Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
V växelventil skrev:
Så du menar om man röker hemma och dricker hemma kommer man inte belasta sjukvården?
Nej, det gäller i större utsträckning för Covid. Stanna hemma så snittar du inte andra, och smittas inte av andra.
Problemet senare tid har väl varit överbelastning. Utan belastning kan vi stänga ner hela vården.
Jag vill inte heller betala för detta, men inte så samhället fungerar.
 
P pmd skrev:
Varför inte?
Vi vet inte vem som har smittat inliggarna.
 
P
O Otto Kulladal skrev:
Mina fem första levnadsår så hade min mor TBC, en lika smittsam och dödlig sjukdom som Covid, hade då troligtvis också TBC är vaccinerad mot det men vet inte status, fick då lära mig alla " regler" för att inte smitta/smittas, det är samma " restriktioner" som för Covid, så vanlig hygien och avstånd är grundläggande, det visade sig att TBC bakterier dog i solljuset ( uv strålar kanske) men kramande och pillande i ansiktet var förbjudet t.ex, rek. er att läsa på om det för där är många bra upplysningar.
Det var förstås jättebra att du lärde dig ett beteende som syftar till att minska risken för att bli smittad, men alla som nu är ovaccinerade mot covid-19 hade inte samma uppväxt som du.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ovaccinerade utsätter sig ju definitionsmässigt för smittan i onödan. ;)
Ja, om vaccinering är den enda nödan.
 
P
M mickef skrev:
Min också men att vaccinerade har varit mer vidlyftiga, av förståeliga skäl.
Kanske, men hur leder man det i bevis?
F.ö. så smittar vaccinerade betydligt mindre än ovaccinerade.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Vi två har inte betett oss på något annat sätt därför att vi är vaccinerade utan det har varit som förra sommaren.
Anekdotisk bevisföring är ogiltig, vet du väl? ;)
(Utom när jag använder den, förstås. :rofl: )
 
  • Haha
Scout och 1 till
  • Laddar…
F
V växelventil skrev:
Nä men dom kräver ju sjukhusvård så något fel måste dom ha gjort.Varför ska jag som ovaccinerad behöva betala sjukhusvård som är fullvavaccinerade när jag själv inte behövt belasta sjukvården?
Behöver du verkligen ställa dig den frågan? De vaccinerade har inte gjort nåt fel. Du däremot har inte gjort det uppenbara, nämligen vaccinerat dig och gjort det absolut mest påtagliga för att inte bli smittad från början och även flr att inte hamna på sjukhus om du blir smittad, jag förstår inte vad det är som är så svårt att ta in med det?

Med frihet kommer ansvar.... Jag hoppas verkligen på allvar att regeringen driver igenom resriktioner mot de som aktivt väljer att inte vaccinera sig så det verkligen blir omständigt för dessa "guds lite mer speciella barn" att ta till vara på "sin frihet". Vaccinpass är absolut en sån sak. Kollektivtrafik, flyg, resa utomlands, resa in i landet, gå på bio, teater, festival, konsert, reataurang mm. Kör på bara så får vi se hur jävla kul det är att vara foliehatt sen.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
F.ö. så smittar vaccinerade betydligt mindre än ovaccinerade.
Detta finns det ju svensk statistik på från någon Region eller FHM, minns inte vilket, så varför diskuteras detta öht? Vi vet ju att man smittar mindre som fullvaccinerad än som ovaccinerad. Ytterligare ett skäl till att vaccinera sig.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Detta finns det ju svensk statistik på från någon Region eller FHM, minns inte vilket, så varför diskuteras detta öht? Vi vet ju att man smittar mindre som fullvaccinerad än som ovaccinerad. Ytterligare ett skäl till att vaccinera sig.
Därför att foliehattar inte bara skärmar av EMC tydligen.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Påfyllnadsdoser är vanliga med andra vaccin.

Att skyddet mot att bli sjuk igen skulle vara så länge som 50 år är omöjligt att veta idag. Finns det några studier påbörjade som ger någon indikation på hur länge skyddet räcker?

