Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
F
P Psykoppout skrev:
Anita pratar om smittkoppor i presentationen, som du inte orkar titta på. Jag har ingen ambition i ämnet. Jag har svarat trådstartaren med en fråga, hur man ställer sig till vacciner ifall man tagit del av den informationen jag länkat till.

Vidare antyder jag hur verklig vetenskap liksom matematik, aldrig behöver bråkas om. Antingen är ämnena korrekta eller inkorrekta.

Följdfrågan kunde väl ställas, om det kan finnas tvenne olika, fast korrekta vis exempelvis inom vaccin/icke vaccin?

EU lagstiftaren har varje fall menat i lag, att diskriminering av någon grupp ej får lov att äga rum inom EU.
Jag tror inte den lagen var direkt ämnad eller är applicerbar på gruppen vaccininixers. Swn är det knappast diskriminering att skydda befolkningen mot sånt som potentiellt kan skada dom. Det finns tex smittskyddslagar.
 
  • Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
P Psykoppout skrev:
Anita pratar om smittkoppor i presentationen, som du inte orkar titta på. Jag har ingen ambition i ämnet. Jag har svarat trådstartaren med en fråga, hur man ställer sig till vacciner ifall man tagit del av den informationen jag länkat till.
Ifall man tar till sig det du länkar till vet vi alla hur man ställer sig till vaccin. Desinformation är ett bättre ord. Men man på det blir ju slutsatsen därefter.
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
P Psykoppout skrev:
Vidare antyder jag hur verklig vetenskap liksom matematik, aldrig behöver bråkas om. Antingen är ämnena korrekta eller inkorrekta.
Håll dig till matematik i så fall.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
R
P Psykoppout skrev:
Försäljningen av vaccinet i år motsvarar den summan, hos det bolaget. Källa: Dr VA Shiva Ayadurei, uppfinnare av e-Mail med flera digitala verktyg.
Så här börjar wikipediaartikeln om honom:

"V. A. Shiva Ayyadurai (born Vellayappa Ayyadurai Shiva,[2] December 2, 1963)[3] is an Indian-American engineer, politician, entrepreneur, and promoter of conspiracy theories, pseudoscience and unfounded medical claims.[4][5]"

Så snygg källa indeed. Du har dessutom blivit upplyst om att han ljög om att ha uppfunnit e-mail. Gjorde du någon som helst bakgrundskoll på honom innan du valde att använda honom i ditt auktoritetsargument ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Auktoritetsargument )?

Men oavsett det, varför tror du på en sakkunnig inom informationsteknologi framför de vetenskapsmän som faktiskt verkar inom området som diskuteras? Är det inte bättre att lyssna på de som faktiskt utbildat sig i ämnet?

P Psykoppout skrev:
Var och en ansvarar själv för sin hälsa och hur man värderar olika informationskällor. Anita P Dimmer berättade en lång historia. Och hon menade vaccin inte nånsin har räddat någon ifrån sjukdom. Istället är vacciner orsak till en stor mängd skadeverkningar.
Ok, återigen, här tror du återigen på någon som inte har någon som helst trovärdighet inom området. Hon har ingen utbildning och har inte gjort någon forskning (i vetenskaplig mening). Vad spelar det för roll att hon "berättar en lång historia"? Jag lovar dig att de forskningsrapporter som finns om vaccin är mycket längre.

P Psykoppout skrev:
Anita pratar om smittkoppor i presentationen, som du inte orkar titta på. Jag har ingen ambition i ämnet. Jag har svarat trådstartaren med en fråga, hur man ställer sig till vacciner ifall man tagit del av den informationen jag länkat till.
Just det, du ställer bara lite frågor. Vanligt försvar i konspirationskretsar när man inte kan försvara ett skit av vad man just skrev. :rolleyes:

P Psykoppout skrev:
Vidare antyder jag hur verklig vetenskap liksom matematik, aldrig behöver bråkas om. Antingen är ämnena korrekta eller inkorrekta.
Inom matematik pratar man om bevis ja, inte inom annan vetenskap. Där jobbar man med hypoteser som sedan genom forskning görs mer eller mindre sannolika. Att vaccin generellt fungerar är nog så "bevisat" något kan bli inom det området. Att just covid-vaccinen fungerar ligger inte långt efter nu med alla studier som gjorts (och görs) och med många miljarder vaccinerade runt om i världen.
 
