Mikael_L
Jag håller väl med.
Men oavsett hur jag gör kommer jag aldrig kunna slå marknadens lägsta pris.
Och därför måste jag alltid vara beredd att berätta varför, och kan jag säga att "Du betalar exakt samma som mitt inköpspris (eller 5% över), du kan få fakturakopior om du vill" så är det som det är.

Och jag har ingen uppsida då ifall jag handlar från fler olika inköpskällor, får göra extra körningar lite hit och dit för detta, lägger saker på lager (där jag hellre ställer en gräsklippare eller ett flak öl), ska hantera fler fakturor osv.

Enda sättet för mig att få en direkt ekonomisk uppsida är att köpa för 2spänn på CO sen sälja det för 4:50, och mena på att det är ett skäligt påslag på mitt inköpspris från Solar.

Men som sagt, jag gillar inte riktigt det sättet att arbeta.


Det finns förvisso en liten till aspekt, det är värdet av att leverera en mer prisvärd produkt, genom att jag jagar billigt lite extra intensivt. Att det på sista raden blir billigare för kunden. Frågan är väl om priset på FQ kommer påverka det hela så mycket att kunden lägger märke till det eller minns mig för denna skull.

Och förstås, vid anbudsgivning vinner jag naturligtvis, då redovisar jag ju inte produkter på någon sådan nivå, utan ett fast pris. Och då kan jag vinna fördel gentemot konkurrerande anbud som troligen baserar allt på priserna från sina vanliga inköpskanaler.
Nu ska jag ärligt säga att jag har än så länge inte haft den "förmånen", att vara en av flera anbudsgivare och sen jämförd.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och därför måste jag alltid vara beredd att berätta varför.
Duger inte svaret "det är vad det kostar"? Det är det svar jag antar jag skulle få om jag frågar varför mjölken kostar det den kostar på ICA. Har väldigt svårt att tro att de skulle redovisa några inköpspriser. Har nog när jag tänker efter aldrig fått några inköpspriser redovisade för mig någonsin av någon butik/leverantör.

Jag kanske ska prova att fråga Classe varför deras FQ kostar 2 kr/meter inklusive moms. Undrar om de skulle redovisa sina leverantörsfakturor. :thinking:;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Alltid "kul" när det blir en tråd i tråden...

Hur går det TS, har du pratat med elektrikern/firman?
Mer kött på benet än vad du fått i denna tråd går väl knappt att uppbringa, även om det finns vissa skiljemeningar om diverse förpackningar, längder på sladd etc.
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
Alltid "kul" när det blir en tråd i tråden...

Hur går det TS, har du pratat med elektrikern/firman?
Mer kött på benet än vad du fått i denna tråd går väl knappt att uppbringa, även om det finns vissa skiljemeningar om diverse förpackningar, längder på sladd etc.
Ja jag har haft stor hjälp av denna tråden för min kommunikation med elfirman då det innan era exempel var svårt för mig att veta vad som är rimligt.

Till en början menade man att inga stora fel begåtts och jag har fått höra diverse förklaringsmodeller såsom ”vi köper alltid in hela förpackningar”, samt ”det går mycket mer fq än man tror”, samt ”det där materialet hade vi tänkt installera vid ett senare tillfälle”.

Men nu säger man att det blivit missar i faktureringen. De ska återkomma under dagen med en rättad faktura. Kanske efter att ha läst tråden då den verkar ha fått många läsare? :)

Angående diskussionen ovan om borrar så har även jag debiterats för två stycken som inte lämnats kvar, men tycker ändå det är ok, om jag hade gjort jobbet hade jag säkert också kört slut på en borr eller två, men håller med ovan om att det mest korrekta är att lämna kvar dem.
 
  • Gilla
janusz_w och 9 till
  • Laddar…
nikasp
Härligt med lite ”street justice”. Undrar om de drog en rövare eller om de faktiskt bara körde på. Hade man velat luras på riktigt skulle man ju ha varit luddigare än så i fakturan tänker jag.
 
