Hej,
Fick just Möjlighet till yttrande på en byggherres planer på granntomten, direkt mot vår.
Vi bor utanför detaljplan men nära ett mindre samhälle.
Tomten lutar en aning från vägen ~2m på 50m. Bygglovshandlingarna visar att de vill lägga mursten i tomtgränsen längs hela min tomtgräns och sen 90grader från den 28m.
Det blir alltså en >2m hög mur längs min tomtgräns och sen en 2m hög mur på gärdet mot deras hus.
Ovanpå det har de sen ett tvåplans hus på 8m bara 4,5m från tomtgränsen på båda sidor.
Med mina egna beräkningar skulle det räcka med max 0.5m fast då måste huset byggas på plint tex.

Att fylla ut på det viset var något jag tidigt sa att jag inte var positiv till när vi pratade.
Mina tankar är att min avrinning samt dränering på mina hus/garage kommer bli påverkad då det fortfarande till största del ligger 2m lägre än hela deras tomt.
Jag samt att ev framtida byggplaner på det hållet blir kraftigt begränsade.

Vad har man för rätt här enligt era erfarenheter?
 
  • Gilla
Luugen
  • Laddar…
Grannen är skyldig att hantera sitt dagvatten med eller utan mur så att det inte hamnar på er tomt.
Du har all rätt att yttra dig i fråga och överklaga ev beslut som du inte samtycker till. Oavsett tycker jag att du iaf skall kräva att muren flyttas in ca 1 meter från fastgräns för grannens underhåll av mur. Vid ev yrkande och överklagande var saklig tex skuggning, insyn etc eller vad som du upplever negativt med muren.
Jag har ingen statistik över huruvida ev överklagan kommer ha framgång.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tycker det låter gräsligt fult och hemskt att ha ett grannhus som kräver en 2m hög mur mot de omgivande fastigheterna.

Jag skulle överklaga hela bygget. Om det inte är så att det vore helt uppenbart för dig, TS, att alla ev. kommande byggnationer på grannfastigheten måste byggas på detta sätt. Menar att även byggnadskontoret borde se/inse hur fel det huset kommer att bli.
 
  • Gilla
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
Jag är ochså förvånad att man tillåter detta att gå till yttrande. Men jag är inte bekant med reglerna eller hur terrassering av en tomt normalt går till. Mitt eget hus ligger ju i samma lutning med grund på 20cm i framkant och 70cm i bakkant. De är de 0.5m i höjd jag menar borde räcka. Men byggtekniken tvingas ju från gjuten platta till "torpargrund" antar jag. Ohyggligt fult blir det nog iaf...
 
Om du upplever att ni pratat om en sak och att de gör en annan för att i detta fallet öka värdet på tomten. Så ring upp byggmästaren, förklara att du inte tycker detta är en bra lösning. En lutning på 2m på 50m är inte jättemycket och kan du acceptera en liten höjning så blir det än mindre. Fundera över dina gränser innan samtalet.

Förklara även att du kommer motsätta dig bygglovet och driva frågan till högsta instans och det kommer ta tid innan det går att bygga något på den tomten.
Om byggherren är normalt funtad så vill hen nog slippa detta och komma vidare i sitt bygge. Tid är som bekant också pengar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Borde du inte få mindre mängd vatten som rinner ner från deras tomt om de gör sin tomt mer plan? Alltså nu lutar väl den tomten så mer vatten rinner?

Och en stödmur måste ha bra dränering så den inte trycks sönder av frost inifrån.
 
K Klicka skrev:
Borde du inte få mindre mängd vatten som rinner ner från deras tomt om de gör sin tomt mer plan? Alltså nu lutar väl den tomten så mer vatten rinner?

Och en stödmur måste ha bra dränering så den inte trycks sönder av frost inifrån.
Nja, nu är det natur med träd som ligger lägre via svag lutning. Efter är det massor kvm hårdgjort som ligger högre än min hela tomt som samlar vatten vid regn som skall rinna undan. En sån dagvatten tunnel kostar ca 150k råkar jag veta då jag själv fick göra det här.
 
Matte001 Matte001 skrev:
Om du upplever att ni pratat om en sak och att de gör en annan för att i detta fallet öka värdet på tomten. Så ring upp byggmästaren, förklara att du inte tycker detta är en bra lösning. En lutning på 2m på 50m är inte jättemycket och kan du acceptera en liten höjning så blir det än mindre. Fundera över dina gränser innan samtalet.

Förklara även att du kommer motsätta dig bygglovet och driva frågan till högsta instans och det kommer ta tid innan det går att bygga något på den tomten.
Om byggherren är normalt funtad så vill hen nog slippa detta och komma vidare i sitt bygge. Tid är som bekant också pengar.
Jo men vi har ju pratat och de har gjort som jag sa att jag inte ville ändå hela vägen till Kommunen. Dvs jag måste göra yttrande till kommunen, vad jag säger till Byggherren är redan struntat i...
 
