B
Keiller Keiller skrev:
Tack för bra synpunkter, om priset gäller hela bindningstiden får jag kolla upp. Det låter ju som att 599 ska gälla i 24 månader men jag har inte hittat ännu om det är så, ej heller vilket priset blir efter bindningstiden.

Vi betalar för övrigt mer än 599 i nuläget för adsl-bredband 30 och tv "lagom" så det blir ju ett par hundra billigare per månad inledningsvis, förutom kostnaden för fiberinstallationen.

När vi köpte huset för två år sen skulle fiberinstallationen kosta lite drygt 17.000 så 7.000 låter ju lite bättre.

Det sägs ju att fiberinstallation ökar värdet på huset och det är väl bra, även om det inte är aktuellt att sälja än på många år.
du hamnar ju i Telia Öppen Fiber, 250/250 med Bahnhof kostar där 399kr i dagsläget
 
J
G Galten skrev:
I mitt område drog Telia in fiber för några år sen och alla som hoppade på betalade de 21.000 kr för installationen.

Idag går det att koppla upp sej på samma fiber via att gäng leverantörer, bl.a Bahnhof och Com Hem för runt 12.000 (men då ingår det nog en viss bindningstid på tjänsterna)


Det var tydligen inte Telias fiber i gatan utan de köpte in sej. Och den riktiga leverantören av fibern har inga problem att hyra ut sin fiber till andra företag.
Njae, det var Skanova, numera Telia wholesale som drog in fibern, och efter ett antal år är det fritt fram för tex de leverantörer du nämner att sätta in sin aktiva utrustning på noden/stationen och hyra fiber av Telia wholesale.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
R
Inget att tveka på, kör(y)
 
Oj vad dyrt per månad. Vi betalar 300kr för 250/250 o tv o telefoni. Föreningen har gruppavtal med Telenor
 
B
J Jocke Best skrev:
Njae, det var Skanova, numera Telia wholesale som drog in fibern, och efter ett antal år är det fritt fram för tex de leverantörer du nämner att sätta in sin aktiva utrustning på noden/stationen och hyra fiber av Telia wholesale.
det är faktiskt fritt fram dagen efter installation om du inte tecknat tjänst
 
B
J Joonazz skrev:
Oj vad dyrt per månad. Vi betalar 300kr för 250/250 o tv o telefoni. Föreningen har gruppavtal med Telenor
det ärmen helt annan affär som inte går jämföra med enskilda avtal… men det visar på
Effekten av kollektiva lösningar
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
det är faktiskt fritt fram dagen efter installation om du inte tecknat tjänst
Inte när fibern installerades från början, att hyra in sig med egen utrustning kom för 5 år sedan. Tidigare fanns bara Öppen fiber och då kunde tjänsteleverantörer leverera men idag kan fiberoperatörer hyra fiber Telenor, Comhem/Tele2, Bahnhof, etc.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
det är faktiskt fritt fram dagen efter installation om du inte tecknat tjänst
Ja, men då är det dyrare. Installationen av fiber kostar 7.000 om jag binder upp mig till en tjänst i två år och 16.000 om jag bara installerar fiber.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B
Keiller Keiller skrev:
Ja, men då är det dyrare. Installationen av fiber kostar 7.000 om jag binder upp mig till en tjänst i två år och 16.000 om jag bara installerar fiber.
i ditt fall är ju dealen med tjänst smartast , kan finnas alternativ med bara bredband också
 
B
A AndersS skrev:
Inte när fibern installerades från början, att hyra in sig med egen utrustning kom för 5 år sedan. Tidigare fanns bara Öppen fiber och då kunde tjänsteleverantörer leverera men idag kan fiberoperatörer hyra fiber Telenor, Comhem/Tele2, Bahnhof, etc.
ja, jo, men nu. :)
 
J Joonazz skrev:
Oj vad dyrt per månad. Vi betalar 300kr för 250/250 o tv o telefoni. Föreningen har gruppavtal med Telenor
Ja, du har ett bra pris. Men jag bor inte i någon förening utan i villa och då är det lite svårare att förhandla ner priset som en förening kan göra.
 
B
Keiller Keiller skrev:
Ja, du har ett bra pris. Men jag bor inte i någon förening utan i villa och då är det lite svårare att förhandla ner priset som en förening kan göra.
det har också att göra med att i en BRF äger ofta den sitt eget distributionsnät, det är helt andra löpande kostnader (underhåll, avskrivningar) på villa-nät….
 
Keiller Keiller skrev:
Ja, du har ett bra pris. Men jag bor inte i någon förening utan i villa och då är det lite svårare att förhandla ner priset som en förening kan göra.
Jag bor oxå i en villa på landet. Typ 250 villor anslutna genom vår fiberförening.

Var får dig att tro att det inte skulle vara en villa?
 
B Boan skrev:
ja, jo, men nu. :)
Nu krävs det att fiberoperatörerna har switchar på starionerna och det varierar t.ex. Bahnhof verkar bara satsa på större städer.
Så det är beroende av det för att du ska kunna välja annan fiberoperatör;)
 
B
J Joonazz skrev:
Jag bor oxå i en villa på landet. Typ 250 villor anslutna genom vår fiberförening.

Var får dig att tro att det inte skulle vara en villa?
men det är en gruppanslutning, helt andra avtal jämfört med individuella samt att det inte inkluderar näthyra normalt. Beror på hur föreningen lagt upp det…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.