Rickard.
nikasp nikasp skrev:
Härligt med lite ”street justice”. Undrar om de drog en rövare eller om de faktiskt bara körde på. Hade man velat luras på riktigt skulle man ju ha varit luddigare än så i fakturan tänker jag.
Utan att försvara något så vore det ju inte första gången OM det är så att hantverkaren märkte hela utköpet med ett projektnr och att den som sedan ansvarar för faktureringen bara skickade allt på den. Kan bero på en så enkel sak som bristande kommunikation.

"Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity"
 
  • Gilla
crillux och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Utan att försvara något så vore det ju inte första gången OM det är så att hantverkaren märkte hela utköpet med ett projektnr och att den som sedan ansvarar för faktureringen bara skickade allt på den. Kan bero på en så enkel sak som bristande kommunikation.

"Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity"
Bra fråga. Får nog aldrig reda på det. Men tycker helt klart det finns försvårande omständigheter:

När jag först påpekade några av problemen så började man först säga att det var normalt med denna materialåtgång sedan har förklaringarna ändrats allt eftersom.

Fakturan är rörig, tex specas samma sorts apparatdosa på minst 3 olika ställen på fakturan på olika sidor. Fq står på 5 olika rader med olika benämningar.

Har varit tvungen att gå runt och kolla vad som är bytt och vad som förbrukats och vad de olika sakerna är till för, vilket känns som precis det man vill slippa genom att anlita proffs.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Byggarlurva och 7 till
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Ja, men de är inte grossister. De är fackdetaljister.
vad är Elektroskandia?
För jag köper st där.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men ska jag tjäna något på detta så måste jag bli lite ohederlig mot min kund, dvs köpt billigt på CO, men sen ta betalt som att jag köpt det på Elektroskandia. Först då har jag någon uppsida, med nackdelen att jag inte är ärlig.

Ty annars kan jag alltså ta betalt exakt enligt vad jag betalat, och då får jag ingen vinning av att jag lagt en massa kartonger i garaget som tar plats.
En vinst du hade gjort var är att du haft en nöjdare kund. Det kan vara värt en hel del.

En bilverkstad jag brukade anlita kunde lägga ett massa jobb på att hitta begagnade delar åt min bil. Eller att de lagade nånting som många andra hade ersatts med en ny del.

Min gentjänst var ju att jag alltid anlitade dem.
 
  • Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Här har du t.ex en. Jag skulle kunna lägga upp flera eftersom alla fyra grossister som jag handlar av säljer per meter...

[bild]
Ja det finns att beställa ja.
Men ingen normal elektriker köper kabel i dessa dimensioner på lösmeter.
Man köper i den förpackningen som erbjuds, sen säljer man till kund per meter.
EQLQ 3G1,5 går ju åt rätt ofta.
Man beställer inte tex 7 m inför ett jobb.
 
  • Gilla
ch75
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, men de är inte grossister. De är fackdetaljister.
men om du läser vad du svarar på, ”fackdedtaljisterna” inte säljer styck, för det är ju det som syftas i frågeställning. För både du o jag vet att frågan är riktad mot dessa, och att det är hantverkarna köper sina produkter.

Så visst pk är fel att säga, men det är ju det man syftar till i frågan. Då är det fel att säga att dom inte säljer styck. TS ju får ju intrycket av att man måste betala för ett helt paket när det går att köpa styck.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hos elektroskandia får jag betala 2:39 + moms / meter
Hos Solar vill de ha 3:44 + moms
och Malmbergs också 2:39:- moms


Jag blev förvånad. Priserna har alltså ökat ganska rejält det senaste halvåret.
Kanske jag borde lite snabbt tjacka några kartonger från CO, de lär ju också drabbas av prishöjningar förr eller senare.
Känns som Elektrikern bara få vara med och dra tråden,annars går han back:rofl::rofl::rofl:
 
O onaka skrev:
Är inte tillräckligt insatt i elbranschen vad som är rimligt.

Har anlitat elektriker som har fakturerat mig mer material än vad jag kan se installerats när jag tittar på det färdiga jobbet.

Företaget anser huvudsakligen att detta är småsaker samt att det är normalt att man debiterar "hel förpackning" istället för att räkna på varje detalj.

Hur exakt kan jag som kund förvänta mig debitering av nedanstående artiklar?