Antikropparna som är producerade genom sjukdom är f.ö. likadana som de som är producerade med hjälp av vaccin. Det är kroppens egna celler som har tillverkat dem.
Denna studie i Nature antyder att antikroppar från genomgången infektion kan vara livslångt.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-01442-9

”The study provides evidence that immunity triggered by SARS-CoV-2 infection will be extraordinarily long-lasting. Adding to the good news, “the implications are that vaccines will have the same durable effect”, says Menno van Zelm, an immunologist at Monash University in Melbourne, Australia.
 
  • Gilla
garvin och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Behöver du verkligen ställa dig den frågan? Med frihet kommer ansvar.... Jag hoppas verkligen på allvar att regeringen driver igenom resriktioner mot de som aktivt väljer att inte vaccinera sig så det verkligen blir omständigt för dessa "guds lite mer speciella barn" att ta till vara på "sin frihet". Vaccinpass är absolut en sån sak. Kollektivtrafik, flyg, resa utomlands, resa in i landet, gå på bio, teater, festival, konsert, reataurang mm. Kör på bara så får vi se hur jävla kul det är att vara foliehatt sen.
Men jag skriver ju det att folk ska få betala sin egen sjukvård. Är ni säkra på att det där vaccinet inte gör er lite koko?Finns inte på kartan att jag kommer söka upp folksamlingar som läget är nu oavsett om jag skulle vaccinera mig eller inte.
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men kanske ett halvår, eller tre månader skulle räcka. Och hade det gjorts då, hade det varit färdigt nu. Dessutom finns det säkert en del oaktsamhetsolyckor som behandlas på liknande sätt.
Jag har lite svårt att tro att det skulle vara politiskt möjligt att ha den sortens beredskap för en pandemi. Staten monterade ju ner det svenska försvaret eftersom alla trodde att nu skulle den eviga freden råda. När nu pandemin påstås vara över blir det inte så lätt att övertyga om att skatter kanske måste höjas för att ha sjukvårdsberedskap för nästa pandemi.

Men givetvis är det mycket bättre att förebygga än att bota, som att använda MC- och cykelhjälm, minska antalet rökare och alkoholister, se till att alla överviktiga bantar och att vaccinera alla mot covid-19.
Svaren på den heta potatisen lyser fortsatt med sin frånvaro.
Vilken är den heta potatisen? Jag har förmodligen missat det i den strida strömmen av inlägg här.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Du har alltså inte en susning om vad du pratar om. Eller hur?
Jodå, är det något särskilt som är oklart så kanske jag kan förtydliga?
 
F fsn skrev:
Behöver du verkligen ställa dig den frågan? De vaccinerade har inte gjort nåt fel. Du däremot har inte gjort det uppenbara, nämligen vaccinerat dig och gjort det absolut mest påtagliga för att inte bli smittad från början och även flr att inte hamna på sjukhus om du blir smittad, jag förstår inte vad det är som är så svårt att ta in med det?

Med frihet kommer ansvar.... Jag hoppas verkligen på allvar att regeringen driver igenom resriktioner mot de som aktivt väljer att inte vaccinera sig så det verkligen blir omständigt för dessa "guds lite mer speciella barn" att ta till vara på "sin frihet". Vaccinpass är absolut en sån sak. Kollektivtrafik, flyg, resa utomlands, resa in i landet, gå på bio, teater, festival, konsert, reataurang mm. Kör på bara så får vi se hur jävla kul det är att vara foliehatt sen.
Vad är det omständiga med att inte;
Gå på
Bio
Teater
festival
konsert
Resturang
?

Inget av det är något jag själv knappt besöker. Och gör jag det nu så väljer vi ställen där det inte finns så mycket folk (resturang)
Men ni anser att det skulle vara lämpligt att fullspäcka globen och sånt skit.
Logiken finns inte där.

DK häromdagen var ju fylld till bredden.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Till och med hon från folkmässomyndigheterna höll med om att hans siffror stämmer när han sa 95% av dom vuxna.Så då menar du att både folkmässomyndigheterna och en professor i smittskydd ljuger?
Om du fortfarande syftar på Agenda-avsnittet häromdagen så fanns ingen från Folkhälsomyndigheten med i det. Kvinnan som intervjuades tillsammans med professorn i mikrobiologi Anders Björkman var barnläkaren och överläkaren Lotta Nordenhäll som också är ordförande i Svensk Barnreumatologisk förening (en del av Barnläkarföreningen).

(Källa: Google …)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.