  • Gilla
linneac och 14 till
  • Laddar…
BirgitS
R RoAd skrev:
auktoritetsargument ( [länk] )?
Länken blev fel, den ska inte innehålla ) och ?.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
harry73
F fsn skrev:
Det finns tex smittskyddslagar.
Om jag förstått det rätt, ska man ha smittan för att smittskyddslagen kan göra något, t ex karantän. Att inte tagit sitt vaccin räcker alltså inte. Så där behöver man komma med nya lagar som troligtvis är i strid med grundlagen.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
F
harry73 harry73 skrev:
Om jag förstått det rätt, ska man ha smittan för att smittskyddslagen kan göra något, t ex karantän. Att inte tagit sitt vaccin räcker alltså inte. Så där behöver man komma med nya lagar som troligtvis är i strid med grundlagen.
Exakt vilken grundlag skulle det vara som inskränker ovaccinerades rätt till visa saker?
 
R
BirgitS BirgitS skrev:
Länken blev fel, den ska inte innehålla ) och ?.
Ja jag såg det och redigerade inlägget direkt efter. Lade till mellanslag mellan länken och parenteserna men det räckte tydligen inte. Skrev inlägget lite "på språng" så jag hann inte dubbelkolla att det blev rätt.

Rätt länk är förstås: https://sv.wikipedia.org/wiki/Auktoritetsargument

Det är ett argumentationsfel som ofta görs i samband med konspirationsteorier.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B b8q skrev:
Pålitlig källa du har hittat där...:crysmile:

[bild]
Ursäkta OT

...Jag använde e-post i mitten på 1970-talet, så att det skulle ha uppfunnits sent 1970-tal är ytterst osannolikt...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Regeringen har skickat ut ett lagförslag gällande ersättning vid skada orsakad av covidvaccin.
[länk]

Någon/några i tråden verkar ju tro att man inte får någon ersättning för vaccinbiverkan och då kan det ju vara bra att veta att det förutom läkemedelsförsäkringen finns det också en backup till den.
Det vore ju toppen om @Staffans2000 kan ta till sig den informationen. Men det är nog inte möjligt tyvärr..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
S skogaliten skrev:
Ursäkta OT

...Jag använde e-post i mitten på 1970-talet, så att det skulle ha uppfunnits sent 1970-tal är ytterst osannolikt...
Då var du tidig. En UNIX maskin på något universitet?
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Det vore ju toppen om @Staffans2000 kan ta till sig den informationen. Men det är nog inte möjligt tyvärr..
Fråga de narkolepsidrabbade, så får de se vad den uppgiften är värd. 50.000:- efter åratal av strid, om jag minns rätt, för ett förstört liv.

Staffans
 
P
Nissens Nissens skrev:
Här kommer citat från Karin Frisell, IVA-överläkare på Mälarsjukhuset:

"De patienter som har kommit nu, det är sådana som har valt att inte vaccinera sig. Inte av hälsoskäl, utan av andra skäl."

"Det är klart att vi tar hand om alla patienter. Men om man börjar tänka på, att om de här patienterna hade gått och vaccinerat sig, så hade de inte legat här. Då blir man allt från arg till deppig."

”det kan påverka motivationen hos vårdpersonalen, när det är så många patienter som är ovaccinerade.”

[länk]
Det är ett etikettsbrott av sjukvårdspersonal att kritisera patienter, enligt den här professorn i medicinsk etik.
https://tt.omni.se/etikettsbrott-att-kritisera-ovaccinerade-pa-iva/a/XqR7Bb
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Staffans2000
K Krille_90_ skrev:
Fullt förståligt tycker jag
Även om "ovaccinerade" innefattar fullvaccinerade sjuka där det inte gått tillräckligt lång tid för bästa effekt?

Staffans
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Vad jag vet har ingen kommit med andra svar, än lätt efterblivna undanflykter och på så sätt, smitit ifrån frågan: -Vilka fler "riskbeteenden" skall undantas?
Alla som inte akut hotar sjukvårdens förmåga att vårda alla som behöver vårdas, antar jag. Med reservation för att jag inte är helt säker på vad du menar med "riskbeteenden" och "undantas".
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.