Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
Staffans2000
Handyman 1 skrev:
Finns gud?
Japp. Han (eller hon) har återuppstått. Det märks tydligt i alla Coronatrådar där en väckelserörelse frodas. Ave vaccinet. Amen.

Staffans
 
Ja kanske vaccinet programmerar dig att rösta på socialdemokraterna. Kan inte veta med 100% säkerhet.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Om nu det är så självklart, så kommer snart forskare från WHO eller folkhälsomyndigheten gå ut med denna informationen. Tack i förhand.
Ja, den informationen finns naturligtvis.
 
Isakare Isakare skrev:
Det enda jag kände av spruta 1 var att det kliade på armen morgonen efter, då jag glömt ta bort plåstret.
Efter 2an låg jag däckad i 2 dagar med värk i hela kroppen och feber. När jag vaknade 3e dagen var det bortblåst, och jag studsade iväg till jobbet som inget hänt.
Bra svar från ditt immunförsvar med andra ord.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Bra svar från ditt immunförsvar med andra ord.
Aha. Kan inget om sånt, men det låter ju bra.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E EL0 skrev:
Hur många sprutor är ni beredda att ta?
En per år, tänker jag? Om det behövs. Troligen blir det som med influensan, att riskgrupper vaccineras varje år, dvs äldre, transplanterade mfl.
 
Staffans2000
Anna_H Anna_H skrev:
Bra svar från ditt immunförsvar med andra ord.
Hur är det med de som tolkade en kraftig reaktion på vaccinet, som "ett bra svar från immunförsvaret"?
Herrens vägar äro outgrundliga?:D
 
Är numera fullvaccinerad, tog spruta nr 2 i onsdags.

Väldigt lindriga "biverkningar" från båda sprutorna, lite öm där dom stack och sen väldigt stel i axeln. Stelheten hade inte varit några problem om jag nu inte redan hade haft andra axeln förstörd med dålig rörlighet som följd.

Har även haft covid i mars, hade jag inte tappat luktsinnet så hade jag tagit det som en vanlig nattfeber som jag brukar ha.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Anna_H Anna_H skrev:
En per år, tänker jag? Om det behövs. Troligen blir det som med influensan, att riskgrupper vaccineras varje år, dvs äldre, transplanterade mfl.
Eftersom ingen vet, kan det bli från inga fler, till .... vem vet? Så om det kommer påbud om fler än en om året och du inte är beredd att ta mer än en. Då säger du -"Basta! över min döda kropp"?

Staffans
 
H
Snigla Snigla skrev:
Inte så mycket en omröstning, mer en nyfiken koll på hur det går för vaccinationståget i Sverige. Det verkar vara ”spridda skurar” på hur mycket vaccin som rör sig i de olika regionerna (vilket gör att de släpper på olika åldrar i olika regioner).

Härnere (mitten av Skåne) kom vi ner till ”min” åldersgrupp för två dagar sedan :)
Det klart att man måste vaccinera sig om man inte har några medicinska skäl så att man inte kan vaccinera sig. De som väljer att inte vaccinera sig och inte har medicinska skäl väljer ju att föra smittan vidare framförallt de de personer som inte kan vaccinera sig. Med vilken rätt har motståndare till vaccinet till det? Vaccinationen är både för en själv och ett samhällsansvar. Det finns motståndare till vaccinen som ångrar sig djupt när de blir sjuka. Varför ska vaccinmotståndare få gratis sjukhusvård, de har ju själva valt att utsätta sig för att smittas och bli sjuka av Covid? Dessutom utsätta andra för att smittas medvetet eller omedvetet. Medvetet, för att det finns personer som inte tror att Covid finns.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Du kan fortfarande bli smittad och även smitta om du har tagit vaccinet?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det gör mig lite besviken. Jag trodde (eller hoppades, snarare :)) att med mRNA-teknik hade man kommit ner på en sån detaljnivå att det gick att förutsäga (t.ex. genom datorsimulering eller formell verifiering) hur vaccinet skulle fungera. Det är bara att erkänna att evolutionen är en smartare programmerare än jag. :geek:
Så funkar det ju inte riktigt, bland annat eftersom man inte har kontroll på hur mutationerna verkar. Däremot går det på bara några veckor att ta fram och massproducera en ny variant på vaccinet. Så nu har de på gång boostersprutor som baseras på mutationen Beta av flera av vaccinmärkena. Att man valde Beta istället för delta beror på att Delta i sin konstruktion ligger mellan Alfa och Beta, vilket gör att två sprutor med Alfavaccin och en spruta Betavaccin ger skydd mot fler varianter än två sprutor Alfa och en spruta Delta.
 
M mnils skrev:
Så du tror inte att ditt vaccin skyddar dig? Varför tog du det då?

Eller tror du att du skall smitta ner folk?
Jag läser det som att Daggen84 är så välskyddad att det har effekt på alla inom 10 km radie :)
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Hur är det med de som tolkade en kraftig reaktion på vaccinet, som "ett bra svar från immunförsvaret"?
Herrens vägar äro outgrundliga?:D
Kan du förtydliga din fråga?
Om jag tolkar den rätt så undrar du vad "ett bra svar från immunförsvaret" betyder?

När immunförsvaret är aktivt får man bland annat feber, känns som influensa ungefär. Så om man får sådana reaktioner efter att ha vaccinerats vet man att immunförsvaret reagerat på vaccinet och jobbar.

Om man inte haft Covid-19 (eller något som immunförsvaret tycker är tillräckligt likt) får man vanligtvis ingen reaktion på första sprutan, men väldigt ofta en mer eller mindre kraftig på den andra.

Om man, som jag, haft Covid-19 är det vanligt att få reaktion även på första sprutan. Om det var änge sedan man hade det är det på samma sätt normalt att få en svag eller ingen reaktion på första sprutan.

Att inte få någon reaktion betyder dock inte att vaccinet inte har fungerat. Men som sagt, att få influensakänningar efter vaccin, oavsett vilken typ av vaccin det är, är altlså helt normalt.

Det är därför vaccinstudier med blindtest oftast inte görs med vaccin vs koksalt, utan med nytt vaccin vs berövat vaccin eller med tre grupper. Detta för att kunna filtrera ut normala reaktioner på vaccin med biverkningar från det nya vaccinet.
 
E EL0 skrev:
Du kan fortfarande bli smittad och även smitta om du har tagit vaccinet?
Så därför är det onödigt menar du?
Lite som att man inte behöver säkerhetsbälte i bilen eftersom det faktiskt förekommer att folk dör i bilolyckor fast de har säkerhetsbälte?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.