Om jag räknar på en fläkt som drar ut 300 kubikmeter luft på en timme som körs en timme om dagen i stockholmstrakten med en medelutetemperatur på 0 grader och 8 månaders uppvärmningssäsong så går det lite grovt räknat åt 500 kWh för att värma tilluften till rumstemperatur. Har man värmepump så blir kostnaden nånstans runt 200:- per år.
Det kallar inte jag en 'riktig energibov'? Det är väl ungefär vad TV'n kostar att driva på ett år?

Vad kostar underhåll och filterbyten på en kolfilterfläkt utslaget på ett år?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag kollade på ett några slumpmässiga kolfilterfläktar och det verkar som att man ska byta filterpatron mellan en och tre gånger per år beroende på modell. Då blir kolfilterfläkten 1-5 gånger så dyr som en 'vanlig' fläkt i drift beroende på fabrikat och modell och uppvärmningssystem.
 
A
useless useless skrev:
Om jag räknar på en fläkt som drar ut 300 kubikmeter luft på en timme som körs en timme om dagen i stockholmstrakten med en medelutetemperatur på 0 grader och 8 månaders uppvärmningssäsong så går det lite grovt räknat åt 500 kWh för att värma tilluften till rumstemperatur. Har man värmepump så blir kostnaden nånstans runt 200:- per år.
Det kallar inte jag en 'riktig energibov'? Det är väl ungefär vad TV'n kostar att driva på ett år?

Vad kostar underhåll och filterbyten på en kolfilterfläkt utslaget på ett år?
Kollade upp det nu ett nytt kolfilter kostar 159 kr och behöver bytas en gång om året vid normal användning. Resterande delar lägger man i diskmaskinen.
Om det var -10 °C eller så utomhus blev det kallt som atttan i det gamla huset om man hade längre matlagning och max fläkt igång en timme eller nåt. Det tog några timmar innan det värmdes upp igen med värmepump. Dushade någon samtidigt tog det längre tid.
Säkert 3 kWh i onödan.

Snabbsökt, en fläkt drar ut 600 m3 i timmen. och det är inte långt ifrån dubbla luftvolymen i ett hus. På en halvtimme byter den ut nästa hela luftmängden, cirka 5 gånger så mycket som normal ventilation. "Grovt räknat"

Klart en gammaldags köksfläkt är en energibov. Och kass ur många andra synvinklar
 
Redigerat:
BirgitS
Det är ju inte meningen att man ska köra en fläkt på maxläge i en timme. Jag tycker att maxläge behöver man bara eventuellt under de minuter som man steker på hög värme. Är det mat som står och puttrar brukar det ju räcka med lägsta läget.
 
Whirlpools fläktsortimen spänner mellan ungefär 250 och 700 kubikmeter i timmen. Men det är friblåsande kapacitet. Beroende på rördragning och dimension så blir det verkliga flödet lägre än så och dessutom kör man som sagt var sällan på full fart

Jag föredrar iallafall en fläkt som blåser ut matoset framför en som renar luften till en viss del och blåser tillbaks den i rummet. Helt klart värt 41:- extra per år för den 'riktiga energiboven'.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
A
kolfilterfläktar blir sanslöst äckliga ganska snabbt. de "stora" tillverkarna rekommenderar 3-4ggr per år för byte av kolfilter då är den odörborttagande effekten borta.
Men den stora nackdelen med kolfilterfläktar är att vattenångan inte vädras ut utan lägger sig överallt i köket och bildar sin egen mikrokultur.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
A
electroluxaren skrev:
kolfilterfläktar blir sanslöst äckliga ganska snabbt. de "stora" tillverkarna rekommenderar 3-4ggr per år för byte av kolfilter då är den odörborttagande effekten borta.
Men den stora nackdelen med kolfilterfläktar är att vattenångan inte vädras ut utan lägger sig överallt i köket och bildar sin egen mikrokultur.
??? Har inte märkt något av det problemet med vatten.