Skillnad mellan "fakturerat kontra installerat" så jag ser det:
  • FQ1.5mm fakturerat 690m, installerat 200m (hur mycket spill är normalt per dosa och ledare?)
  • apparatdosa fakturerat 14st, installerat 10st
  • regelfästen apparatdosa fakturerat 20st, installerat 8st
  • kopplingsdosa fakturerat 5st, installerat 3st
  • eklk kabel fakturerat 5m, installerat 2m
  • doslock fakturerat 10st, installerat 3st
  • led-kabel fakturerat 25m, installerat 10m
  • kabelklammer fakturerat 100st, installerat 15st
  • strömställare fakturerat 6st, installerat 5st
  • rörmuff fakturerat 10st, installerat 5st
  • klo-kit fakturerat 10st, installerat 5st
Försöker hantverkaren blåsa mig eller är det normalt med viss överfakturering?
Du måste vara blond och verka vara lättlurad! Ursäkta men vad är en rörmuff?!
 
  • Haha
onaka
  • Laddar…
E Emma96 skrev:
Du måste vara blond och verka vara lättlurad! Ursäkta men vad är en rörmuff?!
Du måste vara blond som inte vet det. Men det är iaf så att accessoaren muff var ju ofta cylinderformad förut. Det berodde ju så klart på att det fanns ett rör inuti, som agerade som stöd för pälsen och vadderingen. Typ så här alltså.

Kvinna i historisk klädsel med cylinderformad pälsaccessoar och stödstruktur inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
claesborjesson och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skillnad mellan "fakturerat kontra installerat" så jag ser det:
  • FQ1.5mm fakturerat 690m, installerat 200m (hur mycket spill är normalt per dosa och ledare?)
I tot 50 m rör så tycker jag nog din uppskattning på 200m känns vettig, max 250 meter.
  • apparatdosa fakturerat 14st, installerat 10st
10 st
  • regelfästen apparatdosa fakturerat 20st, installerat 8st
8st
  • kopplingsdosa fakturerat 5st, installerat 3st
3st
  • eklk kabel fakturerat 5m, installerat 2m
märkligt öht. Hur kan man linda ut 5 meter när man behöver 2? :thinking:
2 meter, max 3

  • doslock fakturerat 10st, installerat 3st
3st
  • led-kabel fakturerat 25m, installerat 10m
tja, ev 25 ... faktiskt Men borde lämnat det som var kvar
  • kabelklammer fakturerat 100st, installerat 15st
Jag skulle antingen debitera exakt 15, eller möjligen 1/4 förpackning (dvs det skulle stått hel förpacknings pris och antal 0,25)
Förutsatt att det är en någorlunda vanlig klammar (de flesta är det), men vore det något extremt ovanligt så kanske ...

  • strömställare fakturerat 6st, installerat 5st
5st, absolut
  • rörmuff fakturerat 10st, installerat 5st
tja, varför inte 5 st?
  • klo-kit fakturerat 10st, installerat 5st
Samma här, vad är felet med 5st? :thinking: Lite beroende på vilket fabrikat, men vissa säljs ej i delbara förpackningar, utan bara i 10. Men va fan, de går ju alltid åt någon annanstans.



Ja jag tycker de är sviniga. Branschkollegor som bara ställer till det för oss som vill jobba juste i branschen.

Väldigt avslöjande att försöka ta betalt för 14 dosor med 10 installerade.
Det finns absolut ingen förpackning hos grossen med vare sig 14 eller 7 dosor i.



Jag jobbar som elektriker, driver eget ...



jag har ett kyl o vvs företag och massor av jobb

1 köper kunden tex koppar rör så rundas det av till närmaste metern
2 kyl rör det som går åt oftast meterpris
3 allt som kommer från grossisten ska ju debiteras .även tiden det tar att beställa
4 har man ett tydligt påslag på mtrl och en ok timpenning så det går ihop så gnäller ingen
men det är man tydlig med från början tex 610 kr + moms inkl bil från att jag plockar i hop mtrl
i bilen tills jag har plockat ut det som inte gått åt .mtrl tex nto + 25 % o full transparens

Det funkar...:cool:
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.