T TottoGBG skrev:
Jag har nu köpt en diskmaskin tillverkad i Italien.
Där köpte Göteborg sina spårvagnar. Och hur gick det?
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
Cheesen
electroluxaren skrev:
inget slutade 2016 i sverige
jag vill minnas att förutom cylindas tillverkning försvann så försvann spisarna från motala detta året
Såvitt jag vet så tillverkades Husqvarnas sista kylskåp det året och fabrikens tillverkning flyttades.
 
A
Cheesen Cheesen skrev:
Såvitt jag vet så tillverkades Husqvarnas sista kylskåp det året och fabrikens tillverkning flyttades.
28april 2017
 
Cheesen
electroluxaren skrev:
28april 2017
Ja där ser man... Men visst har Electrolux kvar en fabrik i Ljungby... Men jag vet inte vad dom tillverkar där.
 
A
Cheesen Cheesen skrev:
Ja där ser man... Men visst har Electrolux kvar en fabrik i Ljungby... Men jag vet inte vad dom tillverkar där.
Fastighetsmaskiner men de är en egen division
 
Själv köpte jag en Bosch series 6 för 2 år sedan och är jättenöjd
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vad rekommenderar @electroluxaren för märke/modeller om man vill tänka hållbart och få bra funktioner/kvalite?
 
electroluxaren skrev:
Näe
Bosch serie 8
Siemens IQ700
Cylinda dm serie är bra
 
J Joakim Ågren skrev:
Det är bara den dyrare 3TC modellen av Sverigedisken som tar 16 kuvert som har bestickslåda den vanligare 2TC modellen har bara vanlig bestickskorg. Den 3TC modellen kostar 8500 Kr så fick du tag på den för 7000 Kr måste den varit på rea. Låter illa att bestickslådan är trög redan från fabrik och att diskresultatet blir dåligt. Du säger också att den krånglat, på vilket sätt? Det där med 2 månader för tekniker låter extremt, var det under semestertid? Vet att det varit högt tryck på alla former av tekniker nu under pandemin samt att det varit krångel att få fram delar pga leveransstörningar och komponentbrist. Kan ju påverka sånt också! Vilka Siemens och Miele maskiner är det du tittar på?
köpte den på rea.

ja de va i juli jag boka men fortfarande inte hört av sig.

ingen speciell men toppklass
 
Har haft Husqvarna 2006, Husqvarna 2014, cylinda 2014 och asko 2018. Första Husqvarnan var bra, den andra var den sämsta maskin jag sett. Gick sönder i korgen efter ett par veckor och diskade inte rent. Cylindan var rätt racklig också och diskade inte rent. Askon är bra däremot, svärföräldrarna har en också och en i sommarstugan, alla med bra resultat.
 
hsd
Köpte en Bosch för ett par månader sedan, diskar rent och går tyst , många program och wifi så man kan skapa egna program
Dock är det märkligt att understa korgen hoppar när den är halvfull och man drar ut eller puttar in korgen
Hur den håller vet man inte än , har haft Bosch i ett tidigare hus och den funkade bra i många år
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
När jag studerade LCA på teknis för ca 20år sedan så gjorde vi studier på kylskåp och frysar.
Som beräkningsexempel.
Det vi kom fram till var att det i princip aldrig lönade sig att ersätta en fungerande kyl/frys med en ny i syfte att spara el.
Hade man en genomsnittlig 10år gammal maskin tjänade man in ett byte till en ny och snålare efter ca 50år.

Man behövde ha väldigt gamla kylskåp med aldrig teknik för att det på.10-20år skulle vara lönsamt.
Sannolikt är intjäningstiden ännu längre idag.

Tvättmaskiner värmer vatten år 2021 fortfarande med en elslinga och vispar runt med en trumma. Skillnaderna är inte enorma.
Precis detta är det många "teknikfreaks" som inte förstår. Vissa saker är grundat i fysisk. De tror att bara det är nytt och har ett AAAAA++++++ märkning kommer de i princip tjäna in sina maskiner.

Samma sak med hemautomation. De styr saker hit och dit, men i slutändan blir det just ingen större skillnad.

Hade en argumentation med en kollega som kört hemautomation fullt ut i sitt nybyggda hus. Han styrde när elbilen skulle laddas, tvätten skulle gå, belysning skulle tändas, elpatronen i värmepumpen m.m.

Vi jämförde med mitt hus som blev nybyggt förra året, ungefär samma storlek men helt "dumt". Belysning styrs med ett vanligt ljusrelä (mörkt=tänt), elbilden laddas när det behövs (oftast på kvällen/natten för då behöver jag den inte), och tvätten tvättas när korgen är för full och garderoben börjar bli tom. Torkas så länge det är möjlgit ute.

Våra hus är ungefär lika stora, mitt lösvirke och hans färdighus.

Energiförbrukning under ett år skiljde typ 100kW/h till hans fördel, men då är vi 5st i familjen och de 3st.

M.a.o. hemautomation gör man för att man gillar det eller för bekvämlighet, inte för att spara någon energi.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 4 till
  • Laddar…
Det lönar sig inte att betala extra för att få extra antal + på energideklarationen.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
A
T Tohan skrev:
Cylinda dm serie är bra
Roligt!
Riktigt roligt.
DM står för diskmaskin och de är helt klart bättre att diska i jämfört med TK-serien (torktumlare) eller FT-serien (tvättmaskiner).
Annars är det ju lotteri vilken DM-serie man köper då de görs av flera olika östblocksländer idag och som konsument är det svårt att veta vad man köper. Antingen blir det Turkiskt lågpris eller slovenskt budgetmodell.
 
  • Gilla
  • Haha
Bangan och 5 till
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det lönar sig inte att betala extra för att få extra antal + på energideklarationen.
Nej det är verkligen helt rätt! ett plus hit eller dit är som en grad i helvetet hit eller dit.
troligtvis kommer de med flest plus hålla kortast tid.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.