Kolfilter 1-2 ggr per år enl. broschyren från Thermex. För oss räcker 1 gång per år för vi använder inte varje dag.
Pris 199 kr Thermex original, tvåpack internet 159 kr/ styck

Resterande ställer vi in i diskmaskinen.
Plus torkar av inuti.

Har aldrig märkt något sanslöst äckligt. Lager med fett och smuts, men inte mer än i en gammaldags fläkt.
Rengjorde första gången nu efter cirka 7 mån. användning. Inget anmärkningsvärt.


Förmodligen har du ingen sådan själv och trollar runt här.
 
Redigerat:
Det är snarare tvärt om, alla som haft kolfilter vet vilket snusk det är. Vi hade stråk av fett i tak och vägg vid utblåset. Dessutom blev rummet fuktigt, även på fönster i värsta fall. Dessutom låter dom något otroligt högt. Och det är inte mycket os som försvinner, minns när vi stekte raggmunkar till svärföräldrarna. Doften gick inte ut på flera dagar.

Kolfilterfläkt är lägsta nivån av fläktlösning i gamla flerbostadshus. Hade det varit en bra lösning hade man ju byggt kolfilter i varje nyproduktion småhus, som flerbostadshus…..Känns grymt att nu ha en fjärråskupan med extern ec-motor och dubbla ljuddämpare
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
vi använder inte varje dag.
Okej, ni kör den inte på full vart en timme varje dag. Då är ju kolfilterfläkten dyrare i drift än den stora energiboven som blåser ut oset...
 
A
Magnus Filip skrev:
??? Har inte märkt något av det problemet med vatten.

Kolfilter 1-2 ggr per år enl. broschyren från Thermex. För oss räcker 1 gång per år för vi använder inte varje dag.
Pris 199 kr Thermex original, tvåpack internet 159 kr/ styck

Resterande ställer vi in i diskmaskinen.
Plus torkar av inuti.

Har aldrig märkt något sanslöst äckligt. Lager med fett och smuts, men inte mer än i en gammaldags fläkt.
Rengjorde första gången nu efter cirka 7 mån. användning. Inget anmärkningsvärt.


Förmodligen har du ingen sådan själv och trollar runt här.
Jag har min uppfattning vem som är det stora trollet här med befängda vanföreställningar!

Jag jobbar varje dag med den här skiten.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
A
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det är snarare tvärt om, alla som haft kolfilter vet vilket snusk det är. Vi hade stråk av fett i tak och vägg vid utblåset. Dessutom blev rummet fuktigt, även på fönster i värsta fall. Dessutom låter dom något otroligt högt. Och det är inte mycket os som försvinner, minns när vi stekte raggmunkar till svärföräldrarna. Doften gick inte ut på flera dagar.

Kolfilterfläkt är lägsta nivån av fläktlösning i gamla flerbostadshus. Hade det varit en bra lösning hade man ju byggt kolfilter i varje nyproduktion småhus, som flerbostadshus…..Känns grymt att nu ha en fjärråskupan med extern ec-motor och dubbla ljuddämpare
Ja just det oljudet glömde jag i listan över kolfilterfläktarnas finesser!
 
A
electroluxaren skrev:
Ja just det oljudet glömde jag i listan över kolfilterfläktarnas finesser!
Ja stämmer, tyst är den inte. Tur vi har dörr till köket
 
A
electroluxaren skrev:
Jag har min uppfattning vem som är det stora trollet här med befängda vanföreställningar!

Jag jobbar varje dag med den här skiten.
Jobba på och lycka till!
 
A
useless useless skrev:
Okej, ni kör den inte på full vart en timme varje dag. Då är ju kolfilterfläkten dyrare i drift än den stora energiboven som blåser ut oset...
??? Dyrare? Måste bli avsevärt billigare för man slipper installationen med rör osv.
Smidigare också.
 
BirgitS
Magnus Filip skrev:
??? Dyrare? Måste bli avsevärt billigare för man slipper installationen med rör osv.
Smidigare också.
Även med en kolfilterfläkt så måste man ju ha frånluft i kök.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.