Höghus Höghus skrev:
Tyvärr verkar inte Bosch serie 8 funka till Ikeas Metod-kök. :(
Vi försökte köpa Ikeas värsting i juli, men den fanns inte och kommer in först i januari.

/Höghus
Kanske en Siemens med variohinge kan vara nått så här skriver de om IKEA's kök: "Kök från Kvik och Ikea kräver oftast en 86,5 cm hög diskmaskin. För Ikea krävs det att det är Variohinge på diskmaskinen för att få en bra installation där luckan kan öppnas."

 
J Joakim Ågren skrev:
Är du nöjd med den annars eller är den Diskad?:rofl: Ser att du har deras toppmodell Diskad som i januari i år vann Råd & Röns test av integrerade modeller. Har inte läst testet så vet inte på vilka grunder den vann.
Tja, den diskar rent. Inte speciellt snabbt, men ganska tyst. Jag gillar avsaknaden av bestickkorg, när man lärt sig hur man ska plocka i den kan man köra väldigt mycket i den...
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Sannolikt vad du kan få från IKEA. Made in Germany[bild]
Detta är ”Diskad” med IKEA språk. Sannolikt en serie 8 maskin
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, den diskar rent. Inte speciellt snabbt, men ganska tyst. Jag gillar avsaknaden av bestickkorg, när man lärt sig hur man ska plocka i den kan man köra väldigt mycket i den...
Årets ”Diskad” har bestickkorg och har 60 min program som fungerar utmärkt
 
J Joakim Ågren skrev:
Kanske en Siemens med variohinge kan vara nått så här skriver de om IKEA's kök: "Kök från Kvik och Ikea kräver oftast en 86,5 cm hög diskmaskin. För Ikea krävs det att det är Variohinge på diskmaskinen för att få en bra installation där luckan kan öppnas."

[media]
Siemens har bara Iq500-modeller med Variohinge, inga Iq700. Jag trodde det krävdes en Iq700 för att få en tysktillverkad, men det kan vara fel. Vad säger @electroluxaren , är Iq500 nåt att ha? Det verkar gå att få en SX75ZX48CE på Elon för 13995 med 5 års garanti, inkommer 20/9.
Mycket dyrare än Ikea Diskad, 9495kr, vilken då enligt bilden ovan är en Bosch Serie 8.

/Höghus
 
P Pin skrev:
En mekanisk flagga som fälls ut när disken är ren då :geek::thinking:
Mina gamla Cylinda bändiskmaskiner med dubbla korgar öppnade luckan när de var klara. Fukten försvann och man såg att den var klar.

/Höghus
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M Mr.Noisy skrev:
Själv köpte jag en Bosch series 6 för 2 år sedan och är jättenöjd
Jag köpte en serie 6 tvättmaskin, sjukt missnöjd, den skäljer inte ordentligt om man tar ut tvätten och gör en sjunde skjölning så är det tvättmedel och skum i vattnet som åker runt.
 
Höghus Höghus skrev:
Siemens har bara Iq500-modeller med Variohinge, inga Iq700. Jag trodde det krävdes en Iq700 för att få en tysktillverkad, men det kan vara fel. Vad säger @electroluxaren , är Iq500 nåt att ha? Det verkar gå att få en SX75ZX48CE på Elon för 13995 med 5 års garanti, inkommer 20/9.
Mycket dyrare än Ikea Diskad, 9495kr, vilken då enligt bilden ovan är en Bosch Serie 8.

/Höghus
Finns ju en IQ500 på rea här för 9K: https://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskin/integrerad-diskmaskin/product/siemens-sx75zx05ce/ Är ju ett bra erbjudande! Nackdelen med denna är väl att den saknar den interna blå belysningen har endast side light funktion för programstatus.
 
A
J Joakim Ågren skrev:
Familjens gamla Electrolux från 1981 hade en färgindikator som visade när disken var klar. Det var en klisterlapp som medföljde maskinen som man satt fast på luckan och ändrade färg beroende på temperatur, funkade dock mindre bra varma sommardagar och slutade fungera efter några år!:rolleyes:
Det var riktigt häftigt
 
electroluxaren skrev:
EU medger att lampor för tid etc. är igång vid drift. Maskiner i standby får inte förbruka nåhon energi.
Fast det måste rimligen finnas en viss tids fördröjning som är ok. Vår Asko som är 3 år ungefär har tre färger. Blå när det fortfarande är ok att fylla på, röd när den är igång och grön när den är klar (och därmed är i stand by-läge). Eftersom den gröna inte bara blinkar till så finns det en mjukhet i regeln.

Jag ska försöka kolla hur länge den lyser, men de är en bra stund.
 
Varför vill man att något ska "lysa" när maskinen är klar? :thinking: Min slocknar helt strax efter det att den är klar och det begriper i alla fall jag vad det betyder. ;)
 
Jo, därför att många helintegrerade diskmaskiner inte har någon yttre gångindikering och är idag så tysta att "ingen" i familjen vet om den går eller är klar och öppnar ibland avsiktligen luckan.....
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Jo, därför att många helintegrerade diskmaskiner inte har någon yttre gångindikering
Ja naturligtvis! :oops: Och då fick jag ytterligare ett skäl att hålla mig borta från integrerade maskiner! (y)
 
  • Gilla
Knorren
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja naturligtvis! :oops: Och då fick jag ytterligare ett skäl att hålla mig borta från integrerade maskiner! (y)
Montera en iPad på luckan som via app visar status på maskinen :geek::rolleyes:;)
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
P Pin skrev:
Montera en iPad på luckan som via app visar status på maskinen
Du är närmare sanningen än du anar. Nu är telefonen inte monterad på luckan men här kommer en nytagen skärmdump :geek::geek::geek:

Skärmdump av en smart hem-app med kontroller för diskmaskin och status för personer hemma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.