försäkring så uppfattade jag det som att här är det någon som känner sitt hus och vet vad de säljer.
besiktningsmannens ansvar upphör 1-2 år efter besiktningen vilket jag bittert fick erfara.

Vi köpte dolda fel-försäkring när vi sålde vårt förra hus då vi hittat konstiga renoveringar under tiden vi hade det. Även om vi totalrenoverade så fanns det ställen vi inte gjort något på, och då var 6000 en skön kudde att sova på.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Hej,

Enkel fråga men svårt beslut!
Som säljare till Fastighet, är det värt att betala ca 8000kr för en dolda fel försäkring?

Vad tycker alla i frågan?

Fördel -> Bra om köparen hävdar fel
Nackdel -> 8000kr, man är förmodligen inte helt säker ändå?
Efter att ha haft att göra med Anticimex (säljarens försäkringsbolag) så kan jag bara säga att TECKNA FÖRSÄKRINGEN!
Du skulle inte få bättre hjälp om du sålde din själ till djävulen!
 
M malg01 skrev:
stämmer inte. Jag är oerhört glad att vi hade en sån försäkring då köparen plötsligt ringde oss en dag och hävdade att badrummet var fel på. Det var bara att hänvisa till försäkringsbolaget och så behövde jag aldrig höra av honom igen.
Ni har båda rätt, de har under åren ändrat rutinerna runt detta.
När vi hävdade dolt fel så skulle man vända sig till säljaren som i sin tur vände sig till Anticimex
På senare år har jag hört att man numera vänder sig direkt till försäkringsbolaget
 
Hej

Vi köpte hus med dolda fel 2019. Ett år in efter inflyttningen upptäckte vi ett fel som var just dold och vi fick ut en ansenlig summa från försäkringsbolaget. Det var väldigt skönt med försäkringen (både för oss och säljare) eftersom man slapp en eventuellt långdragen process som förmodligen hade lett till mer kostnader om tex säljarna bestridit vårt krav på dolt fel.

obs! Vår hemförsäkring ersatte ingenting i detta fall är värt att tillägga.

En kostnad om 8000kr är en liten summa sett till bostadens totala affär. Dem vi köpte av betalade mycket mer. Observera att villkoren är bra att ha koll på. Tex vilka typer av värdeminskningar finns i försäkringen efter visst antal osv.

Lycka till!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Att er köpare nu var vänlig o gjorde som ni sa är ju en sak det betyder inte att han var tvungen.
Dessa försäkringar är rätt irriterande som köpare i mitt tycke då du som köpare får en tråkigare sits. Du har en säljare som anser sig friskriven (men absolut inte är det) och ett försäkringsbolag som kommer säga nej till allt oavsett om de har rätt eller inte. Problemet är även dessa försäkringars natur, de försäkrar ofta bara det som de besiktigat men där finns det ju aldrig något dolt att komma med om de inte gjort en direkt dålig besiktning men det ska ju besiktningsmannens ansvarsförsäkring täcka för.

som tidigare köpare till hus såg jag dessa försäkringar som något mycket negativt och tyckte mer att det kändes som att säljaren försökte dölja något den visste om men som inte stod i prospektet. Var det ingen försäkring så uppfattade jag det som att här är det någon som känner sitt hus och vet vad de säljer.
En annan nackdel är att du inte är berättigad till rättshjälp från ditt försäkringsbolag (hemförsäkring) så länge du processar mot doldafel-försäkringsbolaget eftersom det är ett försäkringsärende.
Det är först efter de har avslagit eller gett ett skambud du kan utnyttja din hemförsäkring
 
C chokonanana skrev:
Min mor sålde sitt hus byggt på 30 talet för ca 10 år sedan. Hon valde att köpa till en dolda-fel försäkring. Köparen var supertrevlig men verkade inte riktigt ha förstått att han köpt en 80 år gammal fastighet och kontaktade henne återkommande via jurist/advokat kring olika saker som han ansåg var fel i fastigheten. Kan tillägga att min mor aldrig upplevt några fel. Jag är själv uppvuxen i huset. Om han faktiskt fick igenom något via försäkringsbolaget vet jag inte men min mor var oerhört glad att inte behöva diskutera något med honom. Hon hänvisade alltid till försäkringen som i tur svarade svarade på hans krav åt henne. Om ni föredrar att inte behöva lägga energi på en ev jobbig köpare i framtiden kan det vara värt det. Annars blir det upp till er att kontakta jurist om köparen börjar skicka över kravbrev.
Precis. har just sålt mammas hus. Vi tecknade en dolda fel-försäkring där motparten är just försäkringsbolaget. Oavsett vad så kommer vi inte att ha en köpare i hasorna. huset är vederbörligen besiktigat med notering om diverse brister så köparen vet redan om dessa. Skulle något annat mot förmodan dyka upp som kan betecknas som dolt fel ligger ärendet hos försäkringsbolaget och är köparens kontakt.
anser nog att en sådan försäkring är värd pengarna särskilt om huset är gammalt med diverse brister i avlopp m.m
 
N noone70 skrev:
En annan nackdel är att du inte är berättigad till rättshjälp från ditt försäkringsbolag (hemförsäkring) så länge du processar mot doldafel-försäkringsbolaget eftersom det är ett försäkringsärende.
Det är först efter de har avslagit eller gett ett skambud du kan utnyttja din hemförsäkring

Ja, om de känner till att du driver ett ärende mot dolda fel försäkringen.
 
R RM85 skrev:
Ja, om de känner till att du driver ett ärende mot dolda fel försäkringen.
Jo men det kan du göra först EFTER Anticimex har gjort klar sin ”utredning”
Så det innebär att all argumentation emot deras handläggare sker mellan dig som lekman och en utbildad jurist
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.