N najks skrev:
problemet är det att dalgången mellan oss och nr2 är så pass bred nedåt

sedan har de byggnades vars baksida bara ligger ca 4-5m från dalgången

har bara kört ögonmått, mer för att man skall få en bild av hur pass liten vår mark mot vattnet egentligen är.. om de har ca 80m vardera - och vi har under 20m kan jag tycka att vi borde ha iaf +10m till
AH, ok missade det med dalgången.

Men oavsett så om tomt 3 blir korrekt yta med din ritning men tomt 2 blir för stor så hade jag ändå siktat på att räta ut linjen. Ni behöver ju inte ANVÄNDA dalgången bara för att den är er. Men ni ändrar bara gränserna en gång och i en avlägsen framtid när det kanske ska säljas så är varje kvadratmeter värd pengar, även om man inte använder den. Å andra sidan, kan man avsäga sig några kvadrat och därigenom få klart på historian så kan det vara värt uppoffringen.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Det är 60 meter (enligt den föreslagna gränslinjen mellan lott ett och tre) från huset på ett till fastighetsgränsen i söder.

Jag tycker att man på goda grunder kan ifrågasätta i vad mån tomtmark kan anses sträcka sig så långt åt det hållet för lott ett, medan lott två och tre har rimligare anspråk på tomt där.

Nu pratar jag alltså tom som hemfridszon, till skillnad från fastighet, för naturligtvis kan fastigheten se ut så.

Så i allt väsentligt skulle jag säga att det är oviktigt hur bred TS mammas fastighet blir mot vattnet, för den borde nog inte klassas som tomtmark mer än kanske halva sträckan. I övrigt borde det räcka att den är bred nog för att ha en stig ner till vattnet på den. Möjligen kan man argumentera för en bredare remsa för att hålla en öppen vy mot vattnet.

Att allt ska bli lika är dock ett dödfött försök. Säg att lotterna två och tre blir värda 20 % mer pga. närhet till vatten och bättre byggnadsvärden. Reglera det då med pengar istället för att slåss om kvadratmeter ni egentligen inte har någon större nytta av.
 
  • Gilla
Manfreds och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
AH, ok missade det med dalgången.

Men oavsett så om tomt 3 blir korrekt yta med din ritning men tomt 2 blir för stor så hade jag ändå siktat på att räta ut linjen. Ni behöver ju inte ANVÄNDA dalgången bara för att den är er. Men ni ändrar bara gränserna en gång och i en avlägsen framtid när det kanske ska säljas så är varje kvadratmeter värd pengar, även om man inte använder den. Å andra sidan, kan man avsäga sig några kvadrat och därigenom få klart på historian så kan det vara värt uppoffringen.
Jag kommer inte sälja, skulle inte godta ett bud på 10 miljoner idag ens (oavsett aktuellt värde)

för mig är marken inte värderbar - jag vill bara att vi skall få vad som rättmätigt är mest lika

1000 m2 är inte "några kvadrat" om man säger som så, det är 25% av "vår del"
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är 60 meter (enligt den föreslagna gränslinjen mellan lott ett och tre) från huset på ett till fastighetsgränsen i söder.

Jag tycker att man på goda grunder kan ifrågasätta i vad mån tomtmark kan anses sträcka sig så långt åt det hållet för lott ett, medan lott två och tre har rimligare anspråk på tomt där.

Nu pratar jag alltså tom som hemfridszon, till skillnad från fastighet, för naturligtvis kan fastigheten se ut så.

Så i allt väsentligt skulle jag säga att det är oviktigt hur bred TS mammas fastighet blir mot vattnet, för den borde nog inte klassas som tomtmark mer än kanske halva sträckan. I övrigt borde det räcka att den är bred nog för att ha en stig ner till vattnet på den. Möjligen kan man argumentera för en bredare remsa för att hålla en öppen vy mot vattnet.

Att allt ska bli lika är dock ett dödfött försök. Säg att lotterna två och tre blir värda 20 % mer pga. närhet till vatten och bättre byggnadsvärden. Reglera det då med pengar istället för att slåss om kvadratmeter ni egentligen inte har någon större nytta av.
oavsett så känns inte 18m som rimligt

det är ju ungefär två normala villa-bredder totalt

dvs "grannen" kan ställa ut allsköns skräp mitt i vårt blickfång (det är så det är nu, saker överallt)

för oss är det ganska viktigt att ha en buffertzon mot grannen, och 6-7m från knuten känns inte tillräckligt till nr3
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
N najks skrev:
för oss är det ganska viktigt att ha en buffertzon mot grannen, och 6-7m från knuten känns inte tillräckligt till nr3
Uppenbarligen unnar du dock inte dem detsamma, då du föreslår en gräns som flyttar gränsen klart närmare deras hus.

Husen ligger ganska tätt, ni kommer inte uppnå avskildhet genom avstånd, det får ni lösa med häckar och liknande.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Uppenbarligen unnar du dock inte dem detsamma, då du föreslår en gräns som flyttar gränsen klart närmare deras hus.