Claes Sörmland
Ligger den sökta byggnationen inom detaljplanerat område? I så fall är nyckeln här att se om dessa saker är planenliga. Är de det så blir det svårt att hindra.

Dränering och avrinning från ditt garage är inget argument., Du får inte använda grannens mark för de ändamålen. Jag har just gått på pumpen med de argumenten och fick bara veta att den delen löser grannen som bygger före startbeskedet och det är inte en del av bygglovet. När bygglovet sen kom las mina synpunkter till handlingarna för kännedom inför startbeskedet med en not om att grannar löser sitt vatten på egen fastighet.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Jag är ochså förvånad att man tillåter detta att gå till yttrande. Men jag är inte bekant med reglerna eller hur terrassering av en tomt normalt går till. Mitt eget hus ligger ju i samma lutning med grund på 20cm i framkant och 70cm i bakkant. De är de 0.5m i höjd jag menar borde räcka. Men byggtekniken tvingas ju från gjuten platta till "torpargrund" antar jag. Ohyggligt fult blir det nog iaf...
Det är inte dugg konstigt då du kan kräva att din önskan skall prövas.
Dvs handläggaren kan bra råda dig att ändra på vissa saker för att de tror att nämnden annars kommer ge avslag. Tycker man inte som handläggaren kan man få det prövat som man själv vill ha det. Du kan också kräva att beslutet tas av nämnden och inte på delegation. Det är inte alltid så att nämnden och handläggaren tycker lika men det är rätt vanligt att handläggaren har rätt bra koll på lagar och åsikterna i nämnden.

Om man vill se vem som har rätt att ta vilket beslut så kan man titta i nämndens delegationsordning.

Sedan kan handläggaren också prova att skicka ut förslaget på yttrande för och se hur landet ligger med grannarna. Det finns inga lagar mot utfyllnad med ett syfte utan det blir och fundera över om det innebär en olägenhet för någon annan.

Byggtekniska lösningar på en 2m stödmur och vatten lär inte vara ett problem så det blir bara olägenhet kvar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ligger den sökta byggnationen inom detaljplanerat område? I så fall är nyckeln här att se om dessa saker är planenliga. Är de det så blir det svårt att hindra.

Dränering och avrinning från ditt garage är inget argument., Du får inte använda grannens mark för de ändamålen. Jag har just gått på pumpen med de argumenten och fick bara veta att den delen löser grannen som bygger före startbeskedet och det är inte en del av bygglovet. När bygglovet sen kom las mina synpunkter till handlingarna för kännedom inför startbeskedet med en not om att grannar löser sitt vatten på egen fastighet.
Ingen detaljplan enligt TS första inlägg, troligt att det är samlad bebyggelse.
 
Utanför detaljplan så tror jag du inte har så mycket att komma med, jag hade tryckt på att muren ska kunna skötas på deras sida, flytta in den 1m lr liknande på grannens tomt så som redan har föreslagits.

Trot bästa vägen för att få igenom dina önskemål/krav är att gå via byggherren. Efterfråga ett möte och slå på charmen.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om inte bara TS utan även grannens fastighet ligger utanför detaljplan så har ju grannen ingen automatisk rätt att bygga, det finns ju ingen detaljplan. Då finns det mycket mer flexibilitet för handläggaren att använda de de mjuka delarna i PBL gällande t ex lokalisering och placering av hus och markåtgärder. Då är det mer om det finns en vilja att styra från handläggarens sida det handlar om.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Många kloka råd och kommentarer. Tack alla. Återkommer med "resultat ".
 

Bästa svaret

Abbe W Abbe W skrev:
Jo men vi har ju pratat och de har gjort som jag sa att jag inte ville ändå hela vägen till Kommunen. Dvs jag måste göra yttrande till kommunen, vad jag säger till Byggherren är redan struntat i...
Har du klargjort att det kommer ta många år innan de kommer få sitt bygglov? Om hen bara är ute efter att bygga och sedan sälja så kostar en konflikt för dig väldigt lite. Rätt jobbigt för deras sida.

Glöm inte att beskriva för nämnden i ditt yttrande att det kommer behövas ett staket eller häck för att hindra någon från att ramla ner från stödmuren och skada sig. Och att detta kommer upplevas som en gigantisk vägg mot din fastighet. Ifrågasätt även placeringen av huset så nära gränsen av samma skäl då det ligger så högt.

Sammantaget blir det ett intryck av en otroligt hög byggnation som blir extremt dominerade. Ett så högt hus är ett främmande inslag, ger omfattande skuggning på din fastighet, känns påträngande, gör det svårt att skydda dig mot insyn, sänker värdet på din fastighet, osv.

Punkta gärna upp dina argument sakligt med lite förtydligande text runt.

Om du vill kan du provtrycka dina argument och formuleringar här på forumet.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.