Hej,

Enkel fråga men svårt beslut!
Som säljare till Fastighet, är det värt att betala ca 8000kr för en dolda fel försäkring?

Vad tycker alla i frågan?

Fördel -> Bra om köparen hävdar fel
Nackdel -> 8000kr, man är förmodligen inte helt säker ändå?
 
  • Gilla
wclasse och 2 till
  • Laddar…
Beror ju på vilken fastighet det är...
 
  • Gilla
ollelilja och 3 till
  • Laddar…
Om fastigheten har en relativt ny byggnad och värdet av affären är betydande anser jag att försäkringen är värd att ha.
En gammal byggnad ger inte mycket utrymme för dolda fel pga vad som kan förväntas vid köp av äldre byggnader.
 
  • Gilla
Spikin och 12 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Beror ju på vilken fastighet det är...
hehe så tänkte jag också men valde att försöka svara beroende på förutsättningar
 
BirgitS
Man kan också behöva anpassa sig till marknaden. Om alla andra hus i närheten säljs med dolda fel-försäkring så kan en presumtiv köpare uppfatta ett hus som inte gör det som mindre intressant.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
P
D DahlEricsson1000 skrev:
Hej,

Enkel fråga men svårt beslut!
Som säljare till Fastighet, är det värt att betala ca 8000kr för en dolda fel försäkring?

Vad tycker alla i frågan?

Fördel -> Bra om köparen hävdar fel
Nackdel -> 8000kr, man är förmodligen inte helt säker ändå?
Gör en säljarbesiktning. Om den är relativt "ren", brukar köparen inte göra en egen besiktning. Detta innebär i normalfallet att köparen inte uppfyllt sin undersökningsplikt, så finns inget verkligt DOLT fel kan du sova lugnt i 10 år.
 
  • Gilla
Fenris och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Gör en säljarbesiktning. Om den är relativt "ren", brukar köparen inte göra en egen besiktning. Detta innebär i normalfallet att köparen inte uppfyllt sin undersökningsplikt, så finns inget verkligt DOLT fel kan du sova lugnt i 10 år.
Har sålt fastigheten redan och vi gjorde en säljarbesiktning innan försäljning. Dvs köparen har inte gjort någon egen besiktning.
Huset är från 1971 men givetvis är det en hel del renoveringar som genomförts under alla dessa år.

Besiktning noterar 1 badrum som i princip avskrivet då det renoverades 2002. Det andra badrummet från 2017 noteras ej våtrumsintyg, brunn för nära vägg, dålig lutning på golv. Källare noteras som riskkonstruktion pga källare. El och ventilation ej besiktat. I övrigt inga noteringar.

Det är mäklaren respektive företaget som besiktat som lämnat offert för dolda fel försäkring till oss, kostnad 7995 SEK.
Frågan är om det är värt att ta den?
 
  • Gilla
Fredrik99
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Om fastigheten har en relativt ny byggnad och värdet av affären är betydande anser jag att försäkringen är värd att ha.
En gammal byggnad ger inte mycket utrymme för dolda fel pga vad som kan förväntas vid köp av äldre byggnader.
Byggt 1971
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan också behöva anpassa sig till marknaden. Om alla andra hus i närheten säljs med dolda fel-försäkring så kan en presumtiv köpare uppfatta ett hus som inte gör det som mindre intressant.
Är väll 50/50 på de hus som säljs! Dock har vi redan sålt men behöver ta beslut innan frånträde om vi vill ta en sån försäkring eller inte.
 
BirgitS
Jag tyckte det var värt pengarna för att minska risken att få problem med köparen senare.
 
  • Gilla
Johan456 och 10 till
  • Laddar…
För 8000 så sover man väl ganska skönt i 10 år utan allt för mycket ångest. Bara be köparna att om det är något dolt fel som skulle uppkomma att kontakta försäkringsbolaget. Men jag kanske har för positiv syn på det hela.
Jag har sålt och hade det som krav på köparna att göra egen besiktning samt täckande dolda fel efter det.
 
  • Gilla
Byggfilosofen och 4 till
  • Laddar…
Troligen står det en hel det i din säljbesiktning om risker med hus från 70-talet tex impsyllar, etc. Jag bedömer inte att försäkringen är nödvändig men som BäverBerra skriver, du sover gott för 8000kr.
 
  • Gilla
  • Ledsen
TreeView och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Med en dolda fel-försäkring tycker nog en köpare att det känns tryggt.

I själva verket är det nog tvärt om. Dvs det är säljaren som har bäst nytta av en sådan försäkring. Varför det? Jo, för när köparen vill hävda dolt fel så hänvisar säljaren till försäkringsbolaget. Ett försäkringsbolag har oändligt mer kunskap och resurser än vad köparen har.
 
  • Gilla
Spikin och 19 till
  • Laddar…
BirgitS
Å andra sidan kommer försäkringsbolaget finnas kvar med större sannolikhet än en säljare som kan avlida eller försvinna till andra sidan jordklotet och inte gå att få tag på.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Onödig utgift. Dolda fel är extremt ovanliga att få igenom, bara att läsa lite här på forumet.

Känner du till några oklarheter som besiktningen inte har anmärka på så kanske, annars hade iaf jag inte lagt ut dom pengarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Brainsplitter och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.