Husen ligger ganska tätt, ni kommer inte uppnå avskildhet genom avstånd, det får ni lösa med häckar och liknande.
absolut gör jag det, med tanke på att gränsen endast flyttas från nedre delen av kartan - dvs där nr3 tomtmark skär in snett framför vårt hus (känns ganska rimligt att gränsen är mer rakt dragen)

dessutom har nr3 fortfarande otroligt mycket fin mark på bortre sidan vilket inte är fullt av dalgångar, utan mycket väl kan antingen användas, styckas av, eller vad man nu vill göra med den
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Den här omtalade dalgången som är tämligen intressant i möjligheten till avstyckning, hur stor är den egentligen?
Den benämns som ett stort naturfenomen, men är 5m bred.
Finns det någon möjlighet att få fram en topografisk karta över området?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
H
Med så dålig energi i luften, vill du ens vara där då
även fast ni har egen tomt med hus så kommer ilskan att hänga över stället som ett tungt regnmoln.

Själv skulle jag har tagit pengarna och köpt hus någon annan stans och må bra psykiskt och gå vidare i livet.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
N najks skrev:
saken är den att gränsen mellan oss (1) och 2an är dragen ganska exakt mitt i dalgången

känns som en fullt rimlig gräns eftersom ingen av oss har någon nytta av mark på "andra sidan" dalen
Tänkte just påpeka att rimligaste dragningen mellan 1 och 2 borde vara precis i botten på dalgången, det blir minst dåligt för båda. Tarmen överst på Tomt 2 kan man ju i stort sett bortse från när man beräknar rättvis yta.
 
H H-Thomasson skrev:
Med så dålig energi i luften, vill du ens vara där då
även fast ni har egen tomt med hus så kommer ilskan att hänga över stället som ett tungt regnmoln.

Själv skulle jag har tagit pengarna och köpt hus någon annan stans och må bra psykiskt och gå vidare i livet.
Gissar att om man bara har is i magen efter avstyckningen, så kommer det att lugna sig med åren när den gamla generationen i sinom tid är borta.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
N najks skrev:
dessutom har nr3 fortfarande otroligt mycket fin mark på bortre sidan vilket inte är fullt av dalgångar, utan mycket väl kan antingen användas, styckas av, eller vad man nu vill göra med den
Det är kanske där skon klämmer, de båda syskonen kanske vill ha möjlighet att stycka av sina hörn? ;)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är kanske där skon klämmer, de båda syskonen kanske vill ha möjlighet att stycka av sina hörn? ;)
Som jag förstått, då jag följt tråden från start, så vill i alla fall den blivande nr 3 sälja sin del.
Självklart handlare det då om att kunna maximera värdet på fastigheten
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N najks skrev:
absolut gör jag det, med tanke på att gränsen endast flyttas från nedre delen av kartan - dvs där nr3 tomtmark skär in snett framför vårt hus (känns ganska rimligt att gränsen är mer rakt dragen)

dessutom har nr3 fortfarande otroligt mycket fin mark på bortre sidan vilket inte är fullt av dalgångar, utan mycket väl kan antingen användas, styckas av, eller vad man nu vill göra med den
Nu tar du upp ytterligare avstyckning av tänkta fastigheten 3 som en självklarhet.... igen. Jag citerar därför mitt eget inlägg. Jag har påtalat samma sak i tråden flera gånger men du verkar inte se den sidan av saken.

Citat #871 (svar på ditt inlägg #869);
”Du gör nog en tankevurpa här. Det är inte självklart att en villatomt skulle kunna styckas och säljas för hundratusentals kronor från de andra fastigheterna. Inom strandskyddat område säger min erfarenhet att det är nästintill omöjligt att etablera nya fastigheter utan tidigare bebyggelse. Din fastighet (om jag kommer ihåg rätt sen tidigare i tråden) ligger delvis bakom strandskyddslinjen vilket faktiskt kan ge dig större möjlighet till exploatering än de strandnära fastigheterna. Lika värde är inte alltid lika många kvadrat.”
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Den här omtalade dalgången som är tämligen intressant i möjligheten till avstyckning, hur stor är den egentligen?
Den benämns som ett stort naturfenomen, men är 5m bred.
Finns det någon möjlighet att få fram en topografisk karta över området?
den börjar ungefär 15m från bakre kanten av tomten, sedan är den i början ca 1m bred

som max är den nog 5-6m från "kant till kant"

lite längre ned mot vattnet blir den då mindre och mindre, men ändå säkert 3-4m skulle jag tro
 
H H-Thomasson skrev:
Med så dålig energi i luften, vill du ens vara där då
även fast ni har egen tomt med hus så kommer ilskan att hänga över stället som ett tungt regnmoln.

Själv skulle jag har tagit pengarna och köpt hus någon annan stans och må bra psykiskt och gå vidare i livet.
jag vet att många säger "köp nytt någon annanstans" eller "byt hus med grannen" osv

men är man så extremt emotionellt och ekonomiskt involverad som jag är så är det inte bara att byta.. för mig är det lika otänkbart att sälja sommarstugan som att ge bort våra hundar

trodde detta var klargjort med tanke på att jag uttryckligen sagt att vi inte skulle ta ett bud på x antal miljoner (dvs oavsett vad det faktiska marknadsvärdet egentligen är), allt går att köpa för pengar, men allt är inte till salu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.