Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
R RoAd skrev:
Vilka studier har de publicerat som "senare visat sig vara rena bedrägerierna"?
Den mest kända torde vara Andrew Wakefields artikel om MPR-vaccin och autism. Det visade sig att Wakefield hade förfalskat resultat och att han hade ekonomiska incitament för att misskreditera MPR-vaccin.
The Lancet drog tillbaka artikeln. Jag tycker dock inte att man beskylla The Lancet för att ha bluffat. Tidningen blev lurad.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Visst, men då kan vi kontra med några exempel av folk som fick allvarliga men eller även dog efter vaccinationen.
Det är ju tyvärr inte heller riskfritt att vaccinera sig, eller så finns det säkert även exempel av folk med 2 vaccindoser som ändå hamnade på IVA och dog
Ja, och därför är berättelser om personliga bekanta eller släktingar inga bra metoder att övertyga med.
Om man kan övertyga med hjälp av mätdata om risker så är det mycket bättre. Problemet är väl att man dessutom behöver ge en kurs i statistik och sannolikhetslära …
 
R
P pmd skrev:
Den mest kända torde vara Andrew Wakefields artikel om MPR-vaccin och autism. Det visade sig att Wakefield hade förfalskat resultat och att han hade ekonomiska incitament för att misskreditera MPR-vaccin.
The Lancet drog tillbaka artikeln. Jag tycker dock inte att man beskylla The Lancet för att ha bluffat. Tidningen blev lurad.
Ok, tack. Den missade jag när jag sökte innan.

Ironiskt nog en studie kring vaccin som är ungefär så oärlig som mycket annan smörja just Staffans gått på. Undrar om Andrew W. t.o.m. kan vara en av hans "censurerade" vetenskapsmän :)
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det kan inte vara så att mitt intensiva Googlande på de Judiska rymdödlornas invationsplan, givit mig andra Googleträffar, än dina?
Du har kanske överskridit den hemliga Googlekvoten så att Google nu bara ger dig skräpträffar?
;)
 
P
harry73 harry73 skrev:
Så det finns något som gör att viruset inte tar fäste hos vissa när den gör det hos andra.
Eller så är antikroppstesterna inte 100 % tillförlitliga.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hade en lätt covid i oktober, vi pussades inte och sov i separata rum eftersom det var störande att höra min hosta, men vi lagade mat tillsammans och åt maten mittemot varandra så nog blev han utsatt för virus. Sambon hade negativt PCR-test en vecka efter jag insjuknade och ingen av oss hade antikroppar senare. Jag mätte mina först efter fyra månader.
Hur vet du att det var covid du drabbades av?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Men det betyder också att det inte är hela världen om folk utanför riskgrupper driver på smittspridningen. Än så länge leder det inte till alltför många allvarlig sjuka (jämfört med tidigare) och det ser inte heller ut att vara en exponentiell ökning just nu.
Ju längre smittspridningen pågår desto större är risken för fler mutationer.
Så jag ser det inte som ett stort problem att vissa inte vaccinerar sig och att tvångsvaccinera befolkningen skulle få mycket allvarligare konsekvenser för demokratin.
Tvångsvaccinering går inte att genomföra utan en ändring av regeringsformen. Som med alla grundlagsändringar krävs det två riksdagsbeslut med ett riksdagsval mellan.

Det innebär att om tvångsvaccinernig ska införas så måste det ske på demokratisk väg och faktiskt lite extra mycket demokratisk väg än en del andra tvångslagar, som t.ex. smittskyddslagen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Mutationen är på platsen rs10774671 och ökar effektiviteten av OAS1-system vilket är ett system för att detektera RNA.
Hm. Googlande på "rs10774671" gav på första träffsidan en stor del träffar som handlade om risk för att drabbas av sjukdomar. En träff om skydd mot covid-19. Jag undrar om jag vågar sekvensera mitt genom. ;)
 
P
harry73 harry73 skrev:
Genom att spekulera om nya varianter, kan man ju vinkla diskussionen åt vilket håll man vill. Även en hög andel vaccinerade kan leda till nya mutationer som lyckas ta sig förbi vaccinet.
Njae, det är en lite missvisande beskrivning av mutation. Ett vaccin skapar inte nya mutationer. Mutationer uppstår hela tiden och de mutationer som är bäst lämpade för sin miljö kan reproducera sig bäst. Det gör att om många är vaccinerade men det finns tillräckligt med ovaccinerade så undertrycks vissa mutationer medan andra sprids. Utan vaccinet skulle det vara lite mer jämnt.

Även naturligt skapade antikroppar medför den effekten.
Jag tror också att det för de flesta är bättre att ta sprutan än sjukdomen rent objektivt, men de är viktigt att det är ok att inte lita på myndigheten eller vården. Det är också ok att tro på utomjordingar eller gud eller andra saker jag inte tror på.
Religionsfrihet innebär att var och en är fri att tro på vad som helst. Tyvärr innebär inte religionsfrihet en frihet från religion på samma sätt. Jag vill att de som tror på tomtar, troll och gudar inte låter det gå ut över mig, men jag kan bara be dem om det. Ingen kan tvinga dem.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P
J Jonobe skrev:
Det är helt ok att inte göra samma bedömning som vården, det viktiga är att det inte är pga desinformation.
Ibland tycker jag att det är lite synd att man inte kan gilla ett inlägg mer än en gång.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
P Psykoppout skrev:
Det som presenteras i denna länk av Anita Petek Dimmer. Hur resonerar man efter ha tagit del av sådan information?
Vad har Anita Petek Dimmer för forskningsmeriter?
 
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Det där har du väl redan fått delvis svar på, se t.ex [länk]
Ja, men det var mest för att mickefs påstående om att vaccinerade är de största smittospridarna inte skulle stå oemotsagt.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Tyvärr sa han inte det förutom att England var dom som har vaccinerat flest i Europa och vad jag fattade som sa han att det var dom senaste uppgifterna han hade att 95% av dom vuxna var vaccinerade.
Tyvärr är det så det går till i korta inslag i ett nyhetsprogram på teve, och något annat vore nog orealistiskt. Vi får väl avvakta tills det kommer mer data.

Det sätter dock fingret på att man inte alltid bör lita blint på allting någon säger på teve, oavsett om denne är professor eller gängkriminell.

Nota bene att jag inte hävdar att professorn har fel. Jag hävdar bara att vi inte vet vad han baserade sitt uttalande på.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P Psykoppout skrev:
Det som presenteras i denna länk av Anita Petek Dimmer. Hur resonerar man efter ha tagit del av sådan information?
Även ifall det alltid kommer finnas de som direkt avfärdar informationen. Vilket inte borde vara svårt att fatta om betalningen, flödet av gigantiska summor oxå har heltidsanställda med digitala robotar vars enda uppgift torde vara misskreditering av krafter som hotar inkomstkällan.

[länk]
Vilken svensk antivax sida var det som såg till att du hittade länken till just den här desinformationsfilmen?

Eller har du letat upp länken via en utländsk antivax sida?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, men det har ju synts tydligt under sommaren att det har suttit unga vuxna från olika hushåll kring samma restaurangbord utan att hålla avstånd till varandra. Dessa har ju inte varit fullvaccinerade eftersom de under sommaren var för unga för det (förutom ett mindre antal vård- och omsorgsanställda).
Även unga "vuxna" från olika hushåll
(sk "motorintresserad ungdom") har under hela pandemin åkt runt i sina bilar i stan. Närapå intravenöst ihopträngda 7-8 st i bil för max 5. Dvs avstånd = 0. Visserligen är ju de dödliga, men hur många andra t.ex. äldre har de dragit hem smittan till? Vaccinerade - nej "behövs inte" svarar de på frågan..
Ansvar = 